För ett år sedan hade min favoritkusin precis fått barn. Min mormor har mest kill-barnbarn, så min fem år äldre tjejkusin var alltid min idol. Tyvärr slutade vi skicka brev när jag var runt 12. Jag förstår det nu, hon var 17 och hade inte tid med brevvänner som var små mesiga 12-åringar. Vi har setts på några släkttillställningar sedan dess, men inte mkt mer.
Kusinen har inte alltid haft det lätt, med sitt psykiska välbefinnande. Av olika anledningar. Jag hade varit så orolig för henne när hon var gravid, för jag visste ju hur hormoner kan ställa till det. Dum som jag är frågade jag genom mamma hur hon mådde. Aldrig att det blev att jag tog kontakt direkt med henne. Hon mådde bra, fick jag veta. Jättebra
Men efter förlossningen gick det inget vidare. Depressionen blev djup, och riktigt plågsam. Fick jag höra genom mamma. Hon blev inlagd. Som några gånger tidigare. Bebisen hade det bra hos sin pappa, och de hälsade på mest jämt på sjukhuset. Det verkade ändå funka fint, min kusin blev på bättringsvägen. Fortfarande inlagd dock. Jag hörde aldrig av mig. Dum som jag är. Utan förhörde mig genom mamma.
En dag när jag frågade mamma hur det var med dom (jag var ju höggravid, och tyckte det var så roligt att vi fick barn samtdigt, men jag tog aldrig kontakt...), så lät mamma så konstig. Tills hon började gråta. Hon ville inte berätta för mig, gravid som jag var med några veckor till bf. Bebisen hade legat död i sängen på morgonen
Jag har så dåligt samvete, för att jag har ett friskt och fint barn, för att jag inte hört av mig trots att jag tänker henne på jämt, för att jag inte vet vad jag ska säga om jag hör av mig. Jag vet, det är bara att skriva ett brev (har till och med köpt kort och kuvert) eller ringa. Har adressen i min almanacka. Men jag skriver inte. Så dumt.