Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

God jul kära Nancy, hoppas hela fina familjen kryat på sig nu. Ni behöver nog kommer ner och andas lite skånsk luft till våren. Eller vad tror du?

Nu borde jag ju presentera ett sånt där urduktigt svar angående borttagandet av det sena kvällsmålet, så där att jag hade förberett mig och planerat och var helt klar över hur det hela skulle gå till. Men det kan jag inte, tyvärr. Det hela skedde, som så mycket annat hos oss pga min enorma lathet :oops: . Mm, det är tyvärr sant faktiskt.

Jag matade Mika klockan 23 på kvällarna, tog bara upp henne och la till henne, då ammade jag ju på den tiden. :wink: Sen en kväll när jag somnat på soffan framför en bra film på tv-n väckte Pappan mig först klockan 24! :shock: och då var jag för trött för att amma. :oops: Så då bestämde jag mig för att jag minsann fick masa mig upp i gryningen när Mika skulle vakna och vara urhungrig. Jag sov och sov och sov och så ringde väckarklockan sju på morgonen och vi väckte Mika och matade henne. Mer dramatiskt än så var det faktiskt inte. Sen dess har hon sovit hela natten lång. Om jag minns rätt inträffade detta ett par dagar före 4-månaders dagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

SusanD skrev:Nu borde jag ju presentera ett sånt där urduktigt svar angående borttagandet av det sena kvällsmålet, så där att jag hade förberett mig och planerat och var helt klar över hur det hela skulle gå till. Men det kan jag inte, tyvärr. Det hela skedde, som så mycket annat hos oss pga min enorma lathet :oops: . Mm, det är tyvärr sant faktiskt.
... menar du att det alltså finns fler familjer där det hela gått till ungefär så :wink: :?: Jag som ville insupa visdom och pedagogiska tillvägagångssätt :wink: 8) :lol:

Med både Lussi och Lani råkade vi glömma bort sena kvällsmålet men då var det fortfarande ett nattmål vid 03-nånting kvar ett tag.

Jag tror egentligen att Leonor redan nu vid snart 3,5 mån skulle kunna klara sig utan 22-målet men mor hennes fegar och tycker det är så lååångt till morgonen... :roll: :wink:

Jag tror jag tar och förlitar mig på lathet jag också och låter sömnig slump avgöra framöver :wink: 8) :lol:

Nu har jag kapat tillräckligt i Mikas tråd. Tacka henne från oss :heart:

Nancy
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nancy du får alltid kapa Mikas tråd precis när du vill, känn dig varmt välkommen. :heart:

Nu kryper hon! Äntligen har hon fått ordning på alla armar och ben och lärt sig krypa. Antar att det är Emils eminenta undervisning som fått poletten att trilla ner. Mika har tålamod som en liten silverfisk, är mycket lik sin storebror Emil och mig. Blir lätt arg, jättearg och på sekunden har det blåst över och leendet är tillbaka.

Att kunna krypa öppnar världen ytterligare en liten bit. Nu kan hon ta sig fram som hon vill genom huset och det gör hon. En vanlig fråga nuförtiden är: Var är Mika! jag la henne ju här alldeles nyss! :wink:

Nackdelen med att ha en krypande Mika är att hon släpper små spypölar här och var i huset. Hon äter ju så gräsligt mycket så allt får liksom inte plats i magen, därför blir det lite spy när hon kryper omkring. Har man då otur trampar man i en lite spyfläck och de är väldigt, väldigt halkiga. :) Så nu har hela familjen ögonen öppna, främst efter små, små prylar som Mika inte ska stoppa i munnen men även efter de omtalade små hala spyfläckarna.

På nyårsafton var Emils bästa vän T här, de är lika gamla och T:s mamma och jag är jobbarkompisar. Våra familjer trivs ihop och barnen har verkligen kul tillsammans. T har en lillebror, V, som är 10 mån och han är kompis med Mika. Jag vet inte riktigt om han egentligen gillar Mika något vidare för hon är väldigt uppvaktande när de träffas. Hon klappar V, drar i hans öron, krälar över honom och det slutar med att han skriker och vill bli räddad. Misstänker att vi inte kommer ha några problem att hålla framtida beundrare ifrån Mika, tvärtom blir det nog, vi kommer ha fullt upp att hålla henne ifrån dem. :lol:

Mika och Sigge och V la sig i barnens rum klockan sju på nyårsafton, de har ju inte riktigt någon glädje av att fira det nya årets antågande. Emil och V fick vara uppe så länge de ville och de hade riktigt roligt ända fram tills klockan var halv elva, då smög de in till de andra barnen och somnade på en sekund. Tröttmössor, utmattade av lek och trevlig samvaro.

