Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra

Inlägg av indra »

Anna: Känner igen mig i vad du berättar.
På Teo har det lugnat ner sig mycket, men han dunkar fortfarande huvudet och nu det sista tänderna i golvet i ren ilska när han blir frusterad över något, använder mig en del av att pakta, o finnas där när han är frusterad. Brukar sätta mig på golvet o sträcka ut armarna så han kan komma om han vill när han blir så arg ( ibland kommer han o i bland inte).
Tror nog för min del att Teos frustratinen kommer o hålla i sig tills den riktiga trotsen kommer, men det är mycket bättre nu. Han kan vara arg på mamma oxå o då brukar han smälla till mig på bena, armar eller ansiktet. Kan nog vara jobbigt för dom i bland när dom ej kan göra sig förstådda.
Pussar får våra husdjur mest, det smackas väldigt i bland, får väll någon gång en kvällspuss om det passar herrn..
Tycker däremot att han ej vill hjälpa till så mycket vid socialadelaktigheten, han springer numera runt med tallrikar o glas i stället för att ge mig disken.
Han vill leka mera nu, kör omkring på sin lastbil i stället.
Kram.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Här märks också förtrotsen i form av frustation när det inte går som man vill eller när man inte blir förstådd. Jag har har börjat jobba igen så det är mest min man som är hemma och tampas :wink: Dock verkar han nöjd med tillvaron och Alice är väldigt ofta glad och go. Hon kramas och pussas mycket :D Hon charmar alla folk runt omkring genom att vinka, le och försöka prata långa ramsor som inte är lätta att förstå :D

Här är det dåligt med social delaktighet nu. Jag slarvade en del med den mot slutet :oops: och pappa verkar överhuvud taget inte tillämpa den. Vi får ta tag i detta för jag tror det behövs och kommer bli otroligt viktigt när vi kommer till den riktiga trosen :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Nian

Nytt fran Griffin

Inlägg av Nian »

Hej alla!

Det var lange sedan vi skrev har i traden. Nog ar det otroligt att vara sma vagar blivit drygt 1.5 ar gamla?!?

Griffin har ocksa humorutbrott, framst nar han tankt ut nagot krangligt projekt dar han inte kan eller orkar flytta mobler, redskap, osv, men ar oftast gla o go. Han ar inte alls blyg nar han traffar andra manniskor, utan charmar okanda i parker och i affaren. Han pratar massor, men bara enstaka 'riktiga' ord. Vi bekymrar oss inte for det, eftersom han vaxer upp med tre sprak, och da tar det lite langre. Han forstar jattemycket och man behover inte upprepa ofta. Han ror sig snabbt uppfor och nerfor trappor och har slitit ut tre par jeans pa magen (!) :shock:

Vi har byggt en sandlada i tradgarden. Det ar valdigt spannande och Griffin labbar med sand, lera och inte minst kakaobonskalen som vi hallt i alla rabatter for att slippa halla pa med ogras. Han anvander bade leksaker och vara redskap. Vatten ar forstas ocksa jattekul, liksom att sopa.

For en dryg vecka sedan gjorde vi om hans schema, som varit samma hur lange som helst nastan...
Orsaken till andringen var att havregrynsgroten, som serverades 16.30 gick allt trogare att fa ner. Helt klart ville han hellre ha riktig mat, och det blev inga roliga matpass. Da passade vi pa att synka tiderna med dagis (han gar 2 dagar i veckan) sa att han far ata tillsammans med de andra barnen nar han ar dar (han har haft ett eget skraddarstytt schema pa dagis innan). Detta hade han tyckt var toppen, stod det i dagens rapport forra onsdagen ('Il aime manger avec ses copains')!

Nu ser vart schema ut sahar:
20-8 Sova
8.15 Valling 200 ml
11-11.30 Lunch (mat)
12-13.30 Sova (hemma) 12-14 (dagis)
15 Mellanmal (frukt o fil)
17-17.30 Middag (mat)
19.45 Valling 200 ml

Hittills har det verkat funka. Jag trodde han skulle bli trott pa em nar luren ar sapass tidigt, men inte sa har langt.

Han var forra veckan drygt 80 cm lang och vagde 10.8 kg. Plotsligt nar han upp till de oversta koksladorna och kommer dragandes med alla mojliga grejor som vi allteftersom flyttat uppat! Hmm.

Vi ska ut och aka lite snart, och jag gruvar mig lite for hur det ska ga att sova i samma rum, och vara hemma hos/bo i stuga med andra manniskor sa manga dagar. Jag aterkommer och berattar. TorsMamma :heart: har tipsat om morklaggning (vi ska bl.a. till slakten pa Island 2 veckor i juni och da gar solen aldrig ner...).

Nu maste jag jobba. Solen skiner ute och det ar varmt i tradgarden aven nar jag kommer hem. Stor kram till er Vagar, Vagforaldrar och Vag-fans sahar i blomstertider!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Nian

Pottbestyr

Inlägg av Nian »

Glomde en sak som kanske ar intressant for en del....

Griffin anvander potta sedan 4 manader tillbaka, och det gar jattebra. Efter luren ar blojan helt torr nar han vaknar, och han bajsar nastan aldrig i blojan langre. Jag har aven provat att satta honom pa toaletten, och det gar lika bra, bara jag sitter och haller i honom.

Stort hipp hurra efter forrattat varv gor honom stolt och glad och inspektion av vad han astadkommit ar alltid lika intressant :lol:

Och saklart laser vi Bajsboken...
Kram igen
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej hej!
Dax att göra tråden aktuell igen!?!?

Här händer det mycket med språket just nu. Viktor säger inte så förfärligt många ord, men det blir fler och fler och han leker mycket med ljud och melodier. Han stromtrivs på sitt montesoridagis och har börjat välja kompisar verkar det som. Sofia som snart fyller 3 är favorit på dagis. Efter att ha gett mamma obligatorisk hejdå-kram&puss på morgonen rusar han fram till lilla Sofia. Heeeeji!!!

Han är väldigt självständig och positiv. Han gillar att pyssla omkring för sig själv här hemma på tomten. Gräver lite, vattnar en blomma, sparkar lite boll, flyttar en sten, jagar en fjäril osv. Mycket mer harmonisk än för ett par månader sedan :)

Tipsar om böckerna om Castor. Mycket detaljrika för nyfikna små gullungar.

kram från Anna
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej! Hur är det med er alla?

Tiden går så fort och snart blir ju våra älsklingar två :shock: :!: :shock:

Alice är hemma med pappa nu men i augusti är det tänkt att hon ska skolas in på dagis och jag känner mig kluven inför detta. Jag ska jobba 80% och sedan bor farmor och farfar i närheten så de kan nog ställa upp en dem med dagishämtningar och eventuellt passa henne en dag i veckan. Detta att passa henne en dag i veckan är dock inget de själva vet om ännu utan en tanke som börjar växa allt mer hos mig :wink:

:D Alice ska få en lillebror i novemer så dagisperioden kommer ju inte bli så lång. Funderar nu mycket över om hon ska gå lite på dagis när hon fått syskon. :-k

Talet börjar komma allt mer här och Alice är en otroligt charmig och go person! Har märkt av en del av förtrots här men det börjar lägga sig här och det märks verkligen skillnad när man använder sig av forumets fantastiska verktyg som att pakta, massor av utevistelse och social delaktighet. Min man som är hemma med henne slarvar tyvärr en del med det sista. Nu när Alice ska få ett syskon känner jag att detta kommer bli extremt viktigt att ta tag i dock, att hon verkligen känner sig behövd :!:

Har haft lite svårt att skilja på förtrots och frustation över konsten att lära sig gå här! Alice började först gå då hon fick sina ortoser. Innan dess gick hon högt, högt på tå så balansen blev nästan omöjlig. Nu äntligen går hon själv och det är en lycka helt obeskrivlig.:D Nu tar hon igen allt hon missat med råge och pappa och hon gör knappt något annat på dagarna än att går och går. Skulle vara spännande att räkna ut hur många kilometer per dag hon går nu :wink:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sidda75 och alla andra :heart:

Ja här har förtrotsen börjat lägga sig så smått och vi är på väg in mot den "behärskande" 2 åringen. Jag håller verkligen med AW när hon skriver i BB att alla hem borde få ha en 2 åring, de är ju bara för härliga!!!

Sociala delaktigheten är ganska bra här hemma, Tor dukar numera av bordet och ställer in all disken efter middagen själv. Vi tittar mest på eller gör något annat viktigt medans han gör sitt. Sen är han ju förste kontrollant av matlagningen, men det är inte så mycket social delaktighet över. Mest hjälper han till ute, i trädgården, kolonilotten och andra viktiga sysslor som sopor, m.m.

Vi har precis bestämt att vi skall skjuta upp dagisstarten ytterligare med nästan 1 år så Tor behöver inte börja dagis förrän hösten 09, det känns verkligen jätteskönt. Jag kommer att gå hem igen vid årskskiftet och då har TorsPappa varit hemma i 14 mån.

Har ni läst kapitlet "liten blir stor" i BB? Det är ett superkapitel, jag lovar er!!!

Har vi tur kommer vi försöka att åka och hälsa på hos /LO innan deras bebis kommer, jag har även en farmor i småland som vi tänkte hälsa på i samma veva, jag vill gärna att Tor och hans gammelfarmor får träffas någon gång så hon inte dör utan en blick på honom. Hon får visserligen foton ganska ofta men det är ju inte samma liksom.

Talet går så där, babblar gör han hela dagarna men orden är sparsmakade och han jobbar väl med ett 50 tal ord, många förstärker vi med teckenspråk fortfarande. Han är verkligen inne i att köra alla djuren på teckenspråk. Doman kör vi fortfarande men har liksom fastnat och stampar lite på samma plats. Men de uppskattas fortfarande, vilket är kul.

Och nej, vi har inga syskon på gång. Men grattis Alice!!! Du får snart ett syskon, HURRA!!! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej allihop och GRATTIS till kommande Alice lillebror!Vad kul med ett litet uppsamlingheat och höra hur alla har det!

Griffin och Tor forsätter att följas åt i utvecklingen, förstår massor med ord, men kan inte säga lika många. Förtrotsen är mindre, dvs färre och färre "bryt". Han har börjat be om saker, t.ex. vatten. Han hjälper också till förstås, med tvätt t.ex., och städar gärna toaletten och torkar med trasor på bänkar och golv.

Vi har varit pa island och hälsat på släkten, och det tog 3 tidiga morgnar på plats att ställa om de 2 timmar de är efter oss i tid, innan vi var tillbaka på 8-8 igen. Jag hade med plastsäckar och tejp for att stänga ute midnattsolen, och han sov och åt som en den BB-Skalman han är, hela tiden.
På flygresan dit sov han 1.5 timme, för den timade med hans lur, pa hemvagen endast 45 minuter, men det gick bra ändå. Vi hade tur med flyg som inte var fulla, sa vi kunde leka bak i planet och sprida ut oss lite. Jag hade lite överraskningssaker med, som jag levererade på olika roliga sätt.
Tack TorsMamma för råd, tips och peppning inför resan!

Just det, Griffin har börjat gå nerför trappor framlänges ocksa, GULP. Och istallet för pottan används oftast toaletten till nummer 2.

Han älskar småbilar och är en rackare på att bygga med Duplo. Pussel med knoppar funkar också ganska bra, och gymnastik med oss i vårt källargym är toppen!

Hur går det för er andra?
Kramar fran oss i ett mulet Bryssel.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan allihopa! :D

Först och främst Grattis Alice, vad kul med en egen bäbis!

Vad händer här hos oss då? Jo jag kan absolut hålla med om att förtrotsen är över och jag kan börja se en riktigt stabil kille som börjar behärska talet bra och han använder ofta 3 ords meningar, dock inte gramatiskt korrekt alla gånger :lol: Jag vet att detta forum inte är ett gnällforum, men jag måste säga att Hugos förtrotts var inte att leka med och på slut klämmen kände jag att nu skiter jag i det här..Hehe men så vips som att bläddra en sida i en bok, kommer han ut på andra sidan och är solen själv.

Hugo är numer helt torr på dagarna och kissar stående i toastolen (står på en pall), eller står mot pottan och är vi ute drar han ner byxorna och vattnar diket :roll: Han är så söt så jag vill gråta :lol: Han kommer och säger "åtta" (potta), pinka eller så kommer han och drar i byxorna när det är dags, och han är verkligen duktig!

Hugo börjar också dagis om drygt 1 år, hösten -09 och det beslutet känns bra!

Hugo gillar att köra traktor, åker gräsklippare, 4-hjulingen och mini 4-hjulingen, cykelkärra och 3-hjulingen, leksaker har han bara på ensamleken och i sandlådan, utöver det har han inprincip inga leksaker :oops:

Vad kul att höra hur det går för alla BB "syskon"

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kiki

Inlägg av kiki »

Verkligen roligt att höra om alla som har blivande 2-åringar :lol:

Mio är redan solen själv, jag märkte faktiskt inte av så mycket förtrots, lite gnälligt kanske, men vi får väl hålla i oss när den riktiga trotsen kommer :shock:

Hon är ju någon pratare av stora mått men senaste veckorna verkar det ha släppt rätt mycket. Senaste är Naniiiin Naniiiin som är vår grannes kanin som flyttat över till vår tomt till Mios förtjusning.

Hon kissar på toa när hon vaknar och efter vilan, nr 2 ordnar "jag" med högläsning på toastolen, så hurrar vi för kisset och bajset och spolar för glatta livet när vi vinkar hej då :lol:

Pippi långstrump är favvo just nu, men hon är noga med vem som tar i henne, vi var på Kneippbyn häromdagen och då tog Pippi Mio på huvudet :shock: Det gör man INTE Mio blev väldigt förnärmad och Bror Felix undrade hur länge hon skulle vara sur. Inte ett ljud från ungen på en timme. Men hon är bra på att kommunisera för idag berättade hon för pappan om att Pippi hade tagit henne på huvudet :lol:

Hon är livrädd för hästar :cry:

Hon bygger med dublo och vanliga klossar, men också bondgården som hon ärvt :shock: av sin 46-åriga pappa (han är samlare, så allt finns kvar)

Vi är dåliga på organiserad ensamlek men hon ordnar det själv med långa långa stunder i sandlådan :lol: och vid behov ligger hon i sängen och pratar med sig själv en timme innan hon somnar. Vi är också rätt generösa med egen tid direkt på morgonen då hon ligger kvar en stund och morgnar sig och pratar och sjunger.

Hon är helt enkelt väldigt treligt att ha att göra med, våra snickare är djupt impade av henne. Jag tror faktiskt inte att hon har gnällt eller fått något utbrott sen vi kom hit till Gotland för 3 veckor sedan. Har säkert att göra med lugnet och friheten.

Men visst är hon bestämd, PAPPA DÄ, då ska pappan inställa sig där där hon pekar :lol: annars tar hon nya tag PAPPA DÄ. (mamman vet hon att hon inte manipulerar lika lätt :lol: )

Hon är intresserad av andra barn och vuxna, hon adopterade en Mormor nere vid vår bad udde häromdagen :lol: jag låter henne hållas, och det brukar uppskattas av folk. :lol:

Hon dansar också mycket mycket, helst till Mora träsk, kan alla tecken till låtarna, så gulligt.

ser fram emot fler rapporter.
Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
indra

Inlägg av indra »

