Hur gör man? HJÄLP!
Hur gör man? HJÄLP!
Hej
Vi har en liten krabat på 5,5 månad som har svårt att somna. Vi har kört shn-kuren nu i 4 veckor med varierande resultat. Från början gick det hyfsat bra men nu blir det blir bara värre och värre.
Gången är som följer:
1) Får äta välling en halv timme innan nattning.
2) Bärs upp till sitt rum där vi släcker och lägger honom
3) Nästan direkt börjar han gnöla och blir missnöjd.
4) Vi har använt tillrättaläggandet, vagning och ramsa men effekten blir sämre och sämre. Ofta börjar han grina när vi säger ramsan på väg ut ur rummet.
5) Efter ett tag blir han helt hysterisk och gråter hejdlöst och då hjälper ingenting.
6) Slutligen somnar han efter 30-40 minuter, oftast av utmattning
7) Sedan har han ofta sovt hela natten men nu börjar han vakna och blir allt svårare att ramsa om.
SUCK!!
Slutligen några frågor:
- Han ligger på rygg, kan det vara problemet?
- Varför blir han så otrygg och ledsen när han ligger i sängen?
- Kan man säga ramsan utanför rummet eller ska man säga när man går ut?
Tips och råd emottages tacksamt.
Hälsningar från en sliten pappa och mamma
Vi har en liten krabat på 5,5 månad som har svårt att somna. Vi har kört shn-kuren nu i 4 veckor med varierande resultat. Från början gick det hyfsat bra men nu blir det blir bara värre och värre.
Gången är som följer:
1) Får äta välling en halv timme innan nattning.
2) Bärs upp till sitt rum där vi släcker och lägger honom
3) Nästan direkt börjar han gnöla och blir missnöjd.
4) Vi har använt tillrättaläggandet, vagning och ramsa men effekten blir sämre och sämre. Ofta börjar han grina när vi säger ramsan på väg ut ur rummet.
5) Efter ett tag blir han helt hysterisk och gråter hejdlöst och då hjälper ingenting.
6) Slutligen somnar han efter 30-40 minuter, oftast av utmattning
7) Sedan har han ofta sovt hela natten men nu börjar han vakna och blir allt svårare att ramsa om.
SUCK!!
Slutligen några frågor:
- Han ligger på rygg, kan det vara problemet?
- Varför blir han så otrygg och ledsen när han ligger i sängen?
- Kan man säga ramsan utanför rummet eller ska man säga när man går ut?
Tips och råd emottages tacksamt.
Hälsningar från en sliten pappa och mamma
Hej hjp!
På de frågor du ställer så låter det inte som att du verkligen har läst ALLT om SHN! (du frågar t ex om man kan ramsa utanför rummet. Man SKA ramsa utanför rummet i största möjliga mån!) Har du läst Barnaboken och tagit till dig AW's filosofi? Har du läst "Vill du SHN-kura ditt barn? Läs detta först?" som finns på indexet? Har du läst hela Lathunden, Tips på vägen och de exempel på kurningar som finns här?
Mitt tips är LÄS, LÄS, LÄS och LÄS igen! Läs INTE bara trådar här med frågor och svar, eller börja inte med det ialla fall, utan läs in dig på hela kurens fiolsofi och tillvägagångsätt först. Träna verktygen tills du verkligen kan dem!
Återkom med frågor när du har läst!
På de frågor du ställer så låter det inte som att du verkligen har läst ALLT om SHN! (du frågar t ex om man kan ramsa utanför rummet. Man SKA ramsa utanför rummet i största möjliga mån!) Har du läst Barnaboken och tagit till dig AW's filosofi? Har du läst "Vill du SHN-kura ditt barn? Läs detta först?" som finns på indexet? Har du läst hela Lathunden, Tips på vägen och de exempel på kurningar som finns här?
Mitt tips är LÄS, LÄS, LÄS och LÄS igen! Läs INTE bara trådar här med frågor och svar, eller börja inte med det ialla fall, utan läs in dig på hela kurens fiolsofi och tillvägagångsätt först. Träna verktygen tills du verkligen kan dem!
Återkom med frågor när du har läst!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej!
Håller med JH, ni måste läsa, läsa och läsa igen!
