Skjema for prematurt barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lise.

Skjema for prematurt barn?

Inlägg av Lise. »

Hei

Takk for et så fint tilbud på disse sidene. :) Jeg fikk boken til Anna Wahlgren til jul, og håper det skal gi meg et nytt liv. Min datter er født en måned for tidlig, og jeg undrer derfor på om det skjemaet jeg ønsker er riktig.

- Det er idag 3 måneder siden hun ble født, og 2 måneder siden hun skulle blitt født.
- Hun skriker mye om natten, og får derfor mat ca 3-4 g pr natt.
- Hun får kun brystmelk.

Kjære dere med masse erfaring - passer dette skjemaet?

22-07: Sove natt (9 t)
07-08.30: Mat. Våken
08.30-11: Sove (2,5 t)
11-12.30: Mat. Våken
12.30-15: Sove (2,5 t)
15-16.30: Mat. Våken
16.30-18: Sove (1,5 t)
18-19.30: Mat. Våken
19.30-19.50: Sove 20 min.
19.50-22: Våken. Mat-nattslurk rett før legging.

Jeg undrer også på om man skal kutte nattammingen samtidig som man gjennomfører kuren, eller om det blir for tøft for babyen?

Jeg er svært takknemmelig for svar! :D
Lise
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen Lise till Forumet :D

Jag vet att sign LindaVega och Nancy har erfarenhet av prematurbarn. Om du inte får svar av någon annan kan du skicka pm till en av dem och be om råd.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Lise och välkommen till forumet :D

Prematurfödda barn är ofta lite svåra att åldersbestämma. Det kan t.ex vara så att de äter som sin biologiska ålder men behöver sova efter sin korrigerade ålder. Eller också märks det ingen skillnad alls, man måste gå på känn helt enkelt.

Mitt bästa råd är att ge både barnet och sig själv tid att komma in i bra rutiner och inte stirra sig blind på hur det "ska" vara i en viss ålder.

Min dotter är född två månader för tidigt och jag tog det väldigt lugnt med schema och hela nätter. Däremot var vi noga med standardmodellen även om det inte var katastrof ifall sovpassen blev lite olika långa.

12-timmarsnatt införde vi ex. först då hon var 5,5 månad gammal.

Det är svårt att svara på huruvida schemat är bra eller ej. I mitt tycke är det bäst att statsa på standardmodellen innan man spikar schema. Standardmodellen visar ganska snart vilken rytm som passar barnet. Ett slags samspel där man möts på halva vägen.

Jag vill råda dig att hålla ett ungefärligt schema och ha max en nattmatning :!: Det är mycket begärt att dottern skall äta sig mätt dagtid ifall hon ammas 3-4 ggr/natt. Hur länge du vill behålla nattmålet är helt upp till dig. Genom att ha en fast tid visar du dottern att det är du som håller koll så hon får det hon behöver.

Vet ju inte ifall du läst denna men bifogar ändå :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Jag vill också påminna om två saker:
1. Även om ett barn är fött för tidigt så behöver man oftast inte korrigera åldern gällande mat. Barnets "matålder" räknas från första gången dess tarmar får bearbeta bröstmjölken.

2. Om du skulle ge ersättning/välling framöver så gäller samma sak här, korrigera inte barnets ålder för då är risken att nappstorleken blir fel.

Hör av dig om något är oklart :!: :D Jag är inte så mycket på forumet just nu men jag lovar att hålla koll på din tråd :D

Nancy
Lise.

Inlägg av Lise. »

Hei Nancy,
og tusen takk for svar!

Nå har jeg lest standardmodellen-linken, og slik jeg forstår deg, skal jeg følge standardmodellen - for to måneders alder - en stund før jeg lager et endelig skjema.

Dette er mitt første barn og jeg er i tillegg veldig amatør når det gjelder babyer, så jeg har noen flere spørsmål:

1. Generelt har det inte finnes noen struktur for babyen min ennå. Hun har fått mat når hun virker sulten, og sovet når hun selv sovner. Når jeg "innfører" standardmodellen, er det spesielle verktøy jeg bør anvende om hun inte vil sove alls, i henhold til tidene i standardmodellen? (Jeg tror hun sover altfor lite i forhold til det hun skal)

2. Skal jeg anvende 3-nätterskuren (som standardmodellen beskriver), til å gå ned til 0 eller 1 nattmating?

3. Min datter ligger dessverre mellom oss i sengen. Skal jeg bruke 3-nätterskuren til å venne henne til egen seng også, eller finnes det andre verktøy jeg bør anvende? (SHN-verktøyene t.ex.)

På forhånd tusen takk for svar!

Med vennlig hilsen
Lise MacKee
Lise
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen Lise :D

Jag tycker att det låter som en bra idé att göra som du skrev, följa standardmodellen och därefter spika ett schema.

Skall försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

1. Jag tycker att vagning är det bästa för så små barn som din lilla dotter. Lägg tillrätta (på mage med larm :!: ), tryck till lätt med händerna över ryggen och vagna därefter vid behov. Står att läsa om vagning i Barnaboken, SHN-boken och här på forumet :D

2. Huruvida du skall ha kvar nattmål eller ej kan nog bara du avgöra. Jag var själv ganska orolig för att ta bort nattmatningen helt och hållet så jag hade kvar ett mål vid 04. Lustigt nog märkte jag ganska snart att det inte behövdes längre och då togs det bort för gott.

3. Min dotter sov också mellan oss i sängen. Det gick inte så bra... Det blev en markant skillnad när hon istället fick sova utan att störas av våra rörelser. Vi köpte en liggvagn att ha inomhus och lade Leia att sova i den. Många på forumet har sina små i vagn nattetid tills dess att barnet sover hel natt. Om du har en vagn med helt plant liggläge tycker jag att du skall låta din dotter sova där och genomföra trenätterskuren enligt beskrivning i kompendiet.

Lycka till :!: :D

Nancy
Lise.

Inlägg av Lise. »

Tusen takk Nancy!

Da følger jeg dine råd, og starter ikveld med trenätterskuren!

Takk igjen for støttende ord. :D

Med vennlig hilsen
Lise
Lise
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"