Gastsjö-bröden!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Vad det gäller att kalljäsa i kylen över natten, så funkar i alla bröd! Helst plasta in degen eftersom den torkar lite för mycket annars! Tänk också på att ta i lite i underkant när du lägger i deg i formen... det hinner jäsa en del över natten! Ta gärna ut i rumstemperatur nån halvtimme innan du gräddar om du hinner!

Frysa ej bakad deg funkar på bagerier då du tillsätter jäsningsmedel, och inte har det fryst längre än en vecka. Sen förlorar degen den mesta kraften, så för hemmabagare gäller att baka innan man fryser. Förutom pizzabottnar som man kan kavla ut och frysa, fast de blir lite plattare när de bakas!
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och tack för senast! :D

Efter att ha landat hemma efter kursen började jag drömma om Jalapenos-bröden och läste igenom den gamla brödtråden. Nu ska det handlas jäst och bakas! Men innan dess - några frågor:

- :arrow: I Äppelbrödet: kan man byta ut den klippta rågen t.ex mot vetekross eller dylikt, som inte kräver skållning? För solrosfröna MÅSTE väl inte skållas?

- :arrow: Kan Emmentalerosten uteslutas ur Jalapenobrödet?

- :arrow: Om man kalljäser över natten, ska man då tänka bara EN jäsningsomgång istället för de normala två?

- :arrow: Vad är orsaken till att saltet ska i i sist, efter bearbetning?


Tack på förhand!

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Nu har vi kört in degblandaren, Emil gjorde de vita bröden i dag :thumbsup:

Det var inte så krångligt, jag fick hjälpa till lite och även se till att inte allt som var inom räckhåll åkte ner i blandningen :idea:

Har nu smaskat i oss en halva, men det smakar ju allra bäst när det är nybakt, speciellt vitt bröd. Något bra tips hur man förvarar de 3 bröden som vi inte orkar trycka i oss nu direkt? :?:

Ska man frysa in det så snabbt som möjligt? Kanske in i ugnen när man tinar upp det?

Nästa gång får vi prova på lite annat :!:

Tack Blomman för inspiration och recept :!:
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag bakade också det vita brödet i förrgår, men jag gjorde halva satsen så de gick åt ;) :) Däremot gick bakmaskinen sönder *MORR*. Har någon tips på en bra i hyfsad prisklass????
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Vi gjorde också halva satsen, men det blev fyra "limpor" :!: och så mycket får vi inte i oss :D

Vi köpte just en från Bosch modell 6650, den kostade 2000:- och verkar helt okay :!: Men vi har ju bara använt den en gång ännu så länge :x
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag hade nog också kunnat få 4 limpor, men jag gjorde två runda jättebröd i stället :)

Tack för maskintips! Ska kolla på den. Fler tips önskas :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Oj, jag har missat det här helt... förlåt! :oops:

Hur mycket väger ni upp era limpor på? Jag tycker nog 450g för vitt bröd och 500-600g för grövre! Men det är ju en smaksak!
Brukar väga frallor och tekakor på 70 g.

Jag brukar frysa bröd som inte äts upp så fort det svalnat.

Fast här går det åt fort, oftast får barnens kompisar nys om nybakt bröd och vill smaka, och de får de ju såklart!

Jag gillar degblandare som har arm som fälls upp och ner, inte de med krok i botten, mest för att jag då kan ta loss bunken och väga allt direkt där i, bara nolla vågen mellan ingredienserna och slipper disk!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

I morse vaknade jag av att Father A:s klocka ringde, han stängde av den kvickt som attan och jag trodde han glömt ändra den från när han var i Stockholm och jobbade. Efter en stund vaknar jag till lite av underliga ljud i huset :!: Först tror jag att det är Emil som sparkar i väggen men nej det var det inte. Då skyller jag på Ajax, en av våra hundar, som kan vara bra på att rulla runt i möblerna och göra konstiga ljud.
Plötsligt hör jag hur kylskåpsdörren öppnas :!: :shock: Tänker genast att oj nu öppnar Ajax kylskåpsdörren :!: Det är då jag vaknar eftersom tanken att Ajax skulle kunna öppna kylskåpsdörren är så långt ifrån verkligen den bara kan vara. Kastar över en arm på Pappans sida i sängen för att tala om att det är inkräktare i huset som går i vårt kylskåp :!: Men Pappans säng är tom :shock:

Smyger ut i köket och där står Father A och bakar frallor :!: :shock: :) Mållös kramar jag om honom, mannen som visserligen är väldigt morgonpigg men ack inte så tidigt, hans morgonpigghet brukar inträffa efter klockan nio och inte långt före sju på morgonen. Jag passerar toaletten innan jag åter slänger (läs: vältrar) mig i säng. Hör hur klockradion går igång, klockan är sju, Emil ropar på Pappa som kommer och tar upp honom. Vällingen serveras tydligen i soffan :) . Själv ligger jag kvar i sängen medans doften av nybakat bröd börjar kittla i min näsa.

