Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjenamoss!

Här kommer nytt recept från Anton. Det var några dagar sedan vi lagade den, men jag tror jag kom ihåg alla ingredienserna

Enkel fiskgryta
400 g fisk (ex fryst block)
några morötter
en lök eller två (eller purjo)
vitlök
ca 600-700 g potatis
krossade tomater (en kartong ca 400 g)
broccoli
matlagningsgrädde, någon dl
Och så kryddor! Jag tog örtkryddor, som timjan, basilika och oregano.

Tina fisk. Hacka morötter, lök och potatis. Fräs på rätt svag värme tillsammans med vitlöken i en stor kastrull/gryta. Luktar gott! Låt löken bli lite mjuk och skön. I med tomaterna, kanske får du späda med lite extra vatten. Grönsakerna skall täckas, så att potatisen och morötterna kan koka klart. Ha i broccolin efter en stund, när beror på om du använder färsk eller fryst. Låt koka utan lock, så att lite vätska dunstar bort.

Medans allt detta puttrar, skär fisken i lite lagom stora bitar. Ha i fisken och låt puttra några minuter. Ha sedan i grädden och låt det koka upp lite snabbt igen. Krydda!

Sedan mixar man till önskad konsistens. Hos oss blev det 12 st 2 dl-muggar med mat att ställa i frysen.

KRamar från Anton
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

mmmm.... =P~ :heart: =D>

Tänk att matglädjen frodas än i denna tråd! \:D/

Tack JennyH :!: :D

Kramar i massor :heart: till både dig och lillfisen :wink:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej alla matglada! :D

Imorgon (fredag) kväll ska här kopplas om datorer och kablar. Förhoppningsvis funkar internet kvickt igen, men man vet ju aldrig :roll: :wink:

Tur vi börjar bli många köksnördar i denna tråd! :lol:

Snöiga hälsningar från Lappland!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Klipper in kloka Anna-ord från en annan tråd. Läs och begrunda gott folk!

/Fjällmor
annawahlgren skrev::D Tack, Fjällström :wink: :D

:D Det finns en Vän av Ordning i oss alla. Den tar så lätt över och skyfflar undan upptäckarlust och glädje för såväl barn som föräldrar, och då är den ingen vän längre :!:

Lilla E är bara ett litet barn. Du exponerar allt möjligt ätbart på bordet men hon ska iaktta ordning och reda: först det, sedan detta; mer av det, mindre av detta; äta själv mera, äta med fingrarna mindre; du tror att hon "hellre vill ha" det och detta i stället för "sin" mat - och barnet är 1 år och 2 månader!

Jag är rädd att ni riskerar att dra på er stora problem vid matbordet med denna fjärde gäst vid bordet - Vän av Ordning :shock:

:arrow: Se till att den lilla är hungrig vid måltiderna. Minst tre tim, helst 3,5 bör gå mellan dem (utom nattslurken som kan komma mycket tätare inpå middagen).

:arrow: Tänk efter före. Du kan inte ställa fram en massa ätbara saker på bordet med reservationer à la "Se men inte röra!" och/eller "Du får vänta!" Så går det inte till med små ettåringar. (Läs gärna om ettåringen i Barnaboken - kapitlet heter "Det goda livet" :wink: .)

Du tycker "det är tråkigt att först äta gröt och sen duka fram bröd o pålägg".
Varför är det så tråkigt? Är det tråkigare än att lilla E ska äta gröt och bara gröt fast bröd och pålägg finns på bordet?

Det du sätter fram, det måste hon också få röra. Och smaka. Och undersöka. Eller bara "ha" (som alla andra vid bordet). Regeln är: flytta saken, inte barnet.

Mat är inte bordsskick för små barn. Mat är (borde få vara) ett i särklass trevligt nöje, som man dessutom säkrar livhanken med - något alla små barn är högst medvetna om från första stunden på jorden. Om hur små barn i olika åldrar kan begå sina måltider (och vad man kan, eller inte kan/bör göra åt det) har jag skrivit i Barnaboken i "Bekymmer? Mat". Det är meningen att den läsningen ska locka till både inlevelse och leenden.