Hej alla!
Här är det oxå full fart, tiden går så fort. Var på grillfest i går, Teo sommnade på 5 minuter, han gnällde lite, men det gick super, mycket tack vare helt mörklagt rum o mycket skratt. Men sen spydde han på hemvägen i bilen, stackarn, lät han sova en halvtimma extra i morse.
Ser att ni börjat med potta, Teo vill ej sitta på pottan, han vill sitta på toan så jag tänkte handla en sådan där sits o sätta på så han ej rammlar i. Fast det känns som han ej riktigt är mogen för det än, han säger till när han kissar på golvet hemma o visar (brukar ha rumpan bar på kvällen), får se hur vi gör.
Appropå förtrots känns det som vi har stannat kvar i bland i den :( , har tyvärr lite kort stubin nu, och då blir han ännu tvärsemot.
Pratar tycker jag han gör mycket nu, skall börja dagis i november, 15 tim. veckan.
Han älskar människor o djur, väldigt kontaktsökande, går fram till barn o människor som han ej känner o vill ha kontakt, så söt, han brukar ta armarna bakom ryggen som en liten gubbe o gå fram lite försiktigt :heart: .
Jag är gravid i 13: veckan, är så glad, har varit på ultraljud, såg armarmar o bena som vifta o hjärtat som picka. Men oj vilken illamående, har rasat i vikt, kan knappt äta, ser ut som en benrangel, hoppas det släpper snart.
Skall göra ett trippeltest i vecka 14, sen så får man se om man ska vidare med fostervatten prov, är 37 år och då blir man erbjuden detta när man är från 35 år. Känner mycket mera oroligare denna gång.
Kram på er alla :D, roligt att höra av er alla och läsa om era små .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

Inlägg av duggan »

Ser att ni börjat med potta, Teo vill ej sitta på pottan, han vill sitta på toan så jag tänkte handla en sådan där sits o sätta på så han ej rammlar i.
Hugo vill inte heller sitta på pottan, bara när han ska göra det "stora" och vi köpte en sånn där ring, men faktisk funkar det mycket bättre att stå på en pall framför stolen och pinka i. Han är ju lixom van att stå, dels från blöjan och dels när man tog bort blöjan så stod han och pinkade på golvet. Det tog Hugo ungefär 3 veckor från att vi aktivt började ta bort blöjan, 511 olyckor och vi haspade på om att pinket ska ju komma i pottan. Och fakatiskt började jag tro att han kanske inte var mogen, men som i en handvändning så säger han till varje gång, det är länge sedan vi varit med om en olycka nu. Det känns kanon! :lol:

//Malin
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Vad fina dom verkar vara våra -06 or :lol: De verkar ha instresset för andra människor gemensamt, det är en väldigt trevlig egenskap tycker jag, men jag märker på andra föräldrar som har intresserade barn att dom ofta inte "får" gå fram och prata med andra. Det är väldigt tråkigt tycker jag, jag är noga med att prata på som tusan med barn som kommer fram så föräldrarna inte hinner ajabaja och fya dom :lol:

Ang pottat/toan så kan jag berätta om Felix, det var ju några år sedan han pottränades :lol: eller inte pottränades för jag tycker egentligen inte att det är det. Han slutade helt med blöja en dag när han var 2,5 år han sa nej tack ingen blöja, de tre första nätterna försökte jag ta upp honom för att kissa då blev han väldigt väldigt arg :twisted: så sen den dagen när han själv bestämde så var blöjan borta. Det jag kan göra/gjorde är att INNAN visa hur man gör och var, sen när Mio säger nej tack till blöja så vet hon hur det ska vara :lol: Morgon och efter vilan och ev. en gång på eftermiddagen kissas det på toa annars är det blöja. Och sen lite OT duggan varför vill man att sonen (sönerna, männen, pojkarna) ska stå upp och kissa :?: Mina män sitter (Felix har aldrig stått, men han KAN när det är praktiskt, ute t.ex) men hemma NÄ då sitter man. Felix har ju en egen toalett hemma och där känner man direkt om ngn kompis som är ståare varit, det luktar pyton. Nä mitt tips till alla med pojkar lär dom sitta och pinka det är trevligast för alla... :lol:

kramis
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
duggan

Inlägg av duggan »

Och sen lite OT duggan varför vill man att sonen (sönerna, männen, pojkarna) ska stå upp och kissa
Jag vet inte varför man vill stå och pinka, jag får försöka fråga Hugo varför han inte har ro att sitta... :!: :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vi potttränar inte heller. Tor sitter på pottan som en stol innan han hoppar i badet, men det händer inget i. Den enda gången det hänt i pottan är när pappa tar tag i det hela. :roll:

Men nu för tiden är han bättre BB pappa än jag är BB mamma. :oops: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"