Hjalp var lille son att somna (bytt forum, igen)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Popcorn

Hjalp var lille son att somna (bytt forum, igen)

Inlägg av Popcorn »

Och samtidigt flyttar han kanske in i eget rum

”alla vägar bär till Rom även om de inte är raka utan lite kringelkrokiga ibland, mamma kanske tar en och annan omväg, men dit skall vi – tillsammans!”

Till överst på sidan

axl

Registreringsdatum: 30 januari 2007
Postat: mån apr 09, 2007 20:27 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

hej Torsmamma o Duggan!

tack for er peppning! vi har nu insett att det ar en SHN kur som behover goras pa Skrutten (just nu gar allting bara samre o samre ). Sakerligen beror det pa att mamma o pappa borjat tappa attityden....aven fast vi verkligen forsoker. Darav ar det sakert battre att starta om pa nytt och som ni sager, flytta honom till spjalsang samtidigt o kora buffning.
Eget rum fick han nar vi inforde SM

Nu ska vi hitta en bra helg o samla pa oss MASSOR av Attityd!

Tack for er hjalp hittills!

Till överst på sidan

axl

Postat: lör maj 12, 2007 16:09 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej igen!

nu var det ett tag sedan jag var inne o skrev.
Vi har nu hittat en vecka och bestamt oss for att kura lille Skrutten.
Just nu sa sover han battre an tidigare, men han far fortfarande mat en gang per natt.
Sedan sist sa har han haft RS-virus sa det var jobbiga veckor med jattedalig somn. Vi var tvungna att ta upp honom en hel del, da han var superforkyld och hade svart att andas. Men nu ar han frisk som tur ar!
Nu ar min man ledig en hel vecka for att sedan borja pa nytt jobb sa det passar bra att kura och kanns jatteviktigt att fa till bra somn harhemma!

Vi har dock lite fragor:
-han sover fortfarande i vagn men vi ska nu flytta over honom i spjalsang. Vi har for nagra veckor sedan borjat buffa honom en del och det funkar ganska bra. Men tyvarr har vi hamnat i bade vagn o buffningstrask....
Hoppas vi nu inte forstort buffningen infor kuren???
Vi maste verkligen lata ramsan ta over nu!

-kan man ha samma ramsa nu som innan kuren?

-angaende schemat. Vi har tankt kora samma schema som nu, men lagga honom 19.30 istallet for 20.00 och da dra ner den langa dagsluren. Idag skulle den vara 2,5timme, men det ar valdigt sallan typ aldrig som han klarar att sova sa lange. Han sover 2h ibland endast 1,5h.
Han blir ju 6manader i nasta vecka och 7manader efter uppfoljningsmanaden eller da allt ska etableras. Vid 7manader ska de ju sova 14,5timme, ar det ok att andra da, nar allt ska etablerats eller ska man redan nu ga pa 14,5timme totalt?

-han har ju senaste veckorna atit daligt pa dagarna da han varit sjuk och jag far verkligen truga i honom. Han suger bara nagra minuter fran brostet och nar jag forsoker fa i honom mera borjar han grata
Han far grot mitt pa dagen och burkmat pa kvallen. Han far ca 3msk. Hur mycket kan man ge dem?? tycker det kanns jattesvart att veta.... Pa bvc sa de att jag endast skulle ge ett mal med "vanlig mat" per dag, men det verkar som han vill ha bade grot och burkmat, sa det vill jag fortsatta med. Hur snabbt kan man oka upp malen?
Har aven tankt borja med valling pa kvallen nar han nu blir 6manader.

Ska lasa pa annu mera i boken och se pa dvd:n en gang till

Nu ska vi ladda med attityd o verkligen lyckas! Har last pa forumet om "livet efter kuren" och hoppas fa skriva dar om nagra manader

Tacksam om nagon kan svara pa mina fragor!

Forresten ska jag byta forum nu till kurbarnens???

