Lilla S 1 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
susanne med O

Re: Lilla S 1 månad

Inlägg av susanne med O »

Hej

I några dagar har det varit värre, hon började vakna även på natten, höll igång med nöjt joller i dryga timmen.
Nattetid har det lugnat ner sig nu, men dagslurarna är likadana om inte värre...
Hon har fått en tand och håller på att lära sig krypa så mycket är på gång.
Är inte direkt sugen på mat heller.

Kort inlägg, har bråttom

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hur går det för er i julstöket?

Mvh Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
susanne med O

Hej

Just nu är skruttan jätte förkyld,snorig och hosig så det är jobbigt för henne.
Så nu är hon allmänt mer hängig och somnar lite snabbare men vi får fortfarande köra henne ibland. Många gånger sover hon inte alls på em.
Hon klarar sig då bra fram till kl 19.
Sover hela nätterna men kanske vaknar till lite när hon hostar.

Susanne
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Så skönt att hon sover så bra trots förkylning! Om hon får mer problem med hostan kan ni ju använda er av kokande vatten på lök och timjan i en skål i rummet. Det lindrar hosta och löser slem/snor, men ni kanske har sett det tipset redan. :)

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
susanne med O

Hej

Här hemma går det tyvärr inte så bra...
Skruttan vaknar var och varannan natt. Ibland med joller, ibland (som i natt) panikskrik kl:04, inget hjälper. Ramsan blir hon bara skitförbannad av och skriker ännu mer...
Hon delar rum med sina 2 syskon som vaknar, grannens sovrum ligger vägg i vägg så jag kan/vill inte låta henne skrika....

I kväll la jag barnen kl: 19, hon börjar skrika så fort jag lägger ner henne (brukar hon aldrig göra) Jag ramsar och går ut, hon är förbannad men tystnar snabbt. Tror hon somnade.
Kl:19.26 kommer panikskriket helt utan förvarning så jag hoppar till i soffan, börjar ramsa,avvaktar och måste sen ramsa igen, men inget hjälper. Hon skriker/gråter så hon hostar och nästan spyr.
Då plockar jag upp henne men hon fortsätter panikskrika så vi går ut ur rummet. Hon lugnar inte ner sig alls utan är lika hysterisk fast hon är i min famn...
Jag blir helt villrådig och ger henne alvedon för jag tror det är halsen som gör ont (hostar mycket och hårt,ävenpå dagarna)
Just nu har hon lagt ner huvudet på min axel och hon är lugn.

Hon blev 7mån den 29dec. Tänkte om det kunde va en tidig 8mån ångest?
Vet inte alls hur den yttrar sig, märkte inte av den på hennes syskon.

Eller kan det va magknip? Hon fick mannagrynsgröt kl: 18.30

Känner mig orolig inför natten...

Susanne
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen!
Jag läste några av dina senaste inlägg och det verkar ha varit mycket nu ett tag för er. Tänder, förkylningar osv. Det är ju väldigt lätt hänt som du ju säkert vet med din erfarenhet att etablera lite nya och inte alls så roliga mönster. Speciellt när man inte vill väcka sovande barn och grannar. Har själv tänkt tanken flera gånger att de som bor i eget hus måste ju ha sååå mycket lättare att fixa till en finfin attityd. Så jag förstår dig! :) Tyvärr så överförs ju detta lilla aber till de små skruttarna och där står man helt plötsligt med en ovana.

Jag tycker mig ha läst om flera som haft tidiga 8-månadersångestar så kanske kan även det finnas med i bilden. Men hur som. Även om det då är en sådan släng behöver liten få sig ena riktigt stadiga klippor till föräldrar. Så. Kan du på ngt sätt hitta din fina trygga, lugna stormamma där inne igen? :) Det känns som om det smugit in en hel del vargar i ert lilla bo. Jag förstår att du tagit ut henne från rummet också men som du vet så gynnar det ju inte säkerheten direkt. Jag vet inte om du gör det men du skriver det inte i alla fall, buffningen? Buffar du för att lugna henne? Det ser ut som om du ramsar och sedan när det inte funkar tar du upp henne? Eller har jag missförstått? Glöm inte krisverktygen kära du :D !

Och så ska jag leta en tråd om 8-månaderbäbisarna om jag lyckas.

:heart: Nimrah
susanne med O

Hej :D !!!

