Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Annie hälsar att hon rekomenderar Emil att prova mannagrynsgröt med en klick äpplemos, muuuummmms!!!!
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, jag som är från den största grötätarfamiljen som har existerat, med en far med outsinlig grötfantasi kan tipsa om:
Rågflingegröt
Grahamsgrysngröt (mannagryn men fullkorn)
Polentagröt, med svartvinbärssylt!
(sen finns ju råg och kornmjölsgrötarna, men de gillar du ju inte... :shock: inte ens med blåbär i och lite socker? :wink: )
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj vad många grötar det fanns då :shock: . Ska genast ta mig i kragen och undersöka saken närmare, ungarna behöver lite omväxling på grötfronten. Gillar att ge varm gröt som mellis, de behöver något rejält känns det som. Youghurt och mackor blir lite för tunt och kallt, brrr, tycker jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Min aktiva lillprins älskar sin eftermiddagsgröt!

Koka havregrynsgröt enligt receptet, som vanligt
Tillsätt kli (inte för mycket, prova dig fram! eller fråga igen... :wink: )
och en skvätt vispgrädde..
När gröten är "klar" tillsätt vetegroddar, mättar och innehåller nyttigheter (och är liite söta i smaken)
Rör ner en rejäl klick smör (obs! ej margarin)

Mosa en hel banan i var tallrik, blanda ut med gröten
Servera med standardmjölk

mmmmmmmmumz =P~ hälsar Lotass! (som äter samma varje dag)

Kram! :heart:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

p.s

Lotass hälsar att man orkar åka skoter HELA långa eftermiddagen på den gröten :!:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det kan ju bli lite svårt att åka skoter en hel dag på våra breddgrader men långa skogspromenader kräver ju också massor av energi. :)

Idag fick Tösen en riktigt kort dag hos oss för Mamman hade bara ett par lektioner i skolan. Halv åtta stolpar hon in och vi startar med en go frukost för att orka med dagens övningar. På dagens schema stod utflykt till bokskogen bakom Ensamma Gubbens hus. När alla kläder var påtagna stod de små och knackade på ytterdörren och skrattade. Emil klappade Tösen, lite för hårt tyckte jag som sa att han skulle klappa fint. Då kramar Tösen om Emil, så där innerligt och riktigt liksom. Då pussar Emil Tösen på kinden :!: :shock: Det var bara så där jättegulligt :heart: så det inte går att beskriva. Sen var det magiska ögonblicket över och de fortsatte knacka på ytterdörren och skratta. Jag fick på mig mina ytterkläder, körde ut vagnen och så gav vi oss iväg med humöret på topp :) . Ända tills Tösen ramlade vill säga :cry: , oj så eländigt henne lilla liv blev. Upp kom hon inte för egen maskin och inte hade jag för avsikt att hjälpa till så mycket heller. Jag körde fram vagnen och sen kunde hon ta tag i den för att ta sig upp och då applåderade Emil och jag och sen sjöng vi oss vidare på vår utflykt.

Emil är så rolig för han har så otroligt svårt att hålla sig till vägarna och stigarna när vi är ute och går. Han drivs av någon slags off-road passion som han inte riktigt kan hantera än :wink: , utan rädsla kastar han sig ut i skogen bland stock och sten. Ramlar gör han, arg blir han men upp tar han sig alltid och sen fortsätter han framåt eller lite kors och tvärs genom terrängen. :)

Väl framme i den ovan nämnda bokskogen parkerade vi vagnen och sen lekte vi tittut bland träden (jättekul :) ), vi letade efter troll (borde finnas i den skogen :? ) och sen klappade vi mossiga stenar och letade småkryp men vi hittade inga. Barnen hade jättekul, kämpade sig fram upp och ner över backarna och mellan träden. Tösen ramlade men insåg att ville hon vara med var hon tvungen att ta sig upp och kan man inte göra det själv måste man hitta en lösning. Och det gjorde hon den lilla hjältinnan :!: :heart: Hon kröp fram till närmaste träd eller sten och vips så var hon uppe i fötterna och glad, så glad, så glad :D . Vilken frihet att kunna ta sig upp och inte ligga hjälplös på marken.

