Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Inlägg av SusanD »

.... här hemma i det lilla lilla huset uppe på Hallandsåsen, vi bor dock i Skåne bara så ni vet. :)

I byn (som består av 9 hus) bor en familj vars lilla dotter är två månader äldre än Emil. Mamman är från Ryssland men förstår lite svenska och pratar bra engelska, Pappan är från Skåne. Vi lärde känna varandra när våra små var bebisar och trivs bra ihop liksom våra småttingar. När min goda vän började prata om att dottern skulle in på dagis när hon var ett år fick jag nästan (tänkte skriva tuppjuck :oops: men gör inte det), ja jag vet inte vad jag fick men tyckte inte idén var något vidare. Frågade varför och fick svaret att dottern behövde lära sig svenska. Som om någon skulle kunna hinna prata med tösen på ett dagis :!: :evil:

Då kläckte jag den strålande idén att tösen kunde vara hos oss medan mamman pluggade på Komvux. Jag höll tummen och hoppades att de skulle nappa på erbjudandet. Och det gjorde de :!: :D Pappan hade själv varit dagbarn hos kompisens mamma hela sin uppväxt och tyckte att det var det bästa sättet att lösa barnpassningen på.

Nu har vi klarat av inskolningen, halsfluss, hosta och ja name it. Alla baciller råkade hitta till just vår lilla by i samband med att tösen skulle börja hos oss. Men nu är hon här tre till fyra dagar i veckan ca 6,5 tim per dag och det är så spännande. Emil och tösen trivs bra ihop, mycket tid går åt till att klappa varandra fint, sen dammsuger de, fixar tvätten, torkar bordet, lagar mat och rastar hundar. Ja för all del de hinner faktiskt leka en hel del också :wink: . Emil tar ledningen när det är dags för sysslorna och han visar och är stolt som en tupp när tösen begriper vad hon ska göra. Sen försöker han lära henne ta av sig sockorna (för det bara måste man ju kunna) och ta på sig kragen och mössan när vi ska gå ut.

De är så olika våra småttingar. Emil tar sig fram över stock och sten, han fixar lite sysslor, somnar alltid själv (fattas bara annat), klär på och av sig med viss hjälp men viljan finns och äter som en häst.
Tösen är van att bara gnälla lite så lyfts hon upp, matas, får det hon vill ha eller tror sig vilja ha, hon är som en liten gnällig trasdocka men ack så söt. Somna själv har hon aldrig gjort och de ömmar föräldrarna är uppe på nätterna, vaggar och har sig och ser allmänt trötta ut. Efter bara ett par dagar hos oss deltar hon i sysslorna, smakar på maten, har haklapp utan protester och skrattar. Bäst av allt är att hon somnar själv, la henne i tvillingvagnen i hallen och vagnade och ramsade. Än har hon bara sovit här två gånger men resultatet är slående och så glad hon är när hon sovit så gott.

Bäst av allt är att man lär sig så mycket själv om de små goa människorna. Jag njuter hela dagarna, trots hällregn och tokiga hundar (en som löper, en plötsligt översexuell kastrerad :!: hane som älskar sin lillasyster över allt annat och sjävaste urmodertiken som blir så där fånigt omhändertagande när dottern löper) och jag tror mig veta att även de små barnen njuter och har skoj tillsammans.

Ska bli spännande att följa bägge två på den här resan, se hur de utvecklas, lär sig, mig och varandra.

Om jag hade ett lite större hus och bodde där fler människor bor så skulle jag fylla huset med små och stora barn varje dag :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Wow! Vilken härlig läsning :D
Du inspirerar mig inför hösten då jag och en kompis (om allt går som det ska) kommer dela på "barnomsorgen". Jag 2 dagar och hon 3 dagar.
VAd härligt att läsa och inspireras och glädjas.

Vilka underbara dagar ni har tillsammans :D
Du berättar väl mer när vi ses i mars :wink:

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Absolut :!: Jag kommer att berätta och berätta så länge ni orkar höra på :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Åh! :heart: Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser om detta! :D
STORT lycka till :!:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

SusanD: Som hjärtebarnskontrollant av forumet "Istället för dagis..." så undrar jag om du inte kan skriva detta inlägg där också eller om jag får kopiera in det där?!
Känns som en bra tråd där för inspiration och nya idéer!

