Det är ett tag sedan jag varit här och skrivit nu, detta för att det har gått så BRA! Somnat har han gjort på några sekunder, dagslurarna förlöpt utan problem och morgnarna varit relativt okej.
Julen med ett ordentligt kringflackande med otaliga nya rum att mörklägga gick också förhållandevis bra. Några protestkvällar/morgnar pga ny miljö och massa intryck.
Jag är oerhört glad över vart vi nu kommit.
MEN!
I dagarna blir han 8 månader och ångesten har kommit som ett brev på posten.
Främst märks detta i hans sovande.
En hel massa mardrömmar varje natt. Han vaknar upp med ett vrålskrik och är totalt otröstlig. Normalt kan han lugna sig själv där han ligger, men nu har jag inte sett någon som helst annan utväg än att buffa honom lugn.
Förra natten var jag tvungen att göra detta några gånger mellan 22-23. Kunde inte tro att det var sant när han även vaknade, lika otröstlig, klockan 04.30. Även den gången slutade i buffning.
Jag skulle betrakta min son som en säker sovare vid det här laget. Nu undrar jag hur jag skall gå tillväga vid dessa mardrömmar. Det är totala ångestskrik som inte mattas av. Hur har ni gjort
När jag ändå är i farten skulle jag även kunna fråga om morgnarna.
Det är högst 10 gånger på de senaste månaderna som lilla S har sovit tills klockan ringer. Oftast vaknar han vid 06.10 (väckning är 07.00), och han är klarvaken, för det mesta glad men det slutar oftast i tvärilska. Vi har alltid kört med mozart, ingen ramsa utan på med musiken när han ilsknat till. Eftersom dessa tidiga morgnar inte upphört trots en drös minikurer undrar jag om det är mitt schema som är dåligt.
Pappan har alltid sagt att "jag tror att han inte är typen som sover 12 timmar". Jag har alltid sagt emot och hävdat att det är schemat som spökar. Men nu börjar jag mer och mer tro att han har rätt.
De gånger han har sovit 12 timmar har han dagen innan inte kunnat somna på den sista 20 min luren. Då har jag lagt honom en halv timme tidigare istället och så har han sovit till sju.
Jag får ingen rätsida på var problemet ligger. Någon som har en bra teori
Behöver med andra ord era goda råd.
så här ser schemat ut:
07.00 väckning plus amning
08.00 gröt
09.00 sova-10.30
11.30 mat
13.00 sova-13.45
14.30 mellanmål
16.30-16.50 sova
17.30 gröt
18.30 kvällsslurk