Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen ulrikaj!

Jag läste i någon tråd att en anledning till att barn vaknar tidigt på morgonen kan vara att de är övertrötta när de somnar. Då går de direkt ner i djupsömn på kvällen och så blir sömncykeln lite i olag och de vaknar för tidigt. Ett sätt som kan fungera kan då vara att lägga lite tidigare. Kanske är din lilla knodd helt enkelt för trött på kvällen så du skulle ta och lägga en kvart tidigare?

Jag vet inte hur rätt detta resonemang är men det kostar ju inte att testa, för det är ju inom marginalkvarten. Det kan ju vara så att Liw behöver lite lite mer sömn än 15,5 timmar. :-k Hoppas det blir bra hur ni än gör!

Idag vände sig förresten Rufus från mage till rygg för första gången under en lur... Min sambo blev så förvånad att han började prata med honom och säga "nämen ojdå, ...bla, bla..." så jag fick huta åt honom. :lol:

Kram
/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja visst gick det oförskämt lätt. :D Är dock beredd på bakslag och funderar lite på hur mycket jag ska ingripa om det bökas för mycket i vargtimmen. Han är ju inte alls van vid ramsan än ( används bara vid insomning än så länge) så jag antar att jag får vagna som besked och sedan ramsa.

Mia: ha ha ja en gång ingen gång. Kan också få tokryck ibland och göra helt knasiga saker. En kväll när Vega ställde lite frågor vid nattning gick jag in och skulle stoppa om henne igen ( fråga mig inte varför) Hon såg hur förvånad ut som helst och skrek sedan som en stucken gris efter jag hade gått ut :shock: Insomningen tog nog dubbelt så lång tid efter det...

Stackars lilla Frida. Vega hade tredagars när hon var runt året och var ganska däckad om jag inte minns fel. Som tur är är det ju snabbt överstökat...

fjällström: usch vad jobbigt. Är själv öronbarn och kommer ihåg från när jag var lite äldre hur ONT det gör i öronen. Hoppas lilla Elin blir bättre snart

Nemita: vi har också lite flexibel em-lur. Han ska sova 15.45-16.30 men det kan diffa på en kvart hit och dit. Brukar också se till att det är 2.5 timme till nattning. Vidare har han en riktigt besvärlig 30-min skarv på just den luren som gör att den ofta blir kortare än just 45 min

Malte vänder sig från mage till rygg, men inte tvärtom än. Däremot har han börjat förflytta sig runt sin egen kropp ( som en klocka) när han ligger på golvet, han kan också hasa bakåt ibland. Att sitta upp, som Liw, känns väldigt långt borta än. Försökte palla upp honom i barnmatstolen, men fick lägga ned. Han har ingen stadga alls i sittande läge. Får fortsätta mata i sittern el Bumbon ett tag till.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :heart:
Soligt i Skåne idag men en liten Charlie som ännu inte hämtat sig. Äter tokigt och sover tokigt... :cry:

Har bara skummat hastigt för idag nytt besök på sjukan med lille killen. Tungt är det fjällström - krya på er.

Linda :oops: jag vet. Är expert på det. Och ändå har jag faktiskt (försöker i alla fall :wink: ) dragit ner på tempot. Nu blir det ett litet eldprov på fredag. Ska flyga upp själv med de två minsta och sedan blir det tävlingshelg samt överaskningsfest för maken från hans företag. Härligt med natten Linda :!:

Mia :D Skönt att det heter...en gång är ingen gång. Hoppas att det bara blir max tre dagar i alla fall.

Ulrika - så körde jag med lilla damen här. Hon är mycket morgonpigg och hade därför sedan 20 min morgon och en ganska tidig morgonlur.

Åsa - härlig kur. Det är faktiskt en häftig känsla att ha gjort en regelrätt kur. Lärorikt som tusan.

Nemita - bara att läsa på :D

Kram alla :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Glömde säga det...gå och ta prover om ni känner er tröttare än vad man borde (och vad är normalt när man inte sover som folk...hm :shock: )

Jag fick ju penicillin för bihålerna och proverna visade att brist på B12, folsyra samt järn. Dessutom åker ämnesomsättningen berg och dalbana helt då. Vad det nu innebär... :?: Tydligen vanligt i alla fall efter graviditet och förlossning.

I måndags var vi på heldagsutflykt till zoo med kyrkans barntimme. Kan säga att det var intressant ur studiesyfte. 8)

Kram igen :D
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nemita:Jag har tänkt den tanken jag oxå...För när vi började ge Liw vällingen inför natten innan så gjorde vi det 18.10ca.nu försöker jag skjuta på det till en 18.20 då hon äter så fort.Innan hadde vi inte detta problem att hon vaknar VARJE morgon nu 5.30 och somnar INTE om.

Sussanne:Jag tror jag kör på 20minuter mellan 8-8.20 och sen lång vilan 10.30-13.Sen lägger jag tidigare så jag börjar med väällingen som innan runt 18.10.

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Grattis Nemita till vändningen från mage till rygg! Visst är det häftigt att se sina små liv utvecklas?!!! Fast jag måste ju skryta lite och säga att Walle vände sig från mage till rygg för en månad sedan (och så är han ändå en halvtimme yngre än Rufus!). Men han har varit läskigt stark och motorisk ända sedan han föddes. Tio minuter gammal lyfte han huvudet och tittade på mig! När han ligger på sin matta på golvet ser han ut som om han gör avancerad yoga! Jag som är stel som attans (når knappt knäna när jag lutar mig framåt!) är någon så vansinnigt avundsjuk! Man undrar också var det skall sluta. Blir han lika stel som jag eller någon sorts elitidrottare?

Han kompenserar säkert sin otroliga motorik med att inte säga ett ord förrän han är fem... :(
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Apropå det här med att vända sig så vänder sig Liw hela tiden från rygg till mage.Jag hinner inte knappt lägga ner henne innan hon snurrat om på mage.Det har hon nu gjort en längre tid.Att vända sig från mage till rygg har hon däremot aldrig gjort.Tänk vad olika det är.Nu har hon börjat sitta oxå.Vi gör övningar varje gång jag tar upp henne från skötbordet,sängen tex räknar högt till tre och på tre lyfter hon hela huvudet när hon har sina händer i mina och kommer upp i sittande ställning.Vet inte om det gjort att hon nu kan sitta ett bra tag själv.Med mej bakom då. :wink:
det har gjort att vid maten så har jag henne ännu i babysittern men hon vill ju sitta riktigt så hon sätter sig själv och tippar nästan över.Det gör det hela jättesvårt att hitta munnen nu när hon äter pure.Jag ska nog prova våran riktiga stol imorron och se om det går lättare att få i henne mat.Som det är nu äter hon med hela ansiktet :lol:
Jag kom ihåg när Jacob var liten och han låg på mage-reste sig i split-och upprätt. :lol: Han såg ut som en hockeymålvakt.det är helt otroligt var dom är viga när dom är så små.

Blir natten ok nu då så kör jag 11,5+20+2,5+45 imorgon.Ikväll somnade hon 18.15 ca en kvart tidigare än förrut så vi får se om det blir någon skillnad på dom tidiga morgorna.Det är då tur att både Liw och Jacob är kvällströtta och morgonpigga så det inte varit en av var.Jag är ju själv hemskt kvällstrött och morgonpigg så det ligger väll i generna. :? Jacob somnade 18.30 och då VILL han sova.

Sussanne:Var det Maserhallen ni skulle till i helgen :?: Farmor har fyllt år i veckan så vi ska dit annars kunde jag kommit förbi en sväng tänkte jag.Jaja det går kanske fler tåg....Jag tycker det är så rörande när man ser ens barn uppträda.Jag får tårar i ögonen när det är lucia eller avslutning på Montessori för Jacob så jag kan bara ana hur jag skulle känna om jag var du nu.
Vad tråkigt med lilla Charlie.Jag hoppas verkligen det räcker med eran otur nu och att det är hög tid att vända. :heart: till det bättre.
Kommer du ihåg hur erat schema ungefär såg ut för er lilla tjej :?:

Ha det så gott alla
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla :D

Frida tackar för alla krya-på-sig-hälsningar :heart:
De kan behövas... idag har matintaget varit minimalt, och DET är jag inte van :? Hon hade 38,5 i feber nu ikväll, och supergnällig :(
Nu till kvällen drack hon 20 ml välling, och det tog en timme att få i henne... Så nu ska jag erkänna att jag har ganska många matvargar gläfsande runt fotknölarna, och DET är jag inte heller van!
Säkerligen kommer hon att vakna, feberhet i natt, och kanske hungrig. Ska jag ge henne välling då? Eller tillägg? Eller vatten? Vad tror ni, jag är så rädd att etablera en dålig vana, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska behöva vara hungrig...
Tar gärna emot lite av era funderingar här :D
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ulrika - hon tävlar i Maserhallen och jag kommer dit under lördag eftermiddag. Hennes lag har blivit lottade i sista poolen så de tävlar först mellan 19-22. Gräsliga tider vilket innebär att jag inte kan se den riktiga tävlingen. dels pga småttisarna och dels då det är party på kvällen. Makens jobb har som sagt ett party för honom där uppe och vi ska bo på Hagelsnäs. Slumpade sig så att vi ju då skulle upp och maken har en kollega i Falun så därav detta arrangemang som är en överaskning för mig med. :D Jag hoppas dock de går till final så jag får se på söndagen.

Men kommer som sagt att vara där lördag eftermiddag och se alla förträningar etc. Det är en enorm känsla att de denna lilla människa på "golvet". Speciellt också när lilla Astrid sitter bredvid och säger med tårar i ögonen "vad duktig hon är min gumma". Och lille Charlie i knät...

Jättekul om du kommer förbi. :D Tjejerna ska tydligen till en björnpark på lördag förmiddag.

Japp - jag hoppas på bättring nu. Är lite tungt faktiskt... :? Senaste åren har varit mycket sjukdomar men jag tänker hela tiden att jag är tacksam bara de går över. Avslutade ex. min graviditet med lunginflammation...

Här kommer Astrids schema från hon var drygt 6.5 månader.

06.30 vakna - välling (extra frukost med familj ca 08.00)
08.30 sova 45 minuter morgon (sedan gröt)
gröt/mellanmål/frukost
10.30-12.00 sova (lunch)
14.00 gröt sedan mellis
14.45 sova 45 minuter
17.30 middag med familjen
18.00 bad & bus
18.30 välling
19.00 sova

Hade alltså 11.5 + 45 + 1.5 + 45 men hon var ju 6.5 månader. Hon åt som en häst från ca 7-12 månader. 2 vuxenportioner gröt om dagen samt 2 "burkar" mat. Fortfarande är hon dock en mini på ca 92 cm (3.5 år).

Kortade sedan till 20 morgon och sedan frog ihop morgon och middag sovning. Kvar eftermiddag längre.

Var tvungen att ha kortare sova på dagen då Louise skulle hämtas i skolan varje dag.

Kram alla :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Mia: Tror du inte att Frida äter mindre för att hon är sjuk :?: Jag skulle inte vara så orolig gällande maten, har själv ingen vidare aptit när jag är sjuk, men om du tycker att hon har druckit dåligt kan du väl ge henne i sömnen- för DIN skull. Du kanske inte behöver ta över henne till din säng och amma :shock: :wink: men en flaska kanske...ja du känner själv vad som är bäst. Ge henne innan du själv går och lägger dig så kan du sova gott sedan.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tack Linda :heart:
Kanske skulle jag försöka ge henne en slurk innan jag lägger mig :-k Jag har aldrig gjort så...
Herregud, det är mitt SJÄTTE barn och jag vet inte hur jag ska göra :shock: men saken är den, att mina ungar alltid (nästan, förutom magsjuka då) har ätit, även när de varit sjuka, så jag måste säga till mitt försvar :wink: att jag är lite ovan detta! Men jag lovar - ingen tiss i natt :wink: :D
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej alla :heart: :!:

Härligt med aktivitet i tråden! Isak vänder sig alla vägar, sitter själv liten stund, står i krypställning och vaggar (nytt för i veckan) och kan förflytta sig bakåt... Idag var vi i lekrummet, Isak låg på mage och kollade in några grejjer... Allis bajsade så jag tog henne till toan som ligger alldeles intill. När vi kom tillbaka var han försvunnen :shock: :!: Så hörde jag ett litet pip... han hade tryckt in sig under gästsängen! Så oerhört förvånad jag blev när rummet var tomt och så oerhört rolig han såg ut där under sängen. Lite dammig också när han kom fram :lol: :oops:

Mia: ge vatten eller möjligen ersättning. Välling blir som att ge henne en stabbig pizza mitt i nassen... En gång - ingen gång :wink: :!:

Kram Lua. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Mia :D
Vi skrev visst samtidigt.

Inte är det roligt inte och jag förstår att du är orolig. Vid feber behöver de ju extra mycket vätska tror jag.

Kan du inte ge flaska/amma i sömnen då är det inte hon som vaknar och vill ha. Att de får i sig det de behöver känns ju som prio 1 och sedan får man återgå till det vanliga när hon är frisk.

Krama henne :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lua skrev: När vi kom tillbaka var han försvunnen :shock: :!: Så hörde jag ett litet pip... han hade tryckt in sig under gästsängen! Så oerhört förvånad jag blev när rummet var tomt och så oerhört rolig han såg ut där under sängen. Lite dammig också när han kom fram :lol: :oops:
:D :heart: :D
Ja, fort går det -STOPPA TIDEN, har jag lust att skrika ibland :!:
Om exakt sex månader fyller min lilla Fridabulle ett år, hon blir ett halvår idag! Som sagt, tiden rusar...
Och Lua, ingen välling heller i natt! Lovar! :wink:
Kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Susanne* - du å jag är visst ute samtidigt hela tiden ikväll :lol: Du har så rätt så, börjar hon grumsa skyndar jag mig att plocka upp henne och ger henne ersättning, och snabbt som attan i säng igen! Jag tar med mig en färdig tetra upp i kväll! Tack!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"