KATASTROFALA DAGISHÄMTNINGAR

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Svaret är JA.

Du fick ju strålande resultat i hanterandet av potatissäcken, om man säger. Pris och beröm :-({|= Barnet blev lättat och fick besked om vad som gällde, och jobbade häcken ur sig för att gottgöra (med stolthet).

Att berömmen "haglade ur mig" var väl att ta i, peståss :roll: Men det funkade ju. Ta det lite lugnare nästa gång. Av beröm ska små barn göra sig rejält förtjänta (och det gjorde hon ju) men du behöver inte, och ska inte, ta i med dåligt samvete, om man säger :oops:

:!: Se detta som "ur lag" som frågor i stället, eller på ren svenska krav på uppfostran :!:

Ida är ingen liten bebis längre eller ens ett trotsbarn. Hon behöver - kräver att få - veta vad som gäller, och det ska vara raka rör. Barn frågar i påståendets form / i handling. Du måste svara likadant, fast starkare.

:arrow: "Hoppsan, du glömde visst duka bort din tallrik" efter kvällsmaten.
Hon gör då ett illtjut, vrålar "JAG GÖR DET INTE!!!!" följt av ett försök till att SPOTTA på mig.---"

Du ser ju eller känner hur landet ligger. Här är det inte läge för dutt eller ett finkänsligt 'hoppsan'. Odla Tonen :!: "Och vad gör man NU :?: " (Svar, i handling: dukar av sin tallrik.) Var lite krävande. Var MYCKET krävande. När hon gjort vad som krävts av henne, tackar du för god insats. Punkt. På temat: "SÅ ska det vara. Precis så. RÄTT."

:arrow: "--- jag slängde upp henne på sitt rum, och var fly förbannad. Hon var jätteledsen där inne, tillhör den känslige...Fortfarande ledsen då hon kom ut, och vi kramades, men det kändes som det inte blev någon 'bra' förvisning, eftersom jag fortsatte förklara efteråt hur man gjorde och inte ---"
Hon blev jätteledsen därför att du blev fly förbannad. Ditt kramande efteråt läkte mest ditt eget dåliga samvete men hjälpte inte henne. Du måste bli sakligare, ingripa tidigare och inte försöka fjäska dig till hennes förlåtande efteråt, när du känner att du förgått dig. Du ska veta vad du gör :!: Innan.

:arrow: Butik: förbered dem, utanför, innan ni går in. Med Tonen. De ska veta exakt vad som gäller (annars blir det ingenting). Du kan inte hänga efter i svansen och hoppas på det bästa, vädja om deras förståelse och be till Gud att allt ska gå bra [-o< Igen: du måste veta vad du gör, vad du vill och hur det ska genomföras :!: Innan.

:arrow: Matbordet: Ligg före, innan de börjar. Tala om vad som gäller. Ni har era regler. Barnen föddes inte med vetskapen om dessa regler. Presentera dem (med Tonen) som om det vore första gången i världshistorien de skulle sitta vid dukat bord :!: Passar sedan inte galsocherna utan de börjar gapa och skrika, se till att få ögonkontakt och beklaga vänligt (med Tonen) på temat :"Sorry, pal. Du vet vad som gäller. Antingen uppför du dig som folk eller också - PYS. Tack för maten!" (Och så handen, tack tack, och hej då.) Sedan varken ser eller hör du den ungen. För tillfället.

:arrow: Jobbet: "HUR mycket jag än berättar hur man gör och inte, spårar det ur." Och vad berättar du :?: Vädjar du, möjligen :?: Ta till Tonen. "Här gäller det och det. Ni sitter tysta som möss så fort en kund uppenbarar sig och säger ni ett ljud, får ni inte vara här."

Förstår du :?: Det låter brutalt men det är livets simpla regler det handlar om - samhällsgemenskap, ytterst. Så sluta dutta med dem. De kan bättre. och DU kan bättre. Dutta kan man göra på fritiden, om man säger :wink:

:arrow: Gnällandet i affär: bryt mönstret genom att spela teater någon gång (en gång för alla). Gnäll själv, fast högre. Längre. Tjatigare. "JAG VILL HAAAA!" Bär dig åt som de, fast värre. Se vad som händer.

