Waldorf

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Waldorf

Inlägg av LindaVega »

Lägger inlägget här trots att det handlar om dagis

Vad har ni för erfarenhet av Waldorf, vad går deras pedagogik ut på, och hur märks det i verksamheten :?: Funderar eftersom det ligger en Waldorf-förskola inte långt borta från där vi bor :?: Det kommer inte vara aktuellt på ett tag ( Vega kommer vara runt 4 och Malte 2), men vill vara ute i god tid.

Skillnad Waldorf /Montessori :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Lyllos! Säger jag. Här finns inget Waldorf. Har sett vilken skillnad Waldorf kan göra för lite större barn, som inte trivts i den vanliga skolan. Man jobbar väldigt mycket med konstnärligt skapande och inlärning med hjälp av bilder m.m. och har mer tyngdpunkt på lärande via skapande än enbart intellektuell inlärning - om man nu kan uttrycka det så luddigt.

Så här står på Waldorfs hemsida www.waldorf.se om just förskoleverksamheten - läs gärna mer där:
"Förskolebarnens förmåga till efterhärmning tas tillvara. Tillsammans med medarbetarna deltar barnen i skiftande aktiviteter, allt från diskning till matlagning och städning till danslekar och berättande.
Barnen gör efter de vuxna, samtidigt som barnen i den fria leken skapar ur sig själva. Enkla leksaker av naturmaterial används, så att barnens egen fantasi kan komplettera material och utveckla leken (se här det följande kapitlet om åldern ett till sex år)."

Sen kan ju alltid dagis variera väldigt mycket - så bäst insyn får man absolut via personliga besök, tycker jag.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kan inte förklara pedagogiken direkt men vi har barn på waldorf och är helnöjda!
Det känns tryggt och harmoniskt, inte så stor skillnad mot att de skulle vara hemma hos mormor eller dyl.
Dessutom är miljön kreativ och då menar jag inte på ett pressat och konstlat sätt där folk förväntas producera något utan mer öppen och tillåtande som ger utrymme.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Tack för svar. Har läst på lite mer och känner mig mer och mer övertygad om att jag ska försöka få plats för båda barnen där.

Nu har inte förskolan ( Solskatten) här ngn egen hemsida, men jag har gått in på flera andra och blev positivt överrasskad. Små grupper för barn under tre år ( på flera förskolor har de fem barn/grupp t ex) delaktighet i vardagliga sysslor samt mkt fri lek och skapande. Tycker även om att de stora barnen fungerar som förebilder åt de yngre. Att det är viktigt för de äldre att de får känna sig stora och de som kan.

Har inte ringt kommunen här än ( semestertider) men ska ta tag i det i augusti...har ingen aning om hur pop Waldorf är. Är det små grupper kan det ju vara jättesvårt att få plats :shock: . Nu har ju vi tid att vänta ett tag (1.5-2 år) men eftersom kommunen har tre mån platsgaranti kan det bli svårt ändå. Dvs man blir erbjuden ngt annat istället och får "börja om" i kön om man tackar nej...( eller hur funkar det?) Om vi skulle få plats för Vega tidigare kanske man kan skjuta upp platsen??

Många praktiska frågor blev det. Ska forska vidare.

Fler som har erfarenhet av Waldorf?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

På tisdag ska jag på besök till Solskatten. Som det verkar kommer det finnas plats för Vega nästa höst, kanske tidigare, det var ca 20 barn i kö och det slutar en hel hög nästa sommar...

Har pratat med ett föräldrapar som har sina barn där och de är så nöjda. Små grupper och mycket ute :D

Kvinnan jag pratade med visste inget om att skjuta upp platsen om det skulle visa sig att det blir tidigare än beräknat. Det här är ju ett privat dagis och har egna köregler...

Behöver ju inte fundera på det nu, men kan inte låta bli att tänka om vi skulle få plats redan till årsskiftet ( det var inte helt otroligt enligt kvinnan, dvs antingen vid jul eller höst) HUR vi ska göra.

Återkommer

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Nu har jag varit på besök på Solskatten och jag är heeelt såld. Vilket ställe ( för att vara förskola :wink: )

De har fyra barngrupper. Två grupper för barn mellan 1.5-3 år, där är de 4 barn + 1 vuxen/grupp. :!: :D

Sedan två grupper för barn mellan 3-6 år med 9 barn + 1 vuxen/grupp.

Grupperna är helt åtskilda när de är inomhus. Varje grupp har ett stort rum + eget kök. All mat lagas på plats och de har massor av sysslor som ska göras tillsammans varje vecka ( baka/tvätta/stryka t ex) De små barnen är ute på fm och de större är ute från kl 13.00 och till hemgång.

Själva huset är en stor villa med trädgård ( och skog) samt utsikt över Storsjön.

