Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Mary King:
Vi har försökt det där med vagnen och det gick bra i början, men började strula ganska snabbt där också. Nu sover han kortlurarna i vagnen, vilket fungerar kanon. Han somnar i stillastående vagn (idag i STÖRTREGN!!!) och jag sitter och läser brevid (fast inte idag!). Då är jag inte särskilt fokuserad på hans sömn, för jag vet att det kommer att gå bra - han skall bara sova sin magiska halvtimme! :P Värre var det vid långlurarna, då började jag spänna mig vid skarvarna. Klarade vi av dem, då vaknade han ändå! Så nu kör vi inne.

LindaVega:
Bra tips om cdn! Om det inte lugnar sig skall jag höra med Jenny! Har låtit henne vila lite... :wink:

Planerar att sy gardiner idag när han skall sova! Måste göras (har hängt uppe osydda i snart två månader!) och är nog kanon för koncentrationen!

Wish me luck!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

LindaVega
Vi har kortat ner långluren (jag var lite otydlig tror jag). Theo sover nu 12, 45, 1,5, 45 (eller30). Ibland tror jag att han vill sova annu mindre men vill inte ge mig.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
fjällström
Kontakt:

oj

Inlägg av fjällström »

Oj, vad det skrivs här :shock:
Har vagnat till och från i en timma ikväll innan Elin somnade ordentligt :?
Hon har de senaste dagarna haft riktigt svårt att komma till ro, både på dagen och till natten. Igår hade hon rivit sig rejält i ena örat under långluren. Öroninflammation, tänkte ju jag.. Gav alvedon till natten, men hon kom aldrig till ro. Kl. 21 tog jag upp lilla ungen, som då stökat i två timmar, och åkte till akuten. Två timmar fick vi vänta där, men en gråtande bebis i famnen. Och vänta hade vi gjort förgäves, för inte hade hon nåt i öronen. Som tur var fick jag mig mig en god vän som satt i baksätet med Elin och gungade bilstolen så att den lilla somnade till slut.

Vet inte vad det kan vara som spökar :-k Kanske nån tand på G?
Hur länge ska man köra på 12, 45, 2, 45? Kan det helt enkelt vara för mycket sömn på schemat? Men hon är riktigt trött innan jag lägger henne, så inte tror jag att det skulle bli bättre om hon skulle vara vaken längre.

Jag lägger henne i vagnen och markerar med några skak att vi ska sova. Hon ligger och pratar en stund och blir sen tyst. Efter fem minuter är det höga C! Jag vagnar några gånger, hon tystnar och verkar somna efter en stund. Efter fem minuter skriks det igen :? Hon ligger som en mask i vagnen! Bökar och stökar och slänger med huvudet. Hade en teori om att hon inte får tillräckligt med mat, men hon sover ju hela natten när hon väl somnar. Hon tar fortfarande inte flaskan, så att ge lite ersättning går ju inte. (Jag måste nog åka bort en HEL dag så att hon inser att det faktiskt går att äta från flaskan).
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er nu fjällström :?:
Har det lugnat ner sig - jag hoppas det!

Här händer det grejer! Frida har fått sina första tänder - äntligen!!! Har trott att de varit på G sen hon var tre månader, men inte då :roll: men nu har de två första grynen kommit i nederkäken! Den av mina ungar som varit senast med dem! Har inte märkt av alls att det irriterat henne, tack och lov!

Själv är jag suuuk :( Stackars mig :wink:
Halsfluss... men jag känner mig mycket bättre idag, som tur är,för i morrn bitti så ska jag, Rebecka (min fjortistjej!), en kompis till henne och min svägerska åka till Gävle och shoppa! Vi ska sova i svägerskans lägenhet, gå ut på kvällen, ta några glas vin, äta gott och ha SOVMORGON innan vi beger oss hem på lördag em!
Fast det känns HEMSKT pirrigt, vill jag lova, första gången jag är utan lillFrida :heart:
Måste träna tills jag ska till Gastsjön i augusti, då blir det ju FYRA nätter :shock:

Ha det gott alla vänner :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla :D

fjällström: hoppas Elin mår bättre

Mia: Halsfluss låter inge kul :cry: Däremot att åka iväg på minisemester :D Ha det riktigt roligt
Malte har också fått sin första tand, igår kände jag att det var lite vasst i underkäken. Har inte heller märkt av något. Märkte inte av ngt med Vega heller, förutom kindtänderna. Då var hon alldeles blå i munnen, feber och dålig i magen.

Idag har Vega och jag varit på lite mamma-dotter utflykt. Vi var hemma hos en kollega till mig och åt lunch sedan handlade vi lite blommor och annat. Mysigt. En annan mamma var också på lunchen. Hon hade en son på 4 mån, inga rutiner, trasslig nattsömn osv. Jag biter mig i tungan när det börjas gnällas om att man är trött, att sonen inte VILL sova..ja ni vet..En del av mig vill verkligen hjälpa henne att hitta ett annat sätt, medan det samtidigt känns så förmätet på ngt sätt att berätta hur det kan/ska vara...Jag kände mig kluven när jag åkte därifrån. Jag fick ju själv "hjälp" av en kollega att hitta SHN (till Vega.) Jag var skeptisk först men läste på och blev "omvänd" Iofs BAD jag ju om tips/hjälp men man kan ju alltid fråga om det är ok att ge råd....eller. Jag känner inte denna person speciellt väl, så det kanske spelade in också. Har halvt oombedd hjälpt en kompis att införa SM, det var skillnad eftersom vi är riktigt goda vänner.....

babbel babbel......

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Linda!

Känner så väl igen det där! :) Tycker att det är en sak när man träffar vänner, att berätta hur man löst problemet med nattsömnen. Samtidigt är jag förvånad över hur tveksamma många ändå är att testa själva! En del säger "gillar inte aw" och det får ju stå för dem. Det är ju inte för att man för för eller emot aw som man kör kuren! Det är ju för att hjälpa sitt barn till en bra nattsömn! Jag har massor av vänner som klagar över att de inte får sova och jag har berättat hur vi gjort. De blir imponerade, kanske till och med avundsjuka, men ingen verkar våga ge sig på att få bukt på problemet! Och jag tänker då definitivt inte predika! Men ibland har man god lust... :wink:

Träffar ibland andra mammor som man inte känner, typ på bvc eller öppna förskolan. Jag blir lite chockad över hur lite folk vet om sömn! Typ "han sover jättelite, men är glad ändå". Han är iNTE glad - han är övertrött! Man har ju upptäckt det genom forskning, att barnen blir hyperaktiva och stressade när de inte sover! Min son är ett utmärkt exempel på det! Trots att han sover för lite i princip varje dag är han jätteglad och rolig! Fast labil... Men åter - man vill inte predika eller tala om hur saker och ting egentligen är! Fast ibland kan jag inte låta bli att liksom i förbigående tala om att vi har tagit bort nappen och att han sover hela nätter - då ser många mammor ut som om de antingen inte tror ett ord, eller så ser de ut som om de skulle vilja döda mig! :P

Man får väl göra sitt bästa och försöka läsa av om folk är mottagliga eller inte. Tyvärr verkar många vilja köra sitt race, även om de inte sover. De har hellre månader av dålig nattsömn än fyra nätters SHN-fokus! Knasbollar! :D De vet inte vad de missar!

Vi är förresten sjuka, sonen och jag. Förkylda. Usch och fy. Det kliar i halsen och näsan rinner. Så nu är det läggdags för mig! Orkar inte en minut till!

// Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon :D

Nu är jag såååå himla less på Maltes tidiga uppvak. Idag vaknade han 05.30 och somnade INTE om före morgon ( tog upp kl 07.00)

Jag ger pangramsa och inget mer, men poletten verkar INTE trilla ned. Han somnar om vissa mornar, men bara en stund. Imorse låg han och kvittrade i 45 min 8) sedan började missnöjet i omgångar. :x

Funderar därför om det är ngt annat som felas. Tycker det är supertidigt med två lurar, men eftersom han klarar sig bra fram till första luren ( kl 9.00) kanske han sover för mkt ändå :shock: :?:

Lua: hur går det för er? Isak var väl ganska exakt 6 mån när ni ändrade.

Till saken hör också att han är vrålhungring på morgonen. Kanske är det mer mat som behövs :?: Han äter ju vädligt bra på dagarna så det känns svårt att få i MER. På kvällen äter han en stor portion gröt vid 16.30 och sedan ca 100 ml välling 18.30.

Han sover 45-1.5-45 ( snarare 30 på sista luren) + 12 h natt.

input från er kloka.

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda,
Jag tänkte först oxå när jag läste vad du skrivit om han ev sover för
mycket.15 timmar/dygn.Liw sover oxå så och jag funderar på att dra ner till 1.5 istället för 2timmar mitt på dagen.Det har börjat ta väldans lång tid innan hon somnar på dagen och kan ligga en kvart/tjugo minuter ibland innan hon somnar.Förrut när hon vaknade tidigt en period så drog vi ner på sovtimmarna på dagen och då började hon sova hela nätter igen.Kan det vara så att 2timmar är för tätt inpå så Malte inte hinner bli hungrig inför den sista omgången mat?Äter han mycket då?

KingMary,Hur går det med skarvarna på kvällen?

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj. tack för svar. För mkt sömn på schemat kan ju yttra sig lite olika. Liw kanske också måste skära ned som sagt.

Ja vällingen kommer lite tätt inpå gröten, men jag ser nattslurken mer som en påfyllning inför natten och tycker att 100 ml är ganska ok med tanke på att han har ätit två timmar tidigare. Hur mkt nattslurk brukar ni få ner :?: Förut ammade jag före nattning och då sov han hela natten, så egentligen tror jag kanske inte att det handlar om mat ändå...

Är verkligen i valet och kvalet just nu med att ändra schemat. Vi får besök i veckan (mina föräldrar + syster m familj) Vill INTE strula med tidiga mornar då. Hade hoppats att vi hade fått bukt med dem, men det är så seeeeg. Känner mig så smått som en zombie....har vaknat runt 05.30 ganska många mornar i rad nu..gääääsp...

Linda
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Linda!

Vi matar med en stor portion gröt halv sex och sedan, vid halv åtta ungefär, får han 150 ml ersättning, ibland mer. Det är inte ofta det är något kvar i flaskan, trots att han ätit massor med gröt två timmar innan. Men så äter han ju som en häst också! :) Förresten, han får fortfarande mjölkersättning, inte välling. Än. Men det väntar om hörnet.

Lycklig idag (bortsett från att jag är dööötrött efter att ha gått och lagt mig för sent och är oharmonisk med mig själv): Sonen har sovit i mer än en timme nu på långluren och dessutom sov han till åtta utan uppvak, vilket bara har hänt en gång tidigare. Vi har också uppvak på morgonen, men inte så himla struliga. Igår var han iofs jobbig, vaknade halv sju och var kvart i åtta skitgnällig. Men annars brukar han somna om, så jag har väckt allt oftare vid åtta.
Igår var vi hos mormor och morfar och det var så roligt, tyckte sonen, så han sov så vansinnigt gott på natten. Härligt! :sleep:

Annars har jag faktiskt "gett upp" lite när det gäller långluren. Jag orkar inte ha honom i sängen i två timmar, om han vaknar efter en halvtimme. Han somnar ibland om, men ofta inte. Han är ju en tempramentsfull kille och blir ofta vrålarg. :evil: Med den ilskan i kroppen är det stört omöjligt att somna om. Och lika omöjligt för mig att må bra och inte bli galen utanför. Så jag plockar upp. Inte med en gång, han får definitivt flera chanser, men när jag känner att jag inte orkar längre, då låtsas jag att han har sovit som en dröm i två timmar. Det är jätteskönt. Nu kan jag lugnt varva ner och hålla vargarna borta, för beslutet är MITT och jag gör som JAG vill. Vill jag ha honom gapandes i en och en halv timme, då har jag det. Annars inte. Så det så! :wink: Regelvidrigt, jag vet, men ibland måste man ta den mentala hälsan i första hand! :)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :)
Linda,Ja,det är nog dags för oss oxå att skära ner.Jag tänkte först 20+2+20,men tror nog det blir bäst iallafall med 1.5timmar mitt på dagen.
Liw äter med 2.5timmars mellanrum sista målet så det är inte heller speciellt lång tid.det är så svårt att pussla ihop det på annat vis tycker jag.15.30 får hon en stor portion turkisk Yougurt som hon älskar!!!!Klockan 18 är det 225ml välling och det brukar inte bli något kvar.
Hoppas det ordnar sig för er
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ÅsaB skrev:Regelvidrigt, jag vet, men ibland måste man ta den mentala hälsan i första hand! :)
Hmm, visst var det väl så att SM var tänkt att UNDERLÄTTA? Och att man ska njuta, både barn och föräldrar? :-k Jag tycker att vi får akta oss för att göra Standradmodellen till något som ska följas lagiskt, med rätt och fel hit och dit. Det är en modell som ju ska anpassas efter varje barn och varje familj!

...så JAG tycker att du gör helt rätt, när du ju gett det hela en väldigt ärlig chans! :D :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ÅsaB: låter sunt tycker jag. På ett sätt blir det ju ett fokusskifte genom att du har ändrat inställning. Känslan av att man har situationen under kontroll och att man kan välja är jätteviktig tror jag. Jag höll själv på att bli TOKIG på första luren när Malte var pyttebebis. Han hade en skarv vid 45 min VARJE dag, utan undantag i säkert 1 månad. Jag känner delvis igen mig i din beskrivning. En dag var jag så förvånad för att han inte vaknade i skarven. När tiden var ute och jag skulle väcka ser jag att babywatchen inte var på
( han sov ute) Kanske hade han sovit hela passet ( ganska otroligt) eller så hade han vaknat och somnat om ( mer troligt) Jag fick mig en tankeställare och vågade backa mer efter det.

ulrikaj: du kan väl rapportera hur det går med ev schemaändring. Själv så väckte jag Malte efter 20 min på sista luren idag. Då har han sovit 45-1.5-20 idag.

Kram alla
Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej alla!
Var har sommaren tagit vägen? Jag jobbar i en vecka till men sedan hoppas jag verkligen att det blir lite varmare.

Måste få sjunga vällingens lov. Sedan vi började med välling för en vecka sedan har Theo bara vaknat på natten 1 gång. Han sover som en liten gris :D . Läggningarna tar fortfarande lite tid men de har blivit mycket bättre. Vi har gått ifrån AWs metod lite och jämkat ihop den med Tracy Hoggs (baby whisper). Läggningarna går på detta sätt mycket lättare och både Theo och vi mår bättre. AW och Tracy har mycket gemensamt, fasta rutiner, mycket sömn, mycket mat men verktygen för att sova varierar lite. Lugna i sängen i första hand men inte använda buffning så nu är det mycket solfjäder som gäller. Det som skiljer "metoderna" åt är att vi stannar kvar inne hos Theo längre än med AW + att man tar upp barnet om det blir för ledset. Ramsan har jag dessutom kastat på sophögen. Nu sjungs det godnattvisa i stället och det blir ju liksom en ramsa i sig. Summa sumarium så funkar det över all förväntan. Theo somnar efter 10 min - 1/2-timme. Skarvarna uteblir för det mesta och han sover sina tolv timmar utan problem och får väckas på morgonen. Sedan vet jag inte om det är vällingen eller "metoden" som hjälpt mest och jag bryr mig inte särskilt mycket heller, så länge allt funkar så bra.

Däremot funderar jag lite över dagssovningen igen. Theo skulle kunna sova lääänge på förmiddagsluren men vill inte sova mer än 1 timme drygt på lunchen. Istället för att kapa smålurarna har vi låtit Theo bestämma så nu blir det i princip 3*1 timmes sömn på dagen. Eftersom han sover så bra på mornarna dessutom har vi börjat lägga honom lite senare på kvällen så kan man ju få lite sovmorgon (till kl 7, 7.30) under semestern. Har redan börjat tänka på att schemat måste funka med vintertid också då om vi skjuter fram uppvaket redan nu så blir det inte okristligt tidigt när vi ställer tillbaka klockan.

Linda
Theo får gröt vid 16-tiden och vid 18 tankar vi i honom 220 ml (majs)välling. Sedan har jag inte tagit bort 22-målet än så han får ytterligare 200 ml ersättning då vilket han såklart står sig på till morgonen då han ju är hungrig men inte VRÅL-hungrig. Mitt tips är väl att öka vällingmängden på kvällen om det går.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Fick precis rapport från F som varit på BVC med Theo för vaccination. Nu har han passerat 10-kilos-gränsen, den lille tjockisen. Det märks ju inte att han varit magsjuk direkt 8)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"