Lite frågor i början av SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av SaraMilana »

Helt fantastiskt fint jobbat! =D> :D
saraseptember skrev:Lösningen var just (håll i er nu!) - maaaat!
:mrgreen: Mer mat åt småfolket! :-({|=
saraseptember skrev:Min fråga: Hur tusan drar jag ihop sista målet med nästsista? Hon har ju alltid sovit däremellan. Bara sluta plocka upp kl. 22.00? Kan hon klara sig mellan 19.00 till 04.00 om någon vecka? Ska jag först vänta tills hon äter ca 200 ml varje mål, eller hur ska jag tänka? Jag vill inte bara skippa och förlora vad som känns som ett förtroende. Lillan sover och litar på att jag hämtar när det ska ätas. Vad tror ni? :)
Ja, det är ju helt enkelt bara att sluta att plocka upp vid 22. Men äts det mycket både vid 22 och 04 skulle jag inte ha någon direkt jättebrådska med att ta bort 22-målet om jag ändå var vaken då. ;) Exakt hur mycket mat lilla fröken behöver äta är ju såklart svårt att svara på. Jag har sett en siffra på 170 ml/kg kroppsvikt/dygn, vilket jag tyckte stämde bra in på min tjej och det satte hon 12-timmarsnatt på sen.

:heart:
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Jag tog inte i tillräckligt mycket trä ;) tydligen. Lillan har vaknat en gång per natt förutom nattmålet senaste två nätterna, lite pruttig mage inatt. :)

Eventuellt är det så att hon vill äta större portioner men att torsken stör henne. Nu har jag hämtat ut medikamenter så vi kan eliminera det. Tills symptomen börjar gå över bjuder jag längre måltidspass, så att hon får i sig så mycket hon vill ha. Hon närmar sig stadigt 200 ml per måltid - lilla mumsisen! Annars är det väl egentligen meningen att de ska äta på en timma nu? Hon har upp till en och en halv på sig så länge jag ser beläggningen.

Förhoppningen är att det ska lätta om max en vecka, så skrumpet kan få vräka i sig som hon vill :) [-o<
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det stämmer, mat på en timme från två månader! Men jag tycker du gör helt rätt som bjuder på mer svängrum när hon inte är OK.

saraseptember

Hon kräks av mycostatinet. Kul. Jättekul. Vet inte hur mycket som kommer upp. Det är ju därför jag behandlar, för att hon ska kunna äta. Men jag tänker nog minska dosen.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Nej, vad trist! Finns det inte någon alternativ behandling?
saraseptember

Jag formligen sprang ner till bvc i morse, och tänkte strida för att få naturmedlet gentiana violett penslat på eländet. Men det bidde ingen strid - sköterskan var direkt med på noterna. :) Hon trodde dock inte lillan stördes av torsken eftersom hon tyckte det såg lite ut, men hon tyckte förstås inte att lilla fröken skulle riskera spy flera gånger om dagen. Och hon tyckte att en lugn mamma var viktigast :) Så nu är skruttan fint lila i mun! :D

Tydligen gör en del bvc sådan här pensling lite i skymundan. En del gör det inte alls längre. Enligt EU-direktiv (läste jag på nätet) får/bör det inte användas mot muntorsk på bebisar. Nä, man ska ju köpa apdyr medicin som liten ska snaska på fyra gånger om dagen i 4-6 veckor i stället. Och i vårt fall kräkas av.

I stället för naturmedel som man använder oftast en gång, brukar tydligen vara mycket effektivt, och kostar 77 spänn flarran på apoteket (under namnet metylrosanilin, 0,1 % kutanlösning). En del studier har tytt på att det kan vara cancerogent (på råttor, som fått det frukost, lunch och middag får man förmoda). Läkemedelslobby med för stor makt, eller vad tros? Urk. Nu hoppas jag detta är över, ska behandla med bikarbonat profylaktiskt. Så slipper jag tro att det är det varje gång hon krånglar ;)

Sköterskan trodde att krånglet framförallt beror på att lillan blivit större, och inte vill ligga och äta och ha tråkigt när man kan vara uppe och kolla på allt spännande livet har att erbjuda istället. Nu får lillan i vilket fall äta längre måltider under någon veckas tid, sedan kör vi på att stänga restaurangen efter en timma. Så får man vakna med god aptit istället! :)

Dessutom höll sköterskan med om min teori om att det hela rör sig om läkemedelsbolag som lobbat igenom det hela inom EU. I Norge penslar man glatt på med gentiana nämlligen. Och som sagt, enligt flera så är det buseffektivt. Det hoppas jag!
saraseptember

SaraMilana, jag funderar på detta med att veta om hon fått i sig tillräckligt för att stå sig mellan 19.00-04.00. Nattmålet 04.00 brukar hon äta 80-90 ml, så det uppskattar hon. Men kl. 22 får jag alltmer en känsla av att jag mer stör än hjälper. Ikväll plockade jag upp henne, hon somnade hela tiden och höll på att storkna eftersom hon inte fattade att hon åt. Fick i sig endast 20 ml! :shock:

Under dagen har hon ätit 745 ml (7-19), vilket väl är ungefär vad hon får i sig vanligtvis, spritt över målen... inklusive 22-målet inser jag när jag kolla mina anteckningar ;) Hon väger knappt 5,5 kg. Tror du hon skulle kunna stå sig till 04.00 på en sådan mängd? Jag får iofs se hur det blir redan inatt... Kan man förvänta sig att hon i annat fall skulle fatta galoppen redan efter några nätter - "här gäller det att få i sig om dagen, alltså!" - om jag tog bort 22-målet?