Sophie
CajsaS
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 02:00

Inlägg av CajsaS »

Å vad häftigt. Det låter helt underbart.
Grattis och Lycka till!!!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Så alldeles underbart SusanD! :D Blir alldeles rörd och glad och inspirerad av att läsa om vad du gör - det ska bli fantastiskt kul att få följa historien. Och en sån lycka för tösen att få vara med Emil och se hur mat, sömn och livet ska njutas!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sophie du får gärna kopiera mitt inlägg.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

:D Om det inte vore så långt bort skulle jag ställa Lovisa i kö för en plats hos dig! Låter ju som en jättebra lösning!
Somnar själv och jobbar en hel del gör ju Lovisa men nog gnälls det en del över det ena och det andra... Haklapp låter tex som en bra idé (tycker dock inte Lovisa och jag tvättar hellre än tar kampen...) och aptiten är som en mygga med nästan all mat. :? Vi skulle nog behöva lite mer sällskap båda två för att bryta en viss överkoncentration på varandra...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: åh vilken ljuvlig tillvaro! :heart:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här kommer en liten rapport från vårt Mini-Barnaboksdagis. Det är toppen att ha extrabarn här hemma, vi har hur kul som helst. Idag fick Tösen låna ett par av Emils vinterstövlar så vi kunde traska ut i snön. Ja ni läste rätt det ligger så mycket snö i vår trädgård att vi kunde göra en liten snögubbe och en hel del snöänglar.
Emil traskar på i snön medans Tösen stod stilla och såg skräckslagen ut. Hon är van att åka vagn utomhus, att ta sig fram för egen maskin är något nytt, okänt och lite skrämmande. Vi gjorde en snögubbenoch sen krattade vi där det inte var någon snö. Emil traskade runt, ramlade, flaxade runt i snön (tror han är en hängiven snöängeltillverkare precis som mor sin :wink: ) kravlade fram till närmsta träd och reste sig upp för att traska vidare i trädgården. (visst låter det som om vår trädgård är enormt stor :? )
Tösen rörde sig, ramlade, peg och gnällde, knuffades upp av mig och stapplade sedan förskräckt framåt. Efter en timme var bägge två så trötta så vi tog oss in för att fylla på depåerna.

Idag åt Tösen säkert femton skedar spagetti Carbonara :!: Hon blev till och med kladdig i ansiktet och skrattade istället för att bli förtvivlad. :) Inga problem med haklappen, hon tar på den själv så behöver jag bara knyta.

De små upptäcker varandra hela dagarna och det är fantastiskt kul att få se dem lite från sidan av. Emil skulle absolut stoppa in ett finger i Tösens mun och då bet hon honom :!: Oj så ledsen han blev och oj då sa mamman. Sen provade han tre gånger till och blev naturligtvis biten tre gånger till. Femte gången pekade han med fingret mot hennen mun och när hon då klapprade med sina små tänder drog han tillbaka handsingen. Sen klappade de varandra fint och spelade på keyborden en stund. 8) Upptäcka måste man ju får göra.

Sova middag var inget problem. När jag tagit av de små så de bara hade "bodysar" åå sig drog Emil i mitt byxben och sen gick han och kikade över axeln efter mig. Då ska jag jaga honom och busa vilket leder tills STORA skrattet. När vi hållt på ett tag gick han in på sitt rum och ville ner i sängen. Stjälpte ner honom där, bäddade om och ramsade ut. Då hadeTösen ställt sig vid tvillingvagnen i hallen och ville sova :shock: . Lyfte i henne, vagnade fyra gånger och ramsade därifrån och vips så sov hon :!: Man känner sig rätt bra i ett sånt här härligt läge. :wink: Själv fick jag diska och fixa resten av tvätten som vi inte hunnit med eftersom vi byggt snögubbar hela förmiddagen.

Tösen sov i en och en halv timme i ett svep sen fick jag vagna lite för att hon skulle ligga och dra sig en kvart innan jag plockar upp henne. Underbara lilla kloka barn. Väckte Emil när klockan sa att det var dags och sen blev det mys i kuddhögen innan vi kastade i oss stora lass med gröt.

Ja, jag skulle kunna ha hundra barn, det är bara hur kul som helst. Duktiga är de på att hjälpa till och de känner sig så stolta och behövde när de utför sina olika sysslor.

