Jag formligen sprang ner till bvc i morse, och tänkte strida för att få naturmedlet gentiana violett penslat på eländet. Men det bidde ingen strid - sköterskan var direkt med på noterna.

Hon trodde dock inte lillan stördes av torsken eftersom hon tyckte det såg lite ut, men hon tyckte förstås inte att lilla fröken skulle riskera spy flera gånger om dagen. Och hon tyckte att en lugn mamma var viktigast

Så nu är skruttan fint
lila i mun!
Tydligen gör en del bvc sådan här pensling lite i skymundan. En del gör det inte alls längre. Enligt EU-direktiv (läste jag på nätet) får/bör det inte användas mot muntorsk på bebisar. Nä, man ska ju köpa apdyr medicin som liten ska snaska på fyra gånger om dagen i 4-6 veckor i stället. Och i vårt fall kräkas av.
I stället för naturmedel som man använder oftast en gång, brukar tydligen vara mycket effektivt, och kostar 77 spänn flarran på apoteket (under namnet metylrosanilin, 0,1 % kutanlösning). En del studier har tytt på att det kan vara cancerogent (på råttor, som fått det frukost, lunch och middag får man förmoda). Läkemedelslobby med för stor makt, eller vad tros? Urk. Nu hoppas jag detta är över, ska behandla med bikarbonat profylaktiskt. Så slipper jag tro att det är det varje gång hon krånglar
Sköterskan trodde att krånglet framförallt beror på att lillan blivit större, och inte vill ligga och äta och ha tråkigt när man kan vara uppe och kolla på allt spännande livet har att erbjuda istället. Nu får lillan i vilket fall äta längre måltider under någon veckas tid, sedan kör vi på att stänga restaurangen efter en timma. Så får man vakna med god aptit istället!
Dessutom höll sköterskan med om min teori om att det hela rör sig om läkemedelsbolag som lobbat igenom det hela inom EU. I Norge penslar man glatt på med gentiana nämlligen. Och som sagt, enligt flera så är det buseffektivt.
Det hoppas jag!