Det satter sig aldrig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
joannasmamma

Det satter sig aldrig

Inlägg av joannasmamma »

Hej

Tyvarr gar det lite knackigt for oss, det kanns som om det aldrig satter sig ordentligt trots att vi kurade i mitten av oktober. Natterna ar det som funkar bast men ofta vaknar hon en timme for tidigt och somnar inte om. Ibland vaknar hon tidigare, men da somnar hon alltid om efter en stund.
Mest strul ar det nu med langluren pa fm, det har hant tidigare men da lyckades jag losa det pa nagra dagar med kraftfull attityd. Denna gang verkar det betydligt segare.

Det borjade med att hon blev brutalt vackt och borjade storgrata for ca 10 dagar sedan, av ngn som borrade i huset. Min mans foraldrar bodde hos oss och det kandes som en nodvandighet att ta upp henne - en gang ar ingen gang eller hur? Sedan dess vaknar hon efter 20 minuter och vill inte somna om. Maken lyckades igar, fick henne att somna om men hon vaknade igen efter ytterligare 20 minuter och var sedan ratt upprord resten av tiden. Sa har det sett ut i 10 dagar som sagt. Aven idag vaknade hon efter 20 minuter, jag ramsade och nar hon fortsatte gnola drog jag pa ganska hog musik (Rod Stewart - har anvants forut som lugnande effekt - i bilen kor vi Johnny Cash!)) och nu har hon tystnat tror jag. Sa vi kanske borjar gora lite framsteg men det kanns som en laaang vag tillbaka till 1,5 tim lur.
Schemat ser ut sa har:
07.00 Godmorgon
10-11.30 Sova (laggs ofta 09.45 pga hon vaknat for tidigt och ar jattetrott)
14.15-15.00 Sova
19.00 Gonatt!

Ngn som har nagra tankar eller erfarenheter jag kan hamta styrka ur? Det borjar ga mig pa nerverna, likasa de tidiga uppvaken. Vi har varit superkonsekventa, hon far en ramsa nar hon vaknar och sedan inget mer och vi har tyst i huset (om hon protesterar mkt sitter jag pa toa och laser tidningen, men hon brukar vara ganska lugn) Efter typ en halvtimme trottnar hon och blir lite mer ilsken. Far komma upp med marginalkvart, vi kor alltid med vackarklocka. Kanske skulle vi kora Rod Stewart pa morgonen ocksa...?
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har gett någon det rådet tidigare, det kanske funkar på dig också. Du får fundera...

Jag tror nämligen att man (refererar till mig själv) tänker att klockan snart är morgon. Så även om man tycker att man gör samma sak, ramsar på samma sätt, så finns tanken där i bakgrunden. Och den följer med till barnet.

Så när hon vaknar på morgonen, fundera inte på att klockan är 6. Det är natt :!: Tänk att klockan är 2, då skulle det inte vara någon tvekan om att det fortfarande är natt.

Fundera på om det är något...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for svar. Jo, det ar ju sant, om hon vaknar 5 sa tanker jag "men halla nu har du ju inte sovit fardigt, somna om med dig" och det gor hon fast det tar en stund. Nar hon vaknar 6 sa tanker jag "hon kanske inte behover sova mer, 11 timmar ar ju ratt mkt anda...". Ska genast anamma en "natt-attityd"

Vad galler langluren sa somnade hon om och sov hela vagen till 11.30 som hon ska, sa nu ar vi pa ratt vag! :lol:

Har du Lotta eller ngn annan nat mer rad om vad man gor nar det liksom alltid tycks vara ngt som strular, trots att man gor enligt konstens alla regler?
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härligt!!! klart att det blir bra!

Att inte eftersträva att allt ska vara perfekt utan att efterstäva att familjen mår bra och funkar så bra det går.
Har man den inställningen så tror jag att det lättare blir helt bra än om man "stressat" försöker "fixa till" allting.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Jo, det ar vad sambon sager ocksa... Jag ar tyvarr ingen avslappnad manniska i allmanhet men jag forsoker jobba pa det... Imorse vet jag inte nar hon vaknade for jag sov men 10 over sju vacktes jag av ett tjut som sa "NU far ni ju komma och hamta mig" :D Har aldrig hant, brukar ligga pa helspann fran kl 6... Och nu kl 10 somnade hon utan ett pip, vilket heller inte hant pa lange. Maste lara mig att TRO pa att detta fungerar nu. Att det ska vara sa svart. Tack for kloka ord, ska spara dem.
/Katarina

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack Anna!

