VARFÖR sover han inte? - fnurra på dagtråd

Skriv svar
Honung

VARFÖR sover han inte? - fnurra på dagtråd

Inlägg av Honung »

Hej!
Jag skrev sist här någon gång i oktober med en fråga om hur sömntimmarna räknas med anledning av att min son (då 1,5 år) börjat ta så lång tid på sig att somna på dagarna. Vi hade då forfarande 2,5-timmeslur på dagen men minskade efter goda råd ner den till 1,5 timme. Sedan dess har det gått lite upp och ner med dagluren, ibland somnar han snabbt, ibland efter lång tid och ibland sover han inte alls. Det är inte fråga om skrik och gråt utan han ligger oftast i sängen (eller står) och pratar eller sjunger.
Nu börjar han närma sig 21 månader men borde väl sova på dagarna länge än, eller? Det märks ju att han är jättetrött på kvällarna när han inte sovit. Rutinerna är desamma som vi haft i evigheter känns det som. Han sover i spjälsäng i dunkelt rum med sin filt, nalle och kudde. Jag grejar på med mitt i resten av lägenheten och är inte inne och "stör". Han borde inte vara hungrig, äter lunch innan han lägger sig, och vi är så gott som alltid ute på förmiddagarna. Han lägger sig 13.15 och sover (eller inte sover...) till 14.45. Vad göra??? Nätterna, 12 timmar kl 20-8, funkar bra.
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Du ska utgå från hans schemalagda sovtider, inte den "effektiva" sovtiden. På det andra levnadsåret behöver barn ca 13,5 timmars sömn, så jag tycker du ska behålla dagluren som den är. Om han väljer att inte sova behöver du inte ta stress över det. Så länge han ges förutsättningar att sova 13,5 timmar per dygn gör du vad du kan. Låt honom ligga och filosofera! Det är också vila. Njut av sången :D Vackrare musik finns väl inte :?: =D>

Så sök inte problem om de inte finns :wink: Och för att svara på din fråga; ja, dagsömnen ska nog hänga med ett bra tag till. Jag vet inte exakt hur länge, kanske någon annan kan svara på det? Jag skulle också gärna vilja veta :!: I alla fall tills barnet fyllt tre år, eftersom 13 timmars sömn rekommenderas under tredje levnadsåret.

Kram :)
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Honung

Inlägg av Honung »

Tack för ditt svar!
Jag resonerar väl själv ungefär likadant, han får vila liksom om han nu inte sover, bara han har förutsättningarna. Men ibland tvivlar jag på att han verkligen HAR förutsättningarna eftersom han ju inte sover trots att han verkar trött. Ibland när jag har kikat i nyckelhålet i slutet av sovpasset står han och hänger mot spjälsängen och ser ut som om han skulle kunna somna stående (men det gör han inte). Och så blir han som sagt väldigt trött på kvällarna. Nä, vackrare musik finns verkligen inte! Mitt hjärta exploderar när jag hör "binka stjärna dä" och "bä bä ull" där inne från sovrummet, men det är inte lika kul när han börjar slakna och fråga efter välling redan före middagen. Vad tror ni om läggtiden 13.15-14.45 om natten är 20-8 (allt som oftast med marginalkvart till 8.15...)? Har funderat både på om han inte har hunnit bli trött och om han är för trött, :) hm...
Kram och tack!
Mamma till en kärleksgroda född i april 2005 och en kärleksgris som anlände i oktober 2006.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hallåj,

Jag funderade också lite på den saken, alltså ifall luren borde senareläggas en aning. Vi har i och för sig morgon klockan 7 och dagslur 12.15, och det funkar jättebra. Men min dotter är ju yngre än din lillgosse. Så visst kan du skjuta på middagsluren en aning och se om det kan hjälpa. Flytta fram den 30 minuter, det kan vara allt som behövs. Inte ska ju stackarn somna stående höll jag på att säga... Jag tycker inte det verkar som att han är FÖR trött, då skulle han knappast vara så nöjd som han är.

