Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sanni

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Sonen sov sin förmiddagslur men han sov bara 15 minuter av sin em lur :? har varit ute på tomten och hemma med han idag och lekt i gräsmattan vilket han tycker är roligt och speciellt att stoppa gräs i munnen :) Jag tänkte att det kommer att bli svårt för honom att hålla sig vaken fram till läggdags men han var inte så värst trött och gnällig utan det slog till vid 18:00 med mer trötthet och gnäll...fick underhålla honom med lek och lite bus :P
Jag läste ytterligare en gång i boken och där skriver Anna att uppföljningsveckan ska vara sig likt inga ändringar i schemat :)

Ikväll somnade han på några minuter \:D/ ....få se hur natten blir :)
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej!
Vi blir mer och mer förvirrade här när det gäller dagslurarna. Vi uppfattade när vi läste boken första gången att det ska vara lite ljusare under dagslurarna men sen läste jag på forumet att det ska vara kolsvart även under dagslurarna. Vilket ska man gå på?
Sen hade vi uppfattat att man ska ramsa när man vagnar men läste sen på ett annat ställe i boken att man inte behöver det?! Vad gäller där?
Isabella blir nästan mer förbannad av dagsramsan än vad hon blir lugn, vad har vi gjort för fel då?
Sen vi började med kuren så har Isabella vaknat glad 1 ggr och då fick vi gå in och väcka henna. Alla andra dagar har hon vaknat tidigare än kl 07.00 och då skrikit/gråtit fram tills att vi kommer in och plockar upp henne kl 07.00. Det känns inte som att det är rätt att hon ska vara ledsen varje dag när hon vaknar? Har vi gjort nåt fel då?

Jag hoppas att jag kan få svar på dessa frågor av en hjärtebarnskontrollant då jag har fågat tidigare i tråden men ej fått svar.

:heart: :heart: :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Isabellas mamma skrev:Vi uppfattade när vi läste boken första gången att det ska vara lite ljusare under dagslurarna men sen läste jag på forumet att det ska vara kolsvart även under dagslurarna. Vilket ska man gå på?
Medan dagslurarna sätter sig (till tiden) kan det underlätta livet, dvs kurandet, att ha mörkt också på dagarna.
Isabellas mamma skrev:Sen hade vi uppfattat att man ska ramsa när man vagnar men läste sen på ett annat ställe i boken att man inte behöver det?! Vad gäller där?
Inomhus, när man använder vagnen som säng, ramsar man lämpligen när man lagt barnet tillkrätta och går. Utomhus fungerar vagningen, själva promrenaden och/eller "skaket" i handtaget som ramsa.
Isabellas mamma skrev:Isabella blir nästan mer förbannad av dagsramsan än vad hon blir lugn, vad har vi gjort för fel då?
Haft för bråttom. Fortsätt lugnt och fint, glatt och betryggande. Ramsan ska ha sista ordet :wink: Vilket inte betyder att barnet inte får reagera med mutter och/eller svordomar mellan varven. BETRYGGANDE, var ordet :lol:

Fastna nu inte evinnerligen i teknik och verktyg. SHN-kuren är mycket mer än så och det är Attityden av Självklarhet som är själva bakpulvret i kakan. Skippa otåligheten till förmån för det energiskt odlade Skrattet-till-go'nattet, kväll som dag :wink: :lol:

Lugnet, Säkerheten och Safarin rekommenderas till förnyad läsning :mrgreen: Tills ögonen blöder och skallen skriker AHA. Typ :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanni

Inlägg av Sanni »

Anna: Tack för svaret du gav till Isabellas mamma gällande dagslurerna...jag har ochså haft det knepigt med det och haft liknanade funderingar :)

En fråga som jag har är gällande uppföljningsveckan som vi befinner oss i nu. Ikväll är det dags för natt 9 och ännu gråter sonen vid läggdags och ställer sig upp i sängen men det är inga långa stunder utan 2-4 minuter och sen blir det tyst..är detta vanligt och hur länge håller det i sig...tänker på om vi gör något galet :? Annars har det gått bra med nattsömnen för övrigt lite tufft emellanåt men det går framåt :) Jag och min man men främst vår lilla skatt Lihon har fått sova mer sammanhängande än vi någonsin gjort de senaste 9 månaderna :) Tack Anna!

Isabellas mamma: Hur mår lilla Isabella och hur har dagen varit för er ? :)

Tacksam för råd och tips :heart:
Isabellas mamma

Tack Anna för svaret! :D
Sanni: Idag har Isabella sovit rätt bra på båda dagslurarna, tog bara 15 min innan hon somnade och ca 15 innan hon somnade inför natten.
Över lag så märker vi ju stor skillnad på hur Isabella mår :D Hon gnuggar inte alls lika mycket i ögonen som hon gjorde tidigare utan lagom tills att det dags att sova. Hon har fått mycket större aptit och har inte kräkits en enda gång sen vi började kuren vilket vi är mkt tacksamma för. Och hon är väldigt mycket gladare på dagarna, har lättare för skratt och kan leka själv.

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Isabellas mamma,

vi hördes ju av innan ni startade kuren, sen blev det inte att jag gick in å kommenterade ngt :wink: Jag vill bara berömma och säga - bra jobbat =D> Ni har kommit en god bit på väg. SHN är så mkt mer än alla verktyg och scheman, det är en livsinställning...men jag vet hur det är sådär i början, då är man så fokuserad på alla ramsor och tider och man noterar minsta lilla...och så ska det nog vara oxå innan det sätter sig...för den tid det tar behöver både vi vuxna likväl som barnet :heart:

Till Sanni kan jag säga att jag tycker inte att 2-4 min innan insomning är speciellt mkt :wink: Vi har alla våra små sätt innan vi somnar in...Fortsätt bara som ni gör och var inte heller rädda för att börja lämna i fred och låt er lille kille ligga lite ifred oxå. Ibland så blir de störda av att man är för "på" - så våga backa (har inte följt den här tråden så jag vet inte exakt hur ni brukar göra :wink: ). Med andra ord - ni gör inget galet alls :wink: Det är bara såhär det är, och det bästa man gör är att fortsätta trygga barnet gnm att ge samma svar gång efter annan. Min erfarenhet är att det tar ca 1 månad innan kuren satt sig, så känn ingen stress, det går nämligen upp och ner...men så länge vi kan bemöta barnen på samma sätt från gång till gång så är man snabbt på banan igen. Och ni är ju bägge inte ens igenom uppföljningsveckan ännu...så luta er tillbaka litegrann... 8) och betrakta de framsteg ni faktiskt gjort hittills!

Ha det bra bägge två!
Vänliga hälsningar Sanna
Isabellas mamma

Tack Sanna!
Det är väldigt lätt som du säger att fastna i alla verktyg ](*,) istället för att bara låta attityden leda vägen och slappna av lite 8)
Det är ju med barn som för vuxna; en förändring sker inte över en natt (även om det blev en markant skillnad efter bara en natt) utan hon och vi måste ju få tid att ta till sig allt det nya.
Det är ju fantastiskt härligt att se hur stor förändringen är efter bara så kort tid så vi är otroligt tacksamma :-D

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sanna :) Tack för dina goda råd :)

Vid läggdags brukar jag lägga honom till rätta (han klamrar sig ibland fast vid mig och börjar gnälla) men jag lägger ner honom tillrättalägger och ramsar ut :) Då brukar han tjuta till dom där minuterna men sen är det ganska lugnt. Han vaknar till ibland med ca 2 timmars mellanrum vid två tillfällen ( igår kväll gjorde han det) och då avvaktade jag först men kände att han började ta i så jag ramsade 1-2 ggr och sen sov han fram till 05:30. Det var dock svårt för honom att somna om (trots pangramsa) efter detta och han var vaken och grät från och till...jag fick gå in vid ett tillfälle och tillrättalägga då han lät väldigt ledsen. Tar gärna emot lite tips på hur vargtimmarna kan handskas med (hänvisa gärna till någon befintlig tråd om ni vet att det finns en sådan gällande vargtimmarna så uppskattas det :heart:

Det är en otrolig härlig känsla när man har nått dessa framsteg och faktiskt har lyckats lugna sitt barn :) Och ännu bättre blev det idag då hans första tand kikade fram på morgonen :D samt att jag lyckades lugna han i vagnen på 7 minuter för fm luren :) HELT OTROLIGT!
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hjälp! Denna dag har varit väldigt jobbig och tuff för min lilla son och mig :( Det som hände idag såhär i slutet av kurningen var att jag blev tvungen att åka in till akutmottagningen där min mamma blivit intagen och situationen var väldigt ostabil men det har tack o lov blivit bättre nu. Det jag ville komma till var att jag var tvungen att ta med min son då pappan var bortrest med jobbet ett par timmar bort och det fanns ingen som kunde passa honom just då så han fick följa med. På väg hem var han jätte trött och slumrade till vid 18:30 (läggdags 19:30) och sov ca 30 minuter i bilen och när vi kom hem så vaknade han och jag blev helt ställd visste inte vad jag skulle göra. Han kom inte i säng i tid ikväll men jag körde samma rutin med bad etc och jag fick ramsa en del och lägga till rätta. Nu sover han....

Kan detta ha påverkat själva kurningen och sömnen inatt tror ni?

Lite av en förtvivlad mamma ikväll :?

Tacksam för råd :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hopp!

ingen fara på taket. nya tag imorgon bara. attityden. så är ni på bana igen.

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sanni

Inlägg av Sanni »

Tack lilla Mia :) Behövde höra det där :) Tack! Nu ska jag ruska upp mig och återinta den attityd till självklarhet som jag så hårt jobbat på att uppnå :)

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill bara ge pris och beröm åt er båda två :-({|= Jag tycker ni sköter er underbart bra :wink: :lol: Arbetar så lugnt och fint på att ge era små älsklingar LUGNET och SÄKERHETEN i en alldeles - ja just det: alldeles ljuvligt välgörande Attityd av Självklarhet. Som kommer mer och mer =D>

Och då växer självförtroendet och självkänslan och NJUTNINGEN närmar sig med raska steg - vilket de små barnen talar om på sitt kärleksfullt tacksamma vis. I handling. Med aptiten, med skratten, med den alltmer frilagda livsglädjen :lol: :heart: :heart: :lol:

Fortsätt lugnt och fint och orosbefriat, ni båda kära.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isabellas mamma

Tack Anna! :-D

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Tack Anna de orden värmde gott :heart: :heart: :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Behöver lite råd och peppning :?

Ikväll är det sista kurnatten och läggningen ikväll var väldigt stökig...Jag la sonen i hans säng, la på filten och tryckte till och ramsade ut och helvetet bröt lös :? I början gnällde han så jag tänkte han kommer somna om, sen stegrade skriken och gråten fullständigt exploderade! Jag ramsade och hade mig men det nådde ej fram utan jag gick in och la till rätt 3 snabba buffar och ut + ramsa. Det hjälpte heller inte utan jag fick gå in ytterligare en gång och upprepa tillrättalägga 3 snabba buffar och ut+ramsa..Detta tog en ca 40 minuter och jag undrar om detta kan vara ett sk återfall eller vad var det som hände såhär i slutet på kuren :shock:

Hur ska jag tänka inför senare ikväll och natten om han vaknar till???

Tacksam för svar :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"