så tillhör man dem 25 procenten

En ängel kom - och vände om. Barnasorgens alla ansikten
Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

så tillhör man dem 25 procenten

Inlägg av lilla mia »

det gick inte den här gången.

fick ett konstaterat missfall igår. kanske, om jag tänker efter, har det inte känts helt rätt under hela graviditeten.
och sen säger läkaren- det finns inget foster. va?! tomt. :shock: jag som gått in i vecka 13. då är ju den största risken över...
men livet går vidare. jag tröstar mig med att jag inte hann gå längre. tänk att få veta på UL i v 17 att det finns inget barn. usch!
imorgon ska jag ringa och höra om jag får komma in på skrapning så fort som möjligt. vill bli av med det som finns där inne. vet inte ens om det finns ett dött foster- för det har inte kommit ut nått, eller om det bara är moderkakan som växt och att det aldrig utvecklats något foster. jag vill att kroppen ska inse att det finns inget barn. känner ju mig fortfarande gravid.

någon som blivit skrapad och vill dela med sig av sina upplevelser.

min största lycka just nu är att jag har min älskade dotter linnéa som ger mig en otrolig tröst bara genom sin närvaro. 20 månader och en riktig livsnjutare!

lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Åh, vad tråkigt :( Jag var med om samma sak, det fanns inget foster kvar. Läkarn sa att det hade återbildats och sugits upp av kroppen. Jag var i v. 14, och då tror man ju att allt ska gå bra. När man passerat den "magiska" veckan...

Jag blev skrapad samma kväll som jag var in på gynakuten. Jag blödde ganska mycket och hade rejält ont, därför valde de att skrapa direkt. Jag var sövd under ingreppet, det gick fort och jag mådde bra efteråt. (Så bra man nu kan må efter ett missfall :(). Fråga om du undrar nåt mer!

*kram*
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

*kramar om*

Jag hade också ett missfall, innan Alva. Det upptäcktes av en liten blödning i vecka 13. Fostret hade dött redan runt vecka 7-8 men inte stötts bort av kroppen. Missed abortion kallas det. De gjorde en skrapning ett par dagar efteråt. Jag kände mig tom och ledsen efteråt, men det var också skönt på ett sätt, att vara "ren". Svårt att förklara...

Kram Lua. :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

skönt att höra att det finns fler. tomt ja det är det verkligen. imorgon har jag fått tid på gyn. har inte ont och blöder inte så mycket heller. men vill bara få ut det som är kvar. tycker det käns otäckt med sövningen bara. tänk om jag inte vaknar!

just nu är jag mest ledsen/irriterad på försäkringskassan.
vi har hela tiden planerat att hinna med barn två innan lilltjejen blir 2,5 år så att jag får behålla min SGI på 100%. jag har valt att gå ner till 75% nu sedan vi båda började jobba. och planen höll ju fram till lördags.

aha. då tar vi fram plan B, tänkte jag. att jag fyller ut med föräldrapenning dem 25% som är kvar. för det har jag hört att man kan göra.
så jag ringer idag och får beskedet att om det ska gälla måste man fylla ut från första dagen man går ner i tid. och det går inte att rätta till i efterhand! himla skit!!! det innebär ju att jag måste gå upp till 100% igen i minst 6 månader. jag som har min lilltjej. jag vill inte att hon ska behöva vara heltid hos dagmamman. alternativet är ju att min SGI sänks till 75% och det är ju en del tusenlappar det handlar om. himla skit! :x

varför informerar inte försäkringskassan om sånt här!!!!??? :cry:

lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

skrapningen gick förvånandsvärt bra. jag mår bra. känns konstigt att säga inte ens en vecka efter beskedet men det är så jag känner. har inte haft det minsta ont och blödningen har minskat avsevärt efter skrapningen.
och jag vaknade upp efter sövningen. det var helt fantastiskt! nu är jag en erfarenhet rikare.

hur snabbt vågar man försöka igen? enl läkaren jag träffade skulle man avstå sex medan man blödde och en vecka till- sen kunde man återgå till normalt samliv igen. och enl henne var det ingen större risk för ett nytt missfall för att man försöker så snabbt på. hon menade att det bara slösar en massa tid. är inte kroppen redo att ta emot ett barn så blir man inte gravid enl henne- klokt sagt tycker jag!

nån annan med erfarenhet av detta?