Till överst på sidan

annawahlgren

Registreringsdatum: 22 november 2004
Postat: lör maj 12, 2007 17:39 Rubrik:

Låter laddat och bra

(Har jag sagt välkommen ordentligt )

Buffningen är absolut inte "förstörd". Ni ska bara bli lite säkrare i hanteringen, om man säger, och sluta i god tid innan ni tycker det är dags att sluta. Det där sista är själva tricket! Man tänker: "NU tar det, nu behöver jag bara hålla på lite till, så blir allting toppen och han kommer att somna som en gris." Det är då man har fastnat Träna på varandra. Precis när allting sitter skriker buffaren inom sig till det njutande buffningsobjektet: "NÄHÄ du, nu blir det ingen mer thailändsk massage "

Samma ramsa absolut. Öva i duschen med magstöd. Rytmisk så man kan stampa takten till ska den vara.

Spika schemat nu, inför kuren, med 14.5 tim Man kan alltid tillfälligt lägga en halvtimme tidigare på kvällen utan att det påverkar schemat.

Med all (nåja) respekt för bvc - du både kan och bör ge honom "riktig" mat utöver bröstmjölken vid minst två mål, gärna tre, om dagen. Maten först (och det är bara att tratta i så mycket som behagas), mjölken sedan.

Ser fram emot din rapport på "Livet efter kuren - en uppmuntran" om sisådär tre, fyra veckor

Och ja, övergå gärna till Kurbarnens hjälpforum framöver. Men då får du dra bakgrundshistorien lite också

Skrammelbössa för ömsesidig välgörenhet: pg 59 65 80 - 1.

Till överst på sidan

axl

Postat: sön maj 13, 2007 09:30 Rubrik:

Hej Anna!

Stort Tack for ditt snabba svar!
Skont med sa stort engagemang fran din sida

Skont att hora angaende maten, ska fortsatta o succesivt oka upp mangden.

Nu har det dykt upp ytterligare fragor...

-Ska en person kora forsta o andra natten? han ar ju nu van vid att vi alternerar under natten, ar det ok att gora det?

-Inatt sov han anda till 3 innan han vaknade o ville kaka Somnade sedan om o vaknade vid 5.15 och gallskrek o grat hejdlost, han blev varken lugn av vagning eller buffning, snarare annu mera ledsen. Till slut tog jag upp honom da han lugnade sig, sedan hande samma sak vid 6.10.....
Drommer de mardrommar??? eller varfor blir han sa otroligt ledsen o ej gar att lugna?
Maste ju kunna hantera detta om det sker under kuren....
Det gar liksom fran noll till hundra pa nagra sekunder.....

Till överst på sidan

axl

Postat: sön maj 13, 2007 09:31 Rubrik:

Skont att hora angaende maten, ska fortsatta o succesivt oka upp mangden.

Nu har det dykt upp ytterligare fragor...

-Ska en person kora forsta o andra natten? han ar ju nu van vid att vi alternerar under natten, ar det ok att gora det?

-Inatt sov han anda till 3 innan han vaknade o ville kaka Somnade sedan om o vaknade vid 5.15 och gallskrek o grat hejdlost, han blev varken lugn av vagning eller buffning, snarare annu mera ledsen. Till slut tog jag upp honom da han lugnade sig, sedan hande samma sak vid 6.10.....
Drommer de mardrommar??? eller varfor blir han sa otroligt ledsen o ej gar att lugna?
Maste ju kunna hantera detta om det sker under kuren....
Det gar liksom fran noll till hundra pa nagra sekunder.....

Till överst på sidan

annawahlgren

Registreringsdatum: 22 november 2004
Postat: mån maj 14, 2007 09:00 Rubrik:

Tar du upp honom för att trösta lär du honom att 1) sängen är en farlig plats där vargen tar honom när som helst, 2) morgon har kommit och nu händer en massa saker. Eller bägge delarna.

Ingetdera är ju särskilt sant, eller hur Så förutom att INTE ge det riktiga svaret på hans frågor, dvs lugna honom där han ligger, lurar du honom dessutom. Det är inte riktigt snällt. Det är inte snällt alls

Ska du kura tycker jag du ska göra som det står. Då alternerar ni först under uppföljningsveckan.