För det gör det. De vet :wink: :lol:

Kommentera sedan inte. Låt budskapet sjunka in :^o
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :D :D
=D> =D> =D>
:heart: :heart: :heart:

TACK!
Dags att på ALLVAR ta tag i flickorna förstår jag :wink: :oops:
Det har gått för långt, och under för lång tid...
Mina "hot" att om man gör så och så "får man inte vara med", har inte följts upp särskilt ofta. Vid matbordet t.ex har det bara varit ord, utan handling. Ett nötande "Om man vill gapa, gör man det på toaletten" utan att därefter verkligen köra in dem på toaletten. Det var länge sedan jag verkligen gjorde det...

Jag är med i svängarna, men har några slutliga frågor...
Butik: "De ska veta vad som gäller, annars blir det ingenting" Gå ut och åka hem annars alltså? Utan uträttat ärende? Eller genomföra butiksrundan, och köra brysk förvisning efteråt?

Matbordet: Ta bort maten helt enkelt? Som för mindre barn?

Jobbet: Vad berättar jag? Jag säger ungefär: I butiken GÅR man, man springer inte omkring, man GÅR. När det kommer kunder, kan man säga "hej" till dem, men sedan pratar man inte mer med dem, prata med varandra istället. Man pratar VANLIGT.
Klara fakta, tycker jag, men antagligen inte, eftersom de fortsätter. "Här gäller det och det. Ni sitter tysta som möss så fort en kund uppenbarar sig och säger ni ett ljud, får ni inte vara här." Detta undrar jag över, eftersom jag ju inte KAN åka därifrån innan butiken stänger.

Gnällandet: Jag skulle tro att om jag gnäller själv att jag vill ha den och den saken, skulle Clara bara titta förvånat på mig, :o och säga "Men köp den då!?" Hur följer man upp det?

Förlåt för alla frågor, men jag känner mig för första gången på länge, laddad att verkligen få ORDNING på detta istället för att bara gnata och tjata mig fram genom dagarna, och bli hängandes efter i svansen... :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Mycket lärorikt för mig detta - ja för oss alla. Tack både Anna och Anna. :D

Något jag brukar ha i bakhuvudet i alla dessa situationer är när Anna skrev till mig: Jamen, hon skriker ju om att få bli uppfostrad.

Kram och lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Butik: ja, naturligtvis släppa hela projektet och gå. Man kan inte handla med ungar som vrålar / saboterar. Hemma ska de förstås känna av att det inte finns det ena eller det andra. "Tyvärr. Vi kunde ju inte handla." Och med Tonen: "Vi får se om vi kan det nästa gång." Punkt. Inga mer resonemang.

Matbordet: ta bort barnet ur det sociala sammanhang hon inte behagar anpassa sig efter. Maten kan stå kvar; det är inte maten som inte får vara med, det är barnet.

Jobbet: sätt dem på varsin stol. Valet är ett enda: antingen gör man nytta i jobbet, eller också sitter man still på stolen och är tyst. De är inte där för att underhållas och ha trevligt dvs sabotera, som det blivit. De är där för att de får den stora nåden att vara med.

Även om du inte kan åka därifrån måste du ju ha ett utrymme - toalett? Pentry? - dit de i nödfall kan förvisas. En och en, observera.

Gnällandet: teatern får förstås försiggå någonstans där du verkligen kan bära dig maximalt illa åt, som de när de är som värst fast värre. I en bekants affär utan (andra) kunder kanske? Det är då ditt absolut gräsliga beteende som ska chockera barnen, inte att det handlar om att HA / köpa.

Du har verkligen bundit ris åt egen rygg genom att underlåta att genomföra saker och ting. Du har låtit orden ersätta handlingen tusen gånger för mycket. Du har gjort dig till serviceinrättning och underdånig tjänarinna, som sliter sitt hår med jämna mellanrum men i stort sett ingenting mer. Det är högst på tiden att du kavlar upp ärmarna och spottar i nävarna och rätar på ryggen och STÅR för saker och ting :!: Vilket är exakt vd de försöker tvinga dig till.

