Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
frk Carlsson

Re: Matkrånglar, nappbehov samt sömnbrist :(

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, det är som Nat säger att det är så himla olika från barn till barn när man kan säga att de är säkra sovare...man får helt enkelt testa som sagt, och försöka att inte nerva ur om det blir pannkaka av det hela.

Jag går personligen efter devisen att om jag känner minsta tvekan så ställer jag in, men det är jag det :wink:

Jag kan tycka att det är väl höga krav att ställa på ett litet barn, kurat eller ej, att klara av somna i en festlokal där det inte erbjuds ngn privat sfär :wink: Kanske kan en av er föräldrar åka hem med henne när det är dax att sova (?).

Men det är ju vad jag tycker :wink:
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Tack för era svar :P :P :P :P :P
Det går mycket bättre med maten, han äter mindre men äter den glad i alla fall. Att ge han nått i handen att äta på var verkligen jätte bra. Så han äter väl mer inom sin tid.

Angåde festen så kommer vi gå hem innan läggning och lägga honom och så har vi fixat barnvakt. Han sover ju hela natten( vaknar flera ggr men somnar om själv) :P :P :P
Problemet är dock att han kommer behöva sova eftermiddasgsluren på festen från 17- 17:20 så jag tänkte gå ut med han i vagnen.
Men hur gör man när det ska sova i vagnen? kan bara promenera med han eller måste man vara still tills han somnar? Vill bara tillägga att han är för stor för vår vagn så han kommer ligga på rygg....

Ha d bra
21 maj 2011. Kurdatum 21 nov
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sovhjälp skrev:Men hur gör man när det ska sova i vagnen? kan bara promenera med han eller måste man vara still tills han somnar? Vill bara tillägga att han är för stor för vår vagn så han kommer ligga på rygg....
Promenera med vagnen du! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Har lite uppdateringar och frågor så klart :)

Lurarna strular fortfarande hela tiden; den första luren på 45 min kan oftast gå bra men lunch passet har han aldrig sovit rakt igenom ännu. Eftermiddagsluren sover han igenom eftersom det bara är 20 min. Problemet är fortfarande att det tar 5-20 min av gråt/skrik och gnäll. Nu känns det som att gråten eskalerar istället för att trappas av. Han vaknar väldigt många gånger under natten och gråter men somnar om och det är ju bra. Men ska han fortfarande vakna och gråta(max 1 minut) vid d här laget?
Sen igår natt sonade han inte om själv utan behövde ramsas med jämna mellan rum.

Går det åt trätt håll om han fortfarande efter så lång tid efter kurning gråter och skriker vid läggning ? Samt vaknar upp 1-5 ggr under lunch passet(12.30-14.30).

Har inte velat ta kort lurarna i vagnen för att jag e rädd att förstöra? kan jag börja med det nu och köra lunch luren hemma?

Sen är ju planen att vi ska kura min stora 2 åriga pojke snart och hn sover ju lunch kl 12. Tycker ni jag ska ändra på Francis lur redan nu så att det går lättare sen när de ska sova tillsammans?

Så här schemat ut i dagsläget :

God morgon 7.30 och frukost
Sova 9.00-9.45
lunch 11
Sova 12.30-14.30
Mellanmål 14.30
Sova 17-17.20
Middag 18.00
Nattslurk 19.00
God natt 19.30
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!!
Har inte velat ta kort lurarna i vagnen för att jag e rädd att förstöra? kan jag börja med det nu och köra lunch luren hemma?
Jag är inte helt med på vad du menar. Vilka lurar har du var just nu? Jag hade valt att ha de två korta lurarna i vagn och den långa i sängen. Lite smidigt att ha de korta i vagnen så hinner man iväg på lite saker plus att barnet får extra mycket frisk luft. Sen är det praktiskt att ha den långa luren inne i spjälsäng i och med att många barn sover längre och djupare när de kan vända sig i sängen och sova på mage.
God morgon 7.30 och frukost
Sova 9.00-9.45
lunch 11
Sova 12.30-14.30
Mellanmål 14.30
Sova 17-17.20
Middag 18.00
Nattslurk 19.00
God natt 19.30
Schemat ser finfint ut, skulle absolut inte råda till någon förändring här