En liten fundering som ngn kanske kan svara pa: tidigare, om Joanna vaknat fran sin langlur inom marginalkvart sa har vi gatt in och tagit upp. Vore det battre om vi inte gjorde det, sa det konsekvent ar vi som bestammer nar hon far komma upp. Ska jag i sa fall ramsa nar hon vaknar fast det bara ar en kvart kvar av tiden? Finns det ngn som kor med vackarklocka dagtid?
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Om du är övertygad om att hon ska somna om, så kommer hon att göra det. Och vaknar hon ofta inom kvarten (och det tenderar att bli tidigare) så är det nog bra att få till en omsomning, men händer det ibland och/eller det inte gör någon skillnad på sömnens längd (mer än just kvarten) så tycker jag inte att du ska jobba mer än nödvändigt med det.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Maste bara beratta...

Inspirerad av en annan trad om tidiga uppvak bestamde jag mig en morgon for att inte gora ngnting, dvs ingen pangramsa som ar den normala atgarden. Vi har kort med vackarklocka sa lange nu att hon borde veta att det ar den som galler. Lilla froken vaknade "som vanligt" kl 6 och lag och lallade tills hon fick komma upp kvart i sju. MEN foljande morgon sov hon som en liten gris till kl 7 och har sa gjort sedan dess (fjarde morgonen i morse!) Jag horde henne i morse vid halv 6 men hon somnar om sjalv! Ah, det ar sa harligt :)
/Katarina

Elle

Inlägg av Elle »

Härlig läsning Katarina! Ni har givit dottern mer förtroende och hon visar ju att hon fixar sina ev uppvak själv. Sov nu så gott hela familjen :sleep:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Nu ar vi tillbaka igen...

I tva veckor funkade det jattebra och hon sov nastan till sju varje morgon. Men denna vecka har hon borjat vakna tidigt igen. Det ar nastan roligt hur regelbundet det ar: kl 6 hor jag henne hosta. En kvart senare hor jag forsta pratet. Sedan ar det tyst kanske ytterligare 10 minuter. Sa har sag det ju ut aven for tva veckor sedan. MEN skillnaden nu ar att hon blir ledsen ganska snabbt. Annars skulle jag inte bry mig sa mkt om det faktiskt. Dagschemat funkar oavsett nar hon vaknar.

Jag slutade ju ramsa pa morgonen eftersom hon aldrig somnade om av det iaf och da borjade hon ju sova till nastan sju. Det kanns som ett baksteg att borja ramsa igen. Men jag vill inte att hon ska vara ledsen. Nagra ideer fran nagon?
/Katarina

F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Usch, jobbigt med tidiga morgnar. Kanske dags att korta ner eftermiddagsluren till 20 min :?: En liten tanke bara. Det är väl för tidigt med bara ett sovpass kan jag tänka mig. Annars vet flera morgonpigga som börjat sova längre vid byte till ett sovpass. :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
joannasmamma

Inlägg av joannasmamma »

Tack for svar. Nej, en lur skulle hon inte klara an. Schemat ser ut sa har

07.00 Godmorgon
10-11.30 Sova
14.15-15 Sova
19.00 Godnatt

Em-luren idag infoll 14.45-15.15 ungefar men tidigare i veckan har hon hallit schemat exemplariskt. Sover dock sallan mer an 40 minuter. Tror ocksa att hon kommer borja sova langre nar vi infor en lur, men det ar ju 5 veckor kvar till ettarsdagen. Ska fundera om det ar dags for 20 min-lur. Skulle vilja skjuta fram fm-luren lite i samma veva, som en forberedelse for en lur, och det funkar nog inte sa bra om hon vaknar sex. Da ar hon ratt trott vid 10.
/Katarina

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag skulle ge henne en pangramsa så fort hon vaknar, så att hon vet vad som gäller och sedan låta henne vara.
Ge den ett par dagar och låt henne sedan ta hand om sig själv - så att du inte fastnar i ramsandet.

Om lurarna. Det är flera som går över till en lur vid ett år, men Vera var 16 månader när vi slutade lägga henne varje dag för luren.
Först - kanske när hon var 14 månader så fick hon 20 minuter. Så småningom låg hon i 20 minuter utan att sova. Först då tog vi bort den luren. Så det är inte självklart att det är exakt ett år som gäller.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"