:arrow: Du vill så gärna att de ska ha det bra, tycka om dig och tycka du är snäll. Det är mänskligt. Men små barn som inte är så små längre kräver faktiskt att bli fostrade till en fungerande social självständighet UTAN mamma och pappa som slätar över, curlar och jämnar marken. Och det går inte att fostra små barn utan att någon gång vara riktigt otrevlig (inte minst i sina egna ögon). Särskilt inte om och när man låtit det gå så långt fel som du och ni har gjort, att barnen själva vägrar acceptera er ängsliga ryggradslöshet. Barn behöver vuxna förebilder som är värda namnet. Speciellt som kvinna har du ett kolossalt ansvar här inför två döttrar :!:

Läs gärna om Övertygelsens röst i Barnaboken, Fostran :wink:

:arrow: Den stundom nödvändiga otrevlighet man så gärna vill bespara sig själv dömer man i stället barnen till.

Jobbsituationen ger ett bra exempel på hur man (du) måste backa bandet och göra rätt från där det blev fel.

Du tänker dig att de ska kunna spankulera omkring i butiken som civiliserade vuxna och prata i vanlig samtalston med varandra. Det är gulligt tänkt (även om det vore en syn för gudar :roll: - en fyraåring och en sexåring som spelar vuxna museibesökare :?: :!: ), men uppenbarligen var du fel ute. Du tänkte förtroende, vänskap, samförstånd, och det kan man göra. Men skrapar man ner det till basics, bortanför alla de tjusiga förklaringarna och vädjandena och orden, orden, orden (i stället för handling), lyder lilla mammas egentliga budskap: "Du kan väl vara snäll - för MIN skull!"

Och den unge finns inte som inte sparkar bakut mot den sortens "motiv".

Din man kan möjligen vara snäll för din skull, men dina barn behöver lära sig att det är DERAS interssen du bevakar, inte dina egna. Och i deras intresse ligger först och främst att lära sig leva på bästa sätt utan dig, utan föräldrar, en dag (som kommer rätt snart - det är inte så väldigt många år du har på dig :!: ) I detta deras intresse ligger definitivt inte att bli ögontjänare som är snälla mot mamma för att hon ska må bra. (Världen är f ö redan tillräckligt full av sådana "barn".)

Eftersom du nu tilltrodde dem - hoppades på - en så kallad mognad, att agera vuxna museibesökare :lol: som de inte besatt, särskilt inte tillsammans, måste du göra dem ännu mycket mindre än de är, och då får de sitta still på stolen och inte röra en fena och inte säga ett knyst. För det är där det börjar.

Vågar du anta den kastade handsken :?:

:lol: :heart: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:!: :!: :idea: :idea: :idea:
Jag sitter här och ryser!

Jösses vad jag fått mycket att tänka på!!!!

Tack!!! :heart: :heart: Tusen tack!
Jag tar handsken! :wink:
Nu ska vi vara aktiva! :thumbsup:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Rapport(er) emotses :wink: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej Anna :D
Hur går det för er :?:

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Å, förlåt, jag har inte sett ditt inlägg, *Susanne!

Jo,tack...sakta men säkert tar vi oss åt rätt håll tror jag :?
En lite bryskare och mer bestämd mamma har inträtt i hemmet :wink:
Alla situationer har inte inträffat än. Tex "vara med på jobbet", (det har helt enkelt inte behövts) och gå i butik ( :oops: jag undviker det fortfarande instinktivt :oops:, men ska ta tag i det också)

Ida har åkt på ett par såna där förvisningar (för matbords-haveri) uppföljt av ett viktigt uppdrag, och hon har utfört sina uppgifter strålande! :D

Det har varit helt hysteiskt omkring oss nu, Per i bokslutstider, och jag med mängder av handgjort-pappersjobb, mässa, och mitt i tankar på nytt hus osv.
Jag ska framkalla situationerna jag undviker också, och ställa saker och ting på sin spets!

Återkommer!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol:
Nu bara måste jag berätta...
Per skulle på utbildning några dagar, och jag skulle hämta barnen på dagis, så de fick vara med på jobbet en timme.
På f.m berättade jag för Ida (Clara var på utflykt) följande:
"Idag kommer jag och hämtar er på dagis, och så får ni vara med på jobbet. nu är det nya regler på jobbet När det kommer en kund ska ni sitta alldeles stilla på en stol, och vara tysta som små möss
Eller städa golven, men tysta som små möss ska ni vara :!:"

Ida svarar: Jaha, det ska jag fundera på idag mamma"
Jag: "BRA :!: Berätta det för Clara också sedan"
Det skulle hon göra.