Ja det är mycket för skruttan just nu, förkylningar, tänder m.m.
Ovanorna kommer som ett ovälkomet brev på posten [-X
Du har alldeles rätt när du tror att vargarna har kommit till vårt hem... :oops:
Konstigt men dom rör sig mest kring mig gissar jag...
Ska genast leta fram den rätta attityden igen !!!

Jag brukar också tänka på det här med att slippa grannar vägg i vägg. Men men det är bara att acceptera att vi har det,varken dom eller vi ska flytta på oss :lol:
Ska genast börja med buffningen igen, MYCKET bättre än att ta upp henne. Samtidigt är det sååå svårt när man står vid hennes säng mitt i natten att inte ta ut henne för att "se" vad felet är...Hur man nu skulle kunna SE det...

Hon sov hela natten i alla fall, själv var jag vaken mellan kl:04-05 för jag var väl beredd IFALL hon skulle vakna...kunde liksom inte somna, suck.

Både morgon och middagspasset har gått jätte bra med läggningen i vagn, inget vagnande alls :)

Blir jätte glad om du kan hitta nån länk om 8-mån ångesten, jag är urusel på att hitta saker på forumet...

Tack för ditt svar, det känns tryggt att kunna komma in hit och få lite "mammapepp" när det behövs som mest :heart:

Susanne
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Här är några favoriter till dig:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... sc&start=0

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... highlight=

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97218

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#96239

Och vad skönt att du själv ser vad som hänt er. Ibland blir man lite blind. Jag också, absolut :oops: :D .

....Du varg, du varg kom inte hit ungen min får du aldrig... :)
susanne med O

Hej

Här är allt bra med lilla S. Hon är redan 9mån.
Nu har hon kommit på hur hon ska förflytta sig själv. Antingen ålar hon eller så "sitthoppar" hon. Fram kommer hon i alla fall :lol: =D>
Hon ålar även i sängen, så när jag lägger mig på kvällarna så går jag in och drar ner henne till fotändan igen, sen sover hon hela natten. Går jag upp på toa på natten brukar jag också gå in och kolla, ofta måste jag dra ner henne då med. Det underlättar så att jag gör det för annars vaknar hon till av att huvudet är uppe i spjälorna.

Jag önskar få hjälp med dels hennes matschema och dels hennes middagslur.

Hon sover middag kl 12-13.30 i vagn inomhus. Jag lägger ner henne utan att ramsa och går ut från rummet. Jag mörklägger inte.
Nu skulle jag vilja lägga henne i hennes säng i stället. Hur gör jag den ändringen smidigast? Den senaste månaden har jag kanske behövt vagna henne max 2gånger, men hur gör jag ifall hon totalvägrar att somna i sängen, kan ju inte vagna den :lol:

Hennes matschema ser ut så här:
kl:7.10 ca 300ml välling ev. nån lite brödbit när resten av familjen äter frukost.
kl:8.30 Havregrynsgröt med yoghurt. Jag gör den på 1dl gryn
Kl:11.30 Lunch motsvarande 1barnmatsburk i storlek. Evlite fruktpure efter.
Kl:14 mellis 300ml välling (vällingen vill jag byta till nått annat)
Kl:17 middag lika stor som lunchen
Kl:18.30 havregrynsgröt lika stor som vid second breakfast

Vad ska jag lägga till/ta bort? Skulle va smidigt om hon kunde äta samma mellis som sina syskon. Dom brukar äta yoghurt och nån smörgås.
Men hur mycket ska jag ge lilla S för att det ska motsvara ca 300ml välling?

Susanne
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej på er! :)

Jag brukar också göra som du under nattluren. Lägga tillrätta innan jag lägger mig eller om jag är uppe en sväng. :D Sådana däringa sitthoppare är ju så söta :) . Och så glada de blir när de väl kan ta sig dit de vill.

Matscheman är jag inte så bra på så där får gärna ngn annan fylla i. Jag tipsar däremot om smothies i pipmugg till mellis. Jättepoppis här till min 7 månaders. Det blir ju lite mer näring än en flaska "bukfylla". De andra barnen vill säkert också ha "milkshake" där man kan fuska ner allt möjligt nyttigt i förklädnad. (Jag är själv inne i en period där jag försöker ändra våra vanor bort ifrån mjöl, mjölk och sockerträsket :) och det går faktiskt över förväntan t o m med en trotsig treåring :) ). Jag tror också det finns ngn mellistråd inne på barnakroppforumet med bra tips. Sedan tror jag inte du behöver tänka på vad 300 ml skulle motsvara i annat. Hon äter tills hon blir mätt inom en halvtimme.

När du byter plats för långluren på dagen gör du alldeles precis som du gjort så fint med dina andra lurar. :) D v s, Byt som om inget konstigt alls är på gång, mörka inte ner rummet utan låt det vara det fixar hon ändå. OM det blir frågor gör du som vanligt. Ramsar om det behövs (och jag skulle införa beskedramsan bara så där i förbifarten här också), behöver hon mer förstärkning så buffar/solfjädrar du. Men jag tror hon fattar det här nu. Så backa du så mycket du bara kan redan på en gång så ska du se att luren sitter som smäck alldeles efter ett par dagar!

susanne med O

Hej

Idag var först dagen som jag la henne i sängen på vilan :) .
Jag valde att dra ner rullgardinen så det i alla fall blev lite skumt där inne, tanken är att sonen snart ska vila i samma rum och han är van vid lite mörkare.
Det gick bra att lägga henne, tror hon fattade poängen direkt.
Hon frågade ingenting, men JAG gjorde ju så klart misstaget att smyga in och kolla efter 30min (varför skulle jag göra det [-X )
Då låg hon med huvudet precis vid spjälorna högst upp så jag drog ner henne (som jag kan göra ombehindrat på kvällarna)
Men då vaknade hon till...Hon blev förbannad för att jag väckte henne (vem hade inte blivit det :lol: )
Jag körde en ramsa, men jag har aldrig ramsat henne dagtid så den hjälpte tyvärr inte speciellt mycket.
Nu är hon tyst i alla fall, och jag ska INTE gå in och kolla till henne...
Jaja det här gick ju bra för att vara första dagen, trodde det skulle vara svårare, (japp jag är en sån där jobbig person som räknar med problem som inte ens finns. :oops: )

Lill skruttan är 9mån men sover bara lunchvila på 1,5h.
Morgonvilan kl 9 tog jag bort efter att hon totalvägrade sova den på ca 2v.
Jag känner att hon skulle behöva en 20min runt kl 9, men hur inför jag den igen?
När hon låg i vagnen så vagnade jag ju henne pga hon blev så förbannad men det hjälpte inte för hon bara vägrade sova då.

Susanne
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Hej!

Visst kan man förbanna sig själv för de där onödiga gångerna som man försöker hjälpa till :) !

Hur ser ditt schema ut nu? Är det 19-7, ?, 12-13.30 och sedan? Har ni tre lurar fortfarande?

susanne med O

Hej

Hon sover natt kl 19-7och sen middag kl 12-13.30, det är allt.
Hon är 9mån så hon ska sova 14h enligt SHN boken. Som hennes schema är nu så får hon ihop 13,5h så en 20min på morgonen runt kl 9 skulle ju vara perfekt. Men som det är nu är det helt omöjligt att få henne att somna tidigare än kl 12.

Susanne
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Susanne :D

Härligt att lurarna i sängen uppskattas, bra jobbat! :thumbsup:
Om du känner att hon behöver en lur pâ morgonen ocksâ (och med tanke pâ hennes âlder sâ tror jag att kommer att tacka och ta emot :wink: ) sâ lägg henne bara i sängen, precis som du gör till eftermiddagsluren. Nu när hon fattat hur skönt det är att sova där sâ kanske hon kommer lättare till ro än i vagnen (som lätt kan upplevas trâng när de smâ blir lite rörligare, det är iaf min erfarenhet).

Vad gäller matfunderingarna sâ kan jag bara instämma i Nimrahs kommentarer. Till mellis tror jag säkert att lite yoghurt och smörgâs kan gâ ner (här i yoghurtens förlovade land finns det särskilt yoghurt för fyra mânaders 8) ). Och smoothies sâ klart. Jag smygreklamar lite för Nya Mammans bok "Râsmart familj" som har en massa goda smoothisrecept (och en massa annat förstâs =P~ ).

:heart:
susanne med O

Hej

Jag la ner lilla prinsessan kl 9 i sin säng. Hon skrattade till lite och undrade säkert vad mamma höll på med nu, men sen vart hon tyst.
Tror tyvärr aldrig att hon somnade för hon jollrade till mellanåt. Men jag lät henne ligga i 30min så hon fick i alla fall en liten vila.
Ska fortsätta göra så varje dag, antingen vilar hon bara eller så somnar hon till en lite stund.

Jag slutar aldrig förundras över hur mycket vi föräldrar krånglar till våra liv med barnen i onödan, när allt egentligen är väldigt enkelt :lol:

Susanne
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"