Dagis eller inte för 4-åring...?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Alwa2
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 15:51
Ort: Småland

Dagis eller inte för 4-åring...?

Inlägg av Alwa2 »

Jag går i valet och kvalet hur jag ska göra med min dotter och dagis till hösten. Hon blir 4 i augusti. Jag har fått plats hos dagmamma i närheten eftersom jag egentligen skulle börjat jobba i höst. Men nu väntar jag barn nr 3 som ska komma i december så jag har tagit tjänstledigt tills vidare. Jag märker att tjejen har behov av andra kompisar och vill gärna leka med andra barn. Tyvärr är det sällan barn i lekparkerna och någon annan föräldraledig med barn i samma ålder att umgås med har vi inte. Jag tror hon skulle trivas bra hos dagmamman men grejen är att jag vet inte om jag vill att hon ska gå. Jag märker att lillebror har mycket glädje av sin syster och snart kommer ju en liten till i familjen. Jag tror vi kommer behöva storasyster hemma och dessutom kan det vara stressigt att ha dagistider att passa, även om det ligger nära. Någon som har tips på hur vi ska få både hennes och övriga familjens intressen att gå ihop...?
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Så underbart din tös fått haft det, som varit hemma med er i fyra år! Jag har en tjej som fyllde fyra i januari, och hon började dagis då - och hon älskar det! Hon går tre timmar om dagen, tre dar i veckan, alldeles lagom för oss alla. Hon fick en lillasyrra i höstas, hon var alltså två månader när storasyster började på dagis, och visst var det lite knökigt ibland, mitt i kalla vintern också, men det gick!
Svärmor ställde upp också ibland, kanske har du nån som kan ställa upp vid småkriser?
Jag tycker att du ska låta tjejen börja i höst, hon kan behöva komma iväg och skaffa sig lite eget liv, utanför flocken!
Om ni vill kan ni ju alltid göra en paus när bebben kommer, min tjej har varit hemma sen 1:a juni, och kommer att börja igen 1:a september, men hon pratar mycket om dagis och sina kompisar!
Så tycker jag :wink: kanske det var till lite hjälp?!?
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alwa2
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 15:51
Ort: Småland

Inlägg av Alwa2 »

Hej! Jag var i valet och kvalet in i det sista men till slut bestämde jag mig för att tacka ja till platsen. I måndags var min flickas första dag. Det gick inte så bra. Hon ville inte bli lämnad där och började nästan gråta. Dessutom var det en lite äldre pojke där som var ledsen också så det gjorde det hela inte bättre...Så vi gick faktiskt hem igen, åkte och handlade och gjorde lite annat. När vi kom tillbaka var dagisbarnen ute och då ville hon gärna vara med och leka. Nu gick det bättre! Första dagen gick alltså lite knackigt men dag 2 och 3 ville hon inte går hem istället! Så jag tror det kommer bli jättebra och känner att jag gjorde rätt iaf! Tack Mia för ditt svar
Kram Alwa
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Kul att du berättar!
Visst kan det gå lite knackigt i början, nu när min tös skulle börja efter lååångt sommarlov, var hon lite darrig på underläppen första morgonen, men det gick FORT över!
Nu är hon däremot sur över att hon bara får gå tre dagar i veckan :roll: :lol:
Jag tror verkligen att de behöver komma hemifrån själva en stund i den här åldern, och få vara med kompisar och andra vuxna!
Kram och lycka till i fortsättningen också!
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Hej!!
Fortsätter på denna tråden istället, och hoppas på lite svar på mina tankar... Min treåring har fått plats, men jag kan inte bestämma mig!!??

Ska vara hemma med hans tvååriga bror så allt känns lite onödigt...Vill ha det dagiset...
Men funderar på att tacka nej(har inte råd till vilande plats tyvärr)...

Men iallafall har era barn börjat på "vanliga" dagis(kommunala)? Och hur ställer de sig till att barnen är stora(i dagisvärlden)?
Har alltid hört att det är bäst att de börjar i tid annars blir de så utanför osv. osv.??
Har därför valt ett waldorf för att barnen är lite äldre med tanken att alla har samma förutsättningar.. Är jag ute å cyklar??

E så velig....
Tacksam för svar
Mamma till två pojkar
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ingela :!:

Jag fortsätter väl hänga i den här tråden jag med :wink: !
Hur du ska göra med din treåring känner du såklart bäst själv, jag har en treåring och vi har börjat fundera på dagis till henne i höst, då är hon dryga 3½, trots att jag är hemma än då. Anledningen är att hon varje dag gråter när storasyrran går iväg, och hon vill också ha rygga och gå på "gasi" som hon kallar det själv :lol: .
Men jag tror inte det varit aktuellt om hon varit ensam eller äldst, för min större tjej var hemma tills hon fyllde fyra (efter ett kort försök på dagis vid tre efter omgivningens påtryckningar :roll: ) och det har funkat hur bra som helst!

Här finns bara kommunalt dagis, så vi har inte så mycket att välja på, och visst är de på oss, dagispersonalen, och tycker att Alice (treåringen) absolut ska gå, men inte så att det stör. (Jo, lite kanske...)
Och de är så förundrad över hur lätt Oline (femåringen) smälte in i dagisgruppen, hur social hon är, hur lätt hon har att lära, hur bra det funkat TROTS att hon varit hemma med mig i så många år! Och det känns bra, att veta att det är här hemma med oss som hon lärt sig bli en bra liten människa, och fått växa och gro i lugn och ro!

Så för mig är det ingen anledning till oro, att de skulle hamna utanför för att de är fyra istället för tre när de börjar! Jag tror inte barn leker så mycket tillsammans före fyra års ålder, det är först nu Oline riktigt pratar om sina "kompisar"!

Oj, det blev visst lite långt det här :oops: men om jag ska tycka, så håll tösen hemma ett år till! När du ändå har möjligheten! Och sök till Waldorf från ett år framåt, det måste väl gå :?: Men jag har jättebra erfarehet av kommunalt dagis, så det behöver inte vara det sämsta alternativet!

Kram och lycka till :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Tack för svar.... Det lutar nog mot att bli hemma iallfall..... :P
Mamma till två pojkar
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag tror inte du kommer att ångra dig. Några tankar bara sedan när dagis blir aktuellt. Har du besökt de dagis som finns i närheten och som kan tänkas vara aktuella? Det kan variera så väldigt mycket mellan olika dagis.

Jag skulle gladeligen sett att det fanns ett Waldorf här, men det gör det tyvärr inte. Vi har två fria och två kommunala, och det är inte större skillnad just. Och inget av dem känns som ett riktigt bra alternativ. Så jag har låtit Anton vara hemma tills han är tagit sig ut på andra sidan trotsen. Det har han nu - vid knappa 4, men eftersom man inte kan börja mitt i termin så blir det efter sommaren. Då kommer han vara nästan 4,5, men jag tror inte han lider för det - alls, faktiskt. Vi har det alldeles utmärkt och han får tid med både kompisar och med mormor, både tillsammans med mig och lillasyster och solokvist.

Att det sedan är busigt och lite hårda tag och mycket grabbigt/flickigt på dagisen häromkring har ju inte just gjort valet lättare, så för egen del har jag velat låta honom växa till sig och bli mer säker på sig själv innan han ska in i det.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Hej!!
Jag har varit kluven sedan födseln tyvärr. Barn nummer 2 finns det kanppt några tvivel alls med hur jag ska göra.... Men så är det väl...
Ångra mig vet jag också att jag inte kommer göra om han blir hemma, men börjar han finns det väl större risk att man ångrar sig...
Mamma till två pojkar
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"