Nej nu får det vara slut på cirkusen! Skoja bara, så hemskt har det inte varit men nu har ju Mika vaknat ett par gånger på den långa luren och så kan det ju inte fortgå. Stick din prick sa vi idag till den sena 20-min luren. Mika måste vara ett under av lycka, hon är alltid så glad oavsett tidpunkt på dagen. När vi väcker henne från en lur får man alltid ett varm leende från henne och för det mesta bubblar hon av skratt, ett sådant där riktigt härligt pärlande skratt som smittar riktigt ordentligt.
Hon höll humöret uppe hela eftermiddagen trots att hon inte fick någon 20-min lur. Visst var hon trött när det var läggdags klockan sju och jag fick buffa henne en sväng, så kan det bli när man är övertrött men i morgon kommer det nog falla på plats alltihopa för då hamnar den långa luren lite senare i schemat. Det kommer passa damen alldeles väldigt bra tror jag.
Sigge fick också sin 20-min lur borttagen vid samma ålder och det funkade fint. Ingen av våra småttingar har behagat att ta några fem-minuters lurar så jag antar att de inte haft något behov av det. Emil har alltid gillat sina dagslurar medans Sigge och Mika sover som stockar hela natten lång och istället kan ha lite vingligare dagslurar. Sigge slutade dessutom att sova middag en vecka innan våran semester på Kanarieöarna, pust, han bara vägrade. Emil sov nog middagslur tills han var över tre år så även om de är lika i mångt och mycket så är de också väldigt olika.
Mika är nog den säkraste sovaren i det här huset.

När Emil börjar snacka halv sju på morgonen, vilket händer då och då, och han får med sig Sigge som också kan hålla låda när andan faller på då sover hon vidare tills vi väcker klockan sjul. Inte bryr hon sig det minsta om brödernas tjatter, är det natt så sover man och då sover man gott.
I morse var Mika ledsen så jag kasta mig in till barnen och upptäckte att hon låg i fotändan av sängen utan täcke. Kastade på hennet täcket och hoppade tillbaka i min egen säng, tänkte sova många timmar till. Nu var fallet så att klockan var kvart i sju så femton ynka minuter fick jag sova innan det var dags att väcka barnen, Mika sov då väldigt gott i fotändan under sitt täcke.

:thumbsup:
Livet går så fort framåt när man har småttingar i huset. Emil har sovit över hos sin bästa vän T vilket gick jättebra, de hade haft så roligt så nu vill de bara sova över hos varandra hela tiden eller flytta till varandra.
Mika Pika Hallonfika, som är hennes smeknamn

, står nu på knä mot allt möjligt och omöjligt här hemma. Hon gillar att komma upp lite och se världen från ett annat perspektiv. Även hon försöker stödja sig mot våra hundar men de är ju sällan stillastående tillräckligt länge för att hon ska bli nöjd. Både Emil och Sigge har använt hundarna som stöd när de börjat resa sig till stående, inte så lyckat faktiskt.
För övrigt kan man väl säga att Mika är ett matvrak även om hon inte kommer upp i Sigges portioner. Jag läste Sigges röda tråd och där stod att han, när han var lika gammal som Mika är nu, först åt 2 dl välling klockan sju för att klockan åtta äta en portion gröt och en burk fruktpuré till frukost, sen lunch och så mellis-gröt, kvällsmat och en nattslurk med 2 dl välling. Ja jösses vad han åt den killen. Mika äter kanske 140 ml välling klockan sju och så en portion gröt klockan åtta, sen lunch, en eller två portioner gröt till mellins, kvällsmat och så en liten skvätt välling till nattslurk, det brukar vara rätt fullt i magen vid den här tiden på dygnet så det är sällan det går ner mer än 100 ml. Tycker att hon är lång men inte särskilt tjock, lång och smal kan man väl säga och så otroligt söt. Hon är så söt så man nästan dör

och så måste man bara pussa på henne hela tiden och då tjuter hon av skratt. Ja hon är härlig, liksom hennes bröder är.
Nu sover alla barnen gott tillsamman i sitt rum, hundarna är rastade, FatherA har tapetserat halva vårt nya sovrum och jag sitter i soffan och roar mig på forumet. Kan ha det bättre?
Kram Susan