SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu är ni allt nyyyyfniiikna va? ;)

Rapport från natten kommer här!

18.55 Nattar Junior med ett gott skratt före. (Pappa säger gonatt och vinkar hejdå.) Junior ligger tyst och pillar med täcket å vrider sig i nästan en halvtimme! Somnar sedan. Jag går in efter 10 min och flyttar ner honom i sängen och lägger täcket tillrätta för att undvika att han trasslar in sig under natten.
04.32 Vaken och låter "auauauau" (nästan glad, iaf inte lessen eller arg) max en halv minut med en tyst paus emellan. Jag avvaktar och sedan är det tyst igen.
06.20 Hör jag ett litet "öh".
06.36 Samma sak igen. Jag ligger fortfarande kvar i min säng i rummet bredvid och lyssnar.
06.50 Kräks ena hunden i rummet utanför så jag går upp och gör lite husljud medelst kräktorkning.
06.55 Hör jag hur Junior ligger och pratar, glad.
07.00 Går jag och Pappa tillsammans in och säger glatt gomorron till Junior som ligger vaken med sina stooora blå ögon och ett pillimariskt leende. Det är så att man smälter... :heart: (Det var samma sak igår morse då han tittade bort och gosade in huvudet i snutten och flinade när jag sa glatt gomorron. Bara för att titta upp igen med ett nytt flin.)

Idag har han ätit bra, varit ute mycket (skööönt väder och vi har fixat i trädgårn). Lurarna har gått såhär:
Fmluren - Läggs, gapar 5 min, får bekräftelse när han tystnar varpå han börjar igen. Jag tystnar och ger ny bekräftelse när han är tyst igen. Somnar sen och väcks efter 45 min, trött!
Långluren - Läggs och får några buff som markering då han ligger och sparkar och gapar. Tystnar direkt efter några bufftag. Tyst när jag går, börjar gapa efter att jag gått ut, gapar tjurigt nån minut och är sedan tyst. Får bekräftelse. Ligger och pratar lite. Bekräftelse igen när han är helt tyst. Sover 2 timmar och väcks, trött!
Emluren - Läggs tyst, får bekräftelse direkt, stönar några gånger och somnar sedan.

Tjohoo! \:D/ Nu ska vi trycka i honom lite gröt här i eftermiddag och sen en nattmacka till kvällen!

Har en fråga! Det händer ibland på eftermiddagsluren att han vaknar innan han ska och då med ett skrik. Det är ingen idé att få honom att somna om då och jag vill såklart inte ta upp honom när han låter. Brukar avvakta utanför och när han är tyst nåra sekunder stormar jag in och låtsas som att jag bestämt att NU är det dags att gå upp. Är det OK så?

Återigen! TACK för att Ni finns här på forumet! Kram på er!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, MEN DU!!!! Vilken attityd!! :shock: :lol: =D> \:D/ :thumbsup:

Ni har ju kört natten över all förväntan, detta trodde jag inte. Du har verkligen lärt dig att "Lyssna" tricket som är svårast och därmed också bestämt svar på frågorna. DU har jobbat HELT strålande!!! Massa pris och beröm!!! :heart: :sleep:

Ang. sista luren tycker jag att du gör helt rätt. Tor kan också göra så där, men i vårt fall har jag sett det som frågan, är det dags än och han har lugnat sig på ramsan och husljud. Om nu detta inte har funkat i ert fall så fortsätt göra som ni gör! KANON!!!

Grattis till natten och njut lite av vad ni ådstakommer också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Wow jag har alltså lyckats imponera på självaste TorsMamma. ;) Måste medge att jag är imponerad själv också. Det här är ju heeelt underbart! Jag är numera supertrött på kvällarna och mornarna. Precis som att min kropp ställt om sig och slappnar av för att jag får och kan sova.

