Lillfis är här-SM från start-lite hjälp tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pepparkakan! :D

Räknar jag rätt om jag tror att Lillfis är 4,5 mån nu?

Går ni fortfarande enl det sista schemat du skrev?
Pepparkakan skrev: Schema:

0700 godmorgon och MAT

0830-10 SOVA

10-12 vaken ( mat 10.30)

12-14.30 sova

14.30 MAT

16.30-1715 SOVA

20.00 GODNATT
För det innehåller ju lite väl mycket sömn. :wink: Vid 5-6 mån brukar 15h per dygn vara mer lagom.

Sedan är det ju faktiskt helt enkelt en fråga om att bestämma sig. Att vänta på att han ska äta mer på dagen är oftast ingen vinnande strategi, för det finns ju inget skäl för honom att äta mer på dagen när han är van att fylla på förråden under natten, eller hur? :roll: Din uppgift är alltså att med en Attityd som heter duga förklara för honom att nu råder ny ordning: på natten sover man. Äter gör man på dagen.

Eftersom ni är där ni är nu med nattsudd, vagnande och nattlig aptit kan det bli en tuff första natt med många frågor och ett hungrigt barn. Tyvärr. :cry: Men jag törs lova att både smakisar och flaska plötsligt kommer att gå hem sedan, när han har greppat det där med att det är på dan man äter.

Några tips:
:idea: Läs på om SHN-kuren! Inte så att ni behöver kura i stor stil, men då får ni en bra förståelse både för vart ni vill komma, hur ni tar er dit och vilka verktyg ni kan använda.
:idea: Läs min tråd om du vill; jag har varit i nattätarträsket big time: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147 Men vi tog oss ju upp till slut och Bebbo blev en Säker Sovare kring 6 mån. Kan kännas uppmuntrande att läsa om. :wink: Och så känner du dig mindre ensam.
:idea: Flaskan funkar oftast bättre i handen på nån annan än den som har brösten, så om du vill kämpa på med flaskan är det värt att själv gå ut med Storfis och låta pappa och lillfis själva ta den diskussionen.
:idea: Smakisar - medan Storasyster var en sån där som åt allt enl principen Mat är gott! var Bebbo en mer kritisk ätare och vi fick prova oss fram en del. Banan, och annan frukt och köpegröt (Hipps bättre än Sempers, dock! :D), gick ned så där, och det tog ett tag innan jag upptäckte att hemmagjort potatismos var grejen. Potatis-palsternacka, potatis-broccoli, potatis-morot-kronärtskocka, sötpotatis-selleri etc. Allt potatismos var gott potatismos, tyckte Bebbo. :shock: (Fast nu är han stor och äter allt. :wink: Även frukt.)
:idea: Så en lämplig strategi är kanske att ta ett par dagar - varför inte t ex fram till nästa helg - då ni läser på (ev jobbar med Storebrors tidiga morgnar? Mörkläggning?), kämpar vidare med smakisarna och laddar till max. Och sedan tar ni helt enkelt bort nattmålet.

Vad tror du? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

PS: Jag tyckte aldrig riktigt att det kändes helt bra med ett nattmål - det kändes som: ifall du vaknar kl2 så vagnar jag, ifall du vaknar kl 3 så vagnar jag också, men ifall du vaknar kl 4 så får du mat. :? Att jag ställde klockan och förekom honom hjälpte inte mycket, han fortsatte vakna för att kolla läget i alla fall. Det är också ett skäl till att jag tycker att ni ska göra er av med nattmålet - han är tillräckligt stor för att sova hela natten utan mat nu, och det är helt enkelt mera logiskt att på natten sover man, full stop, än att försöka säga: på natten sover man - eh, ja, utom kl 4 då förstås! :D

För som Nancy skrev till mig då det begav sig: Sonen kan ju inte klockan än! :lol:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Chokladkaninen: TACK!
Har verkligen laddat hela veckan. best mig för att nu i helgen skall nattmål bort.

