Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad trevligt att läsa om era dagar igen SusanD!

Morfar Prosten var här och bjöd sin dotter på morgongröt några mornar (prostens barnbarn fick nöja sig med mjölk, hans grötar har ställt till med svårartade bajskalas förr :roll:...), och som sagt har han en outsinlig grötfantasi. Precis som Fjällmor har han gärna vetegroddar i men den stora (för mig nya) innovationen var solroskärnor! :shock: Jättegott och fräscht och trevligt att tugga lite på. Vi gissade att andra nötter också kan ge en rätt kul effekt.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Förra veckan hade vi så fullt upp att jag bara inte orkade skriva en endaste liten rad på vår dagistråd. Men nu ska jag ta mig i kragen (som om det skulle hjälpa :wink: ) och uppdatera er om våra äventyr.

Våra praktikanter var hos oss hela förra veckan och det var så sjukt roligt och härligt på alla sätt och vis. Tjejerna är 15 och 16 år gamla, kompisar sedan flera år tillbaka, den ena är min syster dotter och bägge två är Emils faddrar. De fick jobba hårt alla dagarna men kul hade de.

På måndagen kom Tösen redan klockan sju och praktikanterna E och J började klockan åtta. Vi startade med en gemensam frukost och jag gav praktikanterna deras signerade exemplar av Barnaboken (tack Anna :heart: ) och sen fick de ett antal frågor de skulle besvara skriftligt och muntligt på fredagens examen. Hård :?: Jag :?: Inte då. :)
På förmiddagen tog vi en tur i Bokskogen bakom huset där vi tränade klättring i backarna. Tösen trampar på friskt nuförtiden och inte gnäller hon när hon ramlar heller. Ånej, istället kryper hon mot någonting att ta stöd emot och så ställer hon sig upp eller så kommer hon upp helt och hållet för egen maskin.
Praktikanterna vill gärna, som många andra, hjälpa de små med i princip allting. Jag stoppade dem och när de la band på sig själva så upptäckte de hur mycket små barn klarar av att göra på egen hand.
Efter lunchen var det allmänt blöjbyte, avklädning och skratt och bus innan vi stoppade de små i säng för middagsluren. Idag visade jag hur jag gör och imorgon får praktikanterna ta över. Själv ska jag ligga på soffan, äta chokladpraliner och läsa en bra bok, typ resten av veckan :roll: 8) eller kanske inte. :)
Så fort de små sov, vilket säkert tog sina modiga 2 minuter, kastade sig praktikanteran i soffan och började studera. Flitigt läste och antecknade de i dryga timmen innan de fick ta rast och då spelade vi Maxi-Yatzi och jag sopade banan med dem. 8)
Väckning av små med pompa och ståt, gröt i små magar, ytterkläder på och sen var vi ute i trädgården resten av eftermiddagen.

På tisdagen var praktikanterna på plats klockan åtta och Tösen kom klockan nio. Förmiddagen ägnade vi åt att leta efter troll i granskogen bakom brevlådan. Troll hittar man lättast bakom stora granar och då får man traska runt i skogen och titta bakom alla träden. Vi kämpade friskt alla fem men några troll hittade vi inte. En liten snöhög var det enda vi fann så där stannade vi till en stund. Sen tappade vi bort J så barnen fick leta efter henne en stund vilket var väldigt spännande. Vi hittade henne bakom ett träd i sällskap med ett tro.... nej jag skojade bara. :wink:
Lunch, middagslur för små och läxläsning för stora. Själv fick jag diska :x .
Idag var vi kvar inne under eftermiddagen. De små älskar sina praktikanter och kör hårt med dem. De måste läsa böcker, gärna samma bok hundra gånger :wink: , leka i tunneln, smaka på nästan uppätna äpplen och läsa mer böcker.