OCH - en viktig detalj som faktiskt kan spela större roll än man tror: marginalkvarten på morgonen. Skippa den! Den tar du till vid sjukdom eller andra undantagssituationer, inte ren slentrian :wink: Med den borta och 30 min senare läggning borde han vara mera laddad att ligga ner och sova istället för att hänga heltrött i sängen stackarn :sleep:

Återkom gärna med rapport! :)
Honung

Inlägg av Honung »

Tyvärr ingen upplyftande rapport härifrån. Dagsömnen strular fortfarande och han verkar själv ha lessnat på det hela för nu är det inte bara glad sång längre utan också gnöl och ilskna vrål vid dagsluren. Vi har stramat upp mornarna, går upp kl 8 och jag lägger honom 13.30. Att ha 13.45-15.15 som standardlurtid känns lite sent eller vad tror alla andra kloka? Dessutom ser han lite trött ut och pratar själv om "sova". De senaste dagarna har han varit arg när jag lagt honom och sedan lite till och från under luren. Idag gick jag in och la ner honom med en ramsa när han började låta väl hjärtskärande, ramsade också utanför dörren vid två tillfällen. En av gångerna trodde jag först att det "tog" lite men den andra gånger ropade han bara ilsket "nej, inte". Det var kanske lite mycket ingripanden, men jag har tidigare i många dagar inte ingripit alls, när jag kikar i nyckelhålet så står han där och hänger mot sängen och ser så trött ut och det känns som om han bara la sig ner skulle han somna. Och på kvällen är han sedan trött.
Flera mer eller mindre desperata idéer snurrar nu i huvet:
- ta bort middagsluren helt och hållet och tidigarelägga natten (inte gärna)?
- solfjädra honom till sömns så att han liksom kommer på hur skönt det är att sova på dagarna?
- förlägga dagsluren utomhus i vagn (inte gärna, bor i lägenhet och vill inte gärna ha honom ute när inte jag är det, det passar mig själv mycket bättre att vara inne när han och lillebror sover middag och dessutom har han tidigare alltid haft svårare att somna i vagnen än i sängen)
- sätta mig på en stol i dörröppningen och lägga ner honom så fort han ställer sig (något sådant rekommenderas väl för sängklättrare, men befarar att det skulle spåra ur i "lek")
- sela fast honom i sängen (skämt)
- skjuta fram luren ordentligt eller bak (eller i allafall till 13.45, får väl åtminstone testa framskjutning om det inte blir bättre de kommande dagarna).
Andra idéer någon?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Det märks att du har tänkt över situationen ordentligt vilket är bra :) Av alla dina förslag (som inte låter desperata utan genomtänkta :idea: :D ) tycker jag solfjädern låter vettigast. I det här fallet verkar det som något har hakat upp sig hos din kärleksgroda. Som om han glömt hur skönt det är att sova, precis som du säger. Han är ju tydligt trött :!: Vem vet vad som pågår i lilla hjärnan, nu har i alla fall ett mönster utkristalliserat sig och det måste brytas. Så pröva solfjädern. Dröj kvar så länge att han är alldeles sömntung, men gå ändå innan han helt somnat. Visar han tecken på att poppa upp när du går lägger du raskt ner honom igen och upprepar. Men han ska vara så nära insomning att han inte ska orka poppa upp. Och om han vaknar innan sovpasset är slut solfjädrar du igen tills han är alldeles sömntung. Han måste fatta att sömnen hjälper mot hans trötta tillstånd. Det förefaller nu som han inte riktigt greppar sambandet tycker jag :? Bara han får korn på sömnen igen tror jag resten löser sig - du ska ju inte solfjädra i all evighet framöver.

Hör av dig igen, det blir spännande att se hur detta löser sig :!: :D

Kram och stort lycka till!

PS Tidigare när jag läste ditt inlägg där du berättar om binka stjärna dä och bä bä ull blev jag alldeles hänförd och visste inte hur jag skulle orka vänta tills min dotter också börjar sjunga... Förra veckan bjöd hon så äntligen på första konserten med imte pindel och kappa händena nä du e ikti gad - och nu förstår jag vad du menar med att hjärtat exploderar :heart: :heart: :wink: Visst är det för härligt :P
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"