Några frågor- mitt i kurningen av S 5 mån.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

I´m back!

Det är ett tag sedan jag varit här och skrivit nu, detta för att det har gått så BRA! Somnat har han gjort på några sekunder, dagslurarna förlöpt utan problem och morgnarna varit relativt okej.

Julen med ett ordentligt kringflackande med otaliga nya rum att mörklägga gick också förhållandevis bra. Några protestkvällar/morgnar pga ny miljö och massa intryck.

Jag är oerhört glad över vart vi nu kommit.

MEN!

I dagarna blir han 8 månader och ångesten har kommit som ett brev på posten.
Främst märks detta i hans sovande.
En hel massa mardrömmar varje natt. Han vaknar upp med ett vrålskrik och är totalt otröstlig. Normalt kan han lugna sig själv där han ligger, men nu har jag inte sett någon som helst annan utväg än att buffa honom lugn.
Förra natten var jag tvungen att göra detta några gånger mellan 22-23. Kunde inte tro att det var sant när han även vaknade, lika otröstlig, klockan 04.30. Även den gången slutade i buffning.

Jag skulle betrakta min son som en säker sovare vid det här laget. Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga vid dessa mardrömmar. Det är totala ångestskrik som inte mattas av. Hur har ni gjort :?:

När jag ändå är i farten skulle jag även kunna fråga om morgnarna.
Det är högst 10 gånger på de senaste månaderna som lilla S har sovit tills klockan ringer. Oftast vaknar han vid 06.10 (väckning är 07.00), och han är klarvaken, för det mesta glad men det slutar oftast i tvärilska. Vi har alltid kört med mozart, ingen ramsa utan på med musiken när han ilsknat till. Eftersom dessa tidiga morgnar inte upphört trots en drös minikurer undrar jag om det är mitt schema som är dåligt.

Pappan har alltid sagt att "jag tror att han inte är typen som sover 12 timmar". Jag har alltid sagt emot och hävdat att det är schemat som spökar. Men nu börjar jag mer och mer tro att han har rätt.

De gånger han har sovit 12 timmar har han dagen innan inte kunnat somna på den sista 20 min luren. Då har jag lagt honom en halv timme tidigare istället och så har han sovit till sju.
Jag får ingen rätsida på var problemet ligger. Någon som har en bra teori :?:

Behöver med andra ord era goda råd.

så här ser schemat ut:

07.00 väckning plus amning
08.00 gröt
09.00 sova-10.30
11.30 mat
13.00 sova-13.45
14.30 mellanmål
16.30-16.50 sova
17.30 gröt
18.30 kvällsslurk
19.00 godnatt

och en sista fråga: Är det inte kring 8 månader som man byter till 2 lurar :?:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen tillbaka! :heart:

Härlig läsning, ni sköter er suveränt!

Har du Barnaboken, BB? I den finns strålande kapitel om just 8-månaders ångest och vilka frågor den brukar föra med sig, olika för olika barn naturligtvis.

Jag skall försöka bena ut dina frågor, vilka du nästan svarar på själv ibland. :wink:
En hel massa mardrömmar varje natt. Han vaknar upp med ett vrålskrik och är totalt otröstlig.
Precis som det kan vara, denna tid då mycket inombords är upp och ner, nytt och ibland mycket skrämmande. Inget onormalt alls, snarare tvärtom. Bara att gå till sig själv när/om man helt plötsligt upptäcker att världen är annorlunda, sett genom en egen individs ögon, kan vara nog så läskigt, visst ?!
nu har jag inte sett någon som helst annan utväg än att buffa honom lugn.
Förra natten var jag tvungen att göra detta några gånger mellan 22-23. Kunde inte tro att det var sant när han även vaknade, lika otröstlig, klockan 04.30. Även den gången slutade i buffning.
Inte heller detta konstigt, under denna tid kan man få "gå tillbaka" ett steg i verktygandet, dock mycket kort tid. För att göra en punktinsats mot just den uppkomna frågestunden om du är med. :smile: Jag föreslår att du börjar med buffning om han skriker upp sig fort. In direkt och buffa, lugnt och säkert, ut med ramsan då han nästan sover igen. Detta ett par nätter, sedan backar du i den takt du finner lämplig. Men backa skall du, han skall lära sig att finna lugnet själv igen eller hur? Så efter två nätter buffar du tills han lugnat sig, sen ramsar ut. Efter det skall ramsan räcka, för att sedan lämna över till honom som före ångesten. Målmedvetet jobba honom tillbaka, säkert och tryggt. Det är det man finns för alltid, men särskilt under denna jobbiga tid.

Med andra ord gjorde jag själv som ovan, direkt adresserade aktuellt frågeområde, fick bukt med det inom några dagar. Jag solfjädrade, vilket är bäst på vår dotter. Hon hade en tendens att kräkas i affekt, så efter andra kvällen bestämde jag mig, jag ställde mig med fjädern, så länge det krävdes. Tydligt besked alltså. INGEN varg i sängen, här kan du sova GOTT och LUGNT.

Angående morgnarna. Kanske passar det honom bättre att vakna liiiite tidigare? Vi har 11.5 timmars nätter, har alltid haft. Om du ändrar till detta med väckarklocka så klart, så behålla 20-min luren i alla fall under 8-mån ångesten, kan vara bra då nätterna kan ha lite frågor som du redan känner till. Men, jag hade inte ändrat nu under ångesten tror jag, då behövs extra sömn.

Rådet jag kan ge: Barnet har en orolig insida - mamma och pappa får vara den trygga utsidan med attityden genom hela dygnet. För det ÄR ju tryggt, det ÄR ju säkert och SKÖNT att sova, det vet ni ju. Han också, han är bara lite osäker just nu. Led honom igenom det, han är en liten man som svajar just nu. Extra mycket soc delaktighet, massor med utevistelse. FINNS där, utan att för den skull vara medlidande eller att nära skrik/plötslig gråt. FINNS där, tyst på golvet eller bredvid. Det går över efter några minuter och då kommer han ta sig annat att göra.

Som sagt, läs om ångesten i BB, där står precis det jag skrivit ovan, fast i originaltext. Jag återger ju bara AWs kloka ord samt mina egna erfarenheter av att ha haft dem i minnet då vi gått igenom samma sak.

Lycka till!

Det går över och en ny spännande kille som blomstra i den nya tid som väntar. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

Tack rara för det fina svaret!

Tänkt så skönt att ha ett bollplank där man kan bolla frågor med vettiga människor. Det är sannerligen guld värt!

Lugna nätter nu.

Lilla S vaknar fortfarande för tidigt (oftast 06.10, det händer dock att han sover till 06.45). Även den sista luren strular rejält.
Han vill helt enkelt inte sova den sista luren. Men vi fortsätter att glatt erbjuda den.
När 8 månaders ångesten gått över så skall vi ta tag i schemat.

två gånger 1,5 lur och 11.5 timmar på natten. Så får det bli!

BB boken skall jag införskaffa. Har läst i lånat exemplar, men den skall få sin plats i bokhyllan.

Anna W: Tusen och åter tusen tack för din hjälp med våra nätter! Du behövs. Jag kommer alltid att rekommendera den här kuren. Och blir det ett barn till en dag, så är det SM från början! Heja dej! Heja dej! Heja dej!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ljuv musik för mina öron :-({|= Pris och beröm för vackert arbete =D>
finskaflickan skrev: Jag kommer alltid att rekommendera den här kuren. Och blir det ett barn till en dag, så är det SM från början!
Precis så (se decemberkrönikan 2009) :wink: Förlitar man sig på SM från början och följer den, inte slaviskt men lugnt och fint, och prydligt "åldersuppdaterat" underhand, behöver man aldrig kura. Kanske minikura någon gång - som t ex skjuta orosvargar under åttamånadersångesten :roll: men det är det lilla.

Tusen tack för dina varma ord :heart:

Det jag skulle vilja se är att alla de som klagar över sina sömnlösa nätter, som de små barnen ställer till bevars, fick den enkla retoriska frågan: "Men varför sover ni inte, hela familjen :?: SOVA HELA NATTEN-KUREN FINNS JU :!: "

:lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"