Men jag börjar svikta :oops:

Det går så otroligt trögt med smakisar. ett steg fram och minst 3 tillbaks. tragglar på med gröt till kvällen, testat både när han varit jättehugrig ( naturligtvis inte från början) och när han ammat ett bröst. gapar snällt, liksom lapar i sig men sväljer knappt, iallafall tar det lååång tid. Vill ju inte stressa detta. Flaskan är bara negativt=massor med skrik.

ja ja detta får ju ta den tid det tar naturligtvis, han är 4 mån och 12 dagar idag.

Nattmålet måste väl bort, kanske blir lite mer intresserad av mat då??

känner mig så osäker.

med storfis gick allt på en vecka bara. Nu har jag hållit på i 3 .

råd?
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vissa behöver mer tid på sig, andra mindre. Vissa är skeptiker, andra ÄLSKAR mat från första stund. Kör en sak i taget, tex gröt, och inget annat tills tekniken kommit i ordning. När han sedan accepterar EN sak så erbjud en sak till. Men skeptiker får man vara lite enformigare helt enkelt. Du kommer att märka när han "öppnar sitt smakfönster" och tycker att det är cool med lite nya fräscha smaker, i allaflall om du småtestar något lite ibland. Men behåll samma "bas" tills dess.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och du... gå inte i den så väl kända "stör inte syskonet-fällan".
:!: Jag tror att det är grunden till många småsyskons dåliga nattsömn faktiskt. Man är där på minsta pip för att inte ha två vakna barn. Bättre då att lära storasyskonet att det är lite livat på nätterna och att de lugnt kan somna om, för det gör de, om de bara vet att nån annan har koll. Då kan slipper de dessutom vakna. (Det är för övrigt ett känt fenomen också bland den halva i föräldraparet som inte tar nätter) :wink:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Nattmål bort pass ETT:

För ovanlighetes skull började lilleman knorra redan vid 00.10 ( läs föreg inlägg om ATT nattmål bara, kakn liksom bli lite hur som då tydligen) Knorrandet höll i sig till 02 ca då Han efetr vagning, backning x tusen somnade i 1,5 h ( jag i en) knorrade sedan från 0330 till 0650, tystnade lätt med vagning,backning mm men det höll bara i max 20 min sedan igång igen. Inget riktigt skrik dock.

Trött mamma MEN INGEN MAT PÅ NATTEN DÅ SOVER MAN.

Skall vara betydligt tuffare denna natt....nu får han redan mer själv tänker jag som kanske bara stör . Han var ju nog aldrig riktigt vaken. JAg förekom lite för mycket kan man säga.

Rapport från pass 2 följer i morgon.
chokladkaninen

Bra jobbat! :D

:thumbsup: =D> :sleep:

Följer processen med spänning! :wink: O:)
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

rapport pass 2:
Mål=egen säng hela natten, reda ut smågnöl själv, givetvis INGEN MAT!

Sov från 19.10-0120 , lite små knorr, lite lite som eskalerar, lite buffnin, typ 3 ggr+ ramsa, somnar om.

storknorr och gråt ( ingen panik dock ) vid 0320, buffning i stor stil. Somnar OM!!??? ( mamma kan)

Sover gott till 05 ca lite gnöl som eksalerar, buffning en kort stund, somnar om

Vaknar 0630, ligger och snackar, påminns om att det är natt, tystnar men somnar icke

GODMOTGON 07!!

Kolla va! COOLT :wink:

(storebror extremt mörkrädd plötsligt, jätterädd för TROLL, vaknar och skriker i panik vis 00. :( .
chokladkaninen

:thumbsup:

Bra jobbat! :D

(När Storasyster här får mardrömmar är det ofta kisseriet som spökar, har vi märkt. :idea: Så att sätta henne på pottan funkar jämt. :D)
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Rapport pass tre

Godnatt 1910

01 gnäller lite, knappt märkbart, somnar själv.

0230 Vaknar till, gråter, buffas i 2 min, somnar

0545 Vaknar, glad ligger och snackar (':)'), påminns betsämt men snällt att det fortfarande är natt men vägrar somna om. Blir ledsen 0645. Buffas lugn SEDAN GODMORGON i stor stil.