Nätterna som följt efter att jag skrev sist har fungerat på samma sätt fast bättre. Inget skrik på nätterna alls. Däremot några tidiga uppvak där Junior legat och pratat (glad) för sig själv i upp till 40 min innan han somnat om. Alla mornar utom imorse har han legat vaken när vi kommit in för att väcka vid 7 men imorse stensov han. Igår kväll strulade det lite då han inte ville ha kvällsmat så vi fick truga med det ett tag och till slut så drack han 90 ml ersättning (Semper BabyPlus). (Jag hade inte ro att låta honom sova på tom mage.) Somnade sedan 19.20, stensov hela natten och väcktes 7. :D

De seanste dagarna har maten funkat bra och hållt sig på en stabil nivå. Förutom igår då han åt lite sämre. Men efter inatt så kan man ju med facit i hand säga att det inte spelat nån roll. Dagarna har varit lika så skillnad i aktivtet/stimulans/trötthet bör inte vara så stor.

Såhär äter han nu:
7 väcks
7.30 165 ml NAN2
10.30 potatis eller annan grönsakspuré med smör (äkta osaltat) + ca 100 ml NAN2
14 200 ml NAN2 blandat med risvälling
17 Semper banangröt 1 portion med smör
18.40 ca 90 ml nattmacka
19 gonatt

Pipmugg testade vi men den förstod han sig inte på riktigt. Verkar funka bäst att äta grönsakspuré på vanligt sätt med sked. Mums säger Junior! Gröten funkar också fast den är mera kladdig så det rinner ut en del igen. Tekniken börjar dock bli bättre!

Funderar bara på vätskeintaget. Han kissar betydligt mindre! Bör jag oroa mig över det?

Fick tips från BVC-sköterskan att ge Sempers ersättning istället för NAN, för att testa om han gillar den bättre. Frågan är om man behöver ha nån infasningstid eller om man kan byta rätt över? Om jag smakar själv så tycker jag att BabyPlus smakar mera grädde eller som fet mjölk medan NAN har en metallisk bismak.

En sista fråga. Hur är det med musik/radio/tv och olika åldrar på bebisarna. Är det OK att jag lyssnar på musik eller radio under lurarna?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig rapport! Pris och beröm! som en mycket klok kvinna brukar säga :wink:
LaQ skrev: Funderar bara på vätskeintaget. Han kissar betydligt mindre! Bör jag oroa mig över det?
Det blir ju mindre kiss i och med att han äter mer och mer fast föda men ni fyller ju på med vätska i och med ersättningen, så ingen fara!
LaQ skrev: Fick tips från BVC-sköterskan att ge Sempers ersättning istället för NAN, för att testa om han gillar den bättre. Frågan är om man behöver ha nån infasningstid eller om man kan byta rätt över?
Jag skulle byta rätt av, de har ju i stort sett samma innehåll. Däremot när man går över från ersättning till välling så har vi "fasat in" vällingen.
LaQ skrev: En sista fråga. Hur är det med musik/radio/tv och olika åldrar på bebisarna. Är det OK att jag lyssnar på musik eller radio under lurarna?
Det är bara bra att han vänjer sig vid ljud. Musik, radio, prat, tv etc är ju sådana ljud som finns i ett hem så fortsätt lyssna :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:
LaQ skrev: En sista fråga. Hur är det med musik/radio/tv och olika åldrar på bebisarna. Är det OK att jag lyssnar på musik eller radio under lurarna?
Det är bara bra att han vänjer sig vid ljud. Musik, radio, prat, tv etc är ju sådana ljud som finns i ett hem så fortsätt lyssna :D
Det står ju BB att man inte får ha på musik med sång för att det förvirrar bebisen. Så det var så jag tänkte om man kunde ha radio eller musik på som husljud. Under vakentiden? Under lurarna?

Vidare... Igår kväll somnade han 19.05 och jag väckte honom 07 imorse. Weeii! :D

Somnar i stort sett alltid helt tyst på kvällen medan på daglurarna kan han gapa 5-10 min ibland. Ibland somnar han tyst på dagarna också förstås. Kan man våga hoppas att lurarna kommer att funka bättre dagtid om vi kör på som vi gör?

