Spruckna drömmar :(

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
ms Sophie

Spruckna drömmar :(

Inlägg av ms Sophie »

Jag och en kompis har ju planerat att i höst dela på barnpassningen och hon skulle ta 3 dagar i veckan och jag 2 dagar.
En ypperlig idé tycker jag och en möjlighet för barnen att få utvecklas i sin egen takt och även med lite lagom kontakt med andra i hemmiljö. Jag har verkligen sett fram emot det.

Men i går fick jag ett meddelande från kompisen att hennes sambo tycker att det är en dålig idé och att HAN inte går med på den!
Han som jobbar heltid plus extra på kvällar och som åker iväg och jagar varje lördag... HAN säger att han inte går med på det för att hon skulle bli för trött på kvällarna av det. Det skulle vara nog med bara deras (då) 2-åring och en bebis :(
Jag kan förstå om HON säger det, som är den som ska vara hemma med tre barn, men att han säger att han inte går med på det gör mig så förbannad :evil:
Han som inte, i mina ögon sett, tar ansvar för varken hem eller barn tycker att det här är en dålig idé :!:
Om hans sambo är trött på kvällarna kanske kan bero på att hon inte får avlastning, men så långt tänker inte han. :evil:

Och sedan att hon inte säger emot...
Att hon inte vågar stå upp för våra tankar och idéer.

Min erfarenhet säger mig att det är lättare med två barn som kan "roa" varandra än att vara själv med dem och då behöva "underhålla" barnet. Det avlastar med fler barn hur konstigt det (tydligen) kan låta tycker jag.

Så nu är jag på ruta ett igen.
Hur ska jag kunna lösa detta? Kan inte påstå att det dräller av barnaboksföräldrar här omkring som tycker som jag utan snarare föräldrar som tycker att barnen ska gå "sina" timmar på dagis, att de utvecklas så bra och behöver stimulansen på dagis osv. osv. osv. Så var ska jag hitta någon likasinnad som jag kan klura ihop med? Förutom här på forumet då :)
vanna
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 08 apr 2005, 17:57

Inlägg av vanna »

Vad synd! Förstår att du är besviken.

Jag råkade ut för ungefär samma sak för ett halvår sedan. Min kusin hoppade av en liknande överenskommelse för att hennes sambo ändrade sig och tyckte att det skulle vara bekvämare med deras dotter på dagis.

Hoppas du hittar en bra lösning.

/ Vanna
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:evil: vad trist, Ms Sophie! Det lät så fantastiskt att du fått till det så bra! Förstår att du är besviken - särskilt som det är sambon som lagt krokbenen. Men hon har väl iof en egen vilja, din kompis. Inte lätt det där dock, när man tänker så olika inom samma familj :roll:. Jag bor själv på ett litet ställe och det finns inte så mycket BB-tänk här heller, så jag har inte lyckats få till något sånt för framtiden, som jag önskat. Nu står mitt hopp till att mormor ska ta sitt pick och pack hit ner till södern istället...
Hoppas ni hittar någon bra lösning!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Usch, vlket elände. Han sätter dig - och sin sambo :!: - på pottan, och med vilken rätt :?: :!: Vad TRÖTT jag blir :roll: '

Om han skulle ta sig den djärva idén att vara hemma själv ett tag, som småbarnspappa på heltid, skulle han snabbt lära sig att det är betydligt mycket mera jobb med ett litet barn än två, som är på samma våglängd och sköter sig själva, utanför rutinerna. Det är en himmelsvid skillnad.

Sorgligt, Ms Sophie, Övermåttan sorgligt :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:cry: Det här är så fruktansvärt tråkigt!! :cry: :cry: :cry:
Jag har tänkt på det jättemycket sedan du skrev inlägget.
Kan du inte ta mod till dig och prata med HONOM?
Det är så fegt av henne, och så taskigt mot dig att man bara blir alldeles ledsen :cry: När ni nu planerat och bestämt detta så länge :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tack för alla svar!

Det är sorgligt, tråkigt och eländigt helt enkelt. :cry:
Jag har inte pratat med honom om det hela. Det känns som att även om jag skulle "övertyga" honom om detta så känns det inte bra.
Jag vill inte tvinga mitt barn på någon med känslan att hon inte är välkommen... Det känns för skört även om de skulle säga ja nu.
Tänk om de skulle ångra sig igen?
Jag försöker tänka positivt, hellre att det kom nu innan vi startade igång det hela än att det kom då mitt i alltihopa. Nu har jag tid att planera lite i alla fall. Man får se ljusglimtar i allt :)

Försöker klura på andra lösningar. Tyvärr har jag ingen i närheten som vill hänga med på mina idéer :(
En annan mamma med en son jämngammal med min dotter ska också ha barn till våren, men hon ska skola in sonen på dagis till hösten för att han ska få "sina" 15 timmar och så utvecklas de ju så mycket på dagis.... Så varför skulle hon ta hand om min dotter när hon tänker lämna bort sin egen son?

Tankarna går vidare... senaste idén är att ta ett banklån så att föräldradagar, semester och lån gör att dottern kan vara hemma helt ett år till!

Det ska gå! Men var är alla andra BB-föräldrar här? Flytta hit vet jag :lol:
Kram
Sophie
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Eller hit :wink:
Mamma till Annie 051020
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

eller hit... 8)

:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

... eller varför inte till Skåne :?: Vi har härligt väder, det regnar minst tre gånger per dag och vi har storm ca fyra dagar i veckan. Igår kunde vi åka pulka i en del av trädgården för att i nästa stund kratta löv i andra änden.

Skåne är fantastiskt :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Jamen Närke är också vääääldigt trevligt 8) Jag tror faktiskt det slår Skåne, tänk bara på vår underbara dialekt, fängelset i Kumla och så vidare :lol:

Jag kan vaaaarrmt rekomendera att flytta hit :D BB mamma att dela barn med vid arbete finns också= mig :D

Kram på er!
Emma
Mamma till Annie 051020
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

VARFÖR ska vi vara så spridda över landet..? :wink: :lol:

Dags för en karta på detta forum :?:

/Fjällmor
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Det får nog bli en världskarta då, för vi bor ju i hela världen vi BB-föräldrar. :lol: :lol:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Sommar skrev:Jag kan vaaaarrmt rekomendera att flytta hit :D BB mamma att dela barn med vid arbete finns också= mig :D
Äsch, flytta hit vet jag så delar vi! Skulle vara så kul med en barnaboksförälder att dela tid och inspiration med :D
Så... ska jag hjälpa dig bära kartonger :wink:
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Om det bara gick, men vi kommer aldrig att flytta :D Maken driver föräldragården så vi är fast rotade här! Annars skulle jag inte alls vara främmande att flytta på mig, men jag skulle sakna mina föräldrar enormt :heart: Och så trivs jag himla bra här också :wink:

Om inte om fanns :lol: Då skulle jag nog bo både lååångt norrut (skidfantast) eller långt söderut, gärna Skåne...

Ja du ms Sophie, vi får leta vidare efter likasinnade...
Mamma till Annie 051020
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"