Igår kväll startade vi SHN kuren. Jag var oerhört motiverad och trodde att jag visste hur jag skulle hantera olika situationer som kunde uppkomma.
Lille Pelle somnade galant kl 19.40 efter tre omgångar vagnande och 6xramsor. Lysande! Jag var mycket nöjd.
Vaknade 00.30 och då började eländet. Han vaknade och jag ramsade direkt. Ingen reaktion på ramsan, däremot började han skrika upp sig. In och vagna, tystnad redan efter ett tag med vagnen. Vagnade någon minut, sedan ut. Två sekunder efter jag slutat vagna började han gallskrika. Körde ramsa x6 i dörröppningen men han gallskrek. Väntade på resultat, men bara gallskrik. Ny ramsa, ingen reaktion. Ny vagning, då han tystnade på första vagningen. Slutade vagna snabbare denna gång (ca 45 sekunder enligt kurens instruktion) Gallskrik 2 sekunder efter avslutad vagning. Ramsa x6. Gallskrik. Jag väntade på ev. reaktion men bara gallskrik. En omgång ramsa till. Fortsatt gallskrik. In och vagna. Tystnad på första vagningen. Slutade vagna. Gallskrik efter 2 sekunder och ingen reaktion på ramsa. Ja, så fortsatte det i 2 timmar och 10 minuter. Vad gör jag för fel? Vagningen fungerar ju, eftersom han tystnar,men jag kan inte sluta vagna för då skriker han och ramsan reagerar han inte alls på . Snälla, hjälp för jag vill verkligen att detta ska fungera.
Ska tillägga att efter två timmar avbröt jag kuren, ve och fasa. För att "kamoflera" mitt nederlag. gjorde jag dag 02.45 med stort buller och bång precis en sekund efter jag slutat vagna och han var tyst (vilket var 1 sekund) Vet ej om detta underlättar för mig nästa gång eller om det blir ännu värre då.
Havererad kur redan första natten-Hjälp mig med ti
Hej.
Skriv gärna ålder på barnet i din profil.
Du gjorde ju helt rätt. Du kan inte begära av lillen att han ska begripa vad du håller på med på första försöket.
Kuren består av en några dagar och nätters bestämt målinriktat arbete och sedan en uppföljningsvecka - SEDAN kan du utvärdera.
Vagna tills han är lugn. Gå ut DIREKT! med ramsa. Låt honom reagera. Det låter som om han är arg för att du inte gungar honom till sömns. Han måste få hantera det själv. Gör något annat - diska hoppa dansa mjöka kor sjung se på TV - han ska höra att du gör något. Men när han inte tenderar att gå ner i sitt skrikande så gå in igen (varje gång hela första natten) vagna och ramsa ut så fort han är lugn. Kör vidare tills han somnar. Om det så tar 2 timmar. Vaknar han efter några minuter så är det samma sak igen, från början.
Sedan, natt två, så kan du ramsa utanför dörren. Då går du in och vagnar om det är absolut nödvändigt.
Kuren gör sig inte självt. Det kräver en attityd som skrämmer alla vargar på flykten - framför allt sina egna. Du har börjat och jag tror att det kommer att gå lysande bara du har bestämt dig. Öva upp ramsan så att den sitter. Känn att du låter övertygande positivt bestämd. "Det är SÅÅÅ skönt att sova lungt och tryggt i sin egen säng".
Vill gärna ha fortsatt rapport och fler frågor om du har det.
/LO
Skriv gärna ålder på barnet i din profil.
Du gjorde ju helt rätt. Du kan inte begära av lillen att han ska begripa vad du håller på med på första försöket.
Kuren består av en några dagar och nätters bestämt målinriktat arbete och sedan en uppföljningsvecka - SEDAN kan du utvärdera.
