Vill inte göra fel den här gången

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Du skriver så roligt! Och vilka insikter! Snart Nancy-varning här :wink: :D
:heart: Kram!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Stilla skrev::D Du skriver så roligt! Och vilka insikter! Snart Nancy-varning här :wink: :D
:heart: Kram!
:oops: :heart: :)
Håhå vilka fina ord, vad glad jag blir. Tack fina du, jag tar det som en komplimang!

....

Update då, så här några dagar efter work-shopen.

De vakna timmarna har varit vakna. Vakna á la " :shock: -koffeinvakna". Smulan har protesterat lite ty hon är en trött en som ju gärna 5-minutrat lite här och var. Där har vi har använt oss av marginalkvartar till och från nu, det för att råda bot på de där dagarna med för få sömntimmar och sen för att inte ha en ALLT för trött och protesterande dam här.

Sömntimmarna har haft färre skarvar, dock skarvar hon än.
Vagningen känns som om vi inte behövt ta till lika mycket heller. Det verkar som om en polett börjar trilla ner hos Smulan av vagn är lika med nu-skall-vi-sova.

Nätterna; tjejen vill göra natt runt 19-20 tiden och hoppar över ett mål, vilket vet jag inte men nästa matanhallt sker 02.00. (Om det är 22.00 eller 01.00 målet hon hoppar får de vise tvista om). Vi hoppas på att det fortsätter så framöver också.
Däremot har hon svårt att vara en sovande-som-folk efter 04.00 då vargtimmen gör sitt intåg. Stök och bök påbörjas, nästa matning sker 05.00 enlig önskemål och sen är det vagna som gäller. Eller vagna till 05.00.
We very much avskyr vargtimmen här hemma.
Vargtimmesdilemmat har vi dragit med redan sen innan hon började dra 6 timmar på raken.
Morgon görs runt 06.00-tiden.

:arrow: :?: Förvåning pågår på en punkt:
Smulan har gått ner i matintag, som jag berättade innan så låg hon i runda slängar runt 830ml/dag.
Hon har nu legat på runt 700ml/dag vilket ger mig intrycket att hon aldrig kom ur sin 3veckors ökningsperiod, utan den kom och den varade fram tills nu där hon anser sig klara sig på 700.

:arrow: Samma här, det är trug till tusen, det återstår oss att sondmata henne för att få i henne mer.

Någon som känner igen det hela eller har synpunkter/inputs?

.....

I övrigt hade jag en rejält pissig dag igår där tankarna på att lägga ner det hela cirkulerade. Insåg sen att återgå till "ingenting" till "kaos" till "jag-har-inte-en-aning-om-hon-skall-äta-nu" inte var ett alternativ.
Jag tror att jag är så trött på hennes skrik att jag inte ser våra framsteg. Inte ser att skriken faktiskt har blivit färre. "Trött" är kanske ett illa valt ord men ni kanske fattar ändå.
Jag VET att de är frågor, jag VET det, men jag kan inte låta bli att mellan varven känna mig kopiöst jäkligt ensam om att ha ett så frågvist barn.

Klimp hade "Vernissage" på sitt dagis i fredags, jag såg så otroligt fram emot att se det, vara där då deras stora kör sjöng. Så vi baxade ner Smulan i sin vagn, vi kom 200 meter hemifrån då hon satte igång stora syrenen. Det var bara att vända hem igen för det hade mer varit stressigt att vara där med en inte alls nöjd tjej.

Jag slåss med mina egna vargar varje dag, jag kan så himla gärna önska att jag inte hade ett så frågvist barn och visst kan jag se att vi till viss del själva skapat detta. Men har vi verkligen skapat ALLA hennes frågor? Nej, det kan jag inte tro :roll: .

Nyfiken vet mer, den som aldrig frågar får inga svar och går dum genom hela livet. När vi har kommit ut på andra sidan så VET jag att jag inte alls kommer att ha velat ha henne på annat vis. Klimp var tokfrågvis och är den finaste killen jag vet idag.
Dock kan jag känna mig less och trött och framför allt ensam om ett sånt barn.

Så där är vi nu, små steg fram och knappt några bakåt. Eller; inga bakåt sen sist!

