KATASTROFALA DAGISHÄMTNINGAR

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad betyder "VISA förlåt" :?: :P

Det är gottgörelsen som är grejen, om man säger.

Vi vuxna gör ju också misstag och inte sällan heller :oops: och av dem är det meningen att man ska lära sig saker och ting. :oops:

Om jag lär mig att allt blir bra om jag bara hasplar ur mig ett "förlåt" är risken rätt stor att jag begår samma misstag om igen, dvs misstag som 1)drabbar andra, 2) inte lär mig ett smack.

Om jag råkar knuffa till en person så att vederbörande faller omkull på trottoaren och slår sig och bryter samman, är det naturligtvis jättefint om jag säger "förlåt, förlåt" innan jag springer vidare. Men jag tror att den omkullfallna personen skulle uppskatta mera om jag som KOMPLEMENT till ursäkten (orden) hjälpte henne / honom upp också, borstade av kläderna, förhörde mig om eventuella skador, erbjöd mig att hjälpa henne / honom hem eller ville bjuda på kaffe - kort sagt, gottgjorde. Försökte, åtminstone.

Så hinner han slå, dvs om ni inte är snabba nog att hugga lilla handen och få den att klappa i stället, så ska han krama efteråt, och den kramen ska få tid nog på sig att hinna landa i KÄNSLA.

Medmänsklighet. Kärlek.

Gottgörelse :idea:

Den ska inte vara en prestation ni kräver.

Förstår du :?:

Se syskonblocket i Barnaboken :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

annawahlgren skrev::D Vad betyder "VISA förlåt" :?: :P

Det är gottgörelsen som är grejen, om man säger.



Så hinner han slå, dvs om ni inte är snabba nog att hugga lilla handen och få den att klappa i stället, så ska han krama efteråt, och den kramen ska få tid nog på sig att hinna landa i KÄNSLA.



Den ska inte vara en prestation ni kräver.
Att visa förlåt betyder hemma hos oss att man kramar personen man "åsamkat" något. Det jag känner att vi kan göra annorlunda är att låta kramen vara lite längre än vad den är idag.

Men du, att tvätta rent handfatet är väl ändå en prestation :roll:??

Jag frågar igen: kan vi tillämpa detta med gottgörelse (t ex tvätta handfatet) för vår 3-åring om han t ex missskött sig vid matbordet, i en affär etc ? Hur skall man säga då? Efter förvisningen:" XX nu måste du tvätta handfatet"? Eller, "jag behöver ha din hjälp med handfatet"? Eller, "eftersom du inte uppförde dig vid matbordet får du tvätta handfatet!" Alla uttryck känns konstiga och "straffande"...

??

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lua

Inlägg av Lua »

Det han ska göra ska ha med "brottet" att göra! Om han har hällt ut soppa över köksgolvet så ska köksgolvet skuras. Det är ingen prestation. Det är gottgörelse. Han ska inte ha skäll utan bara visas hur det går till här i världen. Förstår du skillnaden?

Kram Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :D
Kristin skrev:[Jag frågar igen: kan vi tillämpa detta med gottgörelse (t ex tvätta handfatet) för vår 3-åring om han t ex missskött sig vid matbordet, i en affär etc ? ??
:D Om han ställer till så att handfatet bryter samman och börjar gråta ska han definitivt gottgöra genom att dutta med det :wink: Tvätta rent och göra fint och "krama", i handling.

Nej, jag skämtar inte.

Du tänker bestraffning eller, om man vill uttrycka det vackrare, tillrättavisning. Men han tar inte rättning om inte förseelsen gottgörs i det den faktiskt handlar om. Med tack för hjälpen efteråt, dvs bekräftelse på att det han gjorde verkligen gottgjorde och var rätt - gjorde gott.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna här Anna! I ditt svar till Kristin skriver du att gottgörelsen skall ha med förseelsen att göra.
Om han ställer till så att handfatet bryter samman och börjar gråta ska han definitivt gottgöra genom att dutta med det Tvätta rent och göra fint och "krama", i handling.

Nej, jag skämtar inte.