För er som har Waldorf i närheten KOLLA UPP. Det här kändes bättre än vad jag hade kunnat drömma om ( ja så här långt i alla fall, vi får väl se om/när vi får plats) Som det ser ut nu kommer det bli aktuellt nästa höst.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag är också väldigt possitiv men ett tips till alla som funderar är att ställ er i kö så fort som möjligt för på många ställen är de långa beroende på att sådana som jag som redan från början vet att vi vill ha barnet där skriver in dem så fort som bara möjligt efter de fått personnummer.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Jag var förvånad själv över att kön inte var längre än vad den var på Solskatten. Nu satte vi även Malte i kö och tänker låta honom börja tidigast våren 09. Vi får skjuta upp platsen om det blir lucka tidigare, vilket kändes skönt. Vega kanske får börja några timmar nästa höst ( då är hon 3.5 år) och kanske är redo för några timmar/dag utanför flocken.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Grattis Linda! Vad härligt att ha hittat något riktigt bra!

Jag fortsätter söka häromkring, men hittar INGET som känns ens hyfsat bra - blä! Förutom ett Ur och skur 1,5 mil bort, men det är ju väl långt att åka...

Stort grattis till lilla Vega också!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm, vi har 1,5 mil till vårt NÄRMASTE dagis! Så allt är en fråga om referensramar :wink: . Jag kör 6 mil om dagen bara för att hämta och lämna. Det funkar.

/Pea
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Hej hej, har själv gått på waldorf 9 år, nu går lillkillen på waldorfdagis. Jag är oerhört lycklig över det jag bär med mig från min skoltid, och min son trivs så oerhört bra, små grupper med engagerade fröknar och fantastiskt god mat, vegetarisk och ekologisk och supernyttig allt i en vacker vacker byggnad med stora spännande marker runt omkring där det finns massor med plats till äventyr.

Det mest utmärkande med waldorfpedagogiken är val att man tänker på människan somolika faser, dvs olika "saker" styr olika faser ilivet ochså utgår man fråndet i lärandet och barnens behov. Känsla,vilja, intellekt etc etc..kolla med biblioteket och låna någon av Rudolf Steiners böcker.

Något annat som är utmärkande är ju det ekologiska tänkandet, närheten till naturen, vikten av vackra omgivningar och naturmaterial. Tycker dock man ska kolla sin waldorfskola ordentligt, det finns en del mer eller mindre fanatiska antroposofer i vårt land,och fanatsim är ju aldrig kul inågra sammanhang.
3 fina...2005, 2007, 2010
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Mamma S: Vad roligt :D

Är inte speciellt insatt i Waldorf själv, har läst en del på nätet och sedan fick jag veta lite mer när jag besökte förskolan. Fick med mig en bok om Steiner som jag ska läsa.

Det som jag tyckte kändes bra var, förutom de små barngrupperna, tanken om rytm. Att året följer en rytm ( årstidsbundna aktiviteter) att veckan följer en rytm ( utflykt måndagar, baka tisdagar osv) samt att dagen följer en rytm. Vidare att det var så avskalat och RENT. Väldigt få leksaker, leken ska utgå från barnets initiativ och fantasi. Läraren varken leker eller aktiverar barnen utan ska finnas i bakgrunden och göra vuxensaker ( typ) Hon berättade att en del barn som kommer från kommunala dagis brukar ha en del ställtid, de är vana vid ett annat tempo. Hon berättade att hon sätter barn som klagade på att de hade tråkigt på en stol. "Varsågod och sitt här med mig en stund" Det brukade inte dröja länge innan barnet kom på något att göra/leka. Dvs att ha tråkigt är INTE farligt utan bra. Ur tomheten kommer fantasin och initiativet ( ja precis som AW brukar säga)

Hon pratade om sjuårsfaser i människans liv. De första sju åren ska man inte ha allt för många bindningspersoner. Därför har de åldersintergrerade grupper där man har samma "fröken" under hela sin förskolevistelse.

Ja och om avstånd. Förskolan ligger bara 2 km hemifrån och på väg till jobbet. Fattar inte att jag inte hittat hit/hört om detta tidigare.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Är det någon som vet skillnaden mellan waldorf och montessori? Vi har ett montessoridagis i närheten som verkar bra ( inte aktuellt än men det är LÅNG kötid dit så vi ska ställa oss i kö ) och så har vi ett waldorf-dagis några kilometer bort. Pedagogiken tycker jag låter ganska liknande...vad är skillnaden egentligen?
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Det är skillnad på montessori och waldorf på flera sätt.
Waldorf vill egentligen inte ha in barn under 2 år eftersom de tycker de har det bättre hemma.
De jobbar i mkt små grupper med en vuxen som gärna ska följa barnet. För de yngsta får det inte vara mer än 5 barn i gruppen.
De jobbar mkt med naturligt material istället för massor av leksaker, sen tror jag att de flesta har ekologisk mat.
Fria leken är central och barnen skall helst inte störas.
Montessori har större grupper, mkt material av olika slag för att stimulera inlärning, det individuella tänket påminner.
Jag skulle jättegärna ha mina barn på waldorf men här finns inget.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Tack, marie-d! Waldorf verkar vara att föredra, ska ringa dem och fråga om vi får komma på studiebesök :D
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"