Barnaboksdagis?!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Barnaboksdagis?!

Inlägg av Sarika »

Hej
har börjat titta på dagis till Vilma, måste ställa henne i någon kö snart. Vi kommer dock att göra allt för att kunna vara hemma så många år som möjligt med henne.

När jag har varit runt så har jag frågat vad får barnen hjälpa till med, hur ser dagarna ut osv. Då har de oftast frågat "Vad menar du?" har då svarat; ja så som man hjälps åt hemma med matlagning, disk, städa etc. Svaren jag oftast fått är att "de minsta är så små så de kan inte göra något, vara i köket får man inte för det täcker inte försäkringen om något skulle hända, de större barnen (då 3 år) får hjälpa till att duka av sin egen tallrik, städa? det gör vi inte här det har vi städare till" etc etc. Usch blir så förbannad på inställningen folk har :evil: Jag vill inte att Vilma går på dagis där man har den inställningen!!

När jag gick hem från det sista dagiset så kände jag, varför finns det inget Barnaboksdagis??? Eller finns det det??? Någon som vet?? Blev nästan sugen på att starta ett eget :D Inte för att man ska sätta barnen på dagis tidigt men den dagen de kommer att gå på dagis tänk dig då om det var ett Barnaboksdagis!! Vad underbart det vore!!! Barnaboken borde ingå i alla Förskoleutbildningar!!

Tack Anna för att du får oss föräldrar att ifrågasätta vårt konstiga samhälle!!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
heartworn

Inlägg av heartworn »

Hej!
Något Barnaboksdagis känner jag inte till. Däremot finns det en del Montessori förskolor runt om i landet. Om du inte känner till Maria Montessori och hennes pedagogik sedan tidigare så kan du läsa mera exempelvis här http://www.montessoriforbundet.a.se/
Enligt min åsikt så är det den pedagogik som ligger närmast Barnaboken. Anna W har nog lånat en och annan tankegång från Maria M. Montessoripedagogiken beskrivs även i den tidigare utgåvan i Barnaboken (av Otto Steiger).
Det finns ett antal förskolor auktoriserade av Montessoriförbundet och även hel del pigga frifräsare...
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Jag måste ändå försvara åtminstone VÅRT dagis lite... Mina barn hjälper inte till med sysslor som matlagning och disk men alla har sina sysslor som måste genomföras hur små de än är...

Man klär av och på sig efter bästa förmåga och hänger på plats. Lillpojken ställer sina skor på rätt hylla varje morgon innan han sticker iväg in i lekhallen. Han är MANISKT intresserad av sopborstar och de hjälper honom att sopa golvet efter att han ätit - vilket behövs kan jag lova... :wink: Dukar av gör alla barn, även lillen... Städa efter sig får alla lära sig - man går inte hem med legot utslängt över golvet osv. Jag tror det är vanligt att barnen tex. alltid har utomhusvistelse på förmiddagarna - minst en timme, dukar och dukar bort, vilar på bestämda tider osv.

Dagis är ju ingen naturlig miljö... Dagis är dagis och det skulle INTE fungera om barnen inte var delaktiga i vardagen. Rutiner är A och O på ett dagis och förhoppningsvis överensstämmer de med föräldrarnas egna åsikter om vilka rutiner barnet ska ha. Det är säkert inte så i alla fall men vi har haft tur! Måste säga att jag aldrig reagerat på personalens sätt att ta hand om mina barn. Det gäller att ha en bra dialog så man kan stämma av saker och ting. Jag känner att vi strävar åt samma håll med ungarna. De vill också att de ska vara självständiga och glada barn och jag tycker att de gör ett jättebra jobb!