Onsdagen var det dåligt väder, trist, grått och regning. Nåja ingenting stoppar oss ut måste vi varje dag. På med varma kläder och regnbyxor för Emils del. Tösen har fortfarande inga regnkläder men jag orkar inte tjata mer. Hon får vara ute och skita ner sig ordentligt tills kläderna inte håller för mer väta då går vi in och sen får föräldrarna roa sig med att tvätta kläderna själva. Alternativt kan de ju inskaffa regnkläder. Dryga timmen roade de små sig med att gräva grus, plaska i vattenpölar, kratta och leka med pulkan.
Praktikanterna pluggade flitigt när de lagt barnen, utan minsta problem, till sin middagsvila.
E åkte hem lite tidigare idag för det var utvecklingssamtal på skolan. J och jag tog ut barnen ytterligare en stund på eftermiddagen. Härligt med gråmulen himmel och ett lätt duggregn. Allt handlar om positivt tänkande. J slutade klockan fyra och då skulle Tösens mamma komma och hämta vilket hon inte gjorde. Hon kom fyrtiofem minuter senare än avtalad tid trots att jag redan fått ett tokbryt på att de ömma föräldrarna inte kan hålla överenskomna tider. Suck, sånt är livet.

Torsdag och Tösen var ledig på Emil hade två praktikanter som tog hand om honom idag. Han älskar dem verkligen och skriker av förtjusning när de kommer på morgonen. Idag fick de gå en långpromenade med Emil i vagnen för han hade feber och var lite hängig. En av hundarna hängde med och jag hann få undan lite här hemma. När utegänget kom in igen serverade jag lunch som alla, med vissa undantag, åt med god aptit. :) Lite lek blev det innan praktikanterna la Emil till middagsluren. Han är ett föredöme den lille killen, uppför sig som ett riktigt Barnaboksbarn och då är det ju plätt-lätt för praktikanterna som bara behöver följa schemat. Under eftermiddagen var vi inne och diskuterade hur viktigt det är att ta med barnen i det dagliga arbetet, att det är viktigt att de känner sig behövda, att vi klarar oss sämre utan dem. Praktikanterna läser och jag tjuvlyssnar när de diskuterar texten sinsemellan (och inte skäms jag ett dugg heller :wink: ) och det är kloka invändningar och åsikter de har.

Fredagen var den stora examensdagen. Tösen kom inte idag, hennes farfar kunde inte skjutsa hit henne meddelade mamman sent igår kväll. Praktikanterna fick hålla till goda med Emil vilket han inte hade någonting emot. Emil feber hängde i så det blev en tur i vagnen idag med men med några korta avhopp för att samla grankottar. Själv lagade jag mat och när de andra kom in hjälptes Emil och E åt att dammsuga och J hjälpte mig med maten. Efter lunchen lagade praktikanterna och Emil kladdkaka och det var en fröjd att se dem in action. :) E kläckte ägg i en skål tillsammans med Emil som glatt stoppar ner nävarna och rör om ordentligt. J hojtar då åt E att hålla lite koll på Emil men då hojtar E tillbaka att hon har tvättat hans händer :) och att han får hjälpa till. Sen får Emil hälla i mjöl och lite annat smått och gott som skulle ner i smeten. Det mesta hamnade i skålen även lite köksutrustning. Praktikanterna var dock lugna som filbunkar, kom inte med några pekpinnar utan bara lite uppmuntrande ord som: Oj då ramlade dl-måttet ner i bunken, ta upp det du Emil. Härligt, härligt.
När kakan var i ugnen och Emil var sanerad från all kakmet stoppade praktikanterna honom i sängen.
Då började Pappan och jag med det stora FÖRHÖRET :!: :!: Praktikanterna svarade på våra frågor om sömn, socialdelaktighet, ensamlek, trots, varför man inte ska säga nej, gå i pakt och en väg ut. De var verkligen jätteduktiga och fick MVG + bägge två.

Snipp, snapp så var veckan slut. Tiden gick jättefort och vi hade jätteroligt allihopa. Praktikanterna säger att de lärde sig massor, att det var superkul och att de gärna tar hand om Emil en hel dag för nu vet de ju hur de ska göra. Ja, vad ska jag säga mer än att Emil har världens bästa faddrar och vi har världens bästa barnvakter. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:heart: :heart: :heart:
Önskar jag bodde nära dig, så våra barn kunde vara hos er på dagarna :!:
Underbara praktikanter! De kommer då verkligen veta hur man gör med barn, när de får egna, MVG och allt :!: :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Så där ja, nu kan jag leva peppad ett tag till. Åhhhh.... önskar ni ville komma och indoktrinera hos oss i grannskapet lite. Vi har massor med nonBB... här!
Använder dina trådar som högsta insperation och attityd.

TACK för att du finns :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Åhhhhh vilken härlig läsning.
Har saknat uppdateringarna, men nu fick jag en massa att läsa.
Vilka härliga praktikanter och vilken fantastisk praktikplats de haft!!!!!

BB-budskapet sprids vidare :wink:

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

VAR ÄR MIN PRAKTIKANTER :!: :!: :evil: DOM VAR INTE HÄR IGÅR OCH INTE IDAG HELLER :!: :!: JAG SAKNAR DOM :!: DOM SKA VARA HÄR VARJE DAG :!: :!:

EMIL - BARNABOKSBARN OCH PRAKTIKANTHANDLEDARE
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vårt Barnaboksdagis i miniformat är stängt denna och nästa vecka för personalen är på utbildning :!:

Denna veckan är vi uppe på Gastsjö Campen hela familjen. Emil sover på logen med fem andra säkra sovare. Han drabbades av en ilsken förkylning men är nu på benen igen. Pappan i familjen utbildar sig till kurare medans jag är med som kurledare.

På måndag åker vi till Hundfjället och åker skidor tillsammans med en annan familj från Skåne. Deras son är två månader äldre än Emil och de har jätteskoj tillsammans.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Ha det så kul på skidorna! Längtar tills du åter berättar om ert minidagis...
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

jag langtar tills dagiset oppnar igen! Kan knappt vara utan min dagliga minidagis dos. :D
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Håll ut, nu är det bara en vecka kvar innan vi slår upp våra portar igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår skulle vårt Barnaboksdagis i miniformat öppnat igen efter vår semester i Gastsjön och i Sälen där vi åkte skidor.

Tyvärr så kommer vi behöva hålla stängt i ytterligare fyra till sex veckor på grund av ett benbrott som drabbat Emil. Den tappra lilla ungen ligger numera med benen i sträck och försöker hålla humöret på topp.

Vill ni veta mer så är ni välkomna in på Kackelforum där det finns en tråd med mer info om Emils öde.

Tösen kommer tas omhand av sin farmor och farfar vilket kommer vara fin-fint men inte lika kul som att vara på vårt dagis med Emil. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Oj!! Stackars lille Emil!!! Jag hoppas att han är vid gott mod trots sitt öde....
Vi skickar lite glada krya på dig rop över alla hav!
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

BARNABOKSDAGISET I MINIFORMAT HAR ÖPPNAT IGEN :!: :!: :D

Emil fick tillbringa nästan tre veckor i sträck innan hans lilla lårben läkt tillräckligt för att klaras sig på egen hand, :? eller fot :?: Sen fick han gå-träna ett tag innan Tösen fick komma tillbaka.

I måndags var det stora öppningsdagen och Tösen stormade in i huset. Hon kastade sig över mig och gav mig en stor kram och så fick jag lilla Nallen som ska sova i sängen på dagen :shock: , sen fick Emil en puss och en go kram och även hundarna fick sin del av kramkalaset.
Mamman sa att hon skulle bli lite sen då de hade stora prov i skolan. Okej sa jag, vad annat kan man göra klockan halv åtta en måndagsmorgon :?:

Solen sken över hela Skåne så vi tillbringade hela förmiddagen utomhus. Emil tar sig fram på lite stela stappliga ben medans Tösen formligen springer mest hela tiden. Vi utmanade branta backen i stora skogen som går upp till Mormor. Tösen traskade på för egen maskin även om hon då och då kollade med mig om jag hade lust att bära henne. Det hade jag inte :!: :) Emil ville hålla mig i handen och det fick han ju, än så länge behöver han lite extra stöd när marken är ojämn och stenig.

Väl framme hos mormor hälsades barnen välkomna av stora hunden. Kärleken är ömsesidig. Vovven gillar barnen och barnen gillar vovven. Sen fick Emil syn på mormor och då skrek han av förtjusning och sprang rakt in i hennes famn. Det blev rena kalasstämningen och inte blev det sämre av att mormor serverade saft och varsitt kex till de små. De satte sig på trappan och fikade så skötsamt så jag nästan fick tårar i ögonen. Utan att spilla drack de saft ur riktiga glas, åt kex, la kexet på fatet, drack lite mer saft, åt mer kex och konverserade glatt med mormor :heart:

Hemvägen blev lite turbulent, de små knatade på men väl hemma drabbades de av den stora tröttheten och bröt samman bägge två. En nöp en annan som bet tillbaka som tack för nypet :cry: . Fick bära in två gråtande små barn, satte dem på köksgolvet, satte mig själv bredvid och frågade om någon var hungrig :?: Jo det var de ju, de pratar ju väldigt lite men pep instämmande. Vad gör man om man är hungrig då undrade jag :?: Fixar mat naturligtvis svarade de små på sitt eget vis.

Vips var all trötthet i världen bortblåst och de små dukade bordet medan jag värmde maten. Tösen gick så självklart fram till sin stol, blev upplyft och satte själv på sig hakklappen och högg in på maten med god aptit. Emil åt som en liten häst och energin återvände i lägret.

Efter maten var det sovdags och Tösen sprang in till sin säng som står i vårt sovrum. Emil haltade efter och tyckte att det är jättekul att Tösen skulle sova i sin säng igen. La ner Tösen som lyfte sina armar mot mig, gnälldee och vill upp. Svaret blev ramsan medans jag la Emil och sen hörde jag inte ett pip :sleep: ifrån någon av barnen förrän jag väckte dem en och halv timme senare.

Eftermiddagen tillbringade jag på sittandes på trappan i solen och framför mig lekte Tösen och Emil på grusgången. Det är grus som skopas ner i hinkar, hälls ner i vattenkannan, lastbilar som skopar grus, grus som förflyttas mellan olika burkar och grus som läggs i små fickor. :) När klockan närmade sig fem gick vi in för att börja steka pannkakor.

I vanliga fall ska Tösen hämtas när de vaknar efter middagsluren men idag skulle ju mamman komma lite senare. Lite senare trodde jag var vid fyratiden men det visades sig vara vid halv sex. Tio timmar hade Tösen fått vara på jobbet sin första arbetsdag efter lång bortavaro :shock: :!: Inte så snällt tyckte jag men mamman hade varit så upptagen i skolan.

Igår, Tisdag, kom Tösen klockan halv tio. Emil och jag hade rastat hundarna och ätit frukost så det var bara att gå ut i trädgården och jobba. Vi rensade lite i landen, vattnade, gav hundarna vatten, körde ogräsrens till komposten och så lekte barnen lite med gruset vilket roar dem alldeles gränslöst.
Tiden bara rann iväg, vi åt lunch och sen sov de små utan protester. De var nog ganska trötta efter den långa dagen igår, jag var det i alla fall så jag la mig i soffan och sov en stund jag med :sleep: . Till sällskap hade jag våra tre Jack Russell Terriers så det var riktigt varmt och gott.

Vädret höll i sig även på eftermiddagen så vi fortsatte vårt trädgårdsarbete. Både Emil och Tösen är väldigt arbetsvilliga och hjälpsamma. De förstår att jag inte skulle klara mig utan dem och jag tackar ordentligt för hjälpen och tar dem i hand. Stoltheten riktigt lyser om dem :) 8) .
Tösens mamma kom bara en halvtimme efter avtalad tid idag så Emil och jag hann köra iväg till den stora affären i stan för att handla mat. Tänkte göra det igår men det hanns ju inte med. Emil är en stor tillgång när man handlar för han vet nästan var allting är och är väldigt engagerad i alla inköp, stora som små. Han hinner dessutom knyta hur många nya kontakter som helst med helt okända människor i alla olika åldrar. :) Han är en social begåvning och alldeles underbar att ha med sig på allmänna platser.

Idag, Onsdag, har vi njutit av solen medans vi arbetat hårt. Emils tomatplantor behövde byta till större krukor så det gjorde vi på förmiddagen. Tösen och Emil fyllde de nya krukorna med jord, jag flyttade över tomatplantan, barnen la på lite mer jord, plattade till och vattnade. Inte jobbigt alls faktiskt, jag behövde ju bara lyfta över plantorna :wink:

Som alltid går tiden väldigt fort när man har roligt. Magarna kurrade och behovet av mat var ett faktum. Tösen roade sig med att plocka ut alla ärtorna först, sen åt hon potatisen och sen fisken. Hon är en ordningsam tjej, en sak i taget, ordning och reda :) . Emil öser in allt som går att ösa in utan urskiljning. Hans bordsskick lämnar en del övrigt att önska men så länge han älskar mat så är det helt okej för mig att han använder händerna. Hungern måste stillas, så är det bara och det måste gå fort.

Syrran kom ner och drack te med mig medans barnen åt mellis. Sen sprang de mest runt på altanen och kastade små bollar. Syrran och Emil har en passion ihop och det är små bilar som ska stoppas i Emils alla fickor. Så fort syrran kommer hämtar Emil en liten bil. :)
Efter fikat tog vi tag i bevattningen av köksträdgården, visst låter det fint :?:. Emil skötte vattenslangen, han älskar att vattna och det gäller att hålla sig undan för han är lite yvig. Potatislandet hamnade på hans lott och han dränkte det rejält inklusive sig själv, Tösen och mig. :thumbsup: Men vatten torkar ju så småningom som det var ju inte större fara.

Sen var det då själva köksträdgården som skulle ha sitt och då får man fylla två stora vattenkannor och släpa dit. När jag, med god hjälp av Tösen och Emil, tömt kannorna över landen släpade de små tillbaka dem till slangen för påfyllning. Så söta de är och så hårt de jobbar :heart: . Fyllde på kannorna igen, vattnade och så fick små släpa tillbaka dem igen. Ett evighetsjobb kan tyckas men till sluta hade alla små land fått vatten, rabarbern var genomblöt och Pappans minimala kryddland fick också en skvätt.
Tösen tog över vattenslangen och hon vattnade, mycket koncentrerat, hallonlandet och nästan hela sig själv :wink: .

Klädbyte hann vi med innan Tösens mamma kom för att hämta sitt lilla barn. Med fick hon en påse blöta kläder och en lycklig dotter som arbetat hårt hela långa dagen. :)

Nu sover Emil gott sen länge, hundarna ligger fullkomligt utslagna i soffan och Pappan har äntligen kommit hem från sina arbetsdagar i huvudstaden. Flocken är samlad och i morgon håller dagiset stängt för att öppna igen på fredag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Det är så fantastiskt och helt underbart att läsa om det ni gör. Du är en inspiration och en sann glädjekälla.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ljuvligt att ni är tillbaka! Jag älskar att höra om era fina dagar, och jag är så oändligt imponerad över ditt perspektiv! :D :heart: Jag kan inte annat än att hålla med om att du är en fantastisk inspiration!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"