Agerar ut på lillebror...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kissemjao

Agerar ut på lillebror...

Inlägg av kissemjao »

Storasyster är fyra år och jag upplever att hon vissa dagar enbart är ute efter att göra livet surt för sin lillebror 1½. Dessa dagar är inte så ofta, men de är vansinnigt intensiva. Mamma och pappa står lite handfallna här.
Har de egen lek så måste jag dessa dagar vaka som en hök för att lillebror inte ska bli en blöt fläck på golvet. Mitt i en arbetsuppgift under social delaktighet, så hittar hon sätt att tjuvnypas, knuffas eller slita saker ur händerna på honom.
Det rara i det hela är ju att när vi är hemifrån försvarar hon sin lillebror med liv och lem, vilket ändålugnande ... då jag antar att det nånstans finns en kärlek ändå...
Under tiden jag skriver här, kommer jag att tänka på, att jag inte är säker på att hon gör detta för att hon vill sin bror ont, utan att det är nåt sätt att söka uppmärksamhet från oss som föräldrar.
Men hur ska detta behov av uppmärksamhet tillgodoses, för att inte lillebror ska bli en boxboll?
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Hej!

I rena yran över hur bra det fungerade :lol: fortsätter jag att sprida vidare samma tips som jag själv fick, när jag var i samma läge som du, Kissemjao:

tipset jag fick gick ut på att börja jobba förebyggande... :shock:

Jag började varje morgon med att tala om för gossen Kejsaren vilken duktig kille han är, som kommer ihåg att man klappar fint på lillasyster! :D Vilken storebror han är! Gosar och kramar, klappar fint och vagnar! :heart:

Det här fick han sig innan han hade sett kejsarinnan för dagen 8) , och så upprepade jag skivan ett par gånger/dag. Oftast strax innan de skull "träffas" igen. Morgon middag och kväll, som en gammal trasig skiva, som hakat upp sig... :lol:
Och det vände. :shock: :D JAG fick fokus på allt det han redan gjorde bra, och HAN började tro på det jag sa, vilket smittade av sig mot hans agerande/uppförande gentemot lillasyster... :D
Redan efter en enda dags "kampanjarbete" var det bra mycket lugnare... Totalt tog det cirka två veckor att få helt bukt på detta.
Nu har han ett nytt sätt att vara/handskas med lillasyster - klappar och gosar, kramar fint och vagnar... 8)

Jag tror nog att detta kan fungera med större sötsaker också!

Prova! :wink:

...magi i luften... :lol:
kissemjao

Inlägg av kissemjao »

Tack för ditt svar Päivi.

Att nåt som är så krångligt kan vara så enkelt.
Tja, ibland trasslar man in sig i sina egna attitydsproblem...
Ditt råd känns väldigt konkret, och jag tror det kan komma väl till pass..

Hör av mig om hur det går!
Tack tack.
Begåvad med :heart: Nell född jan-03 och Jakob född -05 :heart: .
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"