Hej Kristin!
Först och främst vill jag påminna om barnboken och trotskapitlet, det är outstanding

Så damma av boken och läs på lite så klarnar nog mycket
Klättring ur sängen kanske erfordrar en liten sitta-utanför-dörren-kur, alltså att du sätter dig på vakt utanför, och direkt vid minsta lilla ansats att kliva upp, går du in och lägger ner och ramsar dig ut! Inget onödigt snack, bara lugnt lägga tillrätta och ut! Det brukar ta några kvällar, så lägrar sig lugnet igen
Sen finns ju även larm att köpa, ska se om jag hittar länken om den...
citat"Här är ett svar om "dumma..." som AW skrev för ett tag sen:
Man kan i all enkelhet se lite lagom förbluffad ut. "Oj då - dumma vadå Jag säger inte dumma dej till dig Kom nu, ska vi göra något klokt. Jag behöver din hjälp."
Skulle det bli seriöst återkommande tjat på detta trista tema får man fråga sig om lilla barnet möjligen känner sig alldeles kolossalt icke-förstått. Vi vill inte odla vanmakt här
En mycket god idé är att ta sig tid, hålla truten på ren svenska och faktiskt lyssna. Gärna också fråga (tillbaka), intresserat - utan att sitta inne med alla (de förmanande) svaren" slut citat
Finns massor med mera om du skriver in "dumma" och söker på sökmotorn
Och tänk på att alltid försöka ge en väg ur ett trist beteende, att ett nej blir ett ja! Så att han får chansen att göra rätt, för det VILL han egentligen! Och glöm inte sociala delaktigheten och paktandet - oumbärligt med en liten trotsare
Den sista frågan förstår jag inte riktigt

vad är Tonen
/Mia