Vill bara tillägga att när ni lägger lillkillen ska ni ramsa er ut ur rummet men sedan ska ni hålla er utanför. Samt måste ni öva upp verktygen så att de lugnar barnet. Lycka till
Anna
Håller med JH, ni måste läsa, läsa och läsa igen!
Vill bara tillägga att när ni lägger lillkillen ska ni ramsa er ut ur rummet men sedan ska ni hålla er utanför. Samt måste ni öva upp verktygen så att de lugnar barnet. Lycka till
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars
Hej
och välkommen hit
Ja, jag kan ine mer änd hålla med föregående "talare" här. Det är INTE shn-kuren som ni har genomfört. T ex så berättar du att din lilla kille ligger på rygg, vilket inte ingår i shn-kuren.
Mitt tips är
Först och främst lusläs allt på hemsidan om shn-kruen och även om verktygen här på föräldraforumet.
Sedan
köp/hyr ett andningslarm och lägg honom på mage.
När du känner att du är helt inläst
och känner att du har rätt attityd 8) så börjar ni om, ställ gärna frågor här under tiden, ni kommer att få massor av kloka svar.
Lycka till!
Ja, jag kan ine mer änd hålla med föregående "talare" här. Det är INTE shn-kuren som ni har genomfört. T ex så berättar du att din lilla kille ligger på rygg, vilket inte ingår i shn-kuren.
Mitt tips är
Sedan
När du känner att du är helt inläst
Lycka till!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
-
Willes mamma
Efter, när du läst på ytterligare kan jag ge dig följande tips:
"Skrattet till gonattet" är väldigt viktigt! De ska vara glada när de lägger sig.
Få honom att skratta (helst så han kiknar) och prata gott med honom. Säg gonatt till lampan, nallen, pappa/mamma. Gå några minuter i sovrummet med honom. Stå vid hans säng och låt honom få titta på den samtidigt som du pratar med honom.
Gå inte bara in och lägg honom, pang-bom i säng, då hade jag också blivit sur
När jag gjorde så här med Wille var det som att vända på en hand
och numera sträcker han sig efter sängen!
"Skrattet till gonattet" är väldigt viktigt! De ska vara glada när de lägger sig.
Få honom att skratta (helst så han kiknar) och prata gott med honom. Säg gonatt till lampan, nallen, pappa/mamma. Gå några minuter i sovrummet med honom. Stå vid hans säng och låt honom få titta på den samtidigt som du pratar med honom.
Gå inte bara in och lägg honom, pang-bom i säng, då hade jag också blivit sur
När jag gjorde så här med Wille var det som att vända på en hand
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
Jag kan inte låta detta slinka förbiJennie skrev: T ex så berättar du att din lilla kille ligger på rygg, vilket inte ingår i shn-kuren.
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Här finns en sida om andningslarm!
http://www.babysense.nu/babysense/
Elsa har aldrig haft andingslarm. Hon vägrade sova på rygg redan på BB och efter 2 veckors kämpande, och VÄLDIGT lite sovande, så la vi henne på mage och då sov hon flera timmar i sträck för första gången. Sedan dess har hon sovit på mage, även om vi var jättenervösa i början, men vi såg inget alternativ. Hade inte hittat hit då, och visste inte att det fanns andningslarm. Ingen på BB eller BVC tipsade oss heller, utan man gjorde bara stoooora ögon och aaaarga
blickar när vi skamset sa att hon sov på mage.
Jag började dock kolla var man kan köpa larm eftersom jag absolut tänker göra det när vi får nästa barn. Då blir det magläge och larm direkt!
Elsa har aldrig haft andingslarm. Hon vägrade sova på rygg redan på BB och efter 2 veckors kämpande, och VÄLDIGT lite sovande, så la vi henne på mage och då sov hon flera timmar i sträck för första gången. Sedan dess har hon sovit på mage, även om vi var jättenervösa i början, men vi såg inget alternativ. Hade inte hittat hit då, och visste inte att det fanns andningslarm. Ingen på BB eller BVC tipsade oss heller, utan man gjorde bara stoooora ögon och aaaarga
Jag började dock kolla var man kan köpa larm eftersom jag absolut tänker göra det när vi får nästa barn. Då blir det magläge och larm direkt!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!