Det är bra om du tränar på att odla Attityden av Självklarhet! LäsMammut Marias tråd om det avgörande Förhållnigssättet. Som det nu är har du ännu inte lärt dig tolka hans skrik och gråt. Alla skrik är inte missnöjesyttringar och det är inte per automatik synd om honom. Väldigt mycket av skrikandet är frågor, frågor av förvirring, oro, undan om vad som gäller, frågor om vargen, frågor om natten, tillvaron, lilla existensen Resten är reaktioner, och dem måste han få ha i fred. Du ska kunna höra när han verkligen ber om hjälp, och då är han också mottaglig för den. Då låter han trött och olycklig och ledsen på riktigt.

För att du ska kunna tolka, måste du först och främst lära dig lyssna - lyssna noga, lyssna längre, lyssna på barnet i stället för på dig själv i första hand, om du förstår vad jag menar

"Man måste ju kunna hantera detta om det sker under kuren", skriver du. Precis - det är därför verktygen finns.

Öva dem, träna dem, överlåt inte att barnet att bekräfta att du gör rätt - då blirdet du som frågar och barnet som förväntas svara, vilket han verkligen inte orkar med. Det är för mycket och, som sagt, inte snällt mot honom.

Läs och läs på Och läs mer och läs igen. Alla introduktionerna här står skrivna av goda skäl

Skrammelbössa för ömsesidig välgörenhet: pg 59 65 80 - 1.

Till överst på sidan

axl

Postat: mån maj 14, 2007 15:14 Rubrik:

Tack igen for svar
For att vara helt arlig var det ungefar det svaret jag forvantade mig....men ville anda kolla av en gang till angaende eventuella mardrommar etc.....

Vi borjade faktiskt kura igarkvall och det blev en ganska tuff natt, speciellt vid uppvaket vid kl.4, da var det ingen glad kille, MEN jag odlade pa attityden och gav mig inte! Till slut slappnade hjartat av da jag ramsade ut, sedan fragade han en gang till snyftande da jag ramsade utanfor dorren och det blev tyst, tills vi vackte honom kl.7.

Ska nu ladda om infor inatt!!

Tack, tack for all hjalp pa detta forum

Till överst på sidan

TorpSara

Registreringsdatum: 18 december 2006
Postat: mån maj 14, 2007 17:10 Rubrik:

Men! Vad kul att läsa!!

Angående maten: Vi ger en full lunch och gröt till middag. Jag ammar morgon, mellis och kväll. Gröt brukar inte räknas som "lagad mat", det brukar räknas som välling.

Här går det ner 2-3 dl (ca 250g) lunch och en full portion gröt och en hel banan...

Till överst på sidan

axl

Postat: tis maj 15, 2007 19:35 Rubrik:

Hej Torpsara!

tack for infon om hur mycket mat ni ger. Jattebra att hora hur mycket mat det gar ner hos andra jamngamla bebisar.
Man ar hela tiden radd for att han ska vara antingen hungrig eller fa for mycket mat
Han spyr namligen valdigt mycket...idag har han spytt jattemycket, da undrar man om han har fatt for mycket mat...
Vi har nu gett full portion med havregrot 2ggr, lunch o kvall.

Till överst på sidan

TorpSara

Registreringsdatum: 18 december 2006
Postat: ons maj 16, 2007 07:55 Rubrik:

Vi har en hel del av kräk med. Men de flesta säger att det ger sig snart... Hoppas verkligen det!

Till överst på sidan

axl

Postat: lör maj 19, 2007 13:15 Rubrik:

Maste bara rapportera att inatt sov Axel sin forsta hela natt!!! Han sov 11,5h utan ett knapp fran honom kanns helt overkligt!

Kan saga att natt 3 & 4 var superjobbiga sa vi laste pa mer & mer och hittade nagra saker som vi gjort fel sedan blev natt 5 battre och sedan 6:an perfekt
Hoppas nu inte detta ar en engangsforeteelse bara.....

Vi proppar i honom mat om dagarna o nu verkar han mycket mera hungrig an tidigare

Till överst på sidan

Nemita

Registreringsdatum: 09 mars 2007
Postat: lör maj 19, 2007 13:53 Rubrik:

Vad duktiga ni är!!! Grattis!

Kan ni viska lite om vad ni gjorde fel så man har chans att lära sig av era misstag... är på g att kura bort nappen, nämligen...

