Hej!
Nu har det gått en månad sedan kuren avslutades och här kommer en liten uppdatering med några frågor också:
Nätterna med Jacob går lite upp och ner. De nätter han sovit 19-7 utan ngt knorr har inte varit så många. Ofta vaknar han antingen på natten eller tidigt på morgonen eller, ibland båda. Nu ska jag inte måla upp det hela för negativt dock. Oftastpå natten har jag vaknat av honom men han har sen klarat sig själv. Men de senaste nätterna har han vaknat och gråtit och jag har behövt ramsa. Jag har några gånger också gått in och lagt tillrätta och snabbt gått ut.
Jag skulle säga att det funkar ok, men någon säker sovare är han inte riktigt. Jag går inte och lägger på mig kvällen med förvissningen om att "nu får vi sova gott hela natten" utan snarare "hoppas nu det blir en lugn natt" .
Min fundering är om jag har för höga krav. Ska jag nöja mig med detta eller kan jag göra något mer. Jag är beredd att lägga in en ytterligare växel för att få honom att sova ännu bättre, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Det kanske kommer med tiden, eller hur ska jag tänka.
En annan sak är att han nöstan alltid gråter när man lägger honom i sängen. Det går snabbt över men ändå.....storasyster la man alltid ner med ett belåten suck, så detta är lite skillnad. Någon tanke kring det?
Schemat nu vid 6 mån är:
7 morgon
7.30 välling
8.45-9.30 sova inne i sängen
10.45 mat, matpuré, efterrätt, ersättning
11.45-13.45 sova inne i sängen
14.30 gröt med efterrättspuré och ersättning
16.15-16.45 sova ( vi har precis dragit ned till 30 min här, inte satt tiden exakt) ute i vagn
18 mat, samma som 11.45
18.45 välling
19 sova
Sammantaget ska jag ändå säga att jag tycker det funkar bra. Man får perspektiv när man på öppen förskola hör alla föräldrar beklaga sig över hur lite deras bebis sover. Och inte alltid bebis förresten, gäller ju ibland tvååringar tom. Men den där lilla extra säkerheten med sömnen skulle göra mycket för vår goda nattsömn.
Tack för att ni finns!