Utvecklingssamtal med Edvard Vällingson sex månader

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
TorpSara

Utvecklingssamtal med Edvard Vällingson sex månader

Inlägg av TorpSara »

Idag hade vi utvecklingssamtal här på kontoret Storbacken. Vår nyaste medarbetares provanställning har precis gått ut, och nu vill vi ju erbjuda fast tjänst.
Problemet är att Vällingson klargar lite på chefskapet, och det tenderar bli en hel del fikarumsgnäll. Visst kommer det en och annan ren utskällning, men cheferna har svårt att få konstruktiva förslag. Vi har förstått att han tycker att teamarbetet fungerar bra, och han gillar att jobba i projekt med andra.
Däremot klagar han på att han inte har förutsättningarna att utvecklas i egna projekt, att han skulle vilja leda arbetet mer och få mer eget ansvar. Cheferna anser att han HAR rätt fina förutsättningar för att sköta sitt eget arbete, men att han tenderar att ge upp och just vid de tillfällena högljutt uttrycka sitt missnöje över både arbetsplats, arbetsuppgifter och chefskap. Ett till problem är att Vällingson gärna skulle axla lite större och mer krävande uppdrag, men att han saknar formell kompetens. Vi gör allt vi kan för att ge honom förutsättningar till kompetensutveckling i dessa områden.

Så nu vänder vi oss till er, ärade manegementkonsulter. Har ni goda råd till oss hur vi ska få Vällingson mer nöjd och få mindre fikarumsklagomål?
Gäst

Inlägg av Gäst »

vad klarar Herr Vällingsson rent grovmotoriskt..? :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag som personalchef för utvecklingsdivisionen anser att Vällingsson behöver ett utvecklingsprogam som består av, arbetaren, utforskaren och flörtisen.
Kanske kan ni som chef läsa på lite mera i personalhandboken om just detta?

Är ni säkra på att det inte är så att han redan nu utvecklas lite mera fysiskt också? Typ, ålning och tänder är populära distraheringar som gärna ger lite frustrationer i tid och otid.

Du vet det är mycket HÖGRE krav på en fastanställd än en provanställd... Ibland är bara dessa lite övermäktiga att man får ett och annat psykbryt och sen får gå vidare. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack!
Ja, det är ju vissa områden i det rent motoriska där han saknar kompetensen. Tex sitta och åla. Och det föder ju viss frustration, som sagt, speciellt eftersom han tycker att han har korn på hur man borde göra, men det blir för det mesta fel. Vi är noga med att visa att alla är nybörjare på sådana svåra projekt, men det sitter visst ändå där som en liten tagg i självkänslan?
Personalhandboken var till stor hjälp inför utvecklingsamtalet, och vi tycker att han får goda möjligheter att utveckla både sin sociala och praktiska ådra här på kontoret. Möjligen känner han att han inte har tid att fördjupa sig i projekten tillräckligt?
Och det kan så klart hända att han nu, med ökade krav också blir lite trött. Klok tanke. :D

:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vill minnas att det kejserliga tålamodet oftast brast på trösklar: det majestätet kunde räckte inte till, och det man "nästan kunde" kunde man just nästan, och sorgen och bedrövelsen över den egna bristande förmågan var stor... :( I några dagar. Sedan satt den nya förmågan :D och glädjen och förtjusningen var lika stora som bedrövelsen hade varit innan... :wink:

Sedan kan du hjälpa honom på traven med magålningen om det är så; LindaVega har en jättetråd om det med massvis med matnyttigt lite längre ner på den här sidan! Den heter Social delaktighet kontra magläge - tror jag... :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack ni båda! Jo, vi hittar honom exakt i "Att växa och upptäcka världen" denna gång. Det är nästan kusligt på pricken. :D
Tack för trådtips!
Lua

Inlägg av Lua »

Konsult Lua anmäler intresse! Hur ser Vällingssons dagar ut på företaget? Mer i detalj alltså?

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Håhå. Vällingsson hämtas till jobbet 07. Börjar dagen med en fika i Storsängen, med lite snack och planering av dagen. Sedan, strax innan 8, får han arbetskläder och jobbar med egna projekt i Spjälsängen. Detta projekt har han varit väldigt intresserad av förut, men nu går han och gnäller redan efter 10 minuter och vi har vid flera gånger märkt att han tjuvsover på jobbet! :shock: När han har jobbat i tio minuter och klagat i fem brukar han helt sonika vika för.

Cheferna gillar inte att man sover på jobbet, det kan man få göra först när man varit anställd ett år. Vi inser att han inte stortriv med sina arbetsuppgifter, men då förutsättningarna är lite begränsade (mage, vägrar rygg och kan inte sitta) så tryter våra idéer. Till saken hör att han gärna jobbar med arbetet i Storsängen, bland kollegor, eller i det öppna kontorslandskapet (köket).

Så då (idag redan efter 10 minuter eftersom det fortfarande var kul då) brukar vi ta honom till fikat där han får nått att gnaga på och lite socialt skitsnack. Vid 8.45 är det lite teamwork (då han ju även har möjlighet att fördjupa sig i saker och ting) som gäller och ofta lite fortbildning (krypning). Vid 9.30 har han en längre rast på 1,5 timme. :sleep:
Lunch lagas och serveras 11. Efter det lite arbete inne, en del skitsnackande med cheferna under deras lunch, då han ofta brukar klaga på det dåliga ledarskapet. Tidigare arbetade han en stund på egen hand här, men det blir sällan bra nu längre. Sen utejobb, oftast av typen intellektuell fortbildning.
Måltidsrast klockan 13.30 och sedan en siesta efter det på två timmar.

Klockan 16 blåser pipan och arbete tar vid. Ibland socialt nätverkande (grannar/hundar), eller teamwork. Måltidsrast klockan 17 och sen lite mer teamwork, med eventuell ämnesfördjupning. Igår funderade han tex länge över vattenkranars användning. :D Lite socialt nätverkande på kontoret med den chef som kommit in sent, och en stunds utejobb av samma typ som ovan, eller fortbildning i Storsängen. Dagen slutar vid 19.30.

Nå, som syns är det ont om eget ostört arbete, och vi skulle tycka att det vore trevligt om han kunde känna glädje i sina egna projekt igen. Både de som försegår i Spjälsängen, men också de som försegår i det sk Öppna kontorslandskapet.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men det här är ju så tråååkigt. :( Idag har han klagat hela dagen. Om jag inte busar så att han skrattar så gnölar han. Inga tårar eller så bara gnöl och klag. Oavsett leksak, utevistelse, lunch eller vad jag än gör. Det är till och med så att han gnölar mellan skratten när jag busar. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, det känns som han liksom fastnar. Om jag lämnar honom åt sitt öde en stund så blir det ju katastrof och utbrott, så klart. Jag vet inte alls hur jag ska hantera det, det kan ju inte vara meningen att han ska behöva leka tittut en hel dag? :roll: Nu är han apupprörd eftersom han får sitta själv i barnstolen medan jag skriver detta...
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Han har inte ONT någonstans funderar jag :roll: Håller på att bli sjuk :roll: :?:

Jag upplevde annars precis som Päivi, att när man nästan kunde något så var det besvärligt och en hel del frustration. Tydligast var det inför ålning/krypning och när det sedan var dags att ta sina första steg.

Om vi utelsuter sjukdom av något slag, är det nog så att du får slå dövörat till ibland ( svårt jag VEET) Risken är att DU fastnar i att underhålla hela dagen, och det blir ingen glad av. Gissar på att de flesta skulle säga massor av social delaktighet och sedan lämna ifred med gnöl och annat. Han dör ju inte av att klara sig själv 10-15 minuter på golvet/sittern eller var du nu har honom. Jag hade svårt att vänta på den berömda sucken ( som AW pratar om) med storasyster. Med lillebror blir det av naturliga skäl lättare. Ofta kan han gnöla på en stund, men jag har inte tid just då, när jag ska gå och se vad som står på en stund senare kan han förnöjt ligga och pilla med något :shock: :D

Mycket prat och kanske inte så mycket nytt från mig. Kanske du kan få fler infallsvinklar :roll:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack. :heart: Jo, idag så lämnade jag honom helt till sitt öde en stund, diskade och plockade och gnolade. Då kom han sig faktiskt lite fortare. Men man undrar ju vad folk skulle tänka... Där sitter det en gråtande bäbis i en barnstol med en mor som står en bit i från och gnolar... :shock: Men när började jag bry mig om vad folk tänker...? :roll:
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Jag har analyserat lite och jag tycker att det luktar överkoncentration från de ömma. Lite mer förtroende för Vällingsson anbefalles. Om cheferna pysslar på med sitt så pysslar Vällingsson på med sitt, som du såg idag. Fräscha upp kapitlet Sysselsättning... i Bruksanvisningen. Slut med underhållning annat än som guldkant. Du har ju för sjutton ett JOBB att sköta - en flock att ta hand om :wink: :!:

Kram konsult Lua. :heart:

PS! Fakturan kommer inom 10 dagar. Visst sa jag att jag fakturerar 795 kr/svar? Plus moms... :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, TorpSara :lol: Vilken läsning :lol: :lol: Välskrivet, roligt, underhållande och på kornet :lol: :lol: :lol:

Tack alla för briljanta konsultinlägg :wink: :lol:

Timpengen får förstås diskuteras - jag tycker du är billig, Lua :shock:

:thumbsup:

Två tips - nu är ju Vällingson anställd, så han får helt enkelt foga sig efter villkoren på arbetsplatsen OCH konfronteras med utmaningar:

:arrow: Arbetsledaren (tf chef) kan helt sonika lägga sig platt på golvet (jag utgår från att någon chic polska sköter städningen) och ligga där. På rygg, med armarna i kors över bröstet, fånigt tittandes i taket och görandes platt intet. Och ligga där, och ligga där.

Vad gör Vällingson då :?:

:arrow: Arbetledaren kan högt babblandes vara kolossalt sysselsatt med att putsa ljudligt omtalade fläckar (polskan har fuskat) och gnugga och gno och hitta det ena (ljudligt omtalade) eländet efter det andra som måste tas itu med NU, varvid Vällingsons närvaro är såväl obeaktad som ointressant i sammanhanget.

Vad gör Vällingson då :?:

Inser, möjligen och förhoppningsvis, sina bristande kvalifikationer som han beklagar inom sig medan han inväntar Arbetsledarens äntliga och slutliga vilopaus efter ytterligt krävande, välförrättat värv, då han möjligen kan få komma till tals ett vilsamt ögonblick, kring en fullkornsskorpa eller två, gemensamt mediterandes över tillvarons allmänna jäklighet :shock: :-&

Båda dessa arbetsträningskurser bör få ta sina modiga tio minuter i anspråk minst. Per gång :wink:

Antistresskonsult
Anna (1.500 kr / tim)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, TorpSara :lol: Vilken läsning :lol: :lol: Välskrivet, roligt, underhållande och på kornet :lol: :lol: :lol:

Tack alla för briljanta konsultinlägg :wink: :lol:

Timpengen får förstås diskuteras - jag tycker du är billig, Lua :shock:

:thumbsup:

Två tips - nu är ju Vällingson anställd, så han får helt enkelt foga sig efter villkoren på arbetsplatsen OCH konfronteras med utmaningar:

:arrow: Arbetsledaren (tf chef) kan helt sonika lägga sig platt på golvet (jag utgår från att någon chic polska sköter städningen) och ligga där. På rygg, med armarna i kors över bröstet, fånigt tittandes i taket och görandes platt intet. Och ligga där, och ligga där.

Vad gör Vällingson då :?: :!:

:arrow: Arbetledaren kan högt babblandes vara kolossalt sysselsatt med att putsa ljudligt omtalade fläckar (polskan har fuskat) och gnugga och gno och hitta det ena (ljudligt omtalade) eländet efter det andra som måste tas itu med NU, varvid Vällingsons närvaro är såväl obeaktad som ointressant i sammanhanget.

Vad gör Vällingson då :?: Möjligen ger han ur sig den berömda Sucken. Och tar itu med skrivbordet som svämmar över av bestick etc.

Och inser, möjligen och förhoppningsvis, sina bristande kvalifikationer, som han beklagar inom sig medan han inväntar Arbetsledarens äntliga och slutliga vilopaus efter ytterligt krävande, välförrättat värv, då han möjligen kan få komma till tals ett vilsamt ögonblick, kring en fullkornsskorpa eller två, gemensamt mediterandes över tillvarons allmänna jäklighet :shock: :-&

Båda dessa arbetsträningskurser bör få ta sina modiga tio minuter i anspråk minst. Per gång :wink:

Antistresskonsult
Anna (1.500 kr / tim)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tackar särskilt för gott genomfört konsultuppdrag. Ekonomiavdelningen väntar på fakturorna. Personalchefen har fått påökt.

Fortbildningen har givit resultat på så sätt att den unge mannen har tagit kursen Att Sitta 20p. Alla avklarade tentor ger en viss tillfredställelse, naturligtvis. Å andra sidan är det ju inte alls den stora examinan som han är ute efter; Legitimerat Krypbarn 160p. Så att sitta är inte så spännande nu när man kan det. Att från sittande hamna på alla fyra är däremot rätt skoj, och ett steg närmare examination.
En parallell kurs han tar är "Finmotoriska färdigheter, 15p". (Hur orkar karln, nytt jobb och redan så stora ambitioner! Inget konstigt att han tröttnar ibland :shock: ) I kursen ingår Pincettgreppet, Plocka i och ur, Banka och slå och de praktiska tillämpningarna av Newtons princip. Här går det långsamt framåt, och han skulle verkligen ha nytta av kursen i sitt dagliga arbete. Vi hoppas att självstudierna snart ska ge resultat.
I övrigt står två nya tänder på kö, för att göra sällskap till paret i underkäken.

Arbetsträningen ska utföras. Städföretaget som Storbacken anlitar är heter Ingen&Någon, vars paroll är att -Ingen gör och Någon borde. Dem vill vi inte rekommendera! Billiga förvisso, men usla. Så det finns en del fläckar att putsa på, minst sagt.

I övrigt önskar cheferna på Storbacken att man hade fler anställda redan från början. Det blir ju naturligen så att den första anställde får cheferna hängande över axeln lite för mycket... Men vi arbetar på rekryteringen av kollegor. :D
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"