/Ewa

Till överst på sidan

axl

Postat: lör maj 19, 2007 19:58 Rubrik:

Ja, det ar val vad vi gjort hittills (peppar, peppar, ta i tra) och hoppas att vi ska fortsatta lyckas.

Lycka till!!!hej Nemita!

vi ar ju verkligen inga proffs pa detta men vad vi hade missat lite var dels bekraftelseramsan innan han somnade in.
Vi buffade ocksa alldeles for mycket trodde vi skulle in direkt nar han gav ljud ifran sig (det galler ju endast forsta natten), jobbar stenhart med ramsan, forsoker lara oss att lyssna av hans skrik och insag att han kan sjalv MEN ville ha buffningar hela tiden for det ar ju sa skont .
Han fick aven bli lite upprord o sur sedan lugnade han faktiskt ner sig. Plus tillrattalaggandet med kanske 4buffningar som bekraftar att Nu ska vi sova sa gott!

Kanns jatteviktigt att lasa i SHN boken flera ggr, avsnittet te x Nu kor vi, dar larde vi oss en del
Vaga ocksa att lita pa den lille, de kan mera an man tror

Till överst på sidan

axl

Postat: lör maj 19, 2007 20:01 Rubrik:

Ooops, blev lite knasigt inlagg, avslutet kom liksom forst nar jag skickade, hoppas det inte gor dig alltfor forvirrad....

Hej igen!

(har tidigare huserat pa Spada barn o sma. Bytte nu forum da vi kurar, men klistrade bara in senaste sidan, hoppas det ar ok!)

jag trodde att nar jag nasta gang skulle skriva har att det skulle vara positivt, men tyvarr ar det inte sa... :(
Vi har nu hallit pa i 2,5veckor med kuren och som jag tidigare berattade sa sov han ju en hel natt och vi var overlyckliga :D , MEN det blev bara den enda natten. Vi har jobbat pa och foljt schemat och kor ramsan men buffar fortfarande tyvarr. Oftast vaknar han i vargtimmen runt 4 plus att han vaknar runt 6 och nar man last pa forumet sa verkar ju detta vara ganska vanligt. Ibland funkar det med ramsan men oftast maste vi buffa honom, han ar otroligt envis och det varsta ar att han blir aven sa ledsen, han borjar grata till slut och det kanns ju inte bra alls. Tyvarr kan vi ej bara lata honom grata och inte ingripa :oops:
Han brukar ofta aven vakna efter de forsta 40minuterna efter insomning (den kanda skarven som han alltid haft svart for), da gar det oftast relativt snabbt att fa honom att sova vidare, men andock.
Inatt sov han fran ca 19.45 till 3.30, vaknade somnade pa ramsan, vaknade igen vid 4, somnade pa ramsan. Sedan fortsatte han vakna var 30minut och yes vi ramsade plus buffade....fast vi inte ska, men allt kanns ju sa mycket jobbigare kl.4.30 pa morgonen, man ar ju vraltrott och vill inte att han ska vacka hela huset.... :oops:

Nu ar det ocksa sa att hans aptit forsvunnit, jag var sa glad att den hade blivit battre for en dryg vecka sedan, men senaste 5dagarna har han borjat matvagra bade burkmaten och groten (som han tidigare gillade skarpt), han oppnar inte munnen, han drar in underlappen och vagrar oppna! vad gor man??? Har fatt ge honom tillagg o valling istallet, men det kanns inte bra, han behover ju ata maten. Jag har ju aven dragit ner radikalt pa amningen sa det finns knappt nagon mjolk kvar. Nu kanske han vaknar sa ofta for att han ar hungrig :? vad gora??? alla tips emottages tacksamt!!

Fasen vad jobbigt allt kanns just nu :cry: , vi vill ju sa garna lyckas med detta bade for var och skruttens skull.

Hoppas nan snall sjal orkar peppa oss igen och ge lite tips! :heart:
Storebror 061118
Lillebror 090426
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar eller så, men ändå!