Inte heller hon träffar hon val i stor stil ("jag vill hellre ha det DÄR, för det smakar bättre än det HÄR"). För henne behöver det ena inte utesluta det andra och det handlar inte alltid om smak, särskilt inte när det gäller sådant man inte vet hur det smakar. Smak är f ö också ett begrepp som tål att granskas. I ett litet barns värld kan själva känslan av maten i munnen, strukturen på den mot tänder och gom vara väl så intressant som smakupplevelsen (som man inte alltid hinner ta sig heller, för det finns annat att begå!).

Säkra tips för matbordsfriden:

1. Slå av på kraven. Ska ungen ha gröt, ge henne gröt. Hela familjen behöver inte samlas för det.

2. Ge henne trevliga förutsättningar att njuta en samlad måltid: små uppskurna bitar av vitt bröd med kletigt pålägg som blir kvar; "rena" intressanta högar av plockvänligt material (ärter, majs, halverade clementinklyftor, tunna gurkskivor, halverade tomatklyftor eller delade körsbärstomater, pastaskruvar, räkor, sillbitar, ostkuber etc etc) - i ett sortiment på minst tre små högar på tallriken, plus brödet, av det ni äter själva och lite till. Och låt henne sedan hantera dessa håvor efter gottfinnande!

3. Det man absolut anser ska matas i barnet - eller om hon föreslår det själv - petar man i mellan varven, medan barnet äter annat på sitt vis, men låter det aldrig bli otrevligt eller tjatigt. Matglädjen är ofantligt mycket viktigare än ordningen. Matglädjen ska hon förhoppningsvis ha med sig hela livet. Ordningen springer inte bort.
Malin, 3-barnsmor

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Kan en "på-tu-man-hand-framför-en-bra-film-kvällsfika" passa in här? Har suttit och läst så många bra och inspirerande recept (vad duktiga ni är!! :lol: ), och så kom jag och tänka på ett par goda smörgåsar som maken och jag kan lyxa oss med ibland. Hoppas det är OK, även om det står "barnamat". :roll: Får väl sätta rubriken "vuxenmat" på just detta inlägg kanske..... :wink:

1-2 burkar musslor (beroende på aptit)
olivolja
vitlökskrydda
svartpeppar
rostat bröd, typ franska

Värm olja i stekpanna och tillsätt musslorna. Krydda med vitlökskrydda och lite svartpeppar (vi är väldigt förtjusta i vitlök, och kryddar därefter). Smaka av. Låt fräsa en liten stund och ös sedan upp på rostat bröd. Ät medan det hela är ganska varmt. Vi dricker gärna te till.

Medan jag ändå håller på, kan jag rekommendera en variant på varma smörgåsar......

Bröd, typ franska
Ev. lite smör bredd på mackorna
Falukorv i små tärningar
Gul lök i små tärningar
Ketchup (ringlas över i önskad mängd)
Ostskivor efter behag

Gratinera i ugnen till önskad färg

Med önskan om riktigt mysiga kvällar framför en bra film, tillsammans med gott fika och respektive käraste! :lol: :lol: :heart: :heart: :heart:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Malin! :D

Nog passar de här! Alla barn blir ju större dessutom, så vi kan ju skylla på att recepten är till för "tu-man-hands-mys" med en inte så liten unge. 8) :lol:

Kramar till alla! :heart:
/Fjällmor
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Har ju inte lusläst hela denna tråden så det är möjligt att jag upprepar något...men jag bara måste tipsa om lillens nya favoritmat...hemmagjorda laxfiskbullar :D Jag har inget exakt recept....men så här gjorde jag: Lax ca 400 g, två ägg, liten skvätt grädde ev. lite salt och kryddor efter egen smak. Mixa allt i matberedare ordentligt. Koka upp vatten och fiskbuljong, ta en sked och fyll med laxgeggan..."pluppa" ned i sjudande fiskbuljongen...sjud i några minuter...kanske 4 minuter? Ta upp fiskbullarna med sked....i med en ny omgång osv tills det är slut. Smaskigt värre tycker lilleman...och plockvänligt också...vi hade potatismos och ärtor till.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

mmmmumz =P~

TACK Mia79 :!:

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hittade på den här såsen idag, men jag kände igen smaken, måste ha ätit det förut fast jag har aldrig lagat det. :-k

Karls Korvsås :)

En riven lök
Lite vitlök
En hel del falukorv i stavar
:arrow: Fräs det lite

En burk krossade tomater (jag mixar dom till puré)
En dl ungefär med mjölk(kan nog tas bort om man vill)
En dl ungefär tror jag med rött vin
Timjan och basilika
svartpeppar
saft från en halv citron
salt- kan ju ha i det efteråt om små barn ska äta
:arrow: Koka en stund
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej glada! :lol:

Här finns mycket gott minsann. Perfekt när man fått en ny liten gourmand vid matbordet som inte gillar alla storebrors favoriter utan vill hitta några alldeles egna att bjuda storebror på. :D

Nu till huvudfrågan. Storebror har totaltröttnat på gröt i alla former och här äts det gröt både till frukost och "nattslurk". Har provat med müsli men det har han inte fattat ännu :wink: (ska göra JennyHs fina får vi se om han ändrar sig)! Båda är de mjölkallergiker så yoghurt och fil faller bort (han ska heller inte äta sojaprotein så de produkterna faller också bort). Och Oatly har inget att erbjuda här, förutom havredrycken förstås. Macka älskar han ju fortfarande men jag tycker han ska få i sig något mer och mammas påhittighet är lite usel måste jag säga :? . Han älskar ju frukt över allt annat men det känns lite snålt utan något till (som yoghurt för oss ickeallergiker då)... Ja, tips efterlyses helt enkelt. Kanske finns här någon som är mer påhittig än jag vad gäller frukost och kvällsmat för små allergiker. :D

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ägg?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo, såklart! Tack! Att jag inte tänkt på det. Idag åt han müsli hur glatt som helst, så det kan nog gå hem verkar det som.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej alla matglada!

Vilken glädje det är att det är liv i denna tråden än :lol:

:arrow: Tack Karl för såsen! :heart:

:arrow: Ewa - härligt att muslin smakade :wink:

Kramar från ett stormigt fjällen!
/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, tack Karl för såsen. Den har vi precis lagat och ska njuta till lunch.
Här kommer en av Antons favoriter:

Antons lax
Imat (eller matlagningsgrädde)
Rivet skal av 1 citron (ekologisk)
finhackad dill
Kallrökt lax, skivad
svartpeppar
(salt)
Koka ihop Imat och citron. Ha i dill och lax och krydda. Klart att servera! Förslagsvis med spaghetti.

:D
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Här har det varit aha-upplevlser i köket! Hugo snart 6 månader hälsar alla här på forumet att SÖTPOTATIS, det är grejer det!

:arrow: Vi började först blanda vanlig potatis med en liten bit sötpotatis, som är lösare i konsistensen och ja, lite söt. Maten bara susade ner :!: :!:
Sen har det blivit sötpotatis i lite allt möjligt.

:arrow: Storfavoriten är
broccoli
gröna linser
sötpotatis
örtkrydda och rapsolja
(Det äter han mer än oss ömma föräldrar av... :shock: :shock: )

Funkar även bra till olika gryn, så som bulgur, hirs och quinoa.

Nu ska ju inte all mat vara söt, bervars, men sötpotatis har varit en stor hjälp för att få ner sånt som är lite strävt och tråkigt (potatis, broccoli, blomkål bland annat). Så istället för att ta en klick banan längst ut på skeden, är det sötpotatis som gäller nu.

Kramar, Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"