Sid född 12.04.29

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Sid född 12.04.29

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra Susan!!! :lol: =D> :lol: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Nu ska jag sluta förvirra dig, :oops:,
vet du - detta är mitt förslag.

Sjukt mycket mat, aktiviteter, utetid och bus dagtid
Eget rum
Säng istället för vagn, stora små trivs bäst med mer plats
Ta bort 22 målet först om det känns bäst (de flesta gör så)
Väck vid 4a och mata
Ramsa och buffa vid kris
Attityd till månen

Självklart har liten ätit tillräckligt under dagen för att klara endast ett nattmål, självklart sover man bäst i rymliga sängen, självklart sover alla bäst i eget rum så man får vara i fred och självklart är ramsan det bästa verktyget. Vad som hänt tidigare är bortglömt och nu köööör vi!

Sen när liten börjar äta dåligt till frukost, då tar du bort 4a målet med - med ramsa och samma härliga attityd till månen.

Det brukar inte behövas vakas när man tar bort 22-målet utan endast hjälpa liten att veta att det är natt - om liten behöver det, det var ju trots allt inte så länge sedan mat serverades. Avvakta är också effektivt, liten kanske reder ut det själv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj, nu svarar vi alla samtidigt. :)
Tack Susan. Heja Sid!

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

tack coolingar 8) :wink:

jag imponeras och influeras av så fina svar med just den där ATTITYDEN jag ju ska ha :P :heart: :heart: :heart:

Nu kör vi :mrgreen:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

bara tvungen att gå in å ge er några extra :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Så sjukt bra pepp ni är asså ..Mwah!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla rara du, jag tar några hjärtan och lägger bredvid mitt eget, det värmer alltid lite extra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ja, så nu då lite snabbt... om jag klarar att hålla mig kort vill säga :)

Så igår efter all pepp klarade jag givetvis inte och hålla mig till helgen med att hoppa över något 22 mål :mrgreen:
Hopp i säng...efter hur mycket jag proppat i honom igår borde han stå sig en hel vecka :-&
Hörde mini och klockan var 03:11 så jag stoppade ett finger i örat och vände mig och det gjorde nog han me för jag hörde inge mer och tog upp honom 04 :shock: :P :shock: :P
Ja, kanske jag inte borde va shockad men asså.....HURRA!!!!!!

Men sen då
06 låg det o stånkades ut bajs..igen :?
Eftersom detta var sista natten i rummet kommer det inte bli några mer byten...förjag kommer ju inte höra om han bajsar och inte tänker jag ju gå in och kika efter heller men nu vände jag mini fort i bäckmörker, bytte snabbt och vände tillbaka och gav en solfjäder och så la jag mig igen. Det som först började som en liten muttrande historia eskalerade sedan till sådana toner jag sällan hört :?
Tänkte inte göra något, inte göra något, inte göra något....det är NATT!!!
Men ja...han var nog mest arg eller väldigt arg men jag inbillade mig iaf att han hulkade någonstans däremellan av uppgivenhet och slog till handtaget....och då blev han ju så klart ännu mer upprörd och jag vagnade kort, och sen kort igen, och kort igen varpå jag insåg att det inte fungerade...han blev bara mer arg när jag slutade så jag slutade helt. 06:50 var det tyst igen och jag lät han sova till 07:10 för att ge honom en 20 minutare och tog upp en glad men väldigt rödmosig miniman.

:?: Så här nu då...???
Hur gör jag?? Jag kommer ju inte våga gå in och buffa med rädslan att han blir upprörd och jag inte får honom lugn och blir stånas...ja...ni vet... Och tidig morgon är mer regel än undantag här hemma vid det här laget. Och ramsan...eftersom jag aldrig kört den riktigt utan bara som bekräftelse och idag på väg bort från vagnen känner jag mig osäker om han kommer förstå sig på någon pangramsa och sedan tyst.