:idea: Maten och sömnen hänger ihop. Mattrassel kommer och går under hela småbarnstiden. Barnet ställer frågor och vi svarar - utan en enda vargusling i hälarna... Hur har ni det med Attityden av total, trygg, säker självklarhet :?: Även om man själv tvivlar måste man framstå som att man vet exakt vad man gör.

Med maten tycker jag att ni ska avdramatisera och släppa på överkoncentrationen. Sitt och läs en tidning. Mata honom i förbifarten. Hör inte eventuella protester utan läs intensivt. Håll skeden mot lilla munnen. Öppnas den inte så ta tillbaka skeden och läs, som om ni överhuvudtaget inte bryr er om han äter eller inte. Äter han fruktpuré? Det kan han få till efterrätt i olika mängd beroende på hur mycket mat han har ätit. Håll inte på för länge. När du tycker att det är nog, slår du igen tidningen, tackar för maten å hans vägnar och går vidare. Sen tycker jag att du gör rätt som fyller på med ersättning. Du kan ju ge honom den i pipmugg eller flaska vid bordet så att det känns som en del i måltiden.

:idea: Axel kommer inte att säga: I natt behöver jag ingen buffning. Det var trevligt medan det varade men nu har jag mognat och förstått att det är ramsan som gäller. :wink: Ni måste backa för att han ska kunna göra framsteg. Ni har lärt honom att han inte kan somna om utan buff på morgonkvisten. Dags att hitta en annan strategi. Det finns några alternativ. Att ge en pangramsa och sedan ingenting. Att ge en pangramsa och spela Mozart. Att ge en pangramsa och göra vardagsljud i huset. Att solfjädra. Vilken strategi lockar er?

Stärkande, peppkram från Lua. :heart:
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Tack Lua for ditt svar!

Idag har jag faktiskt tankt att halla upp med maten och sedan fortsatta imorgon som om inget hant. Sa idag far han tillagg o valling.

Tack, vi ska backa mer pa morgonkvisten, ska verkligen forsoka. Pangramsa kor vi med och det funkar ibland...Mozart verkar ju passa manga sma, maste bara hitta en cdspelare man kan ha vid hans dorr, kanner inte for att satta pa for full volym fran vardagsrummet, da borjar nog grannarna banka i bade tak och vaggar :roll
Inatt vaknade han endast en gang sa det kandes klart battre!

En till grej angaende mat, hur mycket vatten ska man ge dem nar man inte ammar sa mycket langre? Man vill ju inte ge for mycket sa att de tror sig bli matta pa det och ej heller se honom uttorkad :shock:

Kram :heart:
Storebror 061118
Lillebror 090426
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tillägg angående matvägran:

"Kan man få egen sked att glabba med, måntro?

"Och kan man få lagomt mjuka, egna små bitar att pilla med också, måntro?"

Hade min kan-helv-tös frågat med sammanbiten mun, tills dess att plockbitarna - avvägda efter ålder och förmåga - dykt upp bredvid tallriken. Och då, medan man koncentrerade sig så idogt, på att få grepp om lilla mackbiten, eller bananbiten, eller avocadobiten eller vad det nu var, så gapade man liksom utan att man tänkte på det, när puréskeden kom farandes :wink: :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Nytt inlägg medan jag svarade :D!

Angående vatten - purématen (den man köper på burk) innehåller en faslig massa vatten. Mättar inte lika bra som hemlagat, därför, men ger ju bra med vätska samtidigt :wink:. Annars är det ingen fara på taket. Vi ger (och har gett) vatten till måltiderna hela tiden. Och det har räckt bra. Det är inga mängder de slurpar i sig, men de får också i sig vätska genom mat och frukt (och förstås ersättning och välling), så uttorkning behöver man rakt inte oroa sig över. Erbjud i samband med måltid och låt honom skölja ner maten så, så räcker det fint.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Popcorn

Inlägg av Popcorn »

Tack for mer tips :D
Har redan provat egen sked som han ej tycker var vidare kul, typ bara slanga pa golvet, ej oppna munnen :wink:
Men jag ska absolut prova att ha nagra sma matbitar som han kan pilla med plus lasa tidningen!
Han borde ju borja gapa snart igen, for en vecka sedan at han hur bra som helst.
Storebror 061118
Lillebror 090426
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"