Igår var Mika och resten av familjen hos T och V hela dagen. Mika och V är totalt osynkade vad det gäller sovtider så när den ena sov var den andra vaken och tvärtom. Fast de hann träffas lite grann och jag är rädd för att V tyckte att det räckte mer än nog. Mika verkar inte ha några gränser när det gäller samvaro med killar hon gillar. :wink: När V låg på mage på golvet krälade hon upp på hans rygg, V var inte helt med på det hela och Mika rullade så småningom av och V kunde ta sig därifrån. De är roliga de där småttingarna. :heart:

Snart är det nog dags att dra ner något på Mikas sovtid, som det är nu sover hon 12 tim natt, 45 min på fm, 2 tim mitt på dagen och så en 20 min lur på em. Den sistnämnda börjar bli lite hackig och då är det snart dags att den försvinner och så får vi lägga lunchluren en halvtimme senare så ska det nog bli bra. För övrigt sover hon som den lilla prinsessa hon är, inget trubbel alls på nätterna, det är som sagt bara den däringa 20 minutaren som krånglar lite.

Ska försöka hinna till BVC denna veckan och uppdatera vikt och längd. Misstänker att Prinsessan växt rejält på längden....

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej nu får det vara slut på cirkusen! Skoja bara, så hemskt har det inte varit men nu har ju Mika vaknat ett par gånger på den långa luren och så kan det ju inte fortgå. Stick din prick sa vi idag till den sena 20-min luren. Mika måste vara ett under av lycka, hon är alltid så glad oavsett tidpunkt på dagen. När vi väcker henne från en lur får man alltid ett varm leende från henne och för det mesta bubblar hon av skratt, ett sådant där riktigt härligt pärlande skratt som smittar riktigt ordentligt.

Hon höll humöret uppe hela eftermiddagen trots att hon inte fick någon 20-min lur. Visst var hon trött när det var läggdags klockan sju och jag fick buffa henne en sväng, så kan det bli när man är övertrött men i morgon kommer det nog falla på plats alltihopa för då hamnar den långa luren lite senare i schemat. Det kommer passa damen alldeles väldigt bra tror jag.

Sigge fick också sin 20-min lur borttagen vid samma ålder och det funkade fint. Ingen av våra småttingar har behagat att ta några fem-minuters lurar så jag antar att de inte haft något behov av det. Emil har alltid gillat sina dagslurar medans Sigge och Mika sover som stockar hela natten lång och istället kan ha lite vingligare dagslurar. Sigge slutade dessutom att sova middag en vecka innan våran semester på Kanarieöarna, pust, han bara vägrade. Emil sov nog middagslur tills han var över tre år så även om de är lika i mångt och mycket så är de också väldigt olika.

Mika är nog den säkraste sovaren i det här huset. :heart: När Emil börjar snacka halv sju på morgonen, vilket händer då och då, och han får med sig Sigge som också kan hålla låda när andan faller på då sover hon vidare tills vi väcker klockan sjul. Inte bryr hon sig det minsta om brödernas tjatter, är det natt så sover man och då sover man gott.

I morse var Mika ledsen så jag kasta mig in till barnen och upptäckte att hon låg i fotändan av sängen utan täcke. Kastade på hennet täcket och hoppade tillbaka i min egen säng, tänkte sova många timmar till. Nu var fallet så att klockan var kvart i sju så femton ynka minuter fick jag sova innan det var dags att väcka barnen, Mika sov då väldigt gott i fotändan under sitt täcke. :sleep: :thumbsup:

Livet går så fort framåt när man har småttingar i huset. Emil har sovit över hos sin bästa vän T vilket gick jättebra, de hade haft så roligt så nu vill de bara sova över hos varandra hela tiden eller flytta till varandra. :shock:
Mika Pika Hallonfika, som är hennes smeknamn :heart: , står nu på knä mot allt möjligt och omöjligt här hemma. Hon gillar att komma upp lite och se världen från ett annat perspektiv. Även hon försöker stödja sig mot våra hundar men de är ju sällan stillastående tillräckligt länge för att hon ska bli nöjd. Både Emil och Sigge har använt hundarna som stöd när de börjat resa sig till stående, inte så lyckat faktiskt.