De små fick åka vagn hem, trötta i benen men lyckliga i själ och hjärta. Emil ville ligga ner och sen berättade han gladeligen om alla träd och fåglar han såg. Han var trött, riktigt trött. Lunchen slank ner och sen var det dags för Tösen att gå hem. Jag la Emil för sin lur och han somnade innan lilla huvudet landat på kudden :sleep: och sen hörde jag inte ett knyst förrän jag väckte honom två timmar senare.

Eftermiddagen blev riktigt gnällig, ingenting var riktigt bra, hundar var i vägen, benen snubblade på mattorna, boken ramlade ner från soffan, hakan slog i bordet. Tyckte han kändes varm men feber :?: Nej sa Pappan. Kvällsmaten åt han upp och drack upp ett stort glas vatten nästan i ett enda svep :shock: . Bestämde att han skulle få lägga sig tidigare så det blev ett mega-super snabbt bad vilket Emil var helt nöjd med sen tog jag tempen på honom som visade på 39 grader. Inte så konstigt att han var ur form. Lite febernedsättande blev det sen blöja och pyjamas på och en flaska välling i magen, tänderna borstades och sen var det dags att sova. Som en stock somnade liten och sov och sov och sov. Hoppas han vaknar pigg och frisk i morgon.

Nästa vecka har vi SPORTLOV :!: :!: 8) Coolt va :?: :!: Men Tösen och Emil har redan bestämt att träffas lite och gå promenader och leka i skogen. Men dagiset är STÄNGT :!: Personalen ledig. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sommar
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 07 mar 2006, 09:58
Ort: Närke

Inlägg av Sommar »

Susan!
Skulle vara så kul att få se ert dagsschema med sömn och mattider! Eftersom våra godingar är lika gamla!
Har du lust att skriva det här?
Kram Emma
Mamma till Annie 051020
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Absolut! Så här ser en dag ut hemma hos oss.

7.00 Väckning med välling i mamma och pappas säng.
7.30-8.30 Ensamlek i sängen för Emil
Sen äter vi vuxna frukost tillsammans med barnen som stoppar i sig lite smörgås, lite vatten och grönsaker.
Utevistelse brukar vi ha nästan oavsett väder, kortare tid vid gräslig väderlek, tills det är dags att gå in och laga mat.
11.00 Lunch (kan vid behov läggas 11.30 om vi är väldigt upptagna med någon aktivitet ute)
12.30-14.30 Sova (räknar med att de ska sova 1,5 tim, de har lite tid för att somna och ibland sover de 2 tim lite beroende på förmiddagens aktiviteter)
14.45 Mellanmål som oftast består av gröt (föredras av de vältränade barnen)
Här brukar vi hinna vara ute ett tag till.
17.30 Middag som vi äter tillsammans hela familjen.
Sitta på pottan och badad (inte samtidigt naturligtvis, Emil sitter på pottan medans vattnet spolas upp och ibland blir det en skvätt kiss som spolas ner i toaletten med avskedsvink och allting :) )
18.45 ca ätes nattslurk i form av 300 ml :!: välling.
Tandborstning och buslek för att skratta ordentligt innan nattningen som är
Kl. 19.00. Oftast somnas det på mindre än minuten, ibland ska det diskuteras men det brukar inte vi lägga oss i.

Utevistelse kan även bestå av storhandling :roll: eller besök hos någon trevlig kompis, mormor eller syrran.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Kul SusanD, våra scheman är i stort sett identiska! :D

Enda skillnaden är att Wilma sover 12 - 13.30 eller 14.00 och att vi några dagar i veckan är på öppna förskolan på förmiddan.

Kram Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Nej SusanD,
Du får helt enkelt inte ha sportlov! Jag behöver min dos av dagisknark, har stora abstinens problem och inte så mycket att se fram emot när inte du skriver :cry: :cry:
Nu får du nog skriva något du hittar på istället för JAG VILL HA MER :!: :x :cry:

Saknar dina rapporter massor :!: :heart: :!: :heart: :!:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Felåt, felåt :oops: jag trodde man fick vara ledig när man hade sportlov. Men håll i er för nu tänker jag skriva jättemycket eftersom det var så länge sen sist. :) 8)