Sen är frågan om barn ska vara på dagis eller ej - men det är en annan diskussion. Vi har valt dagis till våra två och från tidig ålder dessutom. Det har fungerat bra tack och lov - det är ju inte alltid så självklart. Lycka till med framtida dagis! Hoppas du hittar ett bra!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ang Montisori... jag tycker att det verkar jattebra. :D Enda nackdelen som jag ser ar att de atminstonde pa vart narbelagna montisori anvander sig av mkt latsasvuxensaker sasom sma sma strykbrador och liknande. Barnen far altsa inte kanna att de ar med och gor ngt viktigt for tillvaron pa dagiset utan de far lara sig att hanskas med liknande saker som vara egna... :? I det langa loppet ar det sakert battre an att bara forvaras pa ett vanligt dagis men jag tror i alla fall att det ar viktigt att fa hjalpa till pa riktigt. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Dagmamma!
Det är ju i alla fall så nära hemma man kan komma. Dessutom blir ju barnen mer som syskon, eftersom de är få och i olika åldrar.

Vera är hos dagmamma tre halvdagar i veckan och det går bra. De andra barnen (4 st) hjälper henne med diverse bestyr och hon får vara med vid matlaning och disk. Bra tycker jag.

Det är klart att jag hade velat att hon kunde vara hemma men vi valde att ha så lite tid borta så länge som möjligt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Instämer med föregående

Inlägg av Gäst »

Att vara Montessoridagis kräver mer än små möbler, för att citera Gyrils sjukgymnast som själv haft sina 3 nu vuxna barn på Montessoridagis. :)

Tro mig, varje dag önskar jag att det hade funnits ett Barnaboksdagis!
Gyril går på montessoridagis, men jag kan inte påstå att vi märkt så mycket av att det är det. Nu har vi i alla fall lyckats få till stånd lite förändringar för henne, så att hon och hennes resurs ska förbereda lunch åt de andra barnen på torsdagar. (då går de andra till ett äldreboende och hälsar på. Bra initiativ)
När jag sa att Gyril diskar osv hemma så verkar de knappt tro mig.

Ibland undrar jag vad som krävs för att få starta ett eget Barnaboksdagis. Eller varför kan man inte bara få vara hemma?
Tydligen ska det nu (enligt ledaren igår i SvD) utredas om man kan få göra det. Vi får väl se vad den utredningen visar. Undrens tid är kanske inte förbi.
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

En tanke som jag kom på är att vara typ fem barnaboksfamiljer som delar på att ha barnen en dag i veckan? Och en i familjen jobbar 80%. Klarar man av att ha hand om 5 barn samtidigt?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Klart man gör! :D
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Ja 5 barnaboksbarn kan ju inte vara så svårt att ha hand om... :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jo Fast jag vet inte om barnen mår så bra av att vara på fem olika ställen på en vecka - vilket det ju blir... :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Ja just det ja... tänkte inte på det... :oops:
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Det har du rätt i LO. Tänkte inte på det :(

När jag var liten delade mamma och min kompis mamma på att ha hand om oss. De jobbade 50% och så var vi hos varandra resten av tiden. Det var helt perfekt.

Men hur många har möjlighet att jobba 50% ända upp i skolåldern, som min mamma gjorde.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ber om ursäkt om jag spräckte era drömmar :wink:

Jo 50 % är inte lätt i dagens samhälle, när inte arbetsgivaren går med på att man jobbar så lite och när barnen ska ha egen TV, mobiltelefon och X-box innan de ens kan prata :roll:

Visst borde någon göra uppror, men jag har inte gjort det... :?
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Men visst skulle det funka! Allt går väl om man bara vill :D ?

Många dagis fungerar ju som föräldracooperativ så varför skulle man inte kunna starta ett Barnaboksdagiscooperativ då :?: Så behöver man ju inte ha ungarna på fem olika ställen i veckan heller :!:

Så med tillräckligt mycket engamemang för saken och med målet för ögonen, så JODÅ -dröm vidare bara :wink: -eller till och med börja planera :!:
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

Sarika - du får jättegäran starta ett Barnaboksdagis på Södermalm i Stockholm !!!! =D> \:D/ :D Jag skulle vara först och hänga på låset om ett sånt dagis eller montesori fanns i närheten :D
/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"