:heart:!
malin123

Frågvisa bebisar

Inlägg av malin123 »

Hej braiga Kalasmamman,

Ville bara säga att du är INTE ensam om frågvis bebis. Det finns sååå många, men inte ser man dem så mycket ute, de är ofta nog hemma med sina lika trötta och ledsna mammor. Satt själv och bölade mest hela tiden för inte så länge sen. :cry:

Men visst är väl Smulan också inne i de veckor då bebisar statistiskt är just som mest frågvisa? Bättre tider väntar om knuten. :wink:

Sen har du nog rätt i att de frågvisaste bebisarna blir det härliga människor av, så var det med vår Edgar som blev världens mysigaste filbunke efter några månader, och har gett oss så mycket glädje i huset. Hade nog varit lättare för alla dock om han fått lite tidigare SM-ledning.

Heja dig! :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej Kalaskakan! :D

Jag tycker ni jobbar på alldeles fantastiskt fint! :thumbsup:

Har inga svar att ge angånde matintaget, kanske kan någon annan hjälpa dig där?
Kalaskakan skrev: Nätterna; tjejen vill göra natt runt 19-20 tiden och hoppar över ett mål, vilket vet jag inte men nästa matanhallt sker 02.00. (Om det är 22.00 eller 01.00 målet hon hoppar får de vise tvista om). Vi hoppas på att det fortsätter så framöver också.
Däremot har hon svårt att vara en sovande-som-folk efter 04.00 då vargtimmen gör sitt intåg. Stök och bök påbörjas, nästa matning sker 05.00 enlig önskemål och sen är det vagna som gäller. Eller vagna till 05.00.
We very much avskyr vargtimmen här hemma.
Vargtimmesdilemmat har vi dragit med redan sen innan hon började dra 6 timmar på raken.
Morgon görs runt 06.00-tiden.
En fundering jag har här gäller nattmatstiderna. Många väljer att ge mat kl 04 just för att undvika vargtimmesstrul. Vad tror du om att ge nattmat på de klassiska tiderna 01 och 04 i stället? Jag har själv aldrig väckt för att mata på natten, men i ditt fall undrar jag om inte det skulle kunna hjälpa till? :-k Smulan verkar vilja ha tydliga besked och i och med att ta ledningen fullt ut och "väcka"/mata på i sömnen, så visar ni att mamma och pappa har full koll och bevakar Smulans intressens dag som natt. Ett effektivt sätt att mota bort eventuell eftersläntrande överlevnadsångest. En liten tanke från mig bara.
Kalaskakan skrev: Klimp hade "Vernissage" på sitt dagis i fredags, jag såg så otroligt fram emot att se det, vara där då deras stora kör sjöng. Så vi baxade ner Smulan i sin vagn, vi kom 200 meter hemifrån då hon satte igång stora syrenen. Det var bara att vända hem igen för det hade mer varit stressigt att vara där med en inte alls nöjd tjej.
Jag skulle vilja säga att dom allra flesta små skräp i den åldern inte är det minsta roade av att ligga i vagnen under vakentiden. Rent krasst så är det nog bara några få nöjdisar och så napp-bebisarna som ligger nöjda och glada på promenad... De flesta är ganska frågvisa skulle jag vilja påstå! Lite tålamod, det kommer med åldern! Om ni måste iväg så kanske bärsjal kan vara ett alternativ så här i början?

KRAM på er och fortsätt jobba på så kalasfint! =D> :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Malin B
Tack för dina ord! Ja faktiskt, att jag inte ser eller hör talas om fler med frågvisa barn har antagligen att göra med att de inte heller tar sig ut. Det är inte roligt, även om vi enligt konstents regler mer skall se till barnen och inte oss.
Jag läste förresten att din förstfödde också var en frågvis en!

Huruvida hon är inne i en mer frågvis period vet jag inte, jag har liksom inget att jämföra med. Brorsan var likadan han...

ElinN
:-k Jaaao, ställa klockan och mata, det ÄR ju en idé. Jag tror dock att Smulan börjar fullt ut förstå att vi bevakar hennes intressen. Överlevnadsångesten är borta sen ett tag tillbaka.

I natt så var hon på väg att sova förbi målet 02.00. Jag valde att väcka för att se om hon verkligen var hungrig och jag får nog se det som att nej, så tokhungrig var hon inte, hon åt inte ens upp halva flaskan och somnade om omedelbart efteråt. Vi har sett tendenser att sova över det målet också då hon ett par gånger har sovit 7 timmar utan mat på raken.

:arrow: Däremot min kära hjälpinna, visste jag inte att småskräp av denna kaliber oftast inte diggar att åka vagn! Åååh om jag hade vetat det. Klimp var en åkhatare av första klass men det såg jag mer som "hans grej" då det begav sig (inte vagn, inte bil, inte pulka, bara famn :lol: ). Men nu vet jag, kanongrej jag lärde mig nu!

.....

Sen har jag lite nytt att berätta, det blir ett litet lägre inlägg som jag inte hinner med just nu, men återkommer då Smulan tar sig sin lur.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bärsele eller sjal var det enda gångbara här med tills man kunde sitta... Ligga där å titta i sufletten, när fy bubblan vilken dålig action.

Men maten, jag tycker att det är lite skralt allt. Vad kör du för napp?
Pricken745

Inlägg av Pricken745 »

Halloj

.....och tack för dina tips:-)...... Hade verkligen peppat upp mig och min man att vi minsann skulle backa med vagningen när de jobbiga morgon timmarna infaller......och vet du......vi vagnade INGENTING.......förstår inte vad som hände........men är huuuuur nöjd som helst.....speciellt också eftersom hon sov som en stock från 21.00 till 4.00 (hade däremot problem med nattningen igår....tog ett tag...därav somnade hon först 21.00 och inte 20.00 ......men hon somnade innan "desperate house wives" iaf:-)...så att mamma fick titta på sin favorit serie:-)

Har beställt CDn du tipsade om..... så ska bli spännande att se hur hon reagerar till den.....

Vad skönt att det går bättre för er också...... snart är det slut på skrik hemma hos er:-)

Ha en bra dag

Kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

TorpSara skrev:Bärsele eller sjal var det enda gångbara här med tills man kunde sitta... Ligga där å titta i sufletten, när fy bubblan vilken dålig action.

Men maten, jag tycker att det är lite skralt allt. Vad kör du för napp?
:lol: Nu pratar du Klimpspråk! Babybjörn var det enda "åkdonet" han köpte för då kunde han vara framåtvänd och SE allt. Det vid 7 månader för innan gillades inte den heller.

Napp, ja du Torpan, i början hade vi Avents flaskor, minsta storlek. Där låg hon i sitt esse på runt 830ml/dag. Sen hände ju något, jag testade att gå upp en storlek = att hon svalde mer luft och utgången blev den samma. Fick tips av Nancy att köra på Dr. Browns storlek 2. Det gör vi nu, saaamma resultat. Sväljer lite mindre luft dock.
Jag gör som så att jag låter det vara som det är eftersom Smulan ändå sover bra nu, vi uppfattar inte något larm efter mat heller. Kanske att hon åt så mycket för att försökra sig om att hon fick mat osv, och nu när hon vet det att hon liksom taggar ner, lutar sig tillbaka och enjoyar the ride. :?: :!:

Sen väntar jag på hennes ökningsperiod, jag tror att den inte kommer att gå att missa då hennes förra inte gick att ta miste på heller.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Statusrapport då 8)

Det har hänt saker, stora poletter har trillat ner hos mig sen förra statusrapporten.

:arrow: Smulans frågor, de ständiga (mer eller mindre) skriken. Jag har genomskådat mina egna... vargar? bidrag? fel? Hur som, så här var're va:
:idea: När Smulan misströstade och tyckte att världen var en usel plats att befinna sig på bekräftade jag det genom att misströsta jag med varpå vi bekräftade varandra och den hemska symfonin var igång. Hon misströstade, jag misströstade, hon skrek, jag grät - jo tjena vad jag övertygade henne om att världen inte är en usel plats :roll: :^o

:idea: Det hängde på MIN attityd, JAG skulle ju visa för henne att världen är en schysst plats, att vi inte behöver låta så hemskt för att finnas, höras, leva, vara.
Det vände för mig igår och se gott folk, missnöjet, skriken, gnällen, frågorna minimerades. Med min attityd, jag lyckades övertala damen! Helt otroligt, helt fantastiskt, unbelievable men sant.

Så jag tror att vår Akilleshäl här hemma, nyckeln till det hela faktiskt var mitt förhållningssätt. Beviset hade jag igår. Så nu kör jag på det här viset, när hon drar igång så:
-Endera hör jag det inte för jag har andra barn att ta hand om
-Skrattar bort det
-Visar med ord och handling, kroppspråk att det inte stämmer, att det visst är lattjo att vara på planeten Jorden, på vår gata

Låter enkelt va? Både ja och nej, men det är det värt, det finns inga alternativ för oss.
Det TAR kraft, jag vill inte ge intrycket att jag dansar mig runt nu, jag är inte där än. Vägen hit har varit slingrig, många pusselbitar på vägen. Den här tråden, work-shop'en och er hjälp har krävts. Samt en rejäl rannsakning, och menar jag rejäl!

:arrow: Vagningen. Vi har backat ORDENTLIGT. Och då menar jag helt, nästan iaf :lol: Vi vagnar inte längre, vi skakar i handtaget. Vagnigen hör kriser till numera.
Med hjälp, pepp och guidning av en god mehjälpare :heart: :wink: så iddes jag ta steget. Jag iddes inse att SÅ liten är inte Smulan, att Smulan kan. Även här fick jag genomskådat MINA egna vargar, rädslor och det.
Så natten till igår, under vargtimmen införde jag det. Smulan var nyäten, ny blöja, fortfarande natt och ner med henne i vagnen, skak i hantaget och så gick jag.
Fick jag reaktion? Ja det fick jag.
04.36 drog hon igång i ilsken ton "Vagna, varför vagnar du inte? Vagna'ra!!" och fortsatte så till... 04.42 :!: varpå hon somnade gott :sleep: till 07.30 där jag fick äran att väcka damen!

Jag körde samma sak under hennes lurar igår, och ju längre in på dagen vi kom ju mer fattade hon. Hon har frågat efter vagningen och fått samma svar varje gång nämligen; -Kära Smulan, du kan faktiskt själv!

Alltså, vi har ju dragit den här vagnen i vad; 5-7 veckor? 5 i allafall, fan ta oss om inte någon polett skulle ha trillat ner hos Smulan. Hon förstår/vet att "I vagnen, där sover jag". Jag gav henne bara aldrig chansen att visa att hon grejar att somna själv, att ta hand om sina skarvar eftersom jag var där och vagnade. Hon vaknade efter 45 på alla 3 lurar men fick själv ta hand om dem.
Samma sak här, mitt förhållningssätt, min attityd, MIN tro på vad hon kan var/är nyckeln.

Det är vad jag har kommit i underfund med hittills. Det hänger på mig, inte på Smulan, inte på någon annan. Om jag skall vara ledare så får jag se till att inse vad jag kan, vad hon kan och vara realistisk. Inte dra på för höga växlar - de gör mig less när de inte uppfylls, men inte heller att inte våga växla upp ett snäpp.

:idea: Sen vill jag bara påpeka:
Underskatta INTE Mozarts inverkan på deras sömn, inte heller dammsugarens :lol: Båda är :-({|= för Smulans öron iaf.

Har ni läst hela min tråd så slår jag vad om att ni också ids ta stegen att backa, att rannsaka er själva och tro på er själva. Om jag kan så ni med!

That's it for now folks :thumbsup: :heart: :heart:
//Kalaskakan, med nytt hopp och nytt tro[/i]
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

You go girl! :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Yes :thumbsup: :heart:
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag tycker du är alldeles fantastisk! :heart: Jättebra jobbat! :thumbsup:
Elle

Inlägg av Elle »

Kalaskakan skrev: Samma sak här, mitt förhållningssätt, min attityd, MIN tro på vad hon kan var/är nyckeln.

Det är vad jag har kommit i underfund med hittills. Det hänger på mig, inte på Smulan, inte på någon annan. Om jag skall vara ledare så får jag se till att inse vad jag kan, vad hon kan och vara realistisk. Inte dra på för höga växlar - de gör mig less när de inte uppfylls, men inte heller att inte våga växla upp ett snäpp.
=D> \:D/ Vilka insikter! TACK för att du delar med dig! Du :heart: hjälper många!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, vad bra det går för er! Ni är ju underbara! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Vilket fantastiskt arbete du gjort och gör :heart: Helt underbar läsning :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"