Var hitta kort?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Var hitta kort?

Inlägg av Jannika »

Hej hopp!

Nu har jag införskaffat prickar och köpt upp mig på lite skojsiga konstböcker (det tyckte jag själv verkade roligt, haha!) att klippa i men jag har svårt att hitta de styva 30x30-korten. Och helst till humana priser.

Ni som är igång, var fanns de? Har ni laminerat? Plastfickor?

Kram Jannika
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag köpte stora afficher i styv kartong, hundra åt gången, från en firma som sållde kontorsaker.

Jag gick till ett tryckeri som kuttade upp dom i önskade bitar för en mycket billig peng.

Så klistrade jag på det som skulle klistras, och så laminerade jag.

Sen brukte ungen två minuter på att lära sig grejen på kortet som jag spenderat en mindra förmögenhet och mycket tid på att göra. :wink:

Idag ville jag gjort annorlunda.

Vanligt A4-papper, stoppad ner i en plastficka.


Så fick jag heller öva lite på hur man ska visa utan att bildet böjs så det blir omöjligta att det se vad det föreställer.

Kram, och lycka till!
Hege
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Man kan ju ta ett lite tjockare papper i A4 format också så blir det lättare att hålla upp det och så en plastficka om. Det finns ju även plastfickor som är lite tjockare, men fortfarande genomsynliga, än de billigaste.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Utmärkt, Susan D, självklart blir det lite lättare om det är lite styvare.

Kom bara i håg att det måste vara lite "space" rundt objektet på bilden, det måste inte fylla hela arket. Då blir det lättare för hjärnan att uppfatta vad det är på kortet.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D Tack kära ni! Då blir det betydligt lättare för mig. A4 nemas problemas. Och jag är plastfickornas drottning. Bra bra! Jag trodde man inte "fick" använda mindre än 30x30.

Kram Jannika
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Fick och fick...

Doman säger ju att det måste vara stort nog för barnet att se, och enligt deres rekomnederinger ska det var så stort. Men om det nu blir så svårt för föräldrarna att de inte gör några kort alls, då tycker jag man kan fira lite på kraven.

Om man sen lager BITS efter de andra relgerna som Doman har (bara ett objekt på varje kort, bara objektet, et specifikt objekt, och ett som är nytt) då tror jag att vi ska kunda komma undan med A4 pappren.

Man kan ju försöka iallafall, barnet säger nog till om det inte är bra.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu har jag inhandlat röda prickar som är 18 mm i diameter som jag klistrar på 120gr A4 ark och stoppar i plast fickor. Tänkte köra igång i morgon men har några frågor som jag tror ni kan svaret på...

:?: Måste jag göra ända till 100? Kan man inte sluta på typ 50 och anse att han då kan principen?

:?: Kan jag återanvända några så jag totalt inte tillverkat 100? Typ göra 1 till 41 och 10 till 50 eller så... Hur vill jag i så fall göra?

:?: Är det ok att vi kör på två-språkigt? Att när jag gör blir det på amerikanska one, two osv. Och sen pappa kör på svenska ett, två osv...? Och dessutom blandar olika hipp som happ beroende på vem som är hemma?

Tänte börja med 1-5 i morgon och sen i 3X4 dagar. Sedan köra 6-10 i 3X4 dagar. För att sen göra 2 grupper om 5 i 6ggr/dag och byta ut 2 kort varje dag. Är detta korrekt för en 7 mån och endast köra max 5-6 sek / tillfälle?
:?: Då är väl boken ganska rätt tolkad, eller?

:?: När vi sen kommit upp till typ 20 eller 30 skall man visst kunna införa fraktioner också? Då kör man 9 ggr/dag. Är detta ok?

:?: TIPS?

Tack Hege för att du fått mig att vilja bättre för min son! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vet inte om det är "rätt", men jag gjorde en "fuling" på jobbet häromdagen... hittade vid skrivaren en hög med lite styvare papper.
Satte mig vid datorn och gjorde i Word, med hjälp av en cirkel som jag färgade röd och sedan kopierade och klistrade in, 10 papper med 1-10 prickar utprickade på papperet.
Storleken på prickarna fick jag fram genom att göra en sida med 100 prickar (det gäller att ha koll på antalet när man klistrar in :lol: ) för att se att det får plats så många på ett A4-papper.
Skrev ut och har nu mina första 10 papper med röda prickar. I plastficka.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Måste jag göra ända till 100? Kan man inte sluta på typ 50 och anse att han då kan principen?
Nej, du måste inte, men IAHP rekomenderar det, utan att jag kan svara på varför de gör det. Det finns nog en orsak.
Kan jag återanvända några så jag totalt inte tillverkat 100? Typ göra 1 till 41 och 10 till 50 eller så...
Nej, nej, det må du inte göra!! Du kommer gå tillbaka och återanvände 1 och 10 och de andra talen i ekvationer, så de behövs!!
Är det ok att vi kör på två-språkigt? Att när jag gör blir det på amerikanska one, two osv. Och sen pappa kör på svenska ett, två osv...? Och dessutom blandar olika hipp som happ beroende på vem som är hemma?
Jag fattar hur det skulle underlätta, men här är jag osäker. Jag undrar på om det inte skulle bli förvirrande, pluss att det skulle ta dubbelt så lång tid. Ni måste ju gå genom 1 till 100 två gånger...
Tänte börja med 1-5 i morgon och sen i 3X4 dagar. Sedan köra 6-10 i 3X4 dagar. För att sen göra 2 grupper om 5 i 6ggr/dag och byta ut 2 kort varje dag. Är detta korrekt för en 7 mån och endast köra max 5-6 sek / tillfälle?
Jag minns väl inte helt fel om jag säger att Doman själva har ändrat lite på det upplägget sen boken kom ut. Vi blev rådat till 1-5 i en bunt, och 6-10 i nästa bunt. Båda bunterna från första dag. Varje bunt x 3 dagligen.