För övrigt kan man väl säga att Mika är ett matvrak även om hon inte kommer upp i Sigges portioner. Jag läste Sigges röda tråd och där stod att han, när han var lika gammal som Mika är nu, först åt 2 dl välling klockan sju för att klockan åtta äta en portion gröt och en burk fruktpuré till frukost, sen lunch och så mellis-gröt, kvällsmat och en nattslurk med 2 dl välling. Ja jösses vad han åt den killen. Mika äter kanske 140 ml välling klockan sju och så en portion gröt klockan åtta, sen lunch, en eller två portioner gröt till mellins, kvällsmat och så en liten skvätt välling till nattslurk, det brukar vara rätt fullt i magen vid den här tiden på dygnet så det är sällan det går ner mer än 100 ml. Tycker att hon är lång men inte särskilt tjock, lång och smal kan man väl säga och så otroligt söt. Hon är så söt så man nästan dör :shock: och så måste man bara pussa på henne hela tiden och då tjuter hon av skratt. Ja hon är härlig, liksom hennes bröder är.

Nu sover alla barnen gott tillsamman i sitt rum, hundarna är rastade, FatherA har tapetserat halva vårt nya sovrum och jag sitter i soffan och roar mig på forumet. Kan ha det bättre? :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
maiyah

Inlägg av maiyah »

Låter härligt! Antar att ni också har en massa snö att roa er i liksom resten av Sverige?

Vad roligt att krypa! Det vill Cera också kunna, men hon kommer inte så långt än så länge, står och gungar fram och tillbaka och så ramlar hon ner, och det är ju så oändligt jobbigt att åla på dessa förbaskade heltäckningsmattor så då blir det en del ledsna toner.

Älskar din tråd som vanligt, saknade uppdateringar när ni var borta :-)
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det är häftigt hur stor världen blir för de små när krypningspoletten trillat ner. Mika far runt i huset och har riktigt roligt med sina bröder för nu kan de leka "på riktigt" säger Emil. :)

Ikväll har Sigge bestämt sig för att han inte ska ha någon blöja på natten längre. Har han bestämt sig så har han, så är det bara med den lille mannen. Visserligen har han inte varit torr en enda natt hittills men det hade faktiskt inte Emil heller när han tog av sin nattblöja och då var han inte ens två år gammal. Vi gör som vi gjorde med Emil, bäddar dubbelt med lakan och kisskydd och sen tar vi upp Sigge för att kissa vid elva-tiden innan vi går till sängs. Ska bli spännande att se hur detta går.

Imorgon är det kyrkis för hela gänget, det är öppet för alla men 4- och 5-åringarna går ifrån lite och gör kyrkis-grejer som vi andra då inte får vara med på.

Nu är det bestämt att jag ska börja jobba heltid den 4:e februari. Inte kul alls men det blir bara fyra månader till att börja med. Förhoppningen är att FatherA hittar ett bra och intressant jobb under tiden. Värst är det att få se barnen så lite, bäst är att jag vet att de har det så otroligt bra med sin pappa så de kommer ha det bäst, och sämst kommer jag att ha det. :cry:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår var Mika och jag på BVC för lite uppdatering av vikt och andra viktiga mått. :wink:

Nu är Mika sju och en halv månad och väger 7580 gr, är 68 cm lång och huvudomf är 43.8 cm. Lång och smal och söt som socker :heart:

Vi har en jättebra BVC sköterska även om vi själva inte nyttjat hennes kunnande men hon är alltid så otroligt rar med barnen och kommer ihåg deras namn. Den här gången hamnade vi i en lång och väldigt givande diskussion om små barn och sömn, nyblivna föräldrar och deras småttingars problem med sömnen. Hon vet att våra barn sover 12-tim natt, att vi använder larm och att de sover på magen. Så jag berättade mer om Standardmodellen och SHN-kuren, om Forumet och hur vi hjälper de som behöver och vill ha vår hjälp. Så vi får väl se hur detta utvecklar sig, kanske blir det så att jag får komma och prata om sömn och goda vanor framöver. :sleep: :thumbsup:

Idag har vi varit och åkt skidor och spelat lite ishockey på dammen. Solen sken och det var varmt, visserligen -3 grader men härligt varmt i solen. Mika gillade att krypa och åla på isen, helt plötsligt var det möjligt för henne att ta sig fram fastän stora tjocka overallen var på. :) Sen fick hon äta en burk mat som jag hade värmt innan vi gick hemifrån och visst är det härligt att äta ute i solen medans grabbarna lekte på isen. Vi återvände hem när det var dags för Mika att sova och grabbarna att äta lunch. En härlig dag som denna bevarar vi i våra hjärtan så vi även står ut när det regnar och leran räcker en till knäna. :wink:

Sigge har återgått till nattblöja efter sitt försök utan men det blev ju så gräsligt blött i sängen tyckte han. Fast när vi väckte honom i morse hade han tagit av sig blöjan och låg i en blöt säng igen. Envis är bara förnamnet när det gäller den pojken. :) Han har dessutom en lite konstig klädsmak eller vad säger ni om långkallsonger, jeansshorts och skjorta så här mitt i vintern? Vill ni se en bild på underverket och när Mika tar sig fram på isen så knappar ni bara lite på www-knappen och landar på familjens blogg. Känn er varmt välkomna dit.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad stora de är. Och vad längesedan vi sågs.
Vad Sigge är lik Emil. Det trodde jag inte att de var alls...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, det går fort och ungarna växer så det knakar. Snart kommer jag vara kortast i familjen är jag rädd. :wink:

Mika kryper ju runt som en dopad iller just nu, och så reser hon sig så hon står på knä mot allt som går att luta sig emot. Detta ställer till det lite när det är sovdags för då ställer hon sig på knä och så blir hon förtvivlad när ingen bryr sig om henne.
När hon blir förtvivlad blir det till att buffa en omgång så hon blir riktigt, riktigt sömntung i hela lilla kroppen. Och så ramsa sig ut med en rejäl bestämd ramsa, inget pjosk här inte. Sen sover hon gott.

Igår hade vi nog insomningsrekord i huset tror jag. :) Pappan la Sigge som kröp ihop på mage, kramade kudden och somnade. :sleep: Sen la han Mika som kurade ihop sig och låg alldeles tyst och väntade på Emil som var i badrummet och borstade tänderna. När han smög in i rummet och bäddade ner sig i sin säng somnade Mika och sen sov Emil också innan jag ens hunnit ut från rummet. Då har man haft en härlig dag och sömnen är en välkommen gäst. :)

Nu ska det städas på barnens rum och sen hörde jag rykten om att Pappan skulle bygga en rekord-lång tågbana. :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Cirkus, cirkus :D härliga cirkus. När jag lagt Mika för fm-luren som skulle hinnas med innan vi skulle till dammen och grilla korv så somnar hon inte som hon brukar utan hon skrek väldigt argt efter en liten stund. :shock: Vadan detta undrade jag som kände att ramsan inte var det rätta verktyget i detta läget när dottern verkligen skrek på HJÄLP! När jag kom in stod hon upp i sängen och så fort hon såg mig skrattade hon och såg så väldigt, väldigt nöjd och stolt ut. 8) :lol: Sicken liten stjärna, nu kan hon alltså stå upp på de små söta fötterna och är lycklig över det. Värre var det ju att komma ner i sovläge igen för hon var ju väldans trött.

De här cirkusarna som brukar var väldigt kortvariga hos oss är så häftiga för barnen är så nöjda med den nya kunskapen de förvärvat samtidigt som de är förtvivlade över att inte kunna somna när de är så trötta. La ner henne och buffade, ramsade ut och sen reste hon sig igen. Det är som om lilla kroppen bara vill ställa sig upp och lilla Mika vill sova men kan inte eftersom kroppen ställer sig upp. La ner henne igen, buffade oh ramsade ut väldigt bestämt och då stannade kroppen kvar i sovläge och hon somnade.

När jag la barnen ikväll la jag Sigge och Mika först och sen gick jag och borstade tänderna på Emil. När vi kom in i sovrummet stod Sigge upp i sin säng och konverserade glatt med Mika som stod upp i sin säng. Till saken hör att sängarna står gavel mot gavel så de hade det jättehärligt, det kramades och pussades minsann lite också, hur gulligt som helst. Emil kröp ner i sin säng och de andra två la sig ner och sen sov de allihopa.

De var ganska trötta, så trötta att grabbarna inte riktigt höll ihop på sluttampen av kvällen. Men så blir det när man har varit ute på äventyr hela dagen. :wink: Först var vi på dammen och spelade potatishockey. Prövat det? :wink: Det var Sigge som absolut skulle packa ryggan full med potatis och visst var det en bra idé, kul hade vi i allafall. Mika fick åka vagn som Pappan spänt fast på en kälke så det var möjligt att ta sig till dammen genom den snöiga skogen. Hon gillade att åka kälke, sen åt hon ute och fick bäddas ner i vagnen för middagssömn medans vi andra grillade korv med mormor och x-tra morfar.