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej lilla mia! :D

Skönt att du känner dig kry redan!

Jag gick igenom ett missfall :cry: i maj, men slapp skrapning. Frågade också barnmorskan om man skulle vänta med att försöka igen eller bara köra på :roll: :) . Hennes svar var att det finns ingen medicinsk orsak att vänta en mens, så rent fysiskt var det bara att köra på. Däremot tyckte hon att man skulle känna efter psykiskt, eftersom hormonerna faktiskt påverkar en rätt rejält efter ett missfall. Vi kände efter och började försöka på en gång igen 8) .

Hon (och jag) trodde som du: är kroppen inte redo, så blir den inte gravid på första ägglossningen efter ett missfall. Det blev inte jag, tyvärr.

Däremot verkar det klokt att vara försiktig med sex tills blödningen slutat, och man är helt läkt. För infektionsrisken.

Så, du tänker precis som jag gör :wink: .
Lycka till!

/Jenny
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

så du fick din lilla älskling ganska fort på ändå!
tack! skönt att höra att det är fler som tänker som en själv!

det är bara att hoppas att vi fått vår "dos" av detta tragiska som ett missfall faktist är.

kram igen.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

opps! jag missförstod. :? anton måste vara ditt första barn....
så ni håller på och kämpar för syskon nu då. jag håller tummarna för er!

lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D och jag för er!

/Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Efter min första skrapning så fick jag försöka direkt, men den allra första skrapningen var inte fullständig. så det fanns kvar lite, osså blev det en skrapning till :shock:
Men då mensen tillslut kom så försökte vi gen och lyckades på första försöket!
Men det gick inte vägen den gången heller, utan blev ny skrapning
så efter tre skrapningar på kort tid, så rekomenderade läkaren att vänta flera menser, så livmodern fick tid att läka.

jag väntade dock bara 3 månader (tyckte att flera månader kändes länge) och vad det nu innebära...

Och resultatet blev underbart till slut.

Så jag har bilvit rekomenderad att köra direkt och att vänta, beroende på att jag typ fick skrapa 3 gånger på 6 månader.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hallå!

jenny h. hur går det, har ni fått napp???
här har det inte blivit nått än. det krävs tydligen mer än att bara ha sex på utsatt dag! tur?
eller vad är det som gör att det inte går? undermedveten stress?
väntar på mensen nu. gått en dag över. förhoppningsfull till max! letar gravtecken så klart. har inte brösten växt lite grann, mår jag inte lite illa? är det en tillfällighet att jag var hård i magen idag?

så. när mensen kommer så blir jag sååå besviken. nähä. inte den här månaden heller. så är jag nedstämd/ledsen i en vecka och sen börjar förhoppningarna komma tillbaka. snart dags för ägglossning igan... hoppas hoppas...

jaja. så snurrar mina tankar i huvudet för tillfället. men som sagt. just nu är jag förhoppmimgsfull!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

14 dagar efter ägglossning testade jag mig igår. var nästan säker på att det skulle visa positivt. åhh, vad roligt. nu är vi äntligen på g tänkte jag. då blir det ett litet junibarn. vad roligt. nu kan jag kolla vilket datum den borde komma! (jag har bestämt att inte kolla datum förrän jag fått ett positivt test).

men nej. ett klart och tydligt streck! du är INTE gravid, löd rubriken! :cry: skit också. varför går det inte???!!! :evil: vill jag för mycket? låser sig kroppen då? alla säger ju det- men jag vill inte tro på det. tänker att ju mer man vill ju mer borde man väl bli gravid... verkar inte det mer logiskt???

mensen kom idag på morgonen.... skit mens! :(

kan de va nå rester kvar efter missfallet som gör att ägget inte fastnar? för spermier vet jag fanns på plats när ägget lossnade.... och jag har ju varit gravid...två gånger. men jag vill igen! nu! vill ha ett syskon till min underbara tjej!

kramar
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Barnasorg"