Vaknar för tidigt/ Solfjäder/ Mera mat/ Dagslursti

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Vaknar för tidigt/ Solfjäder/ Mera mat/ Dagslursti

Inlägg av Lillamolntuss »

Hej!
Började kura 2 januari och har aldrig nått helt i mål. Läggningen tar ofta en halvtimma eller mer, hon vaknar för tidigt på morgonen och på dagslurarna (om hon inte sover i vagnen när den rullar på - då funkar det).

Fråga 1: Gjorde jag fel nu på morgonen? Hon vaknade 6,20 (vi har godmorgon 7.30), jag gick upp snabbt och la henne tillrätta (hon brukar be om hjälp att vända sig) - hon fortsatte fråga, jag avvaktade ett tag & ramsade sen - hon fortsatte..., jag avvaktade ett tag och gick sen upp och gjorde ljud i huset - hon fortsatte..., buffade - tyst, avslutade med solfjäder - började fråga igen. Ramsade ett par gånger. Klockan 7.20 hade hon fortfarande inte visat några tecken på att gå ned i frekvens, då ställde jag till med godmorgonkalas (inom marginalkvarten). Hade tänkt få henne att somna om och vänta ut henne till 7.45, men... Hon hade skrikit i en timma och visade inga tecken på att sluta. Borde jag ändå ha väntat ut henne?

Fråga 2: Hon började fråga igen när jag solfjädrade, vilket får mig att misstänka att det är något fel på min solfjädringsteknik. Eller är det bara så att hon fattar att jag är på väg att gå igen...? Ska jag göra på något annat sätt?

Fråga 3: Jag gjorde välling på 3 dl vatten på morgonen och det sa slurp. Ska jag ge henne ännu mera välling, eller ska jag erbjuda något annat? Kex? Banan?

Fråga 4: Om hon vaknar för tidigt på dagslurarna - kan man byta plats på korta och långa passet, eller? Det är samma sak där - hon skriker tills det är dags att gå upp även om hon vaknat en timma för tidigt.

Tack för era kloka tankar kring detta. Och förlåt om jag borde ha fattat det själv av de texter som ligger ute. Jag har läst och läst och läst iaf.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Ett helt internet, och ändå är man helt ensam... för ingen vill svara... *snyft*
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
1. Ja - gör trafiken till ett minimum. Om hon brukar vakna så se till att ramsa så fort hon piper - på ett ÖVERTYGANDE sätt att det inte är morgon. Hon ska INTE skrika, sedan om hon väljer att inte sova är en annan sak.

2. GÅ INTE IN!!!! Ramsa!

3. Det räcker. Om du inte märker att hon verkar hungrig (vilket hon inte borde vara efter så mycket välling) Jag vet att Anna rekommenderar fullproppade barn, men jag tror att hon är fullproppad. Jag ger Vera ungefär lika mycket och det tar också slut på några minuter. Men hon äter istället lite fil eller macka med mig när jag äter frukost.

4. JAg vet ju inte när du har långt resp kort sovpass. Är det så att du alltid får väcka henne på korta passet och att hon alltid vaknar på långa kan det ju vara läge att byta. Men vaknar hon på båda passen får du helt enkelt hjälpa henne till ro att somna om igen.

På med attityden - du vet hur man gör, hon vill veta hur man gör.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tummelisa

Inlägg av Tummelisa »

Hej!

Jag kan inte ge dig råd. Ville bara att du skulle veta att vår son håller på likadant och jag liksom du är intresserad av råd och svar. :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

1. Ja, för att "få till det" så skulle du sett till att få ett omsomnande.

2. Eh, jag förstår inte riktigt... Om du menar att hon inte tystnar när du solfjädrar så får du fortsätta solfjädra tills hon tystnar. Menar du att det kommer en protest "i ryggen" när du går ut med ramsan efter solfjädring så är det brukligt. Ramsa ner den protesten med en punktsättande ramsa.

3. Ge henne vällingen och något anat efter den.

4. Nej, byt inte utan kör de lurar du bestämt.

:idea: Det handlar om ett innötandet nu - ändra inget! Allra minst på attityden :shock: :wink: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"