Vagna tills han är lugn. Gå ut DIREKT! med ramsa. Låt honom reagera. Det låter som om han är arg för att du inte gungar honom till sömns. Han måste få hantera det själv. Gör något annat - diska hoppa dansa mjöka kor sjung se på TV - han ska höra att du gör något. Men när han inte tenderar att gå ner i sitt skrikande så gå in igen (varje gång hela första natten) vagna och ramsa ut så fort han är lugn. Kör vidare tills han somnar. Om det så tar 2 timmar. Vaknar han efter några minuter så är det samma sak igen, från början.
Sedan, natt två, så kan du ramsa utanför dörren. Då går du in och vagnar om det är absolut nödvändigt.
Kuren gör sig inte självt. Det kräver en attityd som skrämmer alla vargar på flykten - framför allt sina egna. Du har börjat och jag tror att det kommer att gå lysande bara du har bestämt dig. Öva upp ramsan så att den sitter. Känn att du låter övertygande positivt bestämd. "Det är SÅÅÅ skönt att sova lungt och tryggt i sin egen säng".
Vill gärna ha fortsatt rapport och fler frågor om du har det.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Första natten är inte andra, Lotta 72. Du var motiverad och det är förstås förutsättningen, när man ska genomföra sova-hela-natten-kuren, men det räcker inte
Du trodde att du visste hur olika situationer som kunde uppstå skulle hanteras, men du hade inte förstått att shn-kuren är en process. Det räcker inte att man har tittat i Verktygslådan och läst igenom Lathunden en gång eller två. Det räcker inte på långa vägar
Första natten är första natten. Då ska barnet lugnas där det ligger. Genast och till varje pris, höll jag på att säga - utom till priset av att "räddas" dvs tas upp, som du gjorde, vilket betyder att man får börja om från början och mer, nästa natt, eftersom man givit motsägande besked och bekräftat för barnet att "JA, det ÄR farligt att ligga här och JA, vargen kommer och tar dig NU, precis vilket ögonblick som helst, om jag inte sätter dig i säkerhet någon annanstans!" Vilket ju inte ens är sant. Så inte bara "räddar" man barnet - man lurar det också. Vilket den hedervärda ungen givetvis inte accepterar. Utan fortsätter fråga/skrika/protestera.
Första natten gäller det alltså att ingripa i handling och låta handlingen följas av ramsan. Inte börja med ramsan
Ramsan är alltså ett komplement första natten och kan INTE göra jobbet ensam - finns inga planer. Den ska påminna och den ska bekräfta, men den kan aldrig ersätta handlingen, buffandet/vagnandet, under första natten. Det står mycket tydligt att läsa också. Lathunden måste man läsa tills ögonen blöder ,och inte heller den kan stå ensam. Tips på vägen måste till och väldigt, väldigt mycket annat. Allt finns här
Du vagnade, och han tystnade. Bra. Det var vad du skulle ha siktat in dig på; att få honom tyst. Och det kunde du. Bra. MEN - har du läst på om vagnandet? Du gjorde det mjukt och vansinnigt trevligt, och alltså njöt han i fulla drag och blev tvärförbannad när du slutade. "Gallskrek." Det står skrivet att det inte får vara för skönt att bli vagnad (eller buffad) för då vill lilla ungen naturligtvis bli vagnad eller buffad hela natten (jfr skön massage för en vuxen) och vips! har man "fastnat". Det står exakt beskrivet hur man gör. Och att man vagnar kortare och kortare för varje gång, men inte första natten. Då vagnar man tyst och lugn, skakar och GÅR, med ramsan, och avhåller sig från att vagna längre än man vagnade. Osv. Allt detta finns att läsa om och att lära. Och redan natt två är processen igång och förfarandet blir annorlunda. Och annorlunda igen under tredje natten, osv.
