"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Vad roligt att det går så bra för er. vad du har varit duktig =D>

För många tar den mycket längre än en vecka innan allt sitter perfekt, ja för de flesta skulle jag vilja påstå :roll: :wink: Kom ihåg att SHN är en process och ingen mirakelkur. Och toka inte är du trög utan bara nogrann och vill att allt ska bli så bra som möjligt och det är väl bra? :wink:

Ska se om jag kan hjälpa dig med att reda ut de sista frågetecknen :roll:
Problemet om han vaknar för tidigt är att han skriker och lyssnar då inte på någon ramsa. Vet inte om jag har problem att få den att ta. Han kan bli tyst på den och somna om han snyftar eller har lugnat sig lite och gråter, men när han skriker så funkar den inte!
När de är arga och förbannade så når ingen ramsa fram. Avvakta lite tills gråten går ner så ska du se att han tar emot ramsan och kan somna om. Min Tore om han vaknar under luren låter jag bara vara. Han blir bara mer förbannad o jag ramsar. Efter ett par minuter brukar han somna om, men det är han det. Alla barn är olika :wink:
Är också så att när han vaknar i vagnen så skriker han oavsett hur insomning gått till. Igår tex var han glad och uttryckte inget missnöje innan han somnade. Vaknade ändå rejält skrikande/gråtande. När han vaknar inne på första luren är han oftast nöjd och jollrar.
Min spontana fråga är om han sover på mage eller rygg i vagnen?
Han sover alltså i princip den tid han ska.
Förslag på vad som kan vara fel? Eller han kankse helt enkelt har en övergående period när han är gnällig då?!

jag tycker att schemat ser bra ut och att han får de sovtimmar han behöver. Men under vissa perioder så upplever jag att de kan behöva lite extra sovtid tex. om de är inne i något utvecklingsteg så som ålning eller krypning. Du kan ju oröva med att lägga inom marginalkvarten, fast då kanske han vaknar tidigare på långluren. Eller så låter det vara som det är och roar honom lite extra sista 30 min. Kanske att du äter lunch och låter honom sitta och plocka med lite plockmat, brukar vara uppskattat hos oss :wink:

Hoppas det här kan hjälpa dig :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan! :D

Till Tutan vill jag säga, kul att du har en lika gammal Rasmus. Visst är de för goa? :heart: Lycka till ni med!!

Sen är det ju så har jag märkt, att man kämpar och kämpar och det verkar stört omöjligt. Så funkar det och man blir jätteglad, sen funkar det inte igen!!! Men så, helt plötsligt så funkar det kanonbra :!: :D
Så jag är helt övertygad om att våra sista fnurror kommer att lösa sig.
ilindstrom skrev:
När de är arga och förbannade så når ingen ramsa fram. Avvakta lite tills gråten går ner så ska du se att han tar emot ramsan och kan somna om. Min Tore om han vaknar under luren låter jag bara vara. Han blir bara mer förbannad o jag ramsar.
Vi får prova oss fram. Jag har avvaktat, men han brukar inte lugna ner sig.
ilindstrom skrev:Min spontana fråga är om han sover på mage eller rygg i vagnen?
Alltid mage.
Han kanske tycker det är trist och trångt. Påbylsad med kläder och ser inget. Vad vet jag.
På sista tiden har han börjat ta tag i sufletten och titta ut när han sover i vagnen inne. Så den luren får jag nog ändra till att sova ute eller i sängen. Han kan ju inte slappna av då.

ilindstrom skrev:Men under vissa perioder så upplever jag att de kan behöva lite extra sovtid tex. om de är inne i något utvecklingsteg så som ålning eller krypning. Du kan ju oröva med att lägga inom marginalkvarten, fast då kanske han vaknar tidigare på långluren. Eller så låter det vara som det är och roar honom lite extra sista 30 min. Kanske att du äter lunch och låter honom sitta och plocka med lite plockmat, brukar vara uppskattat hos oss

Ja, visst märker jag att han är trött. Har funderat att lägga tidigare. Försöker roa sista 30 minuter men inget är kul. Kankse provar lägga lite tidigare.

Återigen tack ilindstrom för dina svar och ditt tålamod.

Kram :heart:

Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sen är det ju så har jag märkt, att man kämpar och kämpar och det verkar stört omöjligt. Så funkar det och man blir jätteglad, sen funkar det inte igen!!! Men så, helt plötsligt så funkar det kanonbra
Precis så är det. Det är en process som du och sonen skapar och som kommer leda fram till en helt underbar tillvaro för er alla :-({|= =D>

Amen :heart:
Ida

www.sovgott.net
woxis

vändningar

Inlägg av woxis »

Hej! :D

Det är nu snart två månader sedan vi kurade och har knappt fått till någon hel natt. Nätterna var bäst i början men med för tidiga uppvak. Det blev bättre när vi mörklade ordentligt (och pangramsa), men sen började Rasmus att vända sig till rygg när han sov.