Elle, vet du om det är nån skillnad i smak på BabyPlus tetra och pulver?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev: Det står ju BB att man inte får ha på musik med sång för att det förvirrar bebisen. Så det var så jag tänkte om man kunde ha radio eller musik på som husljud. Under vakentiden? Under lurarna? ?
Ja, vi har musik både med och utan sång på både under vakentid och lurar. Det hör till våra husljud. :D Däremot om man ska använda musik som ett verktyg för att få bort tidiga uppvak i vargtimmen så rekommenderas klassisk musik.
LaQ skrev: Vidare... Igår kväll somnade han 19.05 och jag väckte honom 07 imorse. Weeii! :D
\:D/ :sleep:
LaQ skrev: Somnar i stort sett alltid helt tyst på kvällen medan på daglurarna kan han gapa 5-10 min ibland. Ibland somnar han tyst på dagarna också förstås. Kan man våga hoppas att lurarna kommer att funka bättre dagtid om vi kör på som vi gör?
En del juveler pratar alltid av sig en stund innan de somnar, andra somnar BUMS! Tänk på hur du gör innan du somnar :wink: Huvudsaken är att han inte är ledsen, annars är det fullt tillåtet att låta en stund innan han somnar.
LaQ skrev: Elle, vet du om det är nån skillnad i smak på BabyPlus tetra och pulver?
Jag har fått för mig att tetran är mer "fylligare" smak, men det har jag inget vetenskapligt belägg för :wink:

LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:
LaQ skrev: Somnar i stort sett alltid helt tyst på kvällen medan på daglurarna kan han gapa 5-10 min ibland. Ibland somnar han tyst på dagarna också förstås. Kan man våga hoppas att lurarna kommer att funka bättre dagtid om vi kör på som vi gör?
En del juveler pratar alltid av sig en stund innan de somnar, andra somnar BUMS! Tänk på hur du gör innan du somnar :wink: Huvudsaken är att han inte är ledsen, annars är det fullt tillåtet att låta en stund innan han somnar.
Det är ju inget glatt prat som när han pratar och är glad annars utan det är mer ett surt gapande och ett väldigt sparkande med benen. Upplever inte att han skriker upp sig och blir sådär "kvällstrassel-lessen" så att han bara skriker och hyperventilerar. Svårt att förklara... :?
När han vaknar under lurarna är det ett mer klagande tjut på nåt vis, inte så intensivt utan ganska "långsamt" skrik. Han har pauser och tystnar själv och somnar om.

Har en matfråga! Har kört banangröt till 17-målet nu i nästan en vecka. I början hade han svårt med tekniken och den hala slemmiga gröten åkte mest ut igen. De senaste dagarna har han blivit ledsen efter några skedar. Jag har gett honom lite att dricka emellan och han har då kunnat äta lite till. Men han verkar lite som att han får kväljningar och inte gillar gröten. Testade Havre- och majsgröt idag och den var om möjligt ännu sämre. Inte ens med fruktpuré till ville han äta den. Nu tänkte jag skippa gröt nåra dar för att se om det går bättre med grönsakspurén det målet. Han har ätit grönsakspuré till lunch och den gillar han verkligen! Bra teknik har han också och får i sig det mesta utan söl. Drygt en halv liten burk.

Han har inte velat ha nattmackan de senaste kvällarna heller men det har gått att truga i honom mellan 80-110 ml BabyPlus istället. Han har ju sovit gott ändå, minst sagt.

Hmm... lite matvargar för porten här. Råd någon?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

LaQ skrev: Det är ju inget glatt prat som när han pratar och är glad annars utan det är mer ett surt gapande och ett väldigt sparkande med benen. Upplever inte att han skriker upp sig och blir sådär "kvällstrassel-lessen" så att han bara skriker och hyperventilerar. Svårt att förklara... :?
När han vaknar under lurarna är det ett mer klagande tjut på nåt vis, inte så intensivt utan ganska "långsamt" skrik. Han har pauser och tystnar själv och somnar om.
Ja, men det är fullt tillåtet :wink: Han är väl SUR/förbannad över att han inte KAN somna fast han VILL :evil: Så låt honom reda ut detta själv och sysselsätt dig med annat så att överkoncentrationen på sonen minskar.

SCHAS ALLA MATVARGAR :evil: Det tar ett tag innan juvelerna får korn på tekniken så ha tålamod. Kanske havregrynsgröt tilltalar sonen mer? Du kan mixa grynen lite innan du kokar gröten så blir det lenare konsistens.

LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:SCHAS ALLA MATVARGAR :evil: Det tar ett tag innan juvelerna får korn på tekniken så ha tålamod. Kanske havregrynsgröt tilltalar sonen mer? Du kan mixa grynen lite innan du kokar gröten så blir det lenare konsistens.:heart: Elle
Vi har testat oss fram lite med hemmagjord havregrynsgröt och nu Nestlés Mild Havregröt. Tekniken har han fått till helt klart men kanske inte viljan och aptiten alla gånger. Det målet (17) är det som han ätit sämst förut innan vi började med puré och gröt. Så det kanske är så att han helt enkelt inte vill äta så mycket just då. :roll: Borde man lägga om målen på nåt vis? Funderar... Tips emottages tacksamt!

Sen en fråga om eftermiddagsluren. När vi minskar den till 20 min nu vid 4½ månad. Är det OK om han sover den på rygg i sittvagnen under promenad? Alla andra lurar sover han i liggvagnen på mage i stillastående vagn. Natt i spjälisen.
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Angående matintaget så stirra er inte blinda vid intaget vid ett enskilt mål utan det är den sammanlagda intaget under ett dygn som spelar roll. Det ni kan göra är att se till att det är MINST 3 tim, helst 3,5-4 tim, mellan målen så aptiten hinner komma. Sedan fylla dagarna med MASSOR av utevistelse, social delaktighet och proppa i så mycket mat det går ner under varje mål.

Javisst kan han sova sin em-lur i rygg på vagnen. Nemas problemas :wink: Häng för en luftgenomsläpplig filt för sufletten så alla synintryck stängs ute.

LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle skrev:Angående matintaget så stirra er inte blinda vid intaget vid ett enskilt mål utan det är den sammanlagda intaget under ett dygn som spelar roll. Det ni kan göra är att se till att det är MINST 3 tim, helst 3,5-4 tim, mellan målen så aptiten hinner komma. Sedan fylla dagarna med MASSOR av utevistelse, social delaktighet och proppa i så mycket mat det går ner under varje mål.
Eftersom natten är 12 timmar så är det inte så lätt att sprida ut målen tycker jag... :roll:

Har inte märkt nån skillnad om jag ger honom frukost vid 7.20 när han mornat sig och kommit igång på morgonen eller om jag ger den vid 7.30. Så nu försöker vi sikta på att ge frukost 7.20 istället. Ca 130-165 ml ersättning.

Efter förmiddagsluren (8.45-9.30) går vi ut i skogen med hundarna och är ute tills det är dags att äta lunch och det har blivit vid 10.20-10.30 snåret. Dvs 3 timmar efter frukost. 70-100 g grönsakspuré och ca 60-90 ml ersättning till.

Efter långluren (11.30-13.30) får han sedan mat ca 14 (3.5 h) men ibland har han inte varit så hungrig då och jag har väntat nån kvart och ibland upp till en halvtimme med mellanmålet. Här äter han ofta som bäst. (Flaska ca 200 ml.) Ibland äter han det målet ute och då kan vi passa på att vara ute länge det passet. (Åka nåt ärende, gå till affären osv.)

Efter eftermiddagsluren (15.30-16.15) brukar vi gå ut igen med hundarna och vara hemma till 17 då det är matdags igen. Gröt. Senaste dagarna har vi kört med Nestlés havregröt med en klick smör i och katrinplommonpuré verkar funka såtillvida att tekniken finns och det faller honom i smaken. En halv portion ungefär går i. Ingen ersättning till men gärna nåra munnar vatten att svälja ner gröten med emellanåt. Inga större mängder i sammanhanget, kanske 30 ml.

Kvällsslurk 18.40. Alltifrån 90-165 ml.

Han verkar ju sova bra på nätterna så det sammanlagda matintaget borde kanske räcka? Svårt att veta. Han är oerhört aktiv och den lille kroppen är aldrig still när han är vaken. :D
Elle skrev:Javisst kan han sova sin em-lur i rygg på vagnen. Nemas problemas :wink: Häng för en luftgenomsläpplig filt för sufletten så alla synintryck stängs ute.