Jajamen, då var det väl mer eller mindre klart då :wink:

Nu brottas vo förmodligen med tidiga morgnar, precis som med storebror. Men jag skall inte måla fan på väggen. Lilleman löser väl detta själv också kan tänkas!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Peppar :heart:!! Snart är ni ju också ute på andra sidan.
Vad roligt att höra, vad glad jag blir för er :D

Kram!!
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ja kära kaka, inte trodde vi väl det för 5 mån sedan va? Vilka ladys vi är.

Summa summarun ( nä jag tar inte ut ngt i förskott, men här äts minsann inte på natten mer :wink: )

Väntade med skräckblandad förtjusning på nr 2. Gravt illamående 20 v och kunde liksom aldrig slappna av...är väl inte meningen heller egentligen när man har en aktiv 2,5 underbaring.
Ut kom han då, lilleman , tillslut. Inget buller och bång här inte. Låååång latensfas . MAT ;MAT MAT MAT memn jag hade ingen , ffa inte efter en hel dags amning och trötta bröst. Lilleman skrek, som ingen skrikigt förr, jag blev rädd. Är han sjuk? Inte då :) När jag väl fick vila, sova så kom ju mjölken och världens goaste bebis landade efter inte alls många dagar.

SM klistrat framför ögonen, lite väl hårt i början. Glömde liksom bort det där med mat mat mat några dagar, för ska det sovas 2,5 h så ska det minsann. Men vad sysslade jag med:?: Han skall ju MAT! Sova gör man SEN.

Fick lite påfyllning med NAN nattetid och kvällen så mors bröst kunde fyllas ordentligt, vilket de också gjorde. Och SE efter 2 mån , precis som AW så klokt skriver, funkade amningen perfekt. Ingen flaska mer. Han ville inte -jag ville, jag fick ge mig och det var OK.

Dagarna satt som en smäck. Lades att sova själv och redde detta så bra så bra.Och som så någon annan klokt sa -få ordning på dagarna så funnkar nätterna! Just det nätterna funkade, och nu äts det minsann inte mer, med en inte alls speciellt väldigt missnöjd SM-grabb.

Han lär mig att inte ha så bråttom, för bråttom hade jag ju. Detta måste funka, shema, mat sovpass-ja allt, minsann om jag skall kunna ta hand om två små samtidigt. Skynda långsamt mamma/or. Schemat kommer, ha inte bråttom, backa ett steg, två steg ja ibland tre och sedan är det plötsligt 4 steg fram :D

Nu har jag inte bråttom längre, stannar upp och njuter

:heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Pepparkakan skrev: Nu har jag inte bråttom längre, stannar upp och njuter

:heart:
Vilken resa ni gjort och vilka kloka tankar! TACK för att du delar med dig :heart:! NJUT!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ja så satt näterna då. Lilleman vaknar väl ibland under vargtimmen och jollrar så nöjd, men påminns snabbt av sin ömma moder och somnar om så sött.

Han är ju en liten tröttis men NU är det dags att ändra schema och spika 45-2-45-12 Kanske tom 45-2-20-12 om han klarar det. Middagssömnen börjar strula rejält, även om han är jäääte trött. GÄÄÄSP ;)

Utvecklingen tar verkligen stormsteg . För en v sedan kunde jag knappt ha honom i barnstolen (storebror satt bra i den från 4 mån). Nu sitter han jättebra i den. dessutom reser han sig upp och gungar på alla fyra i sängen och vagnen!!!
Varför detta måste tränas på speciellt innan sovdags, helst i sömnen :wink: är ett mysterium då han inte gör annat än ligger på mage på dagarna.

Nöjd, belåten, tillfreds. Glad som en speleman.

Heja magläge.

Storebrors extrema mörkrädsla och rädsla för troll börjar lunga sig. Har uppfattningen om att det var/är en reaktion på att jag är upptagen men matning/blöjbyte mm emellanåt som givetvis storebror hjälper till med. Det går ju liksom inte utan honom :)

Underbar familj. Underbara små liv. Fantastiska funderingar från en 3:åring där plocka blåbär i trädgården är höjdpunkten för dagen. Ett mycket märkligt intresse för lukter finns, speciellt sopor och avgaser :lol:

sommaren dröjer sig kvar. :)
Elle

Inlägg av Elle »

Det låter underbart! NJUT av varandra :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"