Äntligen vår tur att få besök av storken!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Kantarella

Äntligen vår tur att få besök av storken!

Inlägg av Kantarella »

Hej alla forumvänner :!: :heart:

En liten "humla" :heart: boar i min mage. Omständigheterna har varit lite märkliga och jag har inte den blekaste om när detta kan ha hänt.
Här kommer en liten (intim) förklaring som jag gärna tar emot synpunkter på.

Barnafadern och jag öppnade bebisverkstaden redan i höstas. Vi bjöds lite motgångar i livet i våras då jag drabbades av någon form av utmattningsdepression (enligt läkaren - men jag har en annan teori) och jag påbörjade antidepressiv medicinering samt blev sjukskriven. Trötthet, och känslomässigt instabil var de främsta symptomen jämte koncentrationssvårigheter och dåligt minne. Mensen började strula och lät vänta på sig i april, så jag gjorde då ett test som var negativt. Tog upp detta med läkaren efter att ha läst att medicinen kunde ge menstrautionsrubbningar, vilket han höjde på ögonbrynen åt. Han hade aldrig hört talas om det. I vilket fall så kom mensen två veckor för sent, till min besvikelse, men jag mådde bara bättre och bättre för varje dag rent psykiskt. I maj kom mensen som vanligt och veckan efter midsommar uteblev mensen igen. Ett nytt test visade negativt. Jag kände då att det inte är OK att medicinen jag äter ska ge sådana rubbningar, allra helst inte när vi så fort medicineringen är över (=efter 6 månader) vill öppna verkstaden igen. Och då vill man ju vara "fit for fight" så att säga. Ytterligare en vecka gick och ingen mens. Så jag åkte in till apoteket för att köpa ett nytt test, bara för att försäkra mig om att jag INTE var gravid, så att jag kundre ringa min läkare dagen efter och diskutera detta. Men stickan visade ett stort och kraftigt plus och jag skrattade och grät om vartannat av lycka.

Äntligen var det vår tur. Sen gick det två dagar och jag kände att det rörde på sig i magen. Enligt min uträkningen ska jag vara i V.8 men så tidigt känner man inget i magen. RÖrelserna kommer och går under dagen, främst i höger sida men också mitt på magen, känner igen "känslan" från förra graviditeten. De känns OCH syns utanpå.
Nu är jag aningens förvirrad. För inte syns tarmrörelser på utsidan :?: Och inte känns fosterrörelser i V.8 :!:

Ringde MVC i onsdags men fick då veta att i semestertider så har de telefontid på tisdag nästa vecka en timme på fm. Om två dagar alltså. Och här går jag och grubblar ihjäl mig.

Nån som har nån bra teori på vad det här handlar om egentligen? :wink:
:arrow: Negativa grav-test x flera, men graviditetssymptom under våren (som läkaren kallade utmattningsdepression, och som jag trodde på DÅ) och fösterrörelser redan.
:arrow: Eller ren och skär inbillning gällande rörelserna och att Humlan blev till efter mensen i maj och trots försenad mens visar första stickan negativt?

Hänger ni med här eller snurrar jag till det precis. I vilket fall så är jag själv rätt snurrig för tillfället med alla dessa tankar i huvudet.
Vad spelar det för roll egentligen, hur långt jag gått? Det viktigaste är ju att vi har välsignats med ännu en graviditet och att allt ska gå bra hela vägen fram.

Men... :roll:

/Åsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Grattis! Och vilken deckare!! Nu håller jag på att dö av nyfikenhet tills vi får facit! :D :shock:
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och till att börja med jättegrattis :D :heart:

Jag skulle kolla gula sidorna och försöka få tag i en privat gynekolog som gör vaginalt ultraljud. Kanske inte heller är superlätt att få tag i så här års, men du kan ju i alla fall kolla.

Själv gjorde jag det i v 7 och såg redan då ett litet hjärta picka. Helt makalöst häftigt. Stor som ett risgryn ungefär.

