Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Susan, tack för din inspirerande berättelse :D Jag läser och suger åt mig, ska ju som du läst dra igång själv i vår eller höst. Så fram tills dess läser jag din tråd och NJUTER :heart: Jag håller med dig 2 h lur är låååångt, sitter också och längtar efter Olle, ska väcka honom om 10 minuter :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) Men det är väl i det här läget man kan använda sig av en Marginalkvart va :?: Så har jag uppfattat det, öh, när man som förälder längtar alldeles förfärligt efter de små barnen så väcker man dem en kvart tidigare. Eller :?: Jag kanske har missuppfattat det hela :wink: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lua - härligt att jag kan vara en inspirationskälla :!: :) Ser fram emot en massa skrivna alster från dig i tryck och du, så småningom kommer nog även din roman hamna på mitt nattduksbord. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lua - härligt att jag kan vara en inspirationskälla :!: :) Ser fram emot en massa skrivna alster från dig i tryck och du, så småningom kommer nog även din roman hamna på mitt nattduksbord. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

SusanD skrev:Asien verkar ju inte helt fel men jag har för mig att du hade både översvämning och allmänt taskigt väder och ingen datorförbindelse med omvärlden 8) :) :?:


Hrm, jo det stämmer ju förståss :? Och då ska man ju inte heller glömma alla de andra katstrofer som inträffat här sen vi flyttade hit, bomber, fågelinfluensa, vulkanutbrott, fler tsunamin, Muhammed teckningar, våldsamma demonstrationer etc etc. Det verkar aldrig ta slut. :cry: Jag tror nog att Emil och tösen har det bättre i skogen i Ängelholm, Jag får flytta dit helt enkelt. :D Onekligen är det dags för min son att få lära sig hur en kotte ser ut. Själv har jag växt upp långt ut på landet och det här stadslivet tar död på mig. Var är mina kottar! Och all min mossa!?!?!
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Välkommen till skogen Mamma S men familj :!: :heart: Vi har en gäststuga om ni vill prova på skogslivet först :) Här finns det bokskog som är otroligt vacker, granskog med massor av kottar och mossa, hästar, tre rara men stundtals vilda hundar, trevliga människor och barn. Vad mer kan man begära :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår eftermiddag när jag väckte de små halv tre myste vi i vår säng och så gjorde vi kullerbyttor där fast det nog är lite förbjudet. I alla fall i vuxenvärlden men inte i vår värld :wink: Kul som sjutton och inte alls så enkelt som det kanske låter.

Till bords gick sedan de små för att äta gröt med lite äppelmos och mjölk. De fick varsin vuxenportion och åt upp den så fint, så fint med skeden utan att spilla en droppe, nästan i alla fall. Tösen öste in gröt i munnen så hon blev helt kladdig runt mun och Emil som oftast äter som om det är den sista maten som finns i världen använde, för en gångs skull, skeden till det den är skapt för :) att fint sleva in gröt i munnen. Våra hundar var mycket besvikna och förvånade när de kom för att städa. De blev ju inte mätta :shock: , det kändes nog helt tomt i deras små magar. Sånt är livet.

Idag började vi med att åka pulka :!: Jo då ni hörde rätt. Här har fallit snö under natten, ca 2-3 cm, och då måste man passa på att åka pulka. När Tösen kom fick hon inte komma in för vi stod påklädda och klara utanför dörren 8) . Vi gick till Fårbacken som ligger en bra bit, med små barns mått mätt, från vårt hus. Jag tog med mig vagnen ifall de skulle bli trötta i benen men det blev de inte :) . Fast de fick åka vagn den lilla biten vi var tvugna att gå på stora vägen som är en liten smal, visserligen asfalterad men utan vita streck, väg där bilarna kommer ganska fort. Väl framme vid Fårbacken som ligger i en fårhage, det är en massa härliga kullar alldeles lagom stor för små barn att åka pulka i, träffade vi min syrra som satt på en av sina hästar. Det blev lite snack en stund medans barnen traskade runt i fårhagen och undersökte världen. När vi snackat klart körde jag ett provåk först och det var skoj, barnen skrattade gott. Sen fick de masa sig upp för backen, halvvägs i alla fall, för att sättas i pulkan och puttas ner. :lol: Oj vad kul de hade. Tösen såg fullkomligt skräckslagen ut :shock: först men när pulkan stannade kände hon efter en liten stund och sen skrattade hon för fullt och ville åka mer. Det blev några turer nedför backen innan de små tröttnade och vi begav oss hemåt. Lång väg att gå men de små tultade på. Emil ramlade hela tiden och rullade runt och gnällde (på skoj) sen reste han sig, borstade av snön från vantarna och ramlade (med flit) igen. Så här höll han på hela vägen hem och han skrattade och hade hur kul som helst när jag, en enda gång, försökte lyfta upp honom till stående. Benen bara vägrade att stå :) . Så det tog ett tag att komma hem kan jag säga. :wink:
Tösen hade på sin mini-overall idag igen och då kommer hon inte upp hur mycket hon än försöker :evil: . Jag har sagt till att hon måste ha en större för annars blir hon hindrad i sin motoriska utveckling. Snart måste jag nog ta i med hårdhanskarna :x .

När vi nästan var hemma träffade vi min syster igen, denna gången med sin hund och på väg förbi oss för att gå en omväg hem så att hunden fick motion och de kunde hämta morgontidningen. Vi bjöd in dem på fika istället. Syrran och jag drack te och spelade Maxi-Yatzi (vi är beroende sen många år tillbaka :oops: ) medan barnen tankade i sig lite vatten och sen lekte själva. De klängde upp och ner i soffan, satt fint och låg så vackert, hasade ner, upp igen, hoppade lite, satt, hasade ner, klängde upp, skuttade lite osv. Mycket bra syssellsättning med tanke på motoriken och motionen :) Visst har man hjärtat i halsgropen då och då men de måste ju få hållas. Snart tröttnar de och något annat blir roligare. Men tänk så hemskt om de inte fått njuta av soffklängsperioden som är så kort i våra liv.

Dagens lunch bestod av tomatsoppa och fullkornspasta och de var så underbart gulliga, jätteordentliga när de åt. Så otroligt stora som kan äta soppa utan att spilla och så stolta över sig själva. De såg så malliga ut :heart: Sen klämde de ner varsin banan till efterätt :shock: . Jag äter ju alltid lunch med dem och får alltid äta varm mat medans vi konverserar om allt möjligt och omöjligt för de äter så bra själva. Ibland styr jag upp lite och stoppar in en sked mat men för det mesta klarar de sig helt på egen hand.

Nu sover de och jag hinner rapportera hur vi har det. Snart, snart får jag väcka dem igen :) .

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och hualigen vad pulkaåkning och långpromenad tröttar ut små arma barn :!: :) De slukade gröten som serverades med banan och mjölk :shock: , snart får jag göra dubbel-dubbel mycket gröt för att det ska räcka. Sen sprang de som vildar fram och tillbaka i huset medans de utstötte glada tjut så mina öron höll på att krevera. Men kul hade de små i alla fall och springet i benen blev de ju av med.
Därefter började en orgie i påklädning av allt de hittade. Emil fick på sig en stor stickad tröja som tillhörde mig :D . Iklädd tröjan skred han omkring och mässade med armarna lyfta i skyn. Tja, armarna var han tvungen att hålla högt för annars försvann de små händerna i i tröjans jättelånga ärmar. På huvudet hade han ett par små blå kalsonger han ärvt av syrrans söner. Tösen hade två blöjor dragna över armarna och en handduk över axlarna. Mycket klädsamt :!: Sen fick Emil på sig sina gummistövlar och lyckan var total :!: :lol: Om jag tog några kort :?: :oops: Nej för minneskortet i kameran var fullt så den här upplevelsen får jag spara i mitt hjärta. :heart:

När Tösens mamma kom för att hämta lillan hade hon med sig kanelbullar så tog en fika och pratade lite om ditten och datten. Vi kom in på sömn (märkligt, jag undrar hur det gick till :? ) och hon berättade att Tösen vaknat två gånger i natt varav hon fått välling en gång. Sammanlagt sover hon nog ca 10-11 tim per dygn och det är ju för lite. Jag sa bara att jag finns tillgänglig för att hjälpa dem att få Tösen att sova 12-tim natt, det är bara att säga till. Mamman sa då att det blir nog svårt för Tösen är ju så envis :!: Jösses tänkte jag, Tösen är ju det mest lätthanterliga lilla barn som finns, hon ber och bönar ju efter ledning och tar vackert emot den när hon får den. Vi får väl se vad som händer framöver.

På kvällen var Emil super-duper trött. Han hjälpte till att laga middag men sen tog kraften totalt slut, batterierna var tömda, empty helt enkelt. Middagen hamnade på golvet, inte en sked nådde munnen. Jag åt lugnt upp min mat och sen gav jag Emil en kiwi som han åt pyttelite av. Nåja han kommer ju inte svälta ihjäl så vi tappade upp lite vatten i duschkabinen och så fick han ta sitt kvällsbad. Skönt tyckte han men det blev ett kort bad, på med blöja och pyjamas, fixa välling, äta välling, skratta och så i säng en halvtimme tidigare än vanligt. Jag lovar, det tog ca 2,7 sekunder innan han sov som en stock :sleep: :heart: .

Själv fick jag fixa kvällsdisken och fortsätta mata tvättmaskinen med tvätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi håller vårt Barnaboksdagis i miniformat stängt idag då vårt ena lilla dagisbarn alltid är ledig på torsdagar :!: Inget att rapportera alltså. Men vi återkommer i morgon.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det ser vi mycket fram emot! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vill du ha recept på mäktigare gröt för de små pulkaproffsen..?

:heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Absolut Fjällmor :!:

Du är så go som tänker på våra små uthungrade pulkaproffs :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jaaaaa :!: Hurra, hurra vad jag är glad idag :D . Vecka 10 kommer jag ha två praktikanter på vårt Barnaboksdagis i miniformat :!: :!:

Åh det kommer bli så otroligt roligt och jag filar redan på upplägget på deras läsning och mina föreläsningar som vi ska ha när barnen sover 2 tim mitt på dagen. Oj, oj dessa tjejer kommer bli fulländade Barnabokspedagoger på ett kick. De är nästan halvvägs redan.

Ikväll drog jag iväg och jobbade, Pappan var kvar hemma men var också på väg så syrrans ena dotter (Emils fadder och min blivande praktikant) kom för att passa vår guldklimp. Emil hade stått och knackat på ytterdörren när Barnvakten (med stort B :) :wink: ) kliver in genom dörren. :shock: Chockad blir Emil, tårarna rinner och han springer till Pappan. Barnvakten gör inget stor affär av detta, hon går in i vardagsrummet och börjar plocka fram tågbanan i trä. Ganska snart hade Emil blivit nyfiken och glatt traskat dit och börjat leka han med. Barnvakten är ju hans favvo men det är ju klart att även han kan bli överraskad ibland och då blir man lite ledsen en stund, men bara en liten stund.

I detta lekandet passar Pappan på att säga Hej då och dra iväg på träningen. Barnvakten badar, fixar välling, byter bajsblöja, gosar och nattar Emil utan problem, hon är ett PROFFS :!: och Emil är också ett PROFFS :!:

När jag kom hem satt Barnvakten i soffan och kolla på tv. Allt hade gått bra, som vanligt, och Emil sov så gott, så gott.

Kan livet vara bättre :!: :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

U go!!! :lol: Grattis!!! \:D/

Är det havregrynsgröt de föredrar smågrisarna...?

Kram!
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Havregrynsgröten är favoriten i detta huset. Risgrynsgröt tycker Emil man kan ge Tomten och Mannagrynsgröt har jag aldrig gjort till honom. Minns att vi ofta åt det med nyponsoppa när jag var liten och det var ju jättegott. Rågmjölsgröt kan jag bara inte med att göra för det fick jag med en smörklick i när jag var liten och något äckligare, förlåt, kan man nog inte tvinga i ett litet barn (tycker jag alltså ).

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"