Sjuka barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lisal
Kontakt:

Sjuka barn

Inlägg av lisal »

Hej igen alla!!

Nu har jag en allmän fråga igen. Hur gör ni alla andra med med barnens sömn och i synnerhet er egen "trafik" när barnen är sjuka??? Just nu har Tordis feber (och lite allmänna förkylningssymptom) och sover jättedåligt pga det (både på dagen och natten). Vaknar, är ledsen, gnyr osv var och varannan timme. :( Hur mycket, eller lite, ingriper ni?? Har ni några allmänna sjuktips??

Kram Lisa
Tvillingmamma till S & T födda 060528
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Tråkigt med förkylningar! Vi hade också en rejäl sådan att tampas med för några veckor sedan.

Jag gör allt riktigt ordentligt före läggdags. Rensar näsan, ger näsdroppar kanske, i vårt fall var det även luftrörsvidgande, ger kanske en alvedon osv.
Sen pallar jag upp sängen med några böcker, ser till att hennes rum är nyskurat, svalt och skönt. Sträckta lakan...
Och så blir det godnatt i vanlig ordning.

Jag tycker då att jag har gjort allt som jag kan göra för att underlätta hennes sömn och håller jag mig därför utanför rummet där jag svär för mig själv när hon trots allt vaknar till, hostar, snörvlar och är sjuk.
Oftast vaknar hon inte riktigt när hon gråter till utan strax är andetagen tunga igen. Om jag skulle ramsa vid ett sånt tillfälle väcker jag henne ordentligt och hon blir ledsen. (Tro mig, jag har provat)
Så det gör jag inte.
Jag gör så lite som möjligt.

Om du ska gå in i rummet ska du själv veta varför tänker jag. Vad ska jag därinne att göra? Hur hjälper jag henne nu?
Det kan ju till exempel vara så att hon bajsat- gå då in och byt snabbt och ordlöst.
Eller att hon kräkts- byt lakan likaledes effektivt.
Eller att du vill ge henne nässpray eller droppar.

Jag har bara gått in för alvedonsupp när hon var som febrigast och jag ville att hon skulle få något febernedsättande mitt i natten. Jag ramsade betryggande ut ur rummet.
Och så har jag gått in för bajsblöjor. Hon somnar snabbt om.

Det här blev lite pratigt.
Men som sagt gör det som måste göras, men stör så lite som möjligt!

Krya på Tordis!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Min son är inget vidare exempel, han bara sover mer och äter mindre, men glad ändå. När han hade magsjuka såg han ut som om vi var tokiga, som skulle härja mitt i natten och byta i lakan. Han t.o.m. skrattade åt oss innan han somnade om.

Fast den här sökmotorn är bra om man vill leta råd om olika sjukdomar:
http://web4health.info/sv/svensk-medicin.htm
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:idea: Vi höjer huvudändan med 7 cm med hjälp av en planka under fötterna på sängen (70x70 regel).

:idea: Sen ger vi barn-nezeril till natten.

:idea: Har också ställt en tallrik med hackad lök under sängen (på golvet alltså), det stinker men fungerar ok tycker jag.

:idea: En anna grej vi gjort när Tor är SUPERsnorig är att innan badet trycker jag in 1 pimpett med saltlösning. Efter badet på skötbordet suger vi med "näsfrida" och sedan Nezerilet till natten.

Vår Tor suger på tummen och är man snorig är det inte lätt, men en säker sovare brukar klara det också säger de som vet.

:idea: Tor kan bli skvatt galen om vi ramsar när han vaknar på natten just för att han VILL sova och inte bli störd. Så numera ramsas det mycket sparsamt.

:idea: AW brukar säga att man kan använda marginalkvartarna på lurarna och där med får man 30 min extra sömn/lur samt lägga 30 min tidigare också.

Här kommer en hel drös med länkar på ämnet. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1587#11587

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6rkyl%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Suck!!!!
Det verkar vara Sigrids tur ikväll... Hon vaknar var 20:e minut!!! Ledsen!!!!! (Vanligtvis är båda säkra sovare numera...) Vad göra??? I Tordis fall var det mest feber (inte så mycket andra symptom) jag ger mig den på att Sigrid också har feber i morgon (även om hon inte hade det idag, vi kollade) för precis så här var Tordis i förrgår. Undrar så om dom har ont nånstan? Öronen?? Ramsa hjälper föga. EN gång gick jag in och bekräftade då hon slappnade av på riktigt - efter det var hon tyst ganska länge. Tack för era tips om förkylning osv - men jag undrar vad göra i detta läge???
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vad menar du? :D
Med "detta läge"?
Jag skrev om just sådana här lägen, tycker jag iallafall.
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Jo!!! Det gjorde du!!!!! Tusen tack!!! Verkligen!!! (Det var absolut ingen kritik gentemot dig) Tänkte bara att fler sådana bra tips kunde inkomma :oops: Jag tror bara att jag uttryckte mig väldigt klantigt....

Kram Lisa
kattklo

Inlägg av kattklo »

Aha!
Vet också att en vis kvinna brukar säga att ta upp dom ur sängen det gör man bara om man ska in till sjukhuset! Så allt går bra att göra i sängen, trösta och klappa om också.
Och släpp inte in några vargar!
Kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi hade en sån natt igår natt. Vi ramsade och "bäddade om"/lade tillrätta om vartannat. Han kavade runt å det väldigaste...
Som Kattklo skriver, mest gråter de i sömnen, så att ramsa är inte alltid det bästa.
Men inatt sov han utan ett knyst i 11 timmar igen, trots nästäppan.
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Ni har så rätt så rätt... :)

Vi fick trots allt ge Sigrid alvedon (i sängen) sent på kvällen. Då sov hon faktiskt ganska bra efter det... Skönt för henne!! Vaknade bara riktigt en gång mitt i natten. I morse hade hon mycket riktigt 39,5 grader, stackarn!!

Men det ska faktiskt VÄLDIGT mycket till innan jag skulle ta upp tjejerna ur sängen. Jag ramsar som sagt och i värsta fall solfjädrar under tystnad (vilket dom brukar bli lugna av). Jag har efter kuren märkt att är en natt strulig är ÄR det alltid något (tex förkylning). Med säkra sovare verkar åtminstone engångsfnurror alltid bero på nåt.

Eftersom Tordis är inne på sin tredje eller fjärde feberdag idag skall vi till doktorn (för första gången i deras liv). Är faktiskt lite nervös, hoppas det inte är nåt allvarligt (jag är så fjantig).

Nåväl, jag tjatar. Tack för alla tips!!!
/Lisa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Detta kanske låter lite kontroversiellt. Men de få gånger som jag uppfattat att Tor ligger och gråter av vad jag tolkar som ont. :(

Ger jag en alvedonsupp, för att skjuta MINA vargar. Då kan jag sen lugnramsa och göra lugna ljud i huset och veta att om 20-30 min sover han oavsett varför han vaknade. Kanske inte så att alvedon botar, men det skjuter mina NATT-vargar FORT.

Sen tar jag itu med öron, förkylning, magont, tänder eller vad det nu är när klockan ringer godmorgon. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Det låter ju precis så som jag faktiskt har gjort... Nu är vi hemkomna från doktorn. Sigrid och Tordis var jätteduktiga, snälla och glada och lät doktorn undersöka. Det var öroninflammation!!!! :!: Precis vad jag misstänkte!!! :roll: Nu har dom fått penicillin och skall förhoppningsvis vara på bättringsvägen snart....
Kramis från Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"