Väldigt, väldigt tacksam för svar innan natten ... mamma vet!!! så här är det vill jag säga!!! Men min erfarenhet är ju att man inte är innen å krånglar i vargtimman. förutom om liten är ledsen förståss. Därför jag undra om jag skulle köra en buff+rams natt så han verkligen hajar ramsan?
Mini låter inte ledsen men ändå känns det som han frågar.. arg och lite uppgiven attingen gör något liksom.

tack, tack på förhand för svar
Men också...HURRA!!! Nu vet jag att 9 timmar är nemas problemas och inte åt han ihjäl sig när han vakna heller vid 04 alltså...och inte 07 heller för den delen så det är nog ingen lång tidsfråga förens även det målet rykert :)
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

ja...asså...ni får förlåta mina virriga meddelanden...jag skriver som jag tänker .. och det känns nog mest svamigt och lite otydligt ibland men jag hoppas ni förstår. :oops:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Först och främst - underbart jobbat. =D> =D> =D>
Du ser är man bara laddad till bristningsgränsen (liten med mat och mamma med attityd) så går det a sig själv. Grattis å det varmaste.

Sen tänker jag, förutom vagningen, så gjorde du ju rätt - dvs Ingenting och han somnade ju om så fint. Trots att blöjan byttes. Så ingen fara på taket.

Se över om du kan styra upp bajsningen så den hamnar dagtid istället med tidigare råd, så slipper du vela huruvuda du ska byta eller ej i gryningen. Liten kommer inte bajsa klockan 6 för alltid. ;)

Och vet du, ett tips, säg ramsan en gång till liten i samband med sänggående från och med nu, både dagramsan som nattramsan. Då kommer liten förknippa ramsan med sov och du kommer kunna dra av en pangramsa när det behövs sedan.

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Åh Tack fina Tin för dina snabba svar :heart:
Det är ju så fantastiskt häftigt att man kan knappt tro att det är sant...trots att jag har storebror som levande bevis:)
Konstigt nog är det inga utav polarna som hoppar på tåget .. dom rynkar på näsan och säger att dom inte har några ambitioner om några 12 timmars nätter ...hm!? Jaja, alla är väl olika... men det lilla barnet då ? :?

:?: Men nu då med risk för att låta som jag hakat upp mig på detaljer ...vilket jag som vanligt har :oops:
Men ska jag dra en pangramsa alternativt upplysningsramsa om så blir behövligt i natt ooom han skulle vakna tidigt eller ska jag göra ingenting alls? Alltså, strunta i ramsa också.
Har dragit ramsan vid samtliga läggningar...vid långluren vaknade han till två ggr varpå jag inte gjorde nånting alls (min nya ramsa;)) och lillen somnade om igen på egen hand :) :)

Tack igen å här kommer en go härlig fredags kraaam :heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag skulle ha lite is i magen och göra ingenting till en början vid uppvak - om han nu vaknar, kanske lite husljud om det verkar behövas och dra på med ramsa om det ballar ur. Men liten har ju bevisat flera gånger nu att "kan själv mamma". ;)
Alltså, ta det verktyg situationen verkar kräva, och glöm inte isen i magen. Och jättebr att du kör med ramsan vid läggning. :lol:

Och ja - samma i min vänkrets där endast en annan familj är AW följare, få ser på sömnen ur det lilla barnets perspektiv utan det är väldigt mycket hur föräldrarna vill ha det och vad som är bekvämt för dom. Alla föräldrar gör givetvis sitt bästa i varje situation men jag skulle inte klara mig utan alla insikter som barnboken gett mig och just perspektivet att se det ur litens synvinkel.

MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Undrar hur natten hade gått utan ditt svar du Tin :) :heart:
För det där med is i magen se....det är inte min starka sida men med en extra påminelse och lite pepp var jag införståd me att det är det som gäller :) typ

Gjorde en superläggning på 5 min... han var arg men lyssnade på ramsa och sussade sen så gott :)
Vaknade redan 00:30 ... jag gjorde ingenting...först. Han fortsatte och fortsatte... det gick upp och ner i röst styrka och tystnade däremellan. Efter en sådär 10 min ger jag en upplysningsramsa (kanske inte helt isigt men jaja) skriket avtar vid ramsa...sen går det upp sedan tyst.
efter 2 min är han igång igen. Efter 30 min känner jag att han fastnat och att jag vill gå in och lägga tillrätta så det gör jag och han blir tyst med det samma jag sätter foten innanför dörren ... lägger tillrätta och känner att han givetvis bajsat men hinner inte tänka och vill inte verka osäker så jag ramsar mig ut efter tillrättaläggandet.

Nu är han tyst...tänker att jag kan byta efter han har legat i 10 min ..men han hinner börja igen.
Hugha.. jag byter iaf , solfjädrar, han protesterar men ger sig snabbt och 01:30 sover han igen.

04 matar

06 vaknar mini och tycker att det är morgon.
Men här kommer min IIIIS :) :) Jag gör ingenting!!!! typ... går och städar köket 06:30 från fredagsmysmatlagning. Mini sover 06:40 och jag kan väcka med väckarklocka 07

Vet inte...möjligt att han är vaken lång tid när han väl är vaken men han somnar faktiskt själv :) fast att jag är där o stör lite ibland :oops:

Men idag då ...
dagslur 1 i säng ... 5 min läggning väcker efter 45
dagslur 2 i säng ...2 min läggning:):) vaknar efter 35 (brukade ju 35 min skarva)gnyr ...tystnar ...till 45...då han vaknar o får svar i form av husljud. Verkar som han liksom försöker somna om. Han ömsom gnäller, ömsom tysnar samt blir frustrerad över att det inte riktigt går att somna om så fort som han önskar...imellan gnäller han...men mamma, ja kan inte men jag bara född med is i magen ;) skramlar ännu mer med disken och säger Joho du...du kan själv!! Och det kunde han...efter 5 låånga minuter sover han igen :shock: :):)
Åh.. så häftigt! Här kommuniceras det på hög nivå med husljud .

Bara på så bra humör idag!!!!

Tack ni fina för att ni gett mig mod att backa o go lördag på er!!!

kram
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

2:a natten operation eget rum - egen säng

Mini sov tills jag tog upp 04 :) :) ..vilken kille jag har!!

Sen då...
06 vaknar jag pangramsar (och hoppashan fattar galloppen) o jepp...han blir tyst tills
06:30 jag pangramsar igen men den tar inte..eller tar kanske den gör men han börjar igen och sedan är det ett evigt gnölande/skrikande som inemellan är väldigt jobbigt att stå ut med.
Jag jobbar på isen och grejar i köket...frågar mannen om han är arg eller förtvivlad för jag börjar bli överkoncentrerad på ungen och diska dåligt men mannen säger att han är arg så jag fortsätter jobba på disken.
06:59 blir det tyst...jag vill ge honom 5 min men han börjar igen 07:01 och jag väntar nu på konstpaus. Hittar en och går in och gör morgon hos en rödgråten mini.
Asså... när jag såg honom var det skådespel på hög nivå för att göra glad morgon, med skratt och bus för någonstans blev jag lite osäker på om jag verkligen gjorde rätt... blir arg bebi så rödgråten?
tog ett tag men leendet kom:)

Hugha för tidig morgon! Men hurra för 9 timmars nätter där mamma tar upp :-({|= :sleep: \:D/
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilken superattityd!! =D> :-({|= Klara och raka besked är det liten frågar efter. Här är det ingen ko på isen... :wink: :lol:

:heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

hihih :P

Och sedan då ... 2 timmars luren i säng utan en endaste skarv :shock: :P \:D/
Shit...förrutom tidig morgon så rusar vi i rätt riktning!! :) :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"