Hej Lise och välkommen till forumet
Prematurfödda barn är ofta lite svåra att åldersbestämma. Det kan t.ex vara så att de äter som sin biologiska ålder men behöver sova efter sin korrigerade ålder. Eller också märks det ingen skillnad alls, man måste gå på känn helt enkelt.
Mitt bästa råd är att ge både barnet och sig själv tid att komma in i bra rutiner och inte stirra sig blind på hur det "ska" vara i en viss ålder.
Min dotter är född två månader för tidigt och jag tog det väldigt lugnt med schema och hela nätter. Däremot var vi noga med standardmodellen även om det inte var katastrof ifall sovpassen blev lite olika långa.
12-timmarsnatt införde vi ex. först då hon var 5,5 månad gammal.
Det är svårt att svara på huruvida schemat är bra eller ej. I mitt tycke är det bäst att statsa på standardmodellen innan man spikar schema. Standardmodellen visar ganska snart vilken rytm som passar barnet. Ett slags samspel där man möts på halva vägen.
Jag vill råda dig att hålla ett ungefärligt schema och ha max en nattmatning

Det är mycket begärt att dottern skall äta sig mätt dagtid ifall hon ammas 3-4 ggr/natt. Hur länge du vill behålla nattmålet är helt upp till dig. Genom att ha en fast tid visar du dottern att det är du som håller koll så hon får det hon behöver.
Vet ju inte ifall du läst denna men bifogar ändå
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Jag vill också påminna om två saker:
1. Även om ett barn är fött för tidigt så behöver man oftast inte korrigera åldern gällande mat. Barnets "matålder" räknas från första gången dess tarmar får bearbeta bröstmjölken.
2. Om du skulle ge ersättning/välling framöver så gäller samma sak här, korrigera inte barnets ålder för då är risken att nappstorleken blir fel.
Hör av dig om något är oklart

Jag är inte så mycket på forumet just nu men jag lovar att hålla koll på din tråd
Nancy