Du tänker bestraffning eller, om man vill uttrycka det vackrare, tillrättavisning. Men han tar inte rättning om inte förseelsen gottgörs i det den faktiskt handlar om. Med tack för hjälpen efteråt, dvs bekräftelse på att det han gjorde verkligen gottgjorde och var rätt - gjorde gott.
Samtidigt skrev du tidigare om att en jobbig dagishämtning skulle följas av en förvisning hemma och "ett jobb".
Den kontrollerade, tigande potatissäcksvreden bör nog därför (i fall som ovan) hänga kvar ett tag. Inte läge för dutt eller fjäsk, alltså. Man BESLUTAR att barnet FÅR komma och serverar detta som ett KRAV, i attityden. Det underliggande budskapet är att lilla barnet, som vet med sig att hon uppfört sig mindre lyckat vilket även drabbat mamma eller den som var med, får en chans till gottgörelse - till att visa att hon lärt och förstått 1) det hon redan visste, 2) det hon inte visste, nämligen om och hur hennes ömma klarar av det omöjliga. Som INTE fifk dem ur fattningen. Hurra

"Du har ett jobb att göra", kan man meddela. Enkelt och lättfattligt. Med Tonen. Det är en Ton som inte ställer frågor. Och det är en Ton som inte tål några invändningar. Den är saklig och orubblig (precis som potatissäcksvreden).

Och det jobbet man då har i bakfickan och kräver ska göras, ska göras noga (enligt tydliga instruktioner, med Tonen) och göras färdigt, och redovisas för sedan. DÅ, men då först, kan man kosta på sig både nådig uppskattning, sakligt intresse förstås - "och hur gjorde du med DET? Och med DET?" och låta barnet visa och berätta - och ge beröm efter väl förrättat, ansvarsfyllt värv.

Då är saken klar, husfriden återställd och läxan lärd. Och mamma / pappa blir söt som socker igen
Men på vilket sätt hänger ett jobb hemma (tex. att tvätta handfatet) ihop med förseelsen att inte vilja följa med hem? :?

Undrar Pea, som också sliter med jobbiga dagishämtningar :evil:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu är det jag som inte hänger med :shock: :lol: Jag förstår inte liknelsen :?:

En liten unge som lägger sig på golvet och vrålar i en affär t ex måste ju bara skyfflas hem och lära sig vad som gäller (via fördröjd förvisning om man säger) i det sociala livet. Vrålandet på golvet i affären kan inte gottgöras annat än med acceptabelt beteende nästa gång.

Här talar vi ledning. Vad är det jag inte har förstått :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den fördröjda förvisningen fattar jag. Vill ju inte gärna förvisa i mjölkdisken :wink: . Men "jobbet" som skall följa på förvisningen, det du beskrev för anna tidigare i tråden och som jag citerar ovan, hur hänger det ihop med förseelsen (att slänga sig på golvet i affären eller vägra gå hem från dagis)? I min värld blir det något av ett straff. "Jag skall tvätta handfatet för att jag vägrade följa med hem från dagis." Är det inte så ungen tolkar det? :?

/Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Pea skrev: "Jag skall tvätta handfatet för att jag vägrade följa med hem från dagis." Är det inte så ungen tolkar det?
:D Oj då :!: :lol: Så ser jag det inte alls.

"Jag ska tvätta handfatet för att jag behöver göra någonting klokt, som måste göras." Stärker självkänslan i största allmänhet.

Man kanske kan säga att den ömma föräldern gottgör, eller reparerar, barnets skuldkänslor.

Lilla ungen är inte stolt över sitt beteende, som var oacceptabelt - förvisningen, den fördröjda, bryter och lugnar ner, och talar sitt eget språk, för nästa gång.

Den sociala delaktigheten - "jobbet", där barnet behövs och får må bra - är inget straff utan ett återförande till den goda ordningen, om man säger, i motsats till den mindre goda. :wink: :lol:

Sambandet förseelse - straff / konsekvens finns inte här, som jag ser det, utan det handlar mera om upprättelse. I barnets ögon och i ens egna, så att man inte fastnar i irritation (de vuzna) eller i sviktande självkänsla (barnet).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna! Då fattar jag :D .

/Pea
AlbertsMor
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 17:23

Inlägg av AlbertsMor »

Åh, den här tråden tycker jag verkligen om.

Så många kloka ord från AW.

Anna, kan vi inte få en uppdatering? Hur går det för dig och familjen?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Uppdatering var det, ja! :D :wink:
Jo, här går det fint! :D

"Dagishämtningarna" är det jag som står för, sedan Clara började förskolan i höstas, och deras tider ändrades.
Jag hämtar och lämnar, och det flyter bara fint! :D Det enda som kan vara är att "jag ska bara...", alltså att det dra ut på tiden en aning, men inga utbrott. Inte någonsin!

"När de är med mig i butiken" gjorde vi om en aning, då tysta som små möss fungerade ett tag, men till slut blev tillbaka till ruta 1 igen. :?
De får vara i lunchrummet. Popcorn, ritblock, pennor, CD-sagor, och de sköter sig alldeles utmärkt själva där 1-1,5 tim varje fredag. :D

"Att följa med i butik" fungerar för det mesta bra nu, men jag föredrar automatiskt :oops: att handla med en och en eller ensam... :oops: 8)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"