Så läs på. Läs och lär. Du hittar t ex den vitala uppmaningen att LYSSNA AV. Du måste lära dig höra vad han försöker säga. Att konstatera att han bara GALLSKRIKER är som om en unge skulle säga om dig att du bara säger ORD hela tiden. Men vad säger du med dina ord? Vad säger han med sina skrik? Du hör inte ens om han ställer frågor
Med din motivation har du inga problem med det här, men du måste - INNAN - veta exakt vad du gör och varför, och du måste veta det på nytt inför varje natt av kuren, som är en process. När du förstått det och kan handla därefter, påläst upp till öronen, kan du genomföra sova-hela-natten-kuren på ett lyckosamt sätt, så att barnet så snart som möjligt reagerar med lättnad och kan börja känna trygghet nog i sig själv att somna och somna om själv och sova så gott. Du KAN, och det blir en stor lättnad för honom.
PS Vet du vad, Olivia - vissa är inte alls mer "envisa" än andra! Alla de små barn som plötsligt ska läggas på mage, buffas, vagnas, solfjädras, kuras -undrar vad i fridens dar det är som pågår. Naturligtvis. En skur av vargar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!
Tack för råd och tips. Jag vet att jag inte klarade ut det igår och hoppas kunna bättra mig till inatt. Det jag ändå inte riktigt fixar är vagnandet. Jag vagnar så att min mor och syster (som har två småttingar) tror att lille Pelle ska få hjärnskakning. Inga försiktiga tag här inte. Ändå skriver Anna Wahlgren att Pelle tycker det är skönt när jag vagnar och därför skriker han när jag slutar. Håller iofs med henne om att det nog är så, men känner att det är svårt att vagna mer obekvämt men jag ska försöka. Sedan detta med gallskriket. Pelle går från solstråle till vansinnig på bokstavligt talat en sekund. Han gnäller i princip aldrig och är sällan småmissnöjd. Det är antingn eller. Hur ska jag kunna undvika gallskrik även om jag är snabb. Ja, många funderingar har jag även efter att ha läst noggrant i verktygslådan.
Trots detta tror jag till 100% på Anna Wahlgrens filosofi om sömn &sovande och förekomst av vargar i vart och vartannat hörn så jag kör vidare ikväll.
Tack för råd och tips. Jag vet att jag inte klarade ut det igår och hoppas kunna bättra mig till inatt. Det jag ändå inte riktigt fixar är vagnandet. Jag vagnar så att min mor och syster (som har två småttingar) tror att lille Pelle ska få hjärnskakning. Inga försiktiga tag här inte. Ändå skriver Anna Wahlgren att Pelle tycker det är skönt när jag vagnar och därför skriker han när jag slutar. Håller iofs med henne om att det nog är så, men känner att det är svårt att vagna mer obekvämt men jag ska försöka. Sedan detta med gallskriket. Pelle går från solstråle till vansinnig på bokstavligt talat en sekund. Han gnäller i princip aldrig och är sällan småmissnöjd. Det är antingn eller. Hur ska jag kunna undvika gallskrik även om jag är snabb. Ja, många funderingar har jag även efter att ha läst noggrant i verktygslådan.
Trots detta tror jag till 100% på Anna Wahlgrens filosofi om sömn &sovande och förekomst av vargar i vart och vartannat hörn så jag kör vidare ikväll.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kära lilla mamma, skärpning nu
Lägg Pelle tillrätta i vagnen. Distinkt. Tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Men det ska göras rätt, tveklöst, tyst, snabbt och effektivt.
Skjut så vagnen ifrån dig, med högra armen, så som står beskrivet. När du drar den tillbaka (räddar den från stupet), markerar du med vänstra handen med ett lätt solfjäderstryck över lilla ryggen och huvudet, som ligger åt höger, att tillrättaläggandet fortfarande gäller; stillhet och lugn, barnet på plats. Upprepa vid varje drag mot dig, rytmiskt, vänligt men bestämt, mjukt men distinkt. Lille Pelle kan inte få hjärnskakning av den behandlingen. Och inte kan han gallskrika heller.
Det bästa är om du tränar först med tyngd i vagnen och får in tekniken. Lille Pelle kommer att älska ditt betryggande besked
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022