Är det OK även om man promenerar när han somnar? Han blir lätt sömnig och svår att hålla vaken om man är ute och går med vagnen när det börjar närma sig eftermiddagslur. Har börjat ta med mig bärselen och plocka upp honom så att jag hinner hem och lägga honom innan han somnar. Han somnar inte i selen men gärna i vagnen. Suffletten på sittvagnen går att vika ner hela vägen framåt så att säga. Det kanske räcker? Det blir ju inte mörkt och han ser ju mönstret i suffletten. Men det blir ju samma sak varje gång så att säga. Inga spännande intryck utifrån.
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, om han växer och frodas och sover gott så får han i sig det han behöver. Så försök att vara lugn :D

Ja, han kan sova sin 20-minutare under promenad. Så har vi alltid gjort med dom. Se bara till att klocka när han somnar och väck efter 20 min. Sufletten funkar nog kanon tror jag :D

LaQ

Inlägg av LaQ »

Ooh tack för snabbt svar! :P (Som genererar nya frågor. 8) )

Bör man fälla ner och meddela "sovstund" eller låter man den lille bara somna när han verkar vara trött på eftermiddagen i vagnen då? Nu är luren 15.30-16.15 men om man drar ner den till 20 min. Ska man senarelägga den då eller sikta på längre vakentid på kvällspasset istället? Eller både och? Eller låter man luren bli när den blir och försöker hålla vaken så länge det går? Upplever som sagt att det är svårt att hålla honom vaken om man är ute och går där efter 15-tiden.

Funderar på om man kan senarelägga 17-målet eftersom aptiten är som sämst det målet. Särskilt om han slurkat i sig 200 ml 3 timmar tidigare. Eller finns det "risk" att han inte orkar så mycket till kvällsslurk då? :?:
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, jag skulle fälla ner för att "markera" sovdags och sedan klocka en 20-minutare. Jag skulle nog ha kvar lurtiden som ni har idag och på så sätt förlänga vakenpasset inför natten.

Hur du gör med måltiderna får du bestämma. Om du vill så kan du ju skjuta på målet till 17.30. Nattslurken är en "påfyllnad" inför natten och hur mycket det går ner då varierar ganska mycket men här hemma erbjuds alltid samma mängd.

LaQ

Inlägg av LaQ »

En liten rapport från oss kommer här...

Senaste veckan har varit uuuundeerbaaar! Junior har somnat helt tyst eller med ytterst lite gnöl alla lurar dagtid och kvällarna. Ja kvällarna har förstås varit så tidigare också men den stora förändringen har nu varit dagarna. Dessutom har uppvaken på långluren minskats ner och han har flera dagar i rad sovit såå gott utan att vakna. 8)

Kvällstrasslet lyser fortfarande med sin frånvaro. Underbart!

Nätterna funkar fantastiskt bra! Inga tidiga uppvak och inte ett ljud på nätterna. Däremot ligger han ofta vaken när vi kommer in och väcker vid 7. Det kan väl inte anses förbjudet sålänge han är tyst och ligger och myser eller grejar med snutte/täcke/nalle?

Har inte skurit ner eftermiddagsluren till 20 min, än...

Junior har haft lite krångel med magen. Tror att det är sedan vi bytte till Sempers ersättning OCH började med Nestlés havregröt. Men med lite hemmagjord katrinplommonpuré (mer koncentrerad) på gröten (med smör i), smör och massa rapsolja i grönsakspurén, mer vatten och mindre pulver samt lite messmör i ersättningen så har vi lyckats lösa (bokstavligen) problemet. 8) Han har inte verkat ha ont men klämt å ståkat och det har bara kommit små pluttar åt gången. Men nu så, verkar det som att vi löst problemet. :D

Å så här på slutet har jag ju en fråga som vanligt ;) Till helgen ska jag och Junior åka och sova över hos mormor en natt. Tips inför det? Borde vi skaffa en resesäng eller ska han sova natt i vagnen (vilket han inte gjort mer än nån enstaka gång när han var mycket mindre än han är nu. Borde Junior och jag ha skilda sovrum när vi sover borta? Något annat vi ska tänka på? 8)
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"