Kan det vara så att den lille håller på att utvecklas just nu och lär sig något nytt? att sitta eller vända runt eller något sådant? Ofta kan barns utveckling innebära ångest och oro vilket gör att det blir gnälligare dagar och fler uppvak och längre uppvak på nätterna. När/om sådant sker går vi som föräldrar in med extra mycket trygg attityd, är snabbare på med ramsan, avvaktar mindre, är glada och käcka och visar hur skeppet ska styras. Förstår du hur jag menar? du kan inte ändra den lille men du kan ändra dig själv och ditt beteende. Just nu behöver han en lugn och trygg mamma och då ger du det och då blir resultatet att även han blir lugnare och sover då bättre.

Hur går det med skrattet till gonattet?

Barn som inte sover bra och kanske är lite oroliga brukar jag rekommendera extra långt skratt inför VARJE läggning. Minst 10 minuter, jag överdriver inte utan i 10 minuter ska ni busa 4 gånger om dagen :D Han ska skratta så han kiknar, hur du når dit spelar inte så stor roll men kittla, spela pajas, tittut och sådant brukar vara poppis :D

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen och tack för svar.
Vill bara få svar först på en akutgrej så vi inte förstör något....
Min man är den som ligger på soffan och tar hand om vargtimmarna för tillfället. Tidigare har vi ramsat vid minsta pip på det första uppvaket under vargtimmen och sen därefter kört mozart och husjud.
Men ikväll så sa min man att han ramsade vid minsta pip under HELA varg tiden. För han tystnade på en gång med ramsan i ca 20-30 min och sen vakna han igen och fick ramsan igen= tyst osv fram till godmorgon.
Jag sa till han att detta var fel att man bara skulle ramsa vid minsta pip och sen skulle man avvakta avvakta avvakta .....
Vi är inte överens om detta som ni förstår.. skulle vilja veta vad som är bäst.... så att vi kan köra ikväll :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P

Angående utvecklingsfas så stämmer det: han håller på lär sig att krypa och försöker sätta sig också :)
Så jag ska alltså avvakta mindre och vara snabbare med ramsan ?

Angående lurarna så sover han i dagsläget alla lurar hemma i sin säng vilket är ganska bindande.
Visst var det så att jag kunde börja promenera på en gång med vagnen och inte behövde stå stilla och vänta tills han somnade?

Angående schemat så funkar det jätte bra men som sagt hans bror sover middag kl 12 så som på dagis och planen är ju att de ska sova i samma rum när storebror är kurad, hur gör man då om lillebror sover 12.30 och stoerbror 12.00?
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj,
Min man är den som ligger på soffan och tar hand om vargtimmarna för tillfället
När man kommit så här långt i kurandet ska och bör man inte överarbeta. Ni ska båda sova i er egen säng och inte ligga och vakta utanför barnets rum längre. Det räcker gott och väl att ni går upp när det behövs.

När man kommit en bra bit in i kurandet brukar man försöka börja avvakta mer och mer och låta barnet ta hand om vissa problem själv och föräldrar går in och stöttar vid behov. Detta är såklart en fin avvägning. När situationer uppstår som tänder, sjukdom, oro, nya rutiner och liknande får man dock backa bandet och vara framme med snabbare svar så att inte barnet behöver bli mer oroat än nödvändigt. Att ligga på lur utanför barnets rum är överdrivet men att snabbt gå upp från sängen och ge barnet en ramsa tycker jag ni kan göra några nätter tills allt lugnat ner sig.

Angående utvecklingsfas så stämmer det: han håller på lär sig att krypa och försöker sätta sig också
Då stör detta garanterat sömnen och gör honom oroad.
Bot på detta lyder:
* Snabbare framme med ramsa (dock ej på sekunden, ni ska ha en dialog)
* Mer skrattet till gonattet
* Mer utomhusaktivitet
* Mer social delaktighet
Angående schemat så funkar det jätte bra men som sagt hans bror sover middag kl 12 så som på dagis och planen är ju att de ska sova i samma rum när storebror är kurad, hur gör man då om lillebror sover 12.30 och stoerbror 12.00?
Jag hade personligen valt att göra livet så lätt som möjligt och således lagt lunchluren på samma tidpunkt för både liten och stor. :D
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Tack för snabbt svar :P :P :P :P :P grymma ni e:)

Anledningen till varför min man sover på soffan är för att vi inte har andra sovrum som plutten kan sova själv i. Jag sover på golvet på en madrass i stora sonens rum(väntar på att kura han) tills de är färdigkurade och kan sova tillsammans.
Kanske kan införskaffa en vikvägg så länge så att man kan få sova i sin säng :P :P :P :P

Angående schemat så tycker jag också att jag ska flytta hans lur till 12.00, men hur gör man då med schemat? flyttar man på allt eller ska man följa schemat som vanligt bara att jag lägger han 30 min innan under lunchen?
Nat

Inlägg av Nat »

Du bör flytta hela schemat.

Gjorde ett förslag på hur schemat kan se ut nedan:
7.00 frukost
9.00-9.45 Sova
11.00 lunch
12.00-14.00 sova
14.00 Mellanmål
17-17.20 Sova
17.30 Middag
18.30 nattslurk
19.00 Gonatt

Passade på att finjustera lite detaljer samtidigt.. Lade middagen 30 min tidigare så det blir mer lagom tid mellan middag och nattslurk. Funderar också om du kanske skulle ha lunchen 30 min tidigare då det nu är ganska lång tid mellan frukost och lunch. Men du känner själv här om han brukar bli väldigt hungrig innan han får sin lunch.

Jag tänker att om du ändå ska ändra i schemat kan du även finjustera lite annat på samma gång (om du vill).

Lycka till!!
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen tack för schema förslag. :P :P :P :P :P :P
Går det inte att ha kvar 7.30- 19.30 som början och avslutning på dagen?

Jag fick svaret innan att man kan promenera på en gång när plutten ska sova lur i vagnen och inte stå still tills han somnar. Gör ni så? eller förstör d något?

Ska man alltid vara utomhus när man kör lurarna i vagn eller kan man exempelvis va inne i ett köpcentrum?

Angående skrattet till godnatt så går d inte så bra. Han bara flinar till saker( sjunger, hoppar, dansar, killar, ja allt möjligt) men inget riktigt skratt. Skrattar i 2 sek lixom... kan d vara en av anledningarna till han fortfarande gråter mycket nr han ska sova och har många uppvak trots att han somnar om?

Han e förkyld sen igår så han har vaknat mååååååååååååånga gånger men jag vet att d e bara köra på som vanligt när d gäller detta--- :cry: :)
Nat

Inlägg av Nat »

hej,

NP :D

Jag fick svaret innan att man kan promenera på en gång när plutten ska sova lur i vagnen och inte stå still tills han somnar. Gör ni så? eller förstör d något?
Jag tror att det rådet du fick nog var att du kunde gå med vagnen MEN först sova 10 minuter stillastående. Alltså du lägger precis som vanligt, ramsar och bekräftar och lämnar sedan vagnen. Gå en bit bort från vagnen. När du märker att han sover ställer du klockan på 10 min. Efter 10 min kan du gå iväg med vagnen utan problem.
Ska man alltid vara utomhus när man kör lurarna i vagn eller kan man exempelvis va inne i ett köpcentrum?
Spelar absolut ingen roll, men höga plötsliga ljud kan väcka den mest säkra sovaren. Men du får testa lite här.. vissa klarar av köpcenter och allt medan andra vaknar av det mesta.
Angående skrattet till godnatt så går d inte så bra. Han bara flinar till saker( sjunger, hoppar, dansar, killar, ja allt möjligt) men inget riktigt skratt. Skrattar i 2 sek lixom... kan d vara en av anledningarna till han fortfarande gråter mycket nr han ska sova och har många uppvak trots att han somnar om?
Det kan definitivt vara så att det till stor del är mer skratt som måste in i er nattningsrutin innan allt sitter som ett smäck. Jag är starkt övertygad om skrattet till gonattets betydelse. Det är svårt till en början och man vill gärna hoppa över det när man själv är trött, men jag lovar att det är av största betydelse. Minst 10 minuter av fniss och bus. Allt eftersom kommer han få lättare och lättare till att skratta och du får lättare att busa och komma på hur du ska få honom att skratta. Nu till en början får du kämpa hårt, skriv en lista med roliga grejer du kan göra och prova dig fram vad som funkar.
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Hej igen,

Skulle vilja ha hjälp med ett schema som gör att jag kan ha kvar ett dygn från 19.30 - 19.30 men att lunch luren ska inträffa kl 12 samtidigigt som storebror eftersom de ska sova i samma rum så småningom :)

Har även en fråga gällande att köra lurarna i vagnen :

Blir lite förvirrad, Jenny sa till mig den 6 dec(se nedan) att det gick bra att promenera direkt utan att behöva vänta tills han somnar men "Nat sa att jag måste vänta 10 min då han somanat när vagnen står still.
Det skulle självklart underlätta om jag kunde promenra på en gång som Jenny sa men vill bara göra rätt, så vad e det rätta?

Manfred10
Postat: tis 06 dec 2011, 15:39
Sovhjälp skrev:
Men hur gör man när det ska sova i vagnen? kan bara promenera med han eller måste man vara still tills han somnar? Vill bara tillägga att han är för stor för vår vagn så han kommer ligga på rygg....

Svar:
Promenera med vagnen du!
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

grejen med att lära sova i stillastående vagn innan man börjar gå efter tio minuter är ju att man inte skall bli tvungen att ha rörelse i vagnen för att sömnen skall vara möjlig om man säger. Att man väntar i tio minuter är för att man stör som minst då - dvs om vagnen börjar rulla då, eller om man lägger tillrätta då då stör man med all säkerhet inte.

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
jag ser mitt namn nämnas... :wink: för att reda ut eventuella missförstånd skriver jag detta... :mrgreen:
Sovhjälp skrev:Blir lite förvirrad, Jenny sa till mig den 6 dec(se nedan) att det gick bra att promenera direkt utan att behöva vänta tills han somnar men "Nat sa att jag måste vänta 10 min då han somanat när vagnen står still.
Det skulle självklart underlätta om jag kunde promenra på en gång som Jenny sa men vill bara göra rätt, så vad e det rätta?
Jag antog att du menade luren på festen...
och för att slippa förvirra sonen som dessutom måste ligga på rygg i vagnen gav jag dig rådet att gå med vagnen.
sovhjälp, 6 dec skrev:Problemet är dock att han kommer behöva sova eftermiddasgsluren på festen från 17- 17:20 så jag tänkte gå ut med han i vagnen.
och för att som sagt slippa eventuellt krångel (för 20 min sömn), så tyckte jag att du kunde gå med vagnen om du kände dig osäker på om han skulle somna på egen hand. I övrigt lutar jag mig mot detta inlägg från Torsmamma:

eftermiddagslur

Eftersom den korta eftermiddagsluren försvinner först av lurarna på schemat kan det vara ok att promenera på den, det handlar om att ge förutsättningarna för att sova. Ofta är det just den luren som krånglar (om någon) och då handlar det som sagt om att ge förutsättningarna för sömn, allt mellan 5 och 20 minuter är ok. Sover han däremot utan problem i stillastående vagn sina 20 minuter så är det ju inget att fundera på, alltså låt honom sova i stillastående vagn i stället.

Jenny 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sovhjälp

Inlägg av sovhjälp »

Tack Jenny för förklaringen. Det var inte på nått sätt att försöka sätta dit dig. Det var bara det att det lät mycket lättare att göra som du sa men sen fick jag annat svar av någon annan och ville inte förstöra något.
PÅ festen så gjorde vi som du sa och promenerade och han grät lite men somnade efter 5 min. Har inte provat att köra lurarna i vagnen efter det men jag ska prova med stillastående vagn och se vad som händer :) Tack för din hjälp :P :P :P :P

Angående sista luren ibland kan han gråta från 10-15 av sin tjugo minuters lurs och då brukar jag använda marginal kvarten e detta ok?
Vart ska man dra gränsen för att använda marginalkvarten? efter 10 min?

Snälla kan ni hjälpa mig med frågan på det tidigare inlägget angående schemat?

tack tack tack :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"