Lördagmorgonen vaknade Emil pigg som en speleman, ingen feber och humöret på topp alltså. På förmiddagen besöktevi optikern och då lekte Emil med lite bilar och legobitar vid ett litet bord medans mina och Pappans ögon undersöktes. Han var så duktig, Emil alltså (ja Pappan med för den delen) rörde inga glasögonbågar utan pratade och pysslade med leksakerna hiela tiden. Vilken hjälte :!: :heart:
Lunchen intogs på en pizzeria och det var gott tyckte alla tre. Hem för att sova middag.
Eftermiddagen tillbringade vi på agilityplan där jag hade träning för en arbetskamrat och hennes dotter och så körde Pappan våra hundar. Emil provade tunnlarna, snodde hinderpinnarna :) som han stolt bar omkring på, gungade på däcket, var i vägen 8) och kröp genom platta tunneln. Humöret på topp ända tills vi nästa var klara för då hade vantarna blivit blöta och börjat krångla :evil: . Vi packade in oss i bilen och for hem till arbetskamraten där vi åt jättegoda mackor och drack te och hade allmänt trevligt. Körde hem i mörkret, Emil somnade gott i bilen så det vara bara att lägga ner honom i sängen där han sen sov som en prins hela natten.

Söndagen var ganska lugn, det var babysimmis (fast Emil kallar det nuförtiden för storkillesimmis) på förmiddagen och sen åkte jag och hade hundkurs på jobbet. Det är alldeles förnämligt att kunna jobba på söndagar med att hålla hundkurs som jag tycker är jättekul och dessutom få lön. Det kan ju inte bli bättre. När jag kom hem for Pappan iväg och tränade så jag fick lägga Emil vilket ju är en förmån. Han är så otroligt go den lilla killen :!:

Sen följde då självaste sportlovet och jag kan lova att vi har sportat för fulla muggar. Ute har vi varit hela dagarna förutom när vi ätit lunch och sovit middag :wink: . På onsdagen kom snöovädret, jättekul tyckte Emil för det yrde snö över oss hela tiden när vi var ute. Pulka har vi åkt, snölykta har vi byggt och sen har vi hårdtränat på snöänglar. Emil älskar att göra snöänglar, han viftar numera vilt på armar och ben och skrattar när han får snöflingor i ansiktet. Några träd blåste ner över vår telefonledning så vi blev utan telefon i en vecka men vad gör det :?: Inget egentligen fast Pappan kunde inte jobba på torsdagen och fredagen för bredbandet fungerade inte heller.
Snart får vi nog flytta till Fjället för Emil älskar snö, han kan sysselsätta sig hur länge som helst med att trampa runt i den, göra snöänglar, bära snö, skyffla snö, åka pulka, ja name it :!: Och hela tiden utstöter han höga tjut av förtjusning :!: :)

Tösen och Emil skulle ju ha träffats på lovet men tyvärr blev hela hennes familj sjuka så det blev inget av med de träffarna inte. Igår, måndag, fick Tösen vara hemma och återhämta sig efter sjukdomen.

Idag var det en vanlig dag på vårt Barnaboksdagis i miniformat. Tja om man bortser ifrån att Tösen kom 1,5 timmer försent utan att mamma eller pappa ringde :evil: . Så kan det va ibland. Emil och jag tog pulkan och gick upp till mormor där vi hjälpte extramorfar att ta in ved, att kolla upp husvagnen så den mådde bra (vilket den gjorde :) ) och sen dirigerade vi när extramorfar plogade med traktorn. Då kom Tösen med mamma gående från skogen, de hade följt våra pulkaspår :wink: . Mamman sa att Tösen sovit dåligt på natten så de sov längre på morgonen och sen hade hon inte velat äta något vidare och att hon inte var helt i form.

Jag satte de små på pulkan och så drog vi hemåt. Väl hemma steg Tösen in i huset med stora steg, hälsade på hundarna, kramade Emil, kramade mig och började, med stor iver, ta av sig sina kläder. Mamman fick en snabb vink till avsked sen var det full fart in till leklådan med Emil i släptåg. :) Härliga glada barn som nog hade saknat varandras sällskap.

Till lunch blev det potatismos, falukorv och broccoli. Bägge små åt varsin stor portion :!: Tösen slevade in mat i stora portioner :shock: och åt sen apelsin till efterrätt. Tidigare har hon bara pillat på apelsinbitarna men idag åt hon säkert tre klyftor och smackade gott. När de små var klara med maten hann de leka en stund innan det var dags för avklädning och blöjbyte inför middagsluren. När Tösen var klar gick hon själv till sängen och vill upp :!: :shock: Vi hann inte ens skratta och skoja. La henne och misstänker att hon somnade på ett par minuter vilket Emil också gjorde. Inget snack mellan barnen idag.