Men det gör ju att du/de kan avgöra hur länge du varit gravid.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Massor av grattiskramar till dig:heart:

Jag håller med LO, ring till någon privat så du slipper gå och vänta och fundera. Jag gjorde också ett vaginalt ultraljud i v 9 och det var sååå skönt att se den lille :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Varmt grattis, gulliga du :!:

Men vilken historia :!: :shock:

:idea: Min bästa vän tog ett graviditetstest för ett par år sedan eftersom hon kände "fosterrörelser" och också såg rörelser utanpå. Hon hade tydligen nåt slags bråck som gjorde att tarmen "kom ut" på nåt sätt. Vad gäller det rent medicinska har jag som du märker lite dålig koll :wink: men kontentan blir att hon kände och såg "fosterrörelser" men var inte gravid. Jag kan kolla upp det ytterligare om du vill.

Rapportera vidare :!:

Kram Lua. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, jag förstår att du går och funderar :shock:
Det vore ju väldans skönt om det vore så att du är såpass långt i graviditeten att det ÄR rörelser du känner!
Men i vilket fall så är du GRAVID :D :!: Vilken lycka :heart:
Jag hoppas verkligen att du kan få tag i en gynekolog - och lova att berätta för oss hur det går [-o<

Kram, kram, kram!!!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jisses vad spännande! :D
Stort grattis, och jag hoppas att du får må bra nu oavsett vilken vecka det nu kan vara :D :heart:

Kram Jenny
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Å vad roligt att höra, jättegrattis från oss alla.

Håller med de andra. Ring och försök få en tid hos ngn privat. Nu är man ju supernyfiken.

kramar
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Grattis till lilla humlan! :heart: Vilken historia!? :roll: Jag blir lika nyfiken som alla andra, rapportera!

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Åh vad underbara nyheter Åsa :heart:

Hoppas att du snart får klarhet i hur långt gången du är, spännande :!: :D Förstår om du går som på nålar. Tycker att tipset från /LO var bra :thumbsup:

Stor kram från Nancy
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej Åsa!

Hmm. Känner igen mej lite i din berättelse. Graviditet nr två började på liknande sätt för mej. Jag mådde pyton och var allmänt slö och på dåligt humör. Jag hade mens som vanligt så jag misstänkte till en början igen graviditet. Hade tänkt boka en läkartid för att se vad jag egentligen hade för fel :D, men lät det bero... Efter en ganska lång tid kom jag på att jag kanske var gravid trots mens. Fick snabbt en tid till ultraljud och då visade det sig att det bodde en ganska stor parvel i magen :lol:. Lite pinsamt att medge att man inte fattat det innan, men skönt att få en förklaring på tröttheten, illamåendet och viktökningen. Minns inte exakt i vilken vecka jag kände rörelserna, men mycket tidigare än med nr 1 och 3.

Lycka till :!: Instämmer med övriga - försök få tid till ultraljud så att du får klarhet.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Tack alla för lyckönskningar och förståelse. Jag skulle klara mig sämre utan er :!: :heart:

Har idag ringt runt till olika privata gynekologer. Alla, utom en, är på semester och återkommer i augusti. Nu ställer jag mitt hopp till den sista imorgon när de har telefontid 13-14, eller till MVC som efter en hel vecka har en ynka telefontidstimme på fm. Där blir det nog svårt dock, att få till ett VUL. Men skam den som ger sig.

Vidare rapport följer - så fort jag fått veta nåt mer.

Må gott alla!

/Åsa
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis Åsa!

Vad spännande detta härliga drama är. :) Ser fram emot fortsättningen. Visst är det bästa av allt att du har ett litet skräp på tillväxt men man vill ju så gärna veta hur länge du har ruvat på det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Fick tag på MVC idag. De bokade in mig på ett akut UL imorgon på förlossningen i Norrköping. Vanliga ultrat är semesterstängt.

Visst är de för gulliga. Jag är evigt tacksam.

Så imorgon klockan 11.30 far vi iväg och tittar på Humlan - om nu något går att se. Men det rör sig friskt i magen så det hoppas jag verkligen. Annars har jag gått och blivit paranoid. :wink:

Återkommer imorgon....

/Åsa
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Åsa :D

Detta är ju bara för spännande... Har du nån strategi för att fördriva timmarna fram till UL:et imorgon :?:

Vad bra att de kunde hjälpa dig med kort varsel, sannerligen befogat i din ovissa situation tycker jag :thumbsup:

Tänker på dig :D

:heart: Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"