Barnaboksdagis?!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag anmäler mig som statist :twisted: !
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad jag är avundsjuk på er!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

=P~ Här är ännu en statist! =P~ :mrgreen:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D
:twisted: Jag är SÅÅ avundsjuk! Ska det äntligen bli någonting positivt med Stockholm?! :roll: :wink:

:idea: Nu tänker jag högt :roll: ; Är det för tidigt att t ex tipsa lokalpressen om den här idén och att det jobbas för det som en slags "förhandsinfo" inför föreläsningarna i vår? :? Det kan ju verkligen vara ett sätt att puffa för föreläsningen i aktuell stad, OCH få utrymme, genom att ta upp ett sånt här ämne av stort samhällsintresse.
Att få in en förhandsartikel som "bara" :roll: handlar om Anna Wahlgren kan bli svårt, men det här vore kanske en väg att gå för att öka intresset? :lol:

Vad sägs?
:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Hej alla glada entusiaster!

Inlägg av mammapamma »

Heja heja !!! :D Vill jag säga!

Dock vill jag ställa några frågor:
Måste man då vara 3år för att börja på ett Barnaboksdagis? 3år som är den "magiska" åldern... Eller? Fast vår föräldraförsäkring ser inte ut så ÄN! Men kanske om VI STÄLLER KRAV!?! :!:
Hur löser man detta med två flockar? :?: Mina yngsta barn bor varannan vecka hos mej o varannan hos papan så de har en splittrad eller två flockar.... Världen ser ju ut så ibland... Och vår värld ser ut som om det behövs dagis med "nytänk" och det blir ju detta! Kanon!
Men ändå blir det två flockar, en hemma, en på dagis?

Kommer det att finnas ett begränsat timantal som barnen MAX får vara där? :?: (Självklart ska man nte bo på dagis dygnet runt, funderar bara om ni tänkt på detta med MAXTID?)
JA vad var det mer jag funerade på...
:?
JAg tror på idén och hade gärna haft barn på Barnaboksdagis om det funnits när mina var små.... Men lite frågor väcker ju alltid nya idéer, eller vice verca.
Visst blir detta bra : Man förenar den verklighet och det samhälle vi lever i med en utopi! Och det måste ju vara det bästa man kan göra!?! :?: :!:

Vill önska er :heart: -ligt LYCKA TILL!!!!
Självklart vill jag vara statist sen när Barnaboksdagisen spridit sig nedåt skåne!
JAg vill spela TROTSBARN!!! :!: :twisted: KRam till alla!!! :D
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Hur har det gått med barnaboksdagiset? :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Lisa S
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 28 jul 2005, 17:46

Inlägg av Lisa S »

En kompis till mig har följande lösning;

De är tre familjer (ett litet barn i varje) som gått ihop om ett "föräldrakooperativ"; är man minst tre anställer kommunen en barnmänniska (jag vet inte vad det heter - förlåt) som är med barnen. Sen är de en vecka i respektive hem. Familjerna fick vara med och anställa människan, på intervjuer och så.

Jag tror föräldrarna jobbar heltid, men barnen är alltså hemma med tjejen (i det här fallet). De bor i stockholm. Kanske kan man ta reda på mer om detta? Det ska tydligen vara en satsning för att komma tillrätta med stora barngrupper i Stockholm.

Jag bor själv utanför stan (Värmdö) och här är det svårt att hitta fler med samma filosofi, men fanns det någon lösning närmare mig hade det känns kanon. Det är ännu över ett år innan dagis/dagmamma blir aktuellt för oss så jag funderar bara lite i det här skedet. Vi vill inte att flickan blir tvungen att pendla in till stan, det kommer att bli förskräckligt långa dagar ändå, tyvärr, med två heltidsarbetande föräldrar. javascript:emoticon(':cry:')



:cry:
Lisa
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Undrar just var jag gjort av min fina "I :heart: AW" badge som jag fick av ingen mindre än AW själv. :roll:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Lite frågor!

Inlägg av mammapamma »

Hej igen! :D

Någon involverad i "Barnaboksdagis-projektet" som vill svara på mina funderingar kring hur man får ihop "barnabokskonceptet" med dagis:

Kan man börja där vid 3års ålder som först eller?

Förstår att man ska ta barnen i bruk, och det är ju det ,det hela går ut på, men finns/kommer det att finnas max tid man får vara på dagis för att inte "störa den riktiga flocktillhörigheten", eller vad har ni för fundringar kring det??

Jag vet att dagis/barnomsorg är nästan likamed nödvändig i dagens samhälle och jag tycker ide´n är kanon, detta är bara funderingar som dyker upp när jag funderar kring det.
Tror det är bra att tänka igenom allt sånt här för om inte vi som är A.W- "anhängare" ställer hos dessa frågor så finns det andra som kommer att ställa dem betydligt tuffare och till sin spets, så det är mycket att tänka igenom så man vet var man står, precis. Så vi kan stå starka som Anna.

Kram till er! Det är en mycket bra sak det här Barnaboksdagis!
Lycka till!!!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Tack för visat intresse för projektet!
Dina funderingar är bra och visst har vi diskuterat dem och mycket annat. Det är en hel del att fundera kring och vi vill göra det här så grundligt som möjligt.

Tanken är att Barnaboksdagiset ska bli så bra det kan, utanför flocken. Vi kommer självklart att försöka ha en fast flock även på Barnaboksdagiset.

Vi håller er informerade om det som är av allmänt intresse.
Arbetet pågår hela tiden men är inte publikt :lol:

:D
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Funderar... Ni tänker väl maximera lokalytnyttjandet & köra och köra sova-hela-natten kurser på nätterna?

Själv hade jag vart beredd att betala MYCKET för det en gång i tiden... :lol:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
mammapamma
Inlägg: 420
Blev medlem: sön 21 aug 2005, 13:08
Ort: Göinge

Tackar "father of a son"

Inlägg av mammapamma »

Hej igen!

Tackar för ditt (father of a son) svar!

Och önskar er stort lycka till! :D :!:
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla molntuss :D När du kommer för att begå mina pärmar, ska jag överlämna en ny fin badge som jag har i lådan. Especially for you :lol:

Arbetet med BBD fortgår hela tiden och Father of a son och hans Mother of samma son är intitiativtagare och högst aktiva, även om de f n sysslar med att sätta en ny son till världen (mitt heta tips :oops: ) :!:

Jag kan säga, efter att ha träffat ett gäng "Barnaboksföräldrar" i parken, att det sista som skulle råda på ett BBD vore djungelns lag Att se dessa små barn - alla under tre år - umgås lagom kärleksfullt, lagom likgiltigt, lagom just NATURLIGT med varandra, så som man umgås med träd, gräsmattor, mat och mutor, saker och föräldrar och annat folk och fä - var en fridfull upplevelse, lugn och enkel, skön och självklar: barnen var med :wink:

Och det är så det ska vara. Ingen hets alls, inget bråk, inget tjafs och definitivt inga NEJ.

Jag är den första att hoppas och välsigna att ett BBD kommer till stånd, under just de premisserna :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"