Två-åring med halsont

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gäst

Två-åring med halsont

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vi är lite förkylda, gossen óch jag.

Han är pigg och glad på dagarna, men på natten då han djupandas, så får han ont, hostar och gråter. :(

Jag har i två nätter nu gett honom Alvedon, men undrar nu om det finns något annat man kan ge en två-åring för att lindra hals-ont mitt i natten? Det hörs att han verkligen har ont.

Igårnatt försökte jag få i honom lite mezeyoghurt för att lindra den riviga känslan i halsen, och fick väl i honom två teskedar - men han vill ju inte ha. Vänder bort huvudet och kniper ihop munnen. :( Jag kan förstå honom - vem vill svälja något när man har jätteont i halsen, men jag kan ju inte ge honom halstablett!

Hur gör ni andra med så här små med halsont?

Tacksam för tips!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Päivi.
Vad tråkigt för er att ni blivit sjuka.
Jag har inget bra tips på natten :-k ,men på dagen har jag gett isglass som är skönt för halsen då man har ont.Dels är det vätska i glassen och sen lenar det lite oxå.Att det är socker i bryr jag mig inte om när Jacob varit sjuk.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Å vad trist att han har ont :(
Fänkålste brukar jag ge min son när han har ont i halsen och är förkyld. Koka upp vatten och häll över några fänkålsfrön, låt dra en stund. Skedmata eller ge i flaska (när det har kallnat till drickvänlig temperatur :!: ).
Jag brukar ge under dagen, innan han lägger sig och om han vaknar på natten och har ont. Med flaska går det kanske att ge i sömnen - man vill ju inte väcka för att ge dricka.
Hoppas att det går över snabbt.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Ulrika och Jennymaria för tipsen!

Skall inhandla idag

nya batterier till klockan

fänkål

glass

mer halstabletter till mig... :roll:

Om ni kommer på något mer informera gärna!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi kör med anis och fänkålsthé med lite honung i. Krossa fröna och låt dra i 10 minuter. Låt honom dricka mycket innan sänggåendet :wink: !

Krya på er!

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: :D

Titta, Father of sons och jennymaria! Jag hade ju fänkål hemma! En hel påse! :o :D Här skall kokas the! Det kanske hjälper mig också... :roll: Tack för tipsen, igen!
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Honung är antibakteriell så att ge lite honung i ljummet vatten eller fänkålste är jättebra. Men, det är viktigt att vattnet inte är hett när du rör i honungen utan bara ljummet eftersom de antibakteriella egenskaperna förstörs i för varmt vatten.
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"