På vägen hem slank hela kill-gänget in till mormor och x-tra morfar medans Mika och jag fortsatte hem för att göra lite nytta, typ vika tvätt som finns i en hög som är stor som ett berg. 8) Sen tog det flera timmar innan de kom hem och då visade det sig att de badat bubbelbad och fikat. De vet hur de ska linda mormor runt sina små söta fingrar.

Hundarna är rastade, Pappan har återvänt hem efter att ha varit och sett på hockey, barnen sover och då borde nog jag göra lite mer nytta. :roll: Eller inte......

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Igår var prinsessan på fest, närmare bestämt på en kusins 20-årsdags middag med släkten. Dessa tillställningar börjar alltid klockan sju, mest för kusinerna är stora, men även för att det är en massa aktiviteter som måste avklaras innan middagen. För Mikas del är det ju inte tal om några sena festkvällar så hon fick åka på middagen iförd pyjamasen, konversera de övriga gästerna, inta sin nattslurksvälling och förpassas till resesängen i systerns sovrum.

Hon är så otroligt go att lägga, oavsett var man befinner sig. Det är bara att ställa upp resesängen och lägga ner henne. Snabbt kryper hon ihop på mage och somnar medans man ramsar sig ut ur rummet. :sleep: Sen hör man inte ett pip ifrån henne förräns det är dags för hemresan.

Sigge och Emil klarar av att vara uppe lite längre och leka med alla kusinerna. Fast den här kvällen blev Sigge trött, han satte sig Pappans knä och sa "tött". Tillsammans gick de då och hittade en bra sovplats på en soffa som befann sig ståendes mitt i festligheterna. Där la sig Sigge och somnade så gott som bums. Det är jobbigt att vara på fest. :wink:

Våra grabbar har alltid sovit gott och det har aldrig varit några problem när de sovit borta. Ibland när man åkt hem har de vaknat och velat ha en extra nattslurk välling innan de somnat om i sina egna sängar. Mika är helt otrolig för hon sover verkligen bara vidare oavsett vad som händer. Det går att forsla hem henne sovandes, ta på och av kläder, lägga henne i sin egen säng och hon bara sover vidare. :sleep: :thumbsup: Man häpnar ständigt över hennes förmåga att sova i alla omöjliga situationer och ställningar. :wink:

Idag var det första gången på terminens babysim och Mika var iförd sin eleganta, alldeles nya, badräkt. Nu är grabbarnas avlagda simbrallor bortglömda och hon kan glida runt som en sjöjungfru i sin nya outfit. Hon är precis lika förtjust i att simma som sina bröder. När vi parkerade vid simhallen blir hon helt tokglad, hon skuttar och skrattar hela vägen till bassängen.

Efter badet fick hon äta mat på simmis-fiket innan vi for hem för att plocka upp resten av familjen och köra upp till mormor. Där ställde vi upp extrasängen och dumpade av Mika som redan somnat i bilen på sin sovtid. Hon är fantastisk på att passa sovtider. :wink: Sen for grabbarna och vi ömma föräldrar till simmis för en andra omgång, för min del alltså. Lite stressig blev det för min del idag men min bil har inga vinterdäck, det har räckt en bil och nu vill min bil inte byta däck. Han är skitsur och vägrar släppa av sommardäcken. Får försöka lösa det snart för jag börjar jobba i början på februari och då måste jag ju åka bil dit.

Mika hade sovit så gott hos mormor, någon gröt ville hon inte äta och ingen äppelmos och ingen.... :wink: Ja ni fattar va, hon kan linda mormor runt lillfingret utan problem. :heart: Det är kärlek.

En halvtimme tidigare la vi barnen idag, de var trötta efter simmis och behövde ta igen lite sömn efter gårdagens festligheter. Så nu är det tyst i huset.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag blir alltid så glad av att läsa det du skriver Sus. Det är varmt och kärleksfullt och vardagligt :)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Du är så go /LO. :heart: Ni kommer väl ner till sommaren?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så klart vi gör! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

/LO skrev:Jag blir alltid så glad av att läsa det du skriver Sus. Det är varmt och kärleksfullt och vardagligt :)

/LO
jag kan bara instämma, så vackert. :cry: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"