Ramsa även Säkra Sovare!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
ms Sophie

Ramsa även Säkra Sovare!

Inlägg av ms Sophie »

Tänkte skriva ner lite erfarenheter jag fått med mig på sistone.
En sak jag lärt mig är att man SKA TRYCKA IN RAMSAN oavsett om det behövs eller ej :!:

Vi har aldrig kurat.
Vi har vagnat bort nattmålen och sedan har allt annat fallit på plats.
Vi ramsade aldrig dit läggningarna utan läggningarna smög sig på vid 2-3 månaders ålder och satt som en smäck vid 4 månaders ålder - av sig självt. Lugnt och fint.
Vi har aldrig haft några nattvak
De gånger dottern låtit på natten har det, antagligen, varit i sömnen och hon har skött detta alldeles självt.

Morgontrasslet har (mis)skötts genom att snabbramsa vår (inte så bra) ramsa och sedan avvaktat, infört klocka och sedan avvaktat vidare. "Äsch, vad gör väl det egentligen eftersom hon sover så bra annars, 11 eller 12 timmars sömn vad spelar det för roll egentligen, vad har vi att klaga på", har varit vår Attityd.
Och så har vi legat i sängen och lyssnat... Avvakta och backa har vi blivit duktiga på, men inte på att egentligen göra något åt situationen :wink:

Vi har aldrig behövt ramsa henne på natten!
Superskönt tyckte vi, en säker sovare bara av sig självt.
Vi behövde aldrig testa ramsan, fundera på om den fungerade eller inte och nog visste jag att den egentligen var "fel", men vad sjutton hon var ju en säker sovare så vi behövde ju inte tänka på det och ändra på det :roll:

Vi har till och med sovit borta, hos morfar, moster, mormor, farmor, gudmormor och gudmorfar och 3 veckor i Thailand - utan uppvak på natten som krävt åtgärder från oss! Och även haft barnvakt hemma en kväll då dottern lades utan oss hemma.
Och det har fungerat. Alltid :!:

Så självklart, hon är ju en säker sovare! Hur skulle vi kunna tro annat?
Men, som jag nu fick erfara, så var hon inte så säker som jag trott. Eller rättare sagt så är hon en säker sovare men när det väl inte fungerar så hade jag inget att ta till. För jag var inte van och visste inte vad jag skulle göra, hon var inte van och blev förvirrad och oroad av mig och min förvirring. Kaos var ordet. Förtvivlan och förvirring följde efter det. Och där hade vi flocken med orosvargar direkt, överallt. :oops: :( :shock:

Det krävdes en snabbkur, som egentligen bara var en natt (natten efter detta första kaos), men där jag då var förberedd och inte längre mamma utan kurare (självklart mamma också, men med distans och målet för ögonen - god nattsömn åt oss alla). Då kom Attityden igen och jag hade fått tid att rannsaka mig själv. Jag hade fått distans och jag hade tänkt till, funderat, förkastat det jag inte tyckte stämde och tagit till mig det jag tyckte stämde och det jag behövde ändra på.
Jag såg på det hela klart och objektivt och kunde se vad vi gjort rätt och fel.
Och nu med Attityden och en ramsa med magstöd som kan överrösta en skenande lastbil så fungerade det, men inte utan jobb :D

Jag kan nu se att vi gjort oss själva en björntjänst som inte infört ramsan mer "ordentligt" från början. Vi hade inget att ta till när det väl krisade... För det kan ju göra det, borde jag veta som diplomerad SHN-kurare :oops: :roll:
Men "det händer ju inte mig"...

Så med eller utan en säker sovare, före eller efter kuren, så behöver man en ramsa och man behöver kunna avvakta och backa. Och självklart ska attityden sitta som en smäck 8)

Så gör inte samma misstag som jag utan inför ramsan ordentligt även om det inte "behövs"!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Aaaaameeeeen....

[-o< [-o< :-({|= [-o< [-o<

Storkramen! :heart:
/Fjällmor
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Såååå bra skrivet.
Jag tar mig frihet att klistra detta inlägg, för det är så på pricken!

Jag är så imponerad över ditt agerande!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

Men hur gör man då då?
Rent konkret?
Om man har en standardmodellad bebis som klarar det mesta själv och som lyssnar till ramsan..tja, lite sådär...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Det är ju det jag säger...

:heart: RAMSAN, verktygens verktyg :!: :heart: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kattklo skrev:Men hur gör man då då?
Rent konkret?
Om man har en standardmodellad bebis som klarar det mesta själv och som lyssnar till ramsan..tja, lite sådär...
Vi väntade länge på ett trassel möjligt att ramsa... Det kom, och ramsan satte sig på en nattning och ett uppvak... Annars hade vi aldrig fått in den heller... :roll:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

kattklo skrev:Men hur gör man då då?
Rent konkret?
Om man har en standardmodellad bebis som klarar det mesta själv och som lyssnar till ramsan..tja, lite sådär...
Ja du... frågar du mig som just hade det som du har det...
Men jag tror på att man är tydlig i att ge ramsan när man lägger barnet, på samma sätt, konsekvent och om man måste ingripa någon gång så ramsa.
Det kommer att komma något uppvak någon gång som barnet inte fixar själv och då ramsar ni!
Och om barnet blir så gammalt att det ligger och småkvittrar i sängen vid läggdags och ropar på er så svara med ... RAMSAN :lol:
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Våra tjejer är SMade. Vi ramsade varje gång vi la dem, dag och kväll. Vid 3,5 mån vagnade vi och gick i från vagnen med ramsan. Vid 4 mån flyttade de till säng, då var vi tvungna att buffa/solfjädra Lisen för vi tog bort nappen samtidigt. Och så gick vi ifrån henne med ramsan.

