Vi har en kille på 9mån, som vi kurat strax för jul. Han har för ca 2 veckor sedan tillfrisknat från sin första magsjuka och vi har nu problem att få kuren att sätta sig igen. Då han kräktes i många dagar gav vi honom att äta under natten några dagar för att han fick behålla det han drack på natten bättre än det han fick på dagen.
Nu då jag försöker hitta tillbaka har vi problem med relativt häftiga nattprotester. oftast vaknar han till efter att ha sovit ett par timmar, men somnar då oftast om på ett par ramsor. Sedan kommer ett till uppvak runt kl 02.30 och då är det besvärligt för att han är riktigt ilsken och ledsen. Har vissa problem själv med att utrsåla säkerhet i mitt nattramsande då han låter "mer" ledsen då han vaknar än tidigare.
Insomnandet på kvällen sitter klockrent, likaså dagsovandet, men vi funderar nu över de nattliga incidenterna och här kommer mina undringar:
- är det vanligt med denna typ av nattbeteende som relaterat till hans separationsfas?
- Kan det vara att han faktiskt är hungrig om natten?
Vårt schema:
600 väckarklocka
645 STOR grötfrukost
945 välling + 1timme sova
1230 Lunch (riktig mat)
1400 1 timme sova i vagn
15.30 mellanmål(gröt eller banan)
1800 Middag
1845 Nattslurk
1900 Godnatt.
Med hopp om finfina tips från en som vill sova
/Anders
9 Månader och vaknar om natten
Hej!
Vi hade kvällsuppvak just där mellan 8-9 månader, runt 22-tiden 3-4 gånger i veckan. Vi jobbade på att ramsan skulle vara nog men några gånger var hans panikskrik så ihärdiga att vi gick in, tröstade i sängen och la tillrätta när han lugnat sig. Misstänkte att det var mardrömmar helt enkelt. Sedan gick vi ut med ramsa. Funkade fint! Men helst vill man ju inte behöva gå in, det är ju något man startar när man sätter foten innanför som man vet blir värre om det fortgår...Barnet skriker oss till sig - vår son har av och till varit duktigt på detta, trots att han är en mästersovare och har varit så sedan 4-5 månaders ålder.
Jag tror att ni efter en strulig tid måste strama upp allt runt hans rutiner och akta er för att "tycka synd" om honom. Han är frisk nu och ångesten blir inte bättre för att man själv velar med medlidande. Försök verka dubbelt så säkra och självklara i allt ni gör.
Lycka till!
kram
Vi hade kvällsuppvak just där mellan 8-9 månader, runt 22-tiden 3-4 gånger i veckan. Vi jobbade på att ramsan skulle vara nog men några gånger var hans panikskrik så ihärdiga att vi gick in, tröstade i sängen och la tillrätta när han lugnat sig. Misstänkte att det var mardrömmar helt enkelt. Sedan gick vi ut med ramsa. Funkade fint! Men helst vill man ju inte behöva gå in, det är ju något man startar när man sätter foten innanför som man vet blir värre om det fortgår...Barnet skriker oss till sig - vår son har av och till varit duktigt på detta, trots att han är en mästersovare och har varit så sedan 4-5 månaders ålder.
Jag tror att ni efter en strulig tid måste strama upp allt runt hans rutiner och akta er för att "tycka synd" om honom. Han är frisk nu och ångesten blir inte bättre för att man själv velar med medlidande. Försök verka dubbelt så säkra och självklara i allt ni gör.
Lycka till!
kram
En goding till son född 0603