Sen begick jag det stora misstaget och släppte ut en av hundarna i trädgården, han var lite kissnödig och tänkte inte alls rymma. Det sa han i allafall men sen när jag skulle kalla på honom var han som bortblåst och då stormade det inte ens idag. :evil: Varför släppte jag ut kräket, varför gick jag på den lätta :!: :?: Nåja han vet ju var han bor så hem skulle han med all säkerhet komma så småningom.

När jag väckt de små annonserade hunden att han var reda att komma in. Tittade ut genom fönstret till altanen och såg en BLODIG hund :!: :shock: Suck, satte barnen i hundkorgen och sa stanna kvar, de lyder bättre än hundarna. Sen tog jag in hunden som hade skurit ena tramdynan på en framtass i två bitar. Aj så ont det måste ha gjort och så mycket blod. La hunden framför korgen och sen fick de små hjälpa till att hålla bomull, gasbinda, sax och klibblinda. Sen blev de instruerade hur man lägger ett riktigt fint tassbandage. Storögda satt de små i hundkorgen och insöp den nya kunskapen :wink: . Hunden fick sedan antibiotika och smärtstillande och jag tackade min skyddängel för att jag är djursjukvårdare och kan fixa skadade hundar själv, till en viss nivå i allafall.

Vi samlade ihop allt omläggningsmaterial och gjorde sen gröt som barnen åt som om de aldrig sett mat förut. De åt själva och jag kan säga att det bara var tre små, mycket små, grötklickar på golvet för hundarna att äta upp. Besvikna blev det. Nu ska jag verkligen inhandla lite mer grötingredienser och variera utbudet något. :wink:

På med ytterkläder, nu är det ljust så länge att man hinner vara ute en god stund på eftermiddagen. Vi sparkade fotboll ( jo då det är alltid säsong för det :wink: ), jag byggde snöstaplar som barnen förstörde, vi jagade en blå liten galen elefant som hoppade ur mina händer så fort vi fick tag på honom (nej vi är inte galna men vi har ett stort barnasinne alla tre) sen tränade vi på snöpulsning. Det gäller att passa på för snön håller på att smälta bort :cry: . Tösen ramlade och låg sin vana trogen kvar på mage och gnällde, efter lite hejarop från mig kom hon på andra tankar och började krypa framåt men det fanns inget att ta tag i för att komma upp. Då sprang jag dit och ställde mig framför henne samtidigt som jag pratade med Emil om en besvärlig snöhög han bara skulle över. Tösen tog tag i mitt ben och vips så var hon uppe. Hjälp till självhjälp är tillåtet :!: Sen kom Tösens mamma och vi vinkade hej då. Nu ser vi fram emot morgondagen, undrar vad vi ska hitta på då :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Åhhh vad härligt med en uppdatering!
Alltid lika roligt att komma hit och se att det ligger ett nytt långt inlägg att läsa om era dagar :D
Åh vad jag önskar att du bodde närmare :wink:

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vill bara meddela att vi har fått massor av SNÖ under natten. Hela vår värld ligger inbäddad i ett djupt, mjukt snötäcke. Vi kommer vara ute hela dagen och göra snöänglar :)

Vill även meddela att Emil ÄNTLIGEN löst mysteriet med munspelet. Under ensamleken, som fortfarande pågår, hördes härliga toner från munspelet och en glada tjut från Emil. Som han har tränat att blåsa ut ljus är det inte så konstigt att han nu även kan spela munspel. :)

Återkommer senare med vår dagliga rapport.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ÅH!

Så nu kan Emil finslipa både snöängelsteknink och musicerande inför Gastsjötrippen :!: :lol:

Mättar gröten eller ska jag experimentera fram ett nytt recept...?

Kram! :heart:
/Fjällmor (med manshöga snövallar utanför fönstren)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :-({|= Oh, what a beautiful morning, oh what a wonderful day…trallala :-({|= :heart:

Tack snälla Susan! Inte meningen att vara så galen. :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"