Jag har läst massor om detta och det verkar som att det för de flesta löser sig på 1-2 veckor. Men vi har hållit på mycket längre än så. Tycker att vi gör allt rätt, men ingen förändring. :?

När han vaknar på rygg gråter han och vi har därför gått in och vänt honom, inget mer. Han blir då tyst och somnar om (den senaste tiden har det även hänt att han kan ligga och jollra i uppemot en timme efter att han vänts).
Uppvak/vändningar har hänt några ggr per natt. Sedan en par veckor har vi börjat titta till honom när/om vi vaknar på natten och han ligger ALLTID på rygg. Vi har då börjat vända honom till mage när han sover och när vi gör detta så vaknar han mer sällan och gråter på rygg. Ibland inga uppvak under natten (om vi vänder honom sovande ca 2-3 ggr) däremot för tidiga morgnar.
Vaknar nästan alltid innan klockan ringer kl 7.00. Allt mellan en timme för tidigt eller strax innan klockan ringer. Är då oftast sur eftersom han nu ligger på rygg igen. Jag har försökt låta honom vara på morgonen men han bara surar hela tiden. Har vid en par tillfällen vänt honom även på morgonen och då jollrar han och är tyst långa stunder.
Lite svårt hur jag ska hantera morgnarna. Innan han började med vändningarna fick han en pangramsa om han vaknade tidigt och låg då och jollrade eller somnade om.
:?: Vet inte nu om jag ska ge en pangramsa, vända honom, göra båda sakerna och i så fall vilken ordning eller göra ingenting. Har ju försökt åtskilliga morgnar att låta honom vara för att han kanske ska vända sig själv till slut, men det blir bara ledset.

Han kan vända sig, gör det hela dagarna, men har aldrig gjort det när han ska sova. :roll: Vet inte om han inte kopplar att han tycker det är obekvämt och ska vända. På dagarna vänder han ju sig för att han ser nåt intressant eller vill ha en leksak eller så.
Han har somnat på rygg, men det har då tagit längre tid och varit gnälligare. Däremot har han aldrig somnat om på rygg.

:?: Så hur går vi vidare? Eller är det bara att gilla läget 8) och hoppas att det går över så småningom?

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Jag tror att er lilla kille just nu är inne i åttamånadersångesten. det finns ett jättebra kapitel i barnaboken där Anna Wahlgren verkligen beskriver hur det kan vara. Läs där så tror jag att du får en aha-upplevelse. Det här kan hålla i sig runt en månad och då behöver ofta den ömma små mer svar eftersom det ställs flera frågor.
:wink:

Just vändningscirkusen brukar inte hålla i sig så många veckor. Det jag brukar göra är att gå in snabbt vänta och gå ut oftast tom. utan ramsa. Snart kommer han sluta att vända sig för det är ju skönast att sova på mage :wink:

På morgonen är det ju lite knepigare. Men jag personligen brukar vända även då när jag verkligen hör att de ropar på hjälp. Andra bjuder endast på en vändning per uppvak och en pangramsa. Gör det som är bäst för er.

Men som sagt tror jag att det mest handlar om åttamånadersångesten. Vad tror du? :roll:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

ilindstrom skrev:Men som sagt tror jag att det mest handlar om åttamånadersångesten. Vad tror du?
Åttamånadersångest, jag vet inte. :? Jag läst i boken och tyckte inte jag kände igen något direkt. Dessutom har det varit ungefär lika sedan han var 7 månader.
Jag läser lite mer här på forumet om det.

:D Annars har det ju hänt mycket nu med honom, han håller på få två tänder, har börjat åla, "pratar" mer och mer och är sedan två veckor hemma med pappa.
Och han har fått en riktig egen vilja, kan bli verkligt arg :evil: när han inte får som han vill.
ilindstrom skrev: Det jag brukar göra är att gå in snabbt vänta och gå ut oftast tom. utan ramsa.
Så gör vi.
ilindstrom skrev: Andra bjuder endast på en vändning per uppvak och en pangramsa.
Vända en gång per uppvak är inga problem eftersom han inte vänder sig när han är vaken. Har han vaknat och vi vänt tillbaka till mage ligger han kvar på mage tills han somnar (om det inte är väldigt oroligt kring honom när han ska sova). Det är när han sover han först hamnar på sida och sedan rygg.