Jag har ingenting emot att ge henne 22-målet, det är bara det att jag börjar känna det som att jag eventuellt hackar upp hennes nätter. Och det vill jag ju inte införa som vana! ;) Då skulle hon kanske dessutom äta något mer 04.00, och stå sig bättre fram till sju. Hon vaknar ofta lite tidigt om morgonen. Vad tror du?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D
Om jag var du så skulle jag inte stirra mig blind på milliliter....när man ammar går ju inte det, så då får man ju lita till att man trugat under hela dagen och att liten därför är mätt. :wink:
Jag tror precis som du att den där 22-matningen mest stör. Dessutom är hon så pass stor nu att hon faktiskt KAN somna om utan problem, om hon vaknar lite småhungrig före 04. 
Sen finns det ju vissa som tar nattmatningen som den kommer, när liten vaknar av sig själv. 
Hos oss har det alltid funkat bäst att JAG bestämmer tiden, så att liten slipper vakna och undra om hon ska få mat eller ej. 

Kör i vind säger jag! (Är ganska säker på att SaraMilana :heart: sagt detsamma.... :D)

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember

Jo, du har alldeles rätt, jag skulle ju inte veta om jag ammade. Nojar väl lite eftersom intaget skiljer sig åt mellan dagarna. Men jag antar att hon reglerar själv, i viss mån? Om jag nu har erbjudit ordentligt :) Jag tycker dessutom att det verkar rimligt att ta bort 22-målet, för att sluta bryta upp nätterna, samt för att börja ställa in henne på att äta med än större aptit under dagens mål.

Nu fortsätter jag med 22-målet veckan ut, eftersom vi åker bort imorgon för att sova borta i fyra nätter. Inga schemaändringar då, utan det blir från nästa vecka :)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

saraseptember skrev:Nojar väl lite eftersom intaget skiljer sig åt mellan dagarna. Men jag antar att hon reglerar själv, i viss mån?
Exakt! Vet man ju själv hur aptiten skiftar från dag till dag....efter temperatur, humör, allt möjligt.... :shock:
saraseptember skrev: Nu fortsätter jag med 22-målet veckan ut, eftersom vi åker bort imorgon för att sova borta i fyra nätter. Inga schemaändringar då, utan det blir från nästa vecka :)
Låter som en plan! :thumbsup: Ser fram emot rapport sen! :D

saraseptember

Eftersom mamma fattar så långsamt, tycker lillan, så bestämde sig lillan för att själv avsluta 22-målet. Hon har ätit allt mindre var kväll, och inatt fick jag i henne 5-10 ml medan hon envist somnade om. Strumpan! ;) Sedan vaknade hon vid circa 03.20, vagnades och somnade om. Vaknade igen vid halv fyra, varvid jag tog upp. Hon åt nöjt (när jag bytte från trista långsamnappen till den som vi förstorat i väntan på att få tag på nya nappar). Sedan sov hon faktiskt till sju. Hon som ofta vaknar vid halv sju redan.

Så, okej, ville inte göra schemaändringar borta men nu har väl polletten ramlat ner hos mig ;)

Så i kväll hoppar jag över det. Och håller tummarna. Men med attityd. Här provas inte, utan det blir verktyg om det skulle komma uppvak. Blir nog topp, det här - när lillan äntligen slipper bli uppryckt ur sin goda sömn om kvällarna!

Idag är det Project MAM-napp i Dr Brownflaska. Lillan vill äta snabbare, och det ska hon få. Novismamma får prova sig fram i barnprylshyllan ;)
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Heja er!
Vi har precis provat MAM-napp storlek 2 i Dr Brown flaskan och det gick toppenbra! Nu är ju vår tjej 3 månader men hon verkar nöjd med flödet =)
2012
2016
saraseptember

Ja, vi kör det nu också - ska utvärdera efter några dagar, men vår lilla verkar också gilla den! :D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

:D :thumbsup:
saraseptember

En tidig morgon, med kaffekopp i hand, vill jag bara ta tillfället i akt att säga: Tack alla er som gör det här till ett så fint forum! Så rättframt, respektfullt och välvilligt! :)

Kontrasten blir slående med min senaste erfarenhet av allsköns diskussionsforum. Råkade skriva att lite mer mat :) kunde nog vara ett bra tips, för en 6-månaders som börjat vakna flera gånger om natten, inne på Amningshjälpens facebook-grupp. Det var någon där som frågade efter andras tankar och funderingar när lillen inte sov så bra längre. Men - all hell broke loose. :shock: Bannbullor från Livsmedelsverket :evil: och WHO :twisted: flyger i luften så det viner om öronen, medan man "hejar" =D> på den som påpekar att jag inte har stenkoll på hur beslutsordningen går till bland De Lärde på nämnda organisationer. Heltjabbig stämning i tuttlandet, med andra ord. Urk. Man kan ju tappa - sugen ;) för mindre! :D

Ha det gott, alla! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"