5. dagen bytte vi ut 1 och 2 med 11 och 12.

6. dagen gick 3 och 4, och vi lade till 13 och 14.

Men våran tjej var 5 år, jag ve inte riktig för en 7 månaders. Han lär ju mycket snabbare...
När vi sen kommit upp till typ 20 eller 30 skall man visst kunna införa fraktioner också? Då kör man 9 ggr/dag. Är detta ok?
Ja, det är det, och det är roligt också!

Kram från en trött Hege. Klockan 00.14 (Och nu rägnar det på mina pelargoner också...Jag måste ut och rädda!) Godnatt!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Vet inte om det är "rätt", men jag gjorde en "fuling" på jobbet häromdagen... hittade vid skrivaren en hög med lite styvare papper.
Satte mig vid datorn och gjorde i Word, med hjälp av en cirkel som jag färgade röd och sedan kopierade och klistrade in, 10 papper med 1-10 prickar utprickade på papperet.
Storleken på prickarna fick jag fram genom att göra en sida med 100 prickar (det gäller att ha koll på antalet när man klistrar in ) för att se att det får plats så många på ett A4-papper.
Skrev ut och har nu mina första 10 papper med röda prickar. I plastficka.
Ååååh! Kan du lagra det i dokument? Och sen skicka vidara? Till andra mammor? Och spara dem för sjuhelsikes arbete?
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Visst kan jag skicka vidare.
Håller för övrigt på med att få ner prickarna över 90... jösses. Man får vara helskärpt för att vara säker på att det blir rätt. "har jag tagit bort en prick nu så det är en mindre än förra kortet, eller..." Så visst hjälper jag gärna andra så de slipper sitta och pillra med detta!

Har gjort 1-10 och håller på med resterande nu. Sakta men säkert.
Jag hör av mig när det är klart.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D :D :D

Hege
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Citat:
Är det ok att vi kör på två-språkigt? Att när jag gör blir det på amerikanska one, two osv. Och sen pappa kör på svenska ett, två osv...? Och dessutom blandar olika hipp som happ beroende på vem som är hemma?
Jag fattar hur det skulle underlätta, men här är jag osäker. Jag undrar på om det inte skulle bli förvirrande, pluss att det skulle ta dubbelt så lång tid. Ni måste ju gå genom 1 till 100 två gånger...
Kan vi bolla detta liiiite till? :?

Jag pratar ju ENBART engelska med Tor idag och pappa pratar enbart svenska med Tor idag. Så han växer upp tvåspråkig "no matter what" om man säger.
Så i och med detta har ju ALLT i hans omgivning redan 2 ord. Och så även räkna korten... Visst kan jag säga detta på svenska om så behövs, men han lär sig väl ändå bara "mängd" lära och att orden endå kommer senare så hur skulle detta hämma?

Om vi kör som man skall 3ggr/dag och 2 blir på engelska med mig och 1 på svenska med pappa, så är ju detta precis som det brukar med allt annat här hemma. Försvårar detta? Snälla beskriv hur?

Göra 1-100 2 gånger, Nej det hade jag inte tänkt, inte separera språket på det sättet utan för honom blir det ju ett språk, SVENGELSKA :lol: :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag tror vi får ta lite empirisk forskning här. För jag vet inte hur det går med tvåspråklighet.

Ni får försöka. Tor kommer ju själv ge svaret. Visar det sig att han blir förvirrad med två språk, så får ni välja ett och fortsätta med det. Klarar han av tvåspråkligheten, så får han ju dubbelt upp med stimulering.

Men jag fattar inte hur ni ska komma undan utan att göra 1 till 100 två gånger. Han måste ju höra båda "femtisju" och "fiftyseven". Talen 1 till 10 använder man ju så ofta att det slinker in i förståelsen på båda språken. Men när använde ni 57, 63 eller 89 hemma? DÄR tror jag det kan bli förvirrande för honom, just användingen av svenska och engelska omvarann med så höga tal.

Vad tror du?
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag måste vara totalt övertrött eller så måste jag nog krypa mer för när du Hege skrev att man måste göra 1-100 på bägge språk undrade jag varför? Prickarna ser ju likadana ut även om de är på svenska eller engelska :oops: :shock: Fattar ni? :) Hur trög får man vara :?: Antagligen hur trög som helst bara man kan skratta åt det när dimman lättar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "