Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Men jösses vad roligt. Vilken liten säl. :heart: Tror vi har en sådan på G också. Och två stora har vi med. Varför ska en mormor alltid säga precis så - känner igen det. Underbart att ni låter henne hållas. :D

Frukost - små smörgåsbitar med leverpastej eller ost? Gräddfil? Gräddfil med fruktpuré i? Krossade flingor? Små pannkaksbitar?

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Miar70: Jag har samma känsla som du inför tre vällingmål, så vi har gjort så att jag morgonammar, och sen får han mosad banan och bär och en stor sked turkisk yoghurt som andra frukost. Gräddfil låter ju nästan godare... Då står han sig bra från 7.30-11. Bröd funkar inte här ännu... :?
Åse

Inlägg av Åse »

Miar70: Hirsflingor i fruktpuré funkade tidigt på Joar. Mjuka flingor med mycket järn. En hit med turkisk youghurt eller dylikt till - fast järnupptaget blir ju bäst utan.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack för frukostförslag :D

Susanne* - hon ärlite dålig på att tugga än, vill helst ha det väääldigt puréat, så jag får nog vänta lite med mackor :roll:
Men gräddfil, DET har jag aldrig tänkt på :-k , jag har alltid gett vanlig fil, men det är säkert både bättre och godare!

TorpSara, turkisk yoghurt har jag alltid hemma, och bananer med, det ska vi testa :D

Och Åse, hirsflingor har jag också, äter själv gröt på hirs, fiberhavre och linfrö - men den här lilla damen ratar ju gröten hon, det har ingen annan av kidsen gjort...
Men nu har jag lite mer att variera med - TACK :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla vänner :!:

Vilket väder vi har haft 8) :!: Helt ljuvligt - jag ÄLSKAR sol och värme! Barnen blir lite irriterade av värmen ju, men vi har haft lite svalare på nätterna här uppe, så det har gått bra att sova natt.

LindaVega: Isak sover sina tre, med vissa problem, särskilt på sista luren. Jag hade gärna dragit ner till två MEN jag har svårt att hitta ett bra schema. Kruxet är att jag så gärna vill behålla deras gemensamma långlur mitt på dagen - den pausen är så skööööön! Så nu lutar det åt att han får sova tre lurar extra länge i stället :!: Jag funderar på att göra som Mia och lägga 20 minuter på fm och 45 på em. Som det är nu känns det så hattigt på em, mitt i matlagning och så ska han tjorva på och sen bara sova 20 minuter och så upp igen. Om han sov 45 skulle det kännas mera värt det, typ...

Kram till alla från Lua. :heart:
fjällström
Kontakt:

gröt

Inlägg av fjällström »

Hej vänner :D
Äntligen lite regn idag [-o< Tack gode Gud för det :!: Det har varit en väldans massa vattnande ute i trädgården. Skönt att slippa EN dag. Men jag ska inte klaga... Min man sköter vattningen varje kväll, medans jag nattar barnen :heart:

Elin sover så fantastiskt bra nattetid (kanske för att jag inte tittar så hårt på klockan :-k vaknar hon 03 istället för 04 så får hon mat då. Oftast sover hon dock längre än 04) och när hon ätit sitt nattmål, så lägger jag bara tillbaka henne vagnen - ungen sover inom några minuter, utan hjälp! Vi har fortfarande alldeles för ljust i sovrummet så ibland vaknar hon till efter nattmaten, men somnar ändå om utan att böka och stöka.
Just nu verkar hon vilja äta hur mycket som helst dagtid :shock: Hon som ALLTID trasslat tidigare. Ska mata allt jag kan å lite till några dagar så ska jag sen ta bort 22-målet.

Min tidigare så nöjda bebis är ganska frustrerad numera. Jag lägger henne på rygg på filten, vänder mig om och vips så ligger ungen på mage. Efter fem minuter på mage blir hon grinig och då vänder jag tillbaka henne på rygg igen. Vips ligger hon på mage igen. När Sara ser att Elin hamnat på mage, är hon snabbt där och vänder henne samtidigt som hon viftar med pekfinget [-X och nejar (undra vem hon lärt sig det av :oops: )

Nu ska jag sätta på kaffe och förbereda mellis :wink:
Ha en bra dag, allihopa och Susanne, passa på att njuta av tvåsamheten :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Lua: Tack :D Jag håller med angående pausen när båda sover samtidigt. Jag har en hel timme för mig själv mitt på dagen- underbart. Med två lurar blir det ju onekligen en hel del omlottsovning.

imorde fick jag till ett ordentligt omsomnande. Han fick en pangramsa när han vaknade och var vaken ca 40 min, sedan börjades det snyftas lite. Då gick jag faktiskt in och solfjädrade en stund, ut med ramsan och sedan TYST. Jag väckte efter 20 min, vilket var ungefär vanlig morgontid. HOPPAS att morgonunderhållningen sbart är över för denna gång. Jag är mest förundrad över hur Vega kan sova ( eller vara tyst) när han sätter igång :shock: Inte ett pip från hennes rum trots att han stundtals kan hojta rätt högt.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

BVC

Inlägg av fjällström »

Hej kamrater :)
Har idag varit på 3-månaders koll på BVC. Lilla Elin väger prick 7kg :shock: och är 62 cm lång. En blivande sumobrottare :lol: BVC-sköterskan tyckte absolut inte att jag skulle ge tilllägg (så förvånad jag blev då..). Lilla tösens vikt pekar ju på att jag har mat i överlöd, tyckte hon. Och det har jag väl, men nog är den aningen blaskig på kvällen. Hon vet att lilla Elin är ett BB-barn och jag mår så gott när jag kan säga att hon äter, sover och är sprudlande glad och lycklig :D Hon frågade hur nätterna ser ut. Hon minns att Sara åt upp till 8 ggr varje natt när hon var liten. Jag sa då att Elin sover alldeles underbart bra, tack vare magläge och lite schematänk :wink: Vidare så undrade hon hur vi föräldrar mådde med tanke på att nattsömnen kanske inte är den bästa när man har två små under två år. Jag såg nog ut som ett frågetecken och sa att vi alla sover gott om natten :!:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godkväll :D

Oj vad det regnar :shock: och i fjällen har det kommit snö :shock: Man kastas verkligen mellan ytterligheter i vädret 8) :wink:

Idag har varit en riktig innedag. Vega och jag var ute en kortis på fm och plaskade lite i regnet, men vände in efter en halvtimme ungefär. Tror att Vega har ärvt mammas ovilja för att vara ute i dåligt väder :roll: 8) :wink:

fjällström: ja visst är det härligt. Jag var på middag igår kväll tillsammans med mina arbetskamrater. De tyckte att jag såg utvilad ut för att ha två småttingar hemma. Malte envisas dock med att vakna liiiite för tidigt. Imorse fick han en pangramsa vid sexsnåret, somnade om runt 06.30 ( tror jag) och sedan pep han igen strax före sju. Nu är han inte arg på morgonkvisten längre, mest pratsam, vilket är ett framsteg såklart. Konstigt nog klarar han sig bra fram till första luren

Är inte Elin snart 4 mån :?: Du kan ju börja med gröt om hon inte tar ersättning.

Kram
Linda
fjällström
Kontakt:

gröt

Inlägg av fjällström »

Banangröt är inköpt och vi jobbar på med lite smakisar :) Hon gapar iaf. när skeden kommer, men det mesta åker ut igen :roll: Men snart har hon nog förstått vad hon ska göra av gröten.

Det är så underbart att kunna känna sig utvilad med två småttingar (och en man :lol: ) i huset :!: Pratade med en kompis idag. Hon har en 6-månaders kille som äter kl 24, 01, 03, 04, 06 och sover därefter till 7.30 :? Dessutom har hon en två-åring hemma, så vila på dagarna är bara att glömma. Jag berättade lite kort om hur vi gör och bad henne kika in här på sidan :wink:
Hoppas och tror att hon gör det för hon lät väldigt sliten :(
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ni :D

Härligt med utvilade mammor :wink:

I förrigår flyttade vi in Frida till syrrorna - det har gått jättebra :!: De låg alla tre i Fridas spjälis en stund ikväll, och ordnade själva skrattet till gonatten :lol: Så nu är sovrummet vårt tomt - konstigt känns det :shock: Och lite sorgligt, kommer att sakna bebissnuset :( När 17 försvinner mitt babysug - jag borde väl ändå vara nöjd nu... suck :roll:

Annars är allt bra, förutom att både Alice och Frida har fått sån rethosta :evil: jag hoppas de får sova gott i natt!

Skönt att du kan börja med gröt nu, fjällström :!: Hoppas hon får till tekniken snart!

Och Linda, ovädret har räckt ända hit ner, haglat som tusan, stackars mina blommor :( Värme tillbaka NU, tack :!:

Kram på er alla :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Massa hjärtan till er kära vänner :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Har varit (och är förstås) så roligt att följas åt med de små och "lära känna er lite mer". Ett stort stöd i vardagen också som jag skrev i den andra tråden.

Nu beger vi oss strax men jag kommer säkert titta in någon gång.

Utvilad - visst är det härligt... :roll:

Men det tar sig lite pö om pö. Helt klart är det mat han vill ha. Äter nu en hel liten burk på fm och mellan en halv till en hel portion gröt på em. Lille raringen. Go och glad som bara den. Han älskar att ligga på magen och ställer sig upp på mårna med rumpan i vädret. Kan inte lämna honom utan övervakning i vagnen för rumpan kommer högt över kanten. :heart:

Det tar lite tid fjällström och matningen här tar en bra stund. Jag limmar upp det i gomen så gott jag kan. Han är så lycklig dock och fäktar så gröten far runt. :D

Snö Linda :shock: Jag som tycker det är kallt här nu.

Lua - det där med två lurar följer jag. Måste jag nog få till i augusti pga tiderna som ska passas här. 20-1.5+45 hade jag på Astrid från 6 månader till 11 månader.

Förstår både din glädje och känslan av sorg Mia. Du får vänta på barnbarnen. :D

Stor kram alla :heart: Njut nu av både stora och små...och sommaren.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hoppas att alla har det bra! Här är det bara fint men KALLT! Vi hade ju vant oss vid sommar och sol och poolbad på gården. (Några nya bilder på FL) Isak har varit och kollat sitt hjärta och nu var det bara ett litet hål kvar mellan kamrarna, mindre än 1 mm. Hjärtläkaren tyckte att det såg jättebra ut. Sköööönt! Här har det för övrigt hänt grejer:

:idea: Igår införde vi nytt schema med två lurar för Isak. I förrgår grät han sig genom sista luren och sov inte alls. :cry: Så vi satte oss med penna och papper, jag och darlingen och bestämde följande:

8.00 Godmorgon!
10.45 Lunch.
11-13(30) Sova
14.30 Gröt
16.00-16.45 Sova
17.30 Ersättning
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt!

Jag skulle helst vilja att han sov 2,5 timme första, för att få ihop det med Allis sovtider (12.30-14.00) och sedan bara 20 minuter. Det har fungerat ypperligt igår och idag. Han är så klart SKITTRÖTT där första luren har suttit tidigare, men med lite diskning eller utebus så går det snart över! Vidare rapporter kommer...

:idea: Idag har vi flyttat ihop småisarna. På em hjälptes vi åt att köra in Isaks spjälsäng in i Allis rum och vi har varit där och dammsugit och fixat och gjort så fint. Läggningen gick jättebra, faktiskt. De somnade inom 3 minuter. Själva läggningen blev inte riktigt som jag tänkt mig... Planen var att jag skulle lägga Isak först, tillsammans med Allis, och sedan stoppa henne i säng. Men hon var inte alls intresserad av det utan sprang iväg till tv:n... :shock: Jag la ner Isak på golvet och hämtade henne. Under tiden hann han bli sur och inte det minsta skrattig 8-[ Men jag bara la Allis, tog upp Isak, tvärkillade honom lite och la honom också. Ramsade ut och inväntade faktiskt protester eftersom det blev så konstigt. Isak klagade lite, precis som han brukar, och sedan sov båda :!: :P Så ikväll är vårt sovrum tomt... Som du säger Mia så känns det lite vemodigt. Men skönt också.

Nu ska jag gå och blanda mig en Martini och spöa darlingen i Chicago :wink: :D :!:

Kram Lua. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: hoppas Martinin var god :wink: Jag tänkte lägga lurarna 10-10.45 samt 14-15.30 när det är dags för två lurar ( min plan just nu i alla fall ) Då får jag i alla fall 30 minuter egentid när båda sover..( Vega sover 13-14.30) Då är man "låst" hemma mellan 13-15.30, vilket känns ok.

Du kan väl rapportera hur det går för er.

Vilka härliga kort. Isak ser JÄTTESTOR ut :shock: :D Han är väl en månad äldre än Malte (om jag inte minns fel :roll: ) Malte ser ut som en liten prinskorv i jämförelse 8) :wink:

Idag ska jag på POP rean som börjar kl 12.00. När man är hemma hela dagarna med två bustroll känns det SUPERLYXIGT att få åka ENSAM till stan :wink:

Kram
Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hej
Jag har inte skrivit på ett bra tag och har precis läst i kapp. Theo har varit sjuk :( . Diarré och kräkningar i flera dygn och i torsdags matvägrade han dessutom. Jag ringde barnakuten och de ville att vi kom in. Väl där blev vi inlagda och Theo fick dropp. Är nu hemma igen efter två dygn på sjukhus. (inte kul för någon av oss, vi fick inte lämna rummet eftersom vi låg på infektionskliniken). Trots att Theos värden inte var de bästa var han hela tiden så himla go och glad (förutom när de skulle sätta dropp och sond mitt i nattsömnen). Läkarna var förvånade att han var så pigg. Så nu är nattmatningarna tillbaka. Vågar inte låta honom sova hel natt utan mat förrän diarrén är borta helt och hållet. Dessutom är han kinkig med maten på dagtid. Kanske inte så konstigt om han är dålig i magen men helt främmande för oss vuxna eftersom han alltid varit så matglad. Nu får vi kämpa med att få i honom fulla mål. Han har i alla fall lite att ta av :wink: . Vägde 9.6 kg :shock: då vi låg inne och då har han ändå varit dålig i snart en vecka.

Nu får vi hoppas att han inte dragit på sig något annat skit på sjukhuset och att han får komma till ro här hemma. Sömnskuld har han så det förslår eftersom sjukvården verkar vilja jobba med barnen på kvällstid, gärna vid 20-22-tiden då han ju var aptrött. Försökte förklara att han sover natt efter kl 18.30 men det verkade inte gå fram.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"