Emil går in på sitt rum, ner i sängen och leker i sin dryga timme. Jag är vaken, ligger och lyssnar på honom vilket är en glädje. Kramar om Ajax som jag får dela säng med en stund. När Emils ensamleksklocka ringer ropar han på Pappa som tar upp och sen kommer sonen in och väcker mig. :heart: Vi läser Nalle Puh för hundrade gången :wink: innan vi klär oss och hasar upp. Pappan är ute med hundarna, Emil trycker igång kaffebryggaren som Pappan laddat och så dukar vi fram frukosten med nybakade vackra frallor med Wallmofrön.

När Pappan kommer in med hundarna plockar han fram en burk Plommonmarmelad som farmor (världens bästa farmor faktiskt :) )skickat med från huvudstaden. Jag ÄLSKAR plommonmarmelad och skulle nästan kunna göra vad som helst för att komma över en burk. Är nog ganska lik Nalle Puh där med sitt enorma honungsbehov. :wink:

Sen äter vi en lång härligt frukost med nybakat bröd som var godare än jättegott, plommonmarmelad och James Blunts senaste CD som strömmar ur högtalarna.

Nu tror ni säkert att detta var en dröm men icke sa Nicke. Detta var min verklighet i morse och jag njöt i fulla drag och mer därtill. Man kan inte ha det bättre :heart: :thumbsup: :) .

Tack min kära Blomman för att du införde brödbaket i vår familj! Father A är en hängiven bagare och vi längtar tills du kommer ner så att han får förkovra sig i ämnet och jag lovar att du och jag ska träna hund så det ryker om det. :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Härlig läsning! Underbart att fler upptäcker det roliga med att baka!
Jag tycker ju faktiskt att det är så kul att jag bakar fast jag inte äter... :roll:

Ser verkligen fram emot att baka med Fat A och E-mile och träna hund med goa, spralliga Susan! :lol:

Och vad härligt att få nybakade frallor på morgonen när man är gravid och foglosslig! Du har valt rätt man! :lol:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mums, Blomman! Gjorde en variant på ett av dina goda bröd med solrosfrö i idag. Hela familjen sitter nu helt pästa och jäser. Men =P~ var det.

I ett gammalt favoritrecept på skållat bröd ingår ättiksprit. Har du, Blomman, någon aning om man har i det för smakens skull, eller om det sker någonting med själva brödet/jäsningen pga ättikspriten?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag är ruskigt seg på att se när folk skriver i denna tråden!
FÖRLÅT! :oops:

Vi bakade ett linfröbröd på bageriet med ättika i, men jag har ingen aning om varför..
Jag ska se om jag kan kolla upp det! Återkommer!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: Ingen brådska, bara nyfiken - så där i största alllmänhet! Och solrosfröbrödet är mums hälsar mina sötnosar. Disa som ALDRIG äter köpebröd, mumsar glatt i sig macka efter macka till frukost numer =P~ :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Fermentering: Bröd bakat med surdeg eller ättika får ett lägre GI då syrningen minskar nedbrytningshastigheten.
När man bakar med rågmjöl tillsätter man ofta ättiksprit som förbättrar rågens bakförmåga och framhäver rågsmaken. Brödet håller sig färskt längre och blir lättare att skära.


Nåt sånt..
Och så får man ju lite fejkad surdegssmak! :lol:

Jag funderar på en grej. Att i min blogg lägga ut bilder på hur man t.ex slår en limpa. Har ju försökt förklara det här, men det är svårt, mycket lättare med bilder. Så det kommer kanske en liten bakkurs där!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: Vilket grundligt jobb, Blomman! Tack - och intressant. Jag tycker ju jag märkt det också. Det blir saftigare och håller sig saftigt i flera dagar, jämfört med mycket annat bröd, tycker jag. Nu har ju skållningen den effekten också, så som hobbybakare kan jag inte säga vad som är vad. Så det var kul att få det lite förklarat.

Ser fram emot Bloggfoton!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej på er!

Här kommer det busenkla receptet på "filmjölksbrödet" som jag svängde ihop på senaste SHN-kursen:

Matforslimpa, 2 st:
5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
2 dl rågkross
1 dl linfrön (hela)
1 dl vetekli
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 l filmjölk
2 dl mörk sirap

Gör så här:
Ugn 175 grader
Smöra och bröa två 1,5 litersformar.
Blanda alla torra ingredienser noga.
Rör ner fil och sirap och blanda väl (degen/smeten ska vara lös).
Häll smeten i de två formarna.
Grädda i 100 minuter, täck ev med aluminiumfolie efter 40 minuter för att undvika att ytan bränns.


Det här kan vem som helst lyckas med!! 8)
Kram :heart:
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"