Så nu används ramsan om det behövs. Men ser en liten skillnad på Karl som är kurad vid 5,5 mån och damerna. Men nu sitter ramsan för dem med. Men det gäller att använda den, för en vacker dag behövs den.

Ms S :thumbsup:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

:D Vi har nog precis samma situation. Liiite för mycket trafik in i rummet om det någon gång skulle krångla, istället för att använda sig av enbart ramsan. Vi har ju inga "problem" och det blir ju inte ett mönster... :?
Men den totala tilliten till ramsan saknar vi nog. :oops: Är nog rätt vanligt om barnen sover bra! Vi får rannsaka oss själva om vi borde "tajta upp" saker och ting...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Underbart skrivet Sophie! Du har verkligen satt fingret på vad som är viktigt!

Pussa din juvel från mig :heart:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kruxet med det hela är att man inte märker avsaknaden av ramsan förräns man får uppvak som måste åtgärdas. Då står man där helt utan verktyg för oftast är det ju inte kris med stora bokstäver som kräver solfjäderinsats.

Emil är inte heller kurad utan har mer glidit in i god sömn men vi har alltid ramsat vid läggning kväll som dag. Vaknar han någon gång på natten och man känner att det krävs en insats är det bara att fyra av en ramseomgång så somnar han som en liten gris :) .

Sen misstänker jag att de som inte har Ramsan som sitt bästa och i princip enda verktyg trafikerar barnets rum lite för ofta. Det kan handla om att lyfta in ett gosedjur eller lätta täcket tillrätta över en liten sömning barnkropp. Såna här saker gör man utan att tänka att det är ett problem för man är ju ändå hemma och hur jobbigt är det att lägga på ett täcke nån gång då och då :?: När man sedan kommer till en miljö där den sortens ingripande inte, av olika orsaker, tillåts eller är möjliga då står man utan verktyg.

Så jobba på med Ramsan allaihop och speciellt ni som SM era små och vagnar bort nattmålen. Smyg in ramsan så ska ni se att den ganska snart sitter som gjuten och ni har världens effektivaste verktyg att ta till vid kris.

Ms S - all heder åt dig och dottern och mormor. Nu kommer tösen kunna sova var som helst, hur som helst och ni har Ramsan att ta till vid behov. Bra jobbat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande insiktsfullt, ms Sophie :!: Pris och beröm för att du satte dessa erfarenhetsunderbyggda tankar på pränt :-({|= Och tack, LO för att du klistrade. Det här är en mycket nyttig insikt att förmedla.

Ur Barnaboken (2004) sid 772:

:arrow: En gång är ingen gång. Men om barnet vaknar även nästa natt, gråter och visar samma oro, så tänk dig för innan du går in! Säg dina betryggande ord utanför dörren! När barnet sedan sovit i minst tio minuter, kan du gå in och stoppa om och se att allt är väl. Det märker inte den lilla.

:arrow: Tredje natten bör du absolut dra öronen åt dg. Men lika snabbt, som du första natten gick in till barnet för att lugna den lilla, går du nu till dörren och talar högt och lugnande, helt kort, utanför den: "Så ja, sov så gott - allt är bra - vi ses i morgon."

* * *

Nu var inte din lilla älskling orolig och ledsen, precis, ms Sophie - i alla fall inte på kvällskulan efter läggning, då hon mer kunde sorteras in under avdelningen tricksare: man ropar mamma eller annan öm till sig med mer eller mindre älskvärda "krav" på det ena eller det andra. Men även här gäller tumregeln att en gång är ingen gång; två gånger är - se ovan - en dålig vana :roll: :shock: :!:

* * *

:arrow: Ramsan kan hanteras på två olika sätt.

1. Man använder den inte för att den aldrig "behövs", och så plötsligt en dag - en natt - behövs den. Då sätter man in den med dunder och brak, som vid en Sova hela natten-kur. Det är inte konstigare än att man plötsligt börjar buffa en liten sömntrasslare ffg i världshistorien, vid en kur. Det tar mellan 20 och 45 min för denna allra första pollett att trilla ner, vare sig det gäller buffning eller ramsa med världspremiär :wink: Och man ger sig förstås inte förrän ramsan fått den effekt den ska ha, lika lite som man slutar buffa första gången förrän barnet slappnat av, accepterat magläget och börjat njuta av den sköna, i ordets rätta bemärkelse betryggande hanteringen.

2. Man banar vägen för ramsan genom att i all enkelhet utarbeta sitt vanliga godnatt en smula. För man säger ju godnatt, på ena eller andra viset, när man lägger sitt lilla barn, hur litet det än är och oavsett om man "behöver" säga godnatt eller ej. Man gör det ändå. "Go'natt min lilla sockerpulla" eller vad det kan vara, som man står och gullar med när man lägger eller lagt. Man kan då se över sitt lilla godnatt och introducera för skallen ett mera rytmiskt godnatt. "Go'nAtti MEd sig SOV så GOTT" eller, om man nu vill envisas med sockerpullan, till exempel: "SOckerPUllan SOv så gott, SES i morrn, SEEES i morrn." Typ :lol: Och så drar man sin ramsa mjukt och fint x4 på väg bort, ut och därifrån. Vare sig lilla barnet hunnit somna eller ej.

På så vis smyger ramsan in bakvägen, så att säga, och ligger där som en trevlig bekantskap i bakhuvudet på lilla barnet. Om och när den sedan behöver ges med kraft, som verktyg, landar den i något känt som strax utlöser närmast en betingad reflex - se Verktygslådan om ramsans mål och mening :idea: :!:

Tack, ms Sophie :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"