Men då fortsätter vi som vi gjort och hoppas att det löser sig så småningom. [-o<
Tycker det funkar bra att vända honom sovande i förebyggande syfte då det förhindrar uppvak. Jag inbillar mig i allafall att det kanske kan få honom att så småningom sluta vakna/vända sig tillbaka själv.

Och det heter ju sova :sleep: hela natten så nån gång ska väl även vi komma dit.

/Anna :heart:
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida

www.sovgott.net
woxis

schemaändring

Inlägg av woxis »

Nu var det ett tag sedan, men det är väl så när allt bara flyter på 8) vilket det gjort ett tag nu.

Nu inför Rasmus ett årsdag funderar jag lite på nya tider.
Scemat har hittills sett ut enligt följande:
Natt 19-07
Ca 07.15 välling
ca 08.00-08.30 macka när vi äter frukost
9.30-10.15 sova
11.00 lunch
13.00-14.30 sova
14.45 gröt
17.00 middag
18.30 välling

Första luren sover han som en stock :sleep: och vi får alltid väcka. Andra luren har strulat mer och sista tiden har han vaknat efter en halvtimme och varit klarvaken.

En tanke jag haft är att ha en lur mellan 12-13.30. Mattiderna kan då hållas som de är. Frågan är om det blir för stor omställning att hålla sig vaken till 12, han är ganska trött och gnuggar ögonen före första luren. En annan tanke att kanske skjuta fram första luren till 10 och låta den vara 1,5 timme och skjuta på lunchen till 12. Låta långluren bli en 20 minutare istället, kanske klockan 14. :roll:

:?: Finns det några tankar och råd kring detta från någon mer erfaren här på forumet.
Tacksam för alla synpunkter. :heart:
Hälsningar Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Det jag skulle ha gjort är att kort första luren till 20 min, och behålls schemat i övrigt. Jag tror att det skulle göra susen för långluren, och om ett par månader när han verkar redo för 1 lur per dag så skulle jag ökat på långluren till 2 h under en övergångs period, förslagsvis mellan 12-14. Jag tror min gosse sov 2 h mitt på dagen under ca 3-4 veckor innan han signalerad för mycket sömn.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

Förästen vad kul att höra av er! :lol: :wink: :lol:
woxis

Inlägg av woxis »

Tack Duggan för snabbt svar.
duggan skrev: Det jag skulle ha gjort är att kort första luren till 20 min, och behålls schemat i övrigt.
Visst har jag tänkt på det, det är väl det vanligaste. Anledningen till att jag tvekat är att Rasmus sovit så bra första luren att jag tyckt det varit synd att väcka efter 20 minuter. Och att andra luren funkat mindre bra. Men det är ju det smidigaste, och blir mindre omställning när det är dags att ta bort en lur.
Provar nog det ändå. Dina råd brukar vara bra. :heart:

:roll: Kanske kan det spela in att jag tjurat på att ha långluren ute i vagn. Sedan han var ca 8 månader har inte det funkat lika bra. Sittvagnen är, trots fullt liggläge, inte helt plan. Blir lite trångt oxå för en så stor kille (1 år).
Förmiddagsluren sover han i sin säng.

Hälsningar Anna :heart:
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror att det kan vara dags att lägga långluren i sängen, om du vill ha en lur ute kanske kortluren är att fördra, men det är ju ingen som säger att han inte kan sova långlur i vagnen om ni är ute på språng, det brukar min gosse göra och han blir snart 2 år :lol:

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Vi provar med långluren ute några dagar med nya schemat och funkar det inte blir det inne. :)
Vi har legat ute med husvagn mycket i sommar och då hade vi båda lurarna ute eftersom det blir för varmt i vagnen på dagarna. Ville därför behålla uteluren över sommaren.Men nu är vi färdiga med husvagnen för i år och nästan ett helt år till nästa gång.
Och utevistelse blir det ändå om dagarna i vaket tillstånd eftersom han
numera kräver det.

Hälsningar Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Absolut kan du lägga långluren i sängen precis som Duggan skriver. Men själv tycker jag att det är super att barnen sover ute. Jag har löst det så att jag ha en gammal tvillingvagn från 90-talet som man fäller hela ryggen på. Blir som en stor säng och kostade ett par hundra på blocket. Det har gjort att mina barn sovit ute tills de inte sover middag längre. Kanske något för er?

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Vi får se hur det går med nytt schema, funkar utesovningen ändå inte är det helt klart en bra idé ilinstrom hade om vagnen om man får tag i en sådan. :roll:

För tillfället spelar det inte mig å stor roll om han sover inne. Men på sommaren ute i husvagnen är det bra om han fixar sova i barnvagn. Och när det blir dags för dagis har ju många den ute i vagn. Så förslaget var helt klart intressant. Tackar så mkt. :heart:

Hälsningar Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"