dålig tillväxt

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

dålig tillväxt

Inlägg av fjällström »

Var hos barnmorskan igår. Är nu gravid i v 39 + några dagar. Hon konstaterade då att magen/barnet inte vuxit nåt de senaste två veckorna. Hade samma magmått igår som två veckor tidigare. Fick en extra tid om en vecka och om den då inte vuxit nåt så blir det ultraljud för att kolla tillväxten. Hon sa att det inte var nåt att oroa sig för och att det är rätt vanligt att tillväxtkurvan kan sjunka lite. Antingen så beror detta på att bebisen ligger så att det inte går att mäta exakt eller så får den för lite näring... Det låter ju inte kul om det är så :?
Har någon av er andra varit med om detta?

Förra graviditeten var det tänkt att göra en viktuppskattning och bäckenmätning eftersom jag låg så över kurvan :roll: Gick då upp 20kg, utan att samla på mig en droppe vätska :!:
Lilla ungen som kom ut (11 dagar efter bf.) vägde ändå bara 3615g.
Denna gång har jag också legat på översta kurvan men bara gått upp 10 kg...
Knepigt det där med kroppen och hur det fungerar därinnuti :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag har erfarenhet av både dålig tillväxt på magen (tvåan) och dålig näringstillförsel (ettan) Men första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och blev akutsnittad i v 30, därför ville de kontrollera mig extra noga med tvåan. Magen stannade av i v 38 men vid ett extra UL såg allt normalt ut även om han var liten till växten. Däremot upptäcktes det vid förlossningen att moderkakan hade en hel del infarkter som till viss del hade strypt näringen till barnet. Han var ganska liten 2990 g i 40+3.

Han mådde finfint trots detta och har växt på sig som attan under sina första sex veckor i livet :wink:

Kommer du få göra ngn extra undersökning pga detta, jag tänker just på extra UL :?: Hur är det med blodtryck mm. :?: Eftersom du är så nära bf är det ju ingen större fara om näringstillförseln är lite sämre så nära inpå. Viktigare är att utesluta hf t ex, det är ju först och främst farligt för mamman.

Hoppas att allt går bra och lycka till med nya bebben

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

fortsättning

Inlägg av fjällström »

Mitt blodtryck är bra och man har även kollat upp urinen - ingen äggvita :wink: Om det på onsdag (tre dagar efter bf) visar sig att magmåttet är oförändrat så blir det ultraljud samma dag.
Skönt att höra att någon fler varit med om detta. Barnmorskan sa ju att det inte var nåt att oroa sig över, men man blir ju lite nojjig :roll:
Sara 0507 och Elin 0702
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Fjällström!

Och grattis! Det har jag nog inte sagt :D.
Mina båda grav har varit nästan HELT identiska - i allt! Och BM tyckte det var dålig tillväxt båda gångerna också. Men vid UL konstaterades att det inte var det minsta dålig tillväxt :D. Normalbebis som troligen skulle sluta på ca 3,5 kg - båda gångerna! Och jag vägde 3,4 när jag föddes. Och det är (eller VAR iaf) tämligen normal vikt.

Sen är båda mina iof 3 v tidiga och kom då ut lite mindre än om de fått gå hela tiden ut - nästan exakta mått där också 2.970. Men de små fågelungarna (som det kändes) mådde finfint och växte spikrakt uppåt första 2 mån, så de kommer snabbt ikapp, är min erfarenhet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kvacke

Inlägg av kvacke »

Så var det för mig när jag var med Wilma. Fick komma på massa extra kontroller det sista för att tillväxten inte var bra. Hade högt blodtryck men fick ingen äggvita i urinen. Wilma föddes 8 dagar efter bf och vägde 3800 g så hon mådde prima.

Lycka till! :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Jenny

Inlägg av Jenny »

Hej!

Med min senaste graviditet hade magen stannat i v.37. En vecka senare fick jag gå på tillväxtsultraljud där allt såg finfint ut och hennes vikt uppskattades till 3100g. När hon föddes i v.39 vägde hon 3220g och allt såg bra ut, det var inget "fel" på moderkakan eller navelsträngen. Mina två andra barn vägde vid födsel 4,4kg och 3,7kg så jag fick en liten speta den här gången.

Jag var själv hysteriskt orolig när jag fick reda på att magen hade stannat i växten och hade behövt höra att det inte är något ovanligt.

En stor kram till dig.
/Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
fjällström
Kontakt:

tack alla

Inlägg av fjällström »

Tack alla mammor, nu är jag inte orolig mera :)
Söndag är ju den stora dagen (bf), så vi får se hur länge vi får vänta denna gång.. Hade tänkt slippa gå till barnmorskan på onsdag :roll:

Meddelar hur saker och ting fortlöper.
Sara 0507 och Elin 0702
JosseS

Inlägg av JosseS »

Jag fick också gå på extra ul då magen inte "växte som den skulle". Men ut kom Emma 3400 gram och fullkomligt normal. Nu när jag är gravid igen är det samma visa. Jag har inte ens kommit upp till sf-måttets minsta kurva. Alla är olika och visst är det bra att ul och andra kontroller finns men ibland skräms man upp mer. Lycka till :-)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"