När jag hämtar, frågar jag Clara om Ida berättat de nya reglerna?
Det hade Ida gjort ( :!: ), och Clara upprepade vad som gällde, och även Ida.
Jag hade en back-up-plan med min pappa(som jag jobbar hos), att få lämna stället om det skulle gå åt pipan.

1:a kunden anländer, jag ser bilen svänga in och förvarnar: "Nu kommer en kund, ni vet vad som gäller"

Och vad händer??? De sitter tysta som små möss!!! :o
När kunden skulle gå, sa hon "Vad varmt ni har här" Då brister Ida ut "JAG HAR BADAT IDAG!!!" och kommer på sig själv och ser ut såhär :shock: :oops: Tittar blygt ner i golvet, och svarar lågmält på kundens följdfråga.
När kunden gått säger hon: "Mamma jag GLÖMDE :shock: "
"Ja", sa jag, "men du vet tills nästa kommer!"
Nästa kommer, och nästa, och nästa, och nästa.
Tysta små möss sitter vid bordet och ritar, och viskar till varandra! :o

Dag två, samma sak. 2 LYYYSANDE exempel på tysta möss!
Ida kunde bara inte hålla sig från att säga "Hejdå" till en kund, och ursäktade sig efteråt med "Jag sa bara hejdå" "Det går jättebra", sa jag, "hejdå kan man säga!"

:o :o :o :D :lol:
Ja, nu är det väl bara att ta tag i "att gå i butik"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Riktigt härlig, lärorik läsning :lol: Pris och beröm :-({|=

Något för Linda Skugge att begrunda och ta till sig, måhända :?: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tycker AWs svar

Inlägg av inger »

är väldigt bra.
Men förstår bara inte meningen att det är speciellt viktigt att vara förebild för två små döttrar.
Jag har en son och en dotter.
Oavsett deras genus behandlar jag dem exakt likadant.
Jag ser dme som barn snarare än genus.
Och jag ser mig själv som människa snarare än kvinna.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Sen ha rjag en földfråga

Inlägg av inger »

eftersom jag är uppväxt med föräldrar som är egna företagare.
Kan inte barnen tas i bruk på jobbet?
Nu vet jag förstå inte vad för slags företag du driver.
Jag är uppväxt i godiskiosk och förutom att vräka i mig godis och läsa veckotidningar kunde jag också utföra en hel del arbete.
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

En mycket intressant tråd :D!


Min fråga lyder: kan man applicera Anna Ws råd på en treåring :roll:? Jag tänker mest på Tonen och gottgörandet i form av en syssla efteråt.


Jag måste erkänna att jag inte läst BB på ett tag :oops: och nu verkar det som att vår son kommit in i trotsåldern :evil: (han blir 3 år i aug).

Tänkte på det Anna W skrev om att man inte skall kräva förlåt: men om storebror slått lillebror då? Eller mig/pappan? Vi säger i och för sig VISA förlåt. ???

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

En mycket intressant tråd :D!


Min fråga lyder: kan man applicera Anna Ws råd på en treåring :roll:? Jag tänker mest på Tonen och gottgörandet i form av en syssla efteråt.


Jag måste erkänna att jag inte läst BB på ett tag :oops: och nu verkar det som att vår son kommit in i trotsåldern :evil: (han blir 3 år i aug).

Tänkte på det Anna W skrev om att man inte skall kräva förlåt: men om storebror slått lillebror då? Eller mig/pappan? Vi säger i och för sig VISA förlåt. ???

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

En mycket intressant tråd :D!


Min fråga lyder: kan man applicera Anna Ws råd på en treåring :roll:? Jag tänker mest på Tonen och gottgörandet i form av en syssla efteråt.


Jag måste erkänna att jag inte läst BB på ett tag :oops: och nu verkar det som att vår son kommit in i trotsåldern :evil: (han blir 3 år i aug).

Tänkte på det Anna W skrev om att man inte skall kräva förlåt: men om storebror slått lillebror då? Eller mig/pappan? Vi säger i och för sig VISA förlåt. ???

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"