Hej Pepparkakan!
Räknar jag rätt om jag tror att Lillfis är 4,5 mån nu?
Går ni fortfarande enl det sista schemat du skrev?
Pepparkakan skrev:
Schema:
0700 godmorgon och MAT
0830-10 SOVA
10-12 vaken ( mat 10.30)
12-14.30 sova
14.30 MAT
16.30-1715 SOVA
20.00 GODNATT
För det innehåller ju lite väl mycket sömn.

Vid 5-6 mån brukar 15h per dygn vara mer lagom.
Sedan är det ju faktiskt helt enkelt en fråga om att bestämma sig. Att vänta på att han ska äta mer på dagen är oftast ingen vinnande strategi, för det finns ju inget skäl för honom att äta mer på dagen när han är van att fylla på förråden under natten, eller hur?

Din uppgift är alltså att med en Attityd som heter duga förklara för honom att nu råder ny ordning:
på natten sover man. Äter gör man på dagen.
Eftersom ni är där ni är nu med nattsudd, vagnande och nattlig aptit kan det bli en tuff första natt med många frågor och ett hungrigt barn. Tyvärr.

Men jag törs lova att både smakisar och flaska plötsligt kommer att gå hem sedan, när han har greppat det där med att det är på dan man äter.
Några tips:

Läs på om SHN-kuren! Inte så att ni behöver kura i stor stil, men då får ni en bra förståelse både för vart ni vill komma, hur ni tar er dit och vilka verktyg ni kan använda.

Läs min tråd om du vill; jag har varit i nattätarträsket big time:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147 Men vi tog oss ju upp till slut och Bebbo blev en Säker Sovare kring 6 mån. Kan kännas uppmuntrande att läsa om.

Och så känner du dig mindre ensam.

Flaskan funkar oftast bättre i handen på nån annan än den som har brösten, så om du vill kämpa på med flaskan är det värt att själv gå ut med Storfis och låta pappa och lillfis själva ta den diskussionen.

Smakisar - medan Storasyster var en sån där som åt allt enl principen Mat är gott! var Bebbo en mer kritisk ätare och vi fick prova oss fram en del. Banan, och annan frukt och köpegröt (Hipps bättre än Sempers, dock!

), gick ned så där, och det tog ett tag innan jag upptäckte att hemmagjort potatismos var grejen. Potatis-palsternacka, potatis-broccoli, potatis-morot-kronärtskocka, sötpotatis-selleri etc. Allt potatismos var gott potatismos, tyckte Bebbo.

(Fast nu är han stor och äter allt.

Även frukt.)

Så en lämplig strategi är kanske att ta ett par dagar - varför inte t ex fram till nästa helg - då ni läser på (ev jobbar med Storebrors tidiga morgnar? Mörkläggning?), kämpar vidare med smakisarna och laddar till max. Och sedan tar ni helt enkelt bort nattmålet.
Vad tror du?