Standardmodellen med Vilma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
KLarasMamma

Re: Standardmodellen med Vilma

Inlägg av KLarasMamma »

Underbart! Vet en liten tjej som kommer bli överlycklig! ;-)

Kramar från oss
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen! :-)

Här hemma har vi två tjejer som är väldigt glada, nöjda och sover otroligt bra, för det mesta. :-) Det är därför det var så länge sedan jag var här. ;-) Så igen, stort tack till dig Anna och till alla er andra som hjälpt oss så mycket. Kärlek!

Nu till min fundering. Vilma har den senaste tiden börjat vakna väldigt tidigt på morgonen, kring 05.30-06.00 och efter det somnar hon aldrig riktigt om. Hon ligger och leker, busar, skrattar, bökar och ibland blir hon arg/ledsen. Jag har bara låtit henne vara, varken ramsat eller buffat, då det egentligen inte är någon större katastrof. Däremot så blir hon så väldigt trött under dagarna, gäspar stort hela tiden och orkar inte vara vaken långa stunder, vilket resulterar i en hel del gnäll. Jag ska snart minska hennes sömn dagtid, då jag misstänker att detta kan vara "problemet", men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp hennes schema. Så här ser det ut nu:

19.15-07.15 Sova natt
07.45 Frukost (2dl välling)
09.00-09.30 Sova (oftast ute i vagnen)
11.00 Lunch (hel burk 6mån mat + 1/2 burk fruktmos, vatten)
12.00-14.00 Sova (inne i vagnen)
14.00 Mellis (en tallrik gröt eller banan/fruktmos)
16.00-16.30 Sova (ibland inne, ibland ute)
17.00 Middag (samma som lunchen)
19.15 Sova natt

Totalt blir det 15 timmar sömn/dygn. Hon har alltid haft svårt att vara vaken mer än 2 timmar i stäck, vilket ställer mig tveksam till att helt ta bort sista vilan. Men å andra sidan skulle hon kanske orka vara vaken längre om hon hade sovit ordentligt på natten. Ska jag testa detta eller skulle ni rekomendera något annat?

Kan även tillägga att hon ibland kan vakna mitt i natten och ligga vaken 1-2 timmar. Hon har också precis fått två tänder, vilket har varit väldigt jobbigt för henne. Och hon har svårt att sova längre stunder ute, då hon vill suga på tummen när hon sover, vilket inte går med vantar. ;-)

Nu har jag nog fått med allt. ;-) Någon som har något tips?

Kramar
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
KLarasMamma skrev:Här hemma har vi två tjejer som är väldigt glada, nöjda och sover otroligt bra, för det mesta. :-) Det är därför det var så länge sedan jag var här. ;-) Så igen, stort tack till dig Anna och till alla er andra som hjälpt oss så mycket. Kärlek!
Härligt! :D :heart:

15 timmars sömn per dygn är ju rätt lagom för ett halvårsbarn och jag tycker det känns rätt tidigt att gå över till två lurar. Men självklart finns det barn som är piggare än andra! Det där känner ni bäst själva vad hon klarar av.

Jag hittar ingen nattslurk på schemat, finns det någon sådan?

Det har dykt upp en hel del tidiga morgnar på forumet senaste tiden, jag undrar om det har att göra med att det blir ljusare (hurra!) på morgnen? Hur har ni det med mörkläggningen? Riktigt becksvart ska det vara så man inte ser handen framför sig.

För små tumsugare som ska sova utomhus kan man offra ett par vantar och helt sonika klippa av tummarna. ;)

:heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Hej SaraMilana och tack för ditt svar! :-)

Glömde skriva att hon får en nattslurk, en flaska välling strax innan läggning. ;-)

Jag ska genast testa mörklägga bättre, det kan mycket väl vara det som stör henne!

Tack för övrig tips. ;-)

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hur har det gått, blev det någon skillnad med mörkläggningen? :heart:
KLarasMamma

Inlägg av KLarasMamma »

Det blev faktiskt bättre! Nu vaknar hon vid 06.30 istället, dvs bara 30 min för tidigt. :-)

När skulle ni rekommendera att man tar bort sista em.luren? Förstår att det kan variera, men när har ni själva gjort det?

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D
KLarasMamma skrev:Det blev faktiskt bättre! Nu vaknar hon vid 06.30 istället, dvs bara 30 min för tidigt. :-)
Kul!! =D>
KLarasMamma skrev:När skulle ni rekommendera att man tar bort sista em.luren? Förstår att det kan variera, men när har ni själva gjort det?
Runt 8-9 månader tror jag är vanligt, men alla barn är ju olika. Jag gillar den här översikten, där står så bra om antal sömntimmar, antal lurar etc för olika åldrar.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"