Jag är priviligerad :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här går livet framåt med stormsteg. Snön ligger vit på taken och bara tomten (läs: mamman) är vaken för de två små sover middag just nu.

Det finns faktiskt enkla, "snälla" barn eller så är de bara överlyckliga att någon tar ledningen och talar om vad man ska göra och när det ska göras :!: :?:

Tösen trampar numera glatt på när vi är ute i snön och leker. Gnäller när hon ramlar men vem gör inte det :?: Skönt med snö i hela ansiktet är det ju inte. Hon kan till och med göra snöänglar :!: Emil tar täten och kastar sig baklänges i snön :shock: och sen får jag vispa runt med armar och ben och så har han producerat en snöängel. Tösen får man lägga lite försiktigt ner i snön men sen ler hon när jag vispar runt med hennes armar och ben :) . Skräckblandad förtjusning kan man nog säga.

Maten går ner nu utan problem, hon är ingen storätare men det kan ju ingen tvinga henna att vara. Hon äter själv och så stoppar jag in några skedar då och då. I det stora hela blir hon både mätt och glad. Hakklappen sitter där den ska. Emil vräker i sig men bestick och bägge händer. Förebild :?: Tja, säkert för aptitens skull men icke för bordsskicket :wink: .

Tösen sover fortfarande i dubbelvagnen men i nästa vecka ska hon få flytta in i vårt sovrum och sova i spjälsängen. Det kommer säkert gå bra när hon vant sig vid det. Nu vagnar jag fyra gånger och sen ramsar jag och sen ligger hon och Emil och snackar en stund innan de somnar. Vårt hus har ju dåligt med dörrar så det är fritt fram att snacka mellan rummen om man så säger. Håller de på för länge serverar jag en ramsa som får tyst på dem och sen somnar de kvickt.
När vi kommit in efter hundpromenaden är det blöjbyte och sen skojar vi så alla tre skrattar gott. Av med kläderna och sen lägger jag Emil i sin säng och då går Tösen fram till vagnen och vill ner där :shock: , hon är en sån go liten unge. Hon kollar om det går att göra på sitt vis men när jag "talar om" att vi ska göra på mitt vis så köper hon det utan större åthävor.

Förstår bara inte varför hon ska behöva vara uppe på nätterna och leka :roll: hon vaknar och vill inte sova säger föräldrarna. Men leka :?: :!: begriper inte hur de orkar, jag skulle aldrig göra det.

Massor av snö, solen skiner, ingen hund på rymmen och två så goa ungar som sover middag. Kan man ha det bättre :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4519
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

UNDERBART :!: :D
Jag ser inget annat alternativ än att du tar kommadot över nätterna hos dem också! Nu har du ju upprättat ett förtroende hos henne, ett par nätter med instruktioner från dig, skulle säkert rätta till hela dygnet. :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna77
Inlägg: 91
Blev medlem: ons 05 jul 2006, 21:30
Ort: Stockholm

Inlägg av anna77 »

Forsätt med dagisdagboksanteckningar! Du ser hur många visningar det är på så kort tid! Jag tror många uppskattar en konkret verklighet att läsa om. Själv kom jag in ganska sent i AW och kurade min dotter som 9-månaders. Organiserad ensamlek har vi aldrig kommit in i, men hon leker massor ensam ändå. Social delaktighet har varit lite av "stora ord" för mig. Har ofta haft lite dåligt samvete att jag inte gör mer, men det har kännts svårt att komma igång med mer än våra 2 fasta moment om dan (städa). Men efter att ha läst din inspirerande "dagbok" bestämde jag mig idag för att hon är ju hela 15 månader och kan ju allt! (nästan i alla fall). Så istället för att på rutin ensam sköta tvätt och hänga den bad jag henne följa med och ta sig ett lass strumpor, och sen vinglade hon på en stol bredvid mig och hängde upp dom (samtidigt som det var såååå kul att skaka i ställningen så att hälften trillade ner hela tiden...). Det var en aha-upplevelse. "Det är så här det känns med s. delaktighet!". Låter kanske knäppt, men så kändes det. Superkul!
Och snälla: försök rädda flickans nätter! Jag tycker så synd om henne. Om du har föräldrarnas förtroende får du väl göra som AW har gjort: ta hem henne till dig och ha kur-läger... :lol:
Allt gott o lycka till! :D
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Vilken INSPIRERANDE läsning!
Keep going.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"