hur styr jag bäst upp detta klantiga misstag??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
viola theresa

hur styr jag bäst upp detta klantiga misstag??

Inlägg av viola theresa »

Hej forumet,

Jo vi kurade vår nu precis ett år gamla dotter,eller ärligt talat var det mest jag eftersom pappan är blödig av sej och har ett tungt och farligt heltidsjobb som börjar okristligt tidigt.
Kuren pågår egentligen fortfarande, tror att det är fjärde veckan. Hon sover i stort sett jättefint på natten och dagen.
Schemat är
19.30 till 07 30 natt, 7.30 tar jag upp henne och ammar i sängen. 8.00 stiger vi upp, lite mer bastant frukost.
10.00 en 45 minuters lur ute
12.00 lunch
14.00 eftermiddagslur 45 minuter
Middag 17
bad 18.30

Alltihop fungerar jättefint - utom morgonen när hon ibland vaknar tidigare,ca halv sju. Då ramsar jag och i regel somnar hon om. sen vaknar hon ofta till kl sju igen och vill ännu hellre stiga upp. Jag försöker hålla det till halv åtta men det är ibland svårt att få henne somna om för vi sover i samma rum och trots att det är mörkt kan hon se mig i sängen.
Effekten med det glada GOD MORGON!! instormandet blir ju tyvärr inte riktigt densamma heller även om jag gör mitt bästa....

Det som hänt nu är att min man inte tycker att hon ska skrika på morgonen utan att man bör ta upp henne halv sju när hon vaknar och lägga i vår säng.
Han tycker synd om henne som skriker och menar att har hon ändå sovit till halv sju är det väl inte så noga sen.
I morse medan jag ramsade kom han in och tog upp henne!, kl sju. Jag lät det vara så (det får ju vara måtta på dubbla budskap) och ammade då istället, och tänkte att vi stannar ändå i sängen till åtta så blir det någotsånär som vanligt .
Varpå både jag och babyn somnar om och vaknar halv nio! :oops:
Och sen somnade hon inte alls på morgonluren.
Hm.

Frågan lyder:ska jag försöka få henne att sova 1,5 timme i eftermiddag i stället?
Eller är det bättre att låta det vara som vanligt?
Fråga 2. Tror ni att natten vi lagt är för lång för en ettåring,12 timmar?
Fråga 3. Om man inte kan lägga henne i ett annat rum, hur gör man då om hon vaknar på morgonen när pappa smyger upp? Ska jag stiga upp och gå ut och ramsa utanför dörren?

Ja det var det,tacksam för svar!
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
A. Ta pappan i örat och passa på att stoppa i proppar. (Om han nu börjar så okristligt tidigt så kan han väl inte vara hemma kl. halv sju???)

1. En gång är ingen gång. Låt det vara och ta det som en mysig engångsföreteelse. Lägg som vanligt på eftermiddagen och lägg henne 15-30 minuter tidigar ikväll om det skulle behövas.

2. Varför skulle 12 timmar natt vara för länge för en ettåring. en fyramånaders klarar det utmärkt och det är inte förrän upp i sex-sju årsåldern (skulle jag tro) man börjar korta ner nätterna.

3. Häng ett drapperi från taket, så att hon får en egen vrå. Gör solfjäder på pappan och lugna honom i sängen - buffa vid behov - om han går upp för att ta upp henne... Har du drapperi kan du ramsa från sängen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

/LO skrev:Gör solfjäder på pappan och lugna honom i sängen - buffa vid behov - om han går upp för att ta upp henne...
/LO
\:D/ :lol: :lol:
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
viola theresa

Tack för svar!
Okristligt,tja allt är relativt.....jag själv trivs med mitt jobb som börjar sent men ofta tar mig hem framåt 01 på nätterna,så jag tänker ju att allt före 08.00 är okristligt :D

Jag frågade om natten eftersom hon ganska ofta vaknar halv sju, alltså efter elva timmar. Tänkte att jag kanske borde förlänga dagslurarna istället som bara är 2x 45 minuter. Eller skulle det röra till det?

Om natten när hon ibland vaknat i vargtimmen har jag ramsat från sängen och det har funkat. Men då är det ju nattsvart i rummet förstås.

Min man är bra och en jättefin pappa men han håller inte med hela vägen om denna metod utan tycker man kan och bör flexa på morgonen. Där tycker vi olika... Får ta ett samtal i kväll.
Lilltjejen sov 2 x 5 minuter plus en halvtimme på eftermiddagen och är tidvis smågnällig.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Ja ta dig ett snackmed maken.
Jag är nämligen övertygad om attdet blir sämre och sämre. Om hon vaknar tidigt så blir du orolig över om hon har sovit ordentligt. Då är ju risken uppenbar att du ändrar dagsschemat också och så är karusellen igång.

Det är DU som tar hand om tjejen på dagarna och vet att du behöver struktiurera. Kan han inte acceptera och helst fatta det så borde han vara hemma ett tag...

Ha det bra och hoppas att han förstår att det är för dotterns bästa och inget annat.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Toppen Lo :lol: Pappan måste ha en liten kur tror jag enl. Lo's rekommendationer. Absolut 12 timmar natt - inga konstigheter med det.

Barn är ofta ganska morgonpigga och 06.30 eller 07.00 är ganska vanlig tid att vakna för de små. Här hemma skulle jag aldrig komma på tanken att ha senare än 06.30..."vissa" här i hushållet kämpar för att det ska vi 05.00 eller 05.30.

Kanske läge att satsa på 19-07?

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
viola theresa

Hej Susanne och tack även du för svar!
Jag har lagt hennes sovtid efter när hon visat sig sömnig. Det har inte fungerat förut att lägga henne tidigare. Det förekommer också att hon sover till halv åtta, ungefär hälften av "kurmorgnarna" har hon gjort det.

Eftersom hennes mamma är extremt morgontrött vore det fint om det gick att hålla. Skulle lilla tjejen kräva det skulle jag förstås gå upp. Men jag är tyvärr,trots all min goda vilja, en sån som tappar allt,går på dörrposterna och strör salt på filen när jag är uppe före sju.Att vara vaken till tre på morgonen är däremot inga problem. :D

Tolv timmars natt säger ni,OK,tack för den feedbacken! Jag kör vidare ett tag på det schema vi har. Fungerar det inte alls den närmaste veckan så tar jag ditt råd och lägger morgonen en halvtimme tidigare :-({|= :D :D
god natt
Kristin

Inlägg av Kristin »

Viola Theresa :D,

jag ville bara säga att jag har också varit "DÄR", dvs velat plocka upp sonen före 07 (då har vi God Morgon) eftersom han nästan alltid vaknar före. Fick då rådet att INTE göra detta då det finns en "risk" att han vaknar tidigare och tidigare för var dag som går och det vill man ju INTE :wink:.

Igår och idag sov plutten ända fram till 07 då vår väckaklocka ringer. Detta händer oftast då han har vaknat till en gång i tidig timma (03/04/05.00). Om han däremot vaknar omkring 06 så somnar han sällan om. Dock kan han ligga själv i ca en halvtimme (ligger och snackar) och sedan brukar vi ramsa när han protesterar. Numera plockar vi aldrig upp honom innan marginalkvarten (06.45). Det ser väldigt olika ut för varje dag så HÅLL UT!

Too bad betr maken din. Han kanske skulle invigas i detta forum alt läsa Barnaboken. Det är ju viktigt att han också är insatt i det du gör med lillan under dagarna, eller hur? OM han däremot EFTER DET att han har läst inte delar den åsikten, tja...vad göra då? Eh...vet inte faktiskt. Du får lobba :D!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
viola theresa

Hej Kristin!

jo jag har självklart satt barnaboken osv i händerna på honom,och han var delaktig i kuren om än inte lika mycket som jag,han ramsar när hon somnar osv. Men det är ju lätt att tro att NU somnar hon på kvällarna, allt har ordnat sej för all framtid och då kan man väl ändra lite utan att det gör något.
Gårdagen var ett kvitto på att det inte är så och det har han också fattat nu. =D>
Men natten har varit bra! Lilla älsklingen sov i ett sträck till 07.29,vaknade sen och sa belåtet Doj doj.
Tack alla för stödet :D :D , det var skönt och välbehövligt när alla omkring en(man, släkt och väninnor) säger hur fel man har och hur fantastiskt bra det är att ta upp barnet direkt när det vaknar. Jag saknar inte Attityd men ändå.
Ha det bra med alla era sköna barn
viola theresa

Hej Kristin!

jo jag har självklart satt barnaboken osv i händerna på honom,och han var delaktig i kuren om än inte lika mycket som jag,han ramsar när hon somnar osv. Men det är ju lätt att tro att NU somnar hon på kvällarna, allt har ordnat sej för all framtid och då kan man väl ändra lite utan att det gör något.
Gårdagen var ett kvitto på att det inte är så och det har han också fattat nu. =D>
Men natten har varit bra! Lilla älsklingen sov i ett sträck till 07.29,vaknade sen och sa belåtet Doj doj.
Tack alla för stödet :D :D , det var skönt och välbehövligt när alla omkring en(man, släkt och väninnor) säger hur fel man har och hur fantastiskt bra det är att ta upp barnet direkt när det vaknar. Jag saknar inte Attityd